تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۲۰
بازتاب مصاحبه اختصاصی کیهان با دکتر ولایتی

هراس از آغاز زنگ حساب در دانشگاه آزاد

(روزنامه كيهان – 1396/03/10 – شماره 21637 – صفحه 2)

مصاحبه دیروز کیهان با رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد بازتاب فراوانی داشت و گروه‌های دانشجویی، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس نیز با ابراز خرسندی از این مسیر بر لزوم حسابرسی مستقل از این مجموعه و معرفی متخلفان به قوه‌قضائیه تاکید کردند.

اوایل اردیبهشت بود که خبر عزل رئیس سابق دانشگاه آزاد منتشر شد. رسانه‌ها نوشته بودند: ساعاتی پیش اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نشست فوق‌العاده‌ای برگزار کرده و در آن نشست تصمیم گرفتند «حمید میرزاده» رئیس این دانشگاه را با اکثریت آرا برکنار کرده و «علی‌محمد نوریان» را به عنوان «سرپرست موقت» دانشگاه آزاد برگزیدند.

اما آن روزها این خبر خیلی مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه پس از گذشت بیش از یک ماه انتشار یک نامه دوباره آن خبر را داغ کرد. نامه‌ای که سیدحسن خمینی به رئیس جمهور نوشت و در آن درخواستش را این گونه مطرح کرد: «به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی است. هم چنین نصب سرپرست نیز بدون رای گیری در هیئت امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود‌.»

اما چرا پس از گذشت یک ماه سیدحسن خمینی طی یک نامه درخواستی غیرقانونی را از رئیس جمهور مطرح می‌کند؟ آیا واقعا آن چنان که وی در نامه اش گفته روند عزل حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد مراحل قانونی خود را طی نکرده است؟ آیا سید حسن خمینی در جلسه رای‌گیری حضور نداشته است؟

روشنگری کیهان

کیهان برای پاسخ دادن به این سوال‌ها با رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد مصاحبه‌ای انجام داد. انتشار این مصاحبه در روز گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. در این میان شخصیت‌های مطلع نیز به اظهار نظر پرداختند؛ کسانی مانند رئیس سابق دانشگاه آزاد اصفهان. روشنگری کیهان توانست ابهامات بسیاری را که به دنبال آن نامه مطرح شده بود پاسخ دهد.

ماجرا از این قرار بوده است که جلسه فوق‌العاده به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و مطابق تبصره یک ماده 11 اساسنامه این دانشگاه، به ریاست علی‌اکبر ولایتی تشکیل می‌شود و در این نشست مدارک بسیاری دال بر تخلفات صورت گرفته به نمایش در می‌آید. از 7عضو حاضر در شورا 5نفر به عزل میرزاده رای می‌دهند. پس از این میرزاده به همراه یک نفر دیگر جلسه را به اعتراض ترک می‌کنند اما همچنان جلسه با 5نفر حائز اکثریت بود لذا برای جایگزین میرزاده رای گیری می‌شود که محمدعلی نوریان به این سمت برگزیده می‌شود.

ولایتی در بخشی از گفت‌وگوی خود با کیهان گفت که در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این تخلف‌ها به ایشان گفته شده و وی برخورد با این موضوع و عزل میرزاده را به پس از انتخابات موکول کرده بود.

پاسخ به ادعای میرزاده

پس از انتشار مصاحبه کیهان و واکنش‌های فراوان نسبت به آن، حمید میرزاده نیز در مصاحبه‌ای مدعی شد که زمان چهارساله دو عضو هیئت امنا به پایان رسیده بود، لذا رای آنها به این دلیل فاقد اعتبار است.

صالح اسکندری سرپرست مرکز چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه با تسنیم و در پاسخ به این ادعا گفت: «دوره آقای دکتر فریدون عزیزی و دکتر صمدی یزدی از زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به پایان رسیده بود و ایشان طی نامه‌هایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته بودند که درباره جانشین این افراد تصمیم‌گیری شود.» اسکندری با اشاره به رویه و سنت جاری در هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «در گذشته رویه دانشگاه بر این بود تا زمانی که جانشین اعضای هیئت امنا مشخص نمی‌شد، به اینکه کارایی هیئت امنا مورد خدشه قرار نگیرد، اعضای سابق به وظایف و ماموریت خود عمل می‌کردند و در این زمینه ماده 10 اساسنامه دانشگاه هیچ‌گونه تصریحی ندارد که حتما بایستی جایگزین مشخص شود.»

چرا پیش از این معترض نشدید؟

سرپرست مرکز چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه در ادامه با اشاره به اظهارات میرزاده گفت: «اساسا خود آقای میرزاده به عنوان دبیر هیئت امنا این دو عضو محترم را برای جلسه سوم اردیبهشت که درباره رئیس دانشگاه تعیین تکلیف شد، دعوت کردند. اتفاقا در دوره ریاست آقای میرزاده دوبار جلسه هیئت امنا در بهمن ماه و 18 اسفند تشکیل شد که در هر دو جلسه آقایان صمدی یزدی و فریدون عزیزی به دعوت آقای میرزاده به عنوان دبیر هیئت امنا حضور داشتند، در مباحث مشارکت فعال کردند و رای دادند که اتفاقا در جلسه 18 اسفند موضوع مهم بودجه دانشگاه آزاد مطرح شد.»

وی افزود: «چگونه ایشان برای موضوع مهمی مثل بودجه 10 هزار میلیاردی دانشگاه آزاد حضور آقایان صمدی یزدی و فریدون عزیزی را قانونی می‌دانند، اما همین افراد در زمان تعیین تکلیف ریاست دانشگاه حضورشان غیرقانونی است؟»

اظهارات یکی از حاضرین در جلسه

حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که روز گذشته آقای سید حسن خمینی در نامه‌ای خطاب به آقای روحانی روند عزل ریاست سابق دانشگاه آزاد را غیرقانونی دانسته‌، به عنوان عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد و کسی که در جلسه حضور داشته، ادعای ایشان را چقدر دقیق می‌دانید؟، گفت: «جلسه‌ای که منجر به عزل رئیس دانشگاه آزاد و معرفی سرپرست موقت برای این دانشگاه بود از معدود جلساتی بود که با حضور تمامی اعضای هیئت امنا و از جمله شخص آقای سید حسن خمینی تشکیل شده بود و با رفتن دو وزیر که به دلیل همزمانی جلسه با هیئت دولت نتوانستند تا آخر جلسه حضور داشته باشند، هیچ خللی در نصاب قانونی جلسه پیش نیامد.»

به گزارش فارس، وی ادامه داد: «وقتی برای استعفای میرزاده رای‌گیری شد، هفت نفر از نه نفر اعضای هیئت امنا حضور داشتند و آقایان سید حسن خمینی و حمید میرزاده رای ندادند و پنج نفر دیگر رای دادند. آقای سید حسن اعتراض کردند که شما فقط برای استعفا رای‌گیری کردید ولی برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا نداد رای‌گیری به عمل نیامد! آقای ولایتی بلافاصله برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا ندهد درخواست رای کرد که آن هم با پنج رای به تصویب رسید.»

عصبانیت و قهر از روند قانونی!

محمدیان تاکید کرد: «در اینجا آقای سید حسن که بسیار عصبی شده بودند با حالت قهر جلسه را ترک کردند و به دنبال ایشان آقای میرزاده نیز با گفتن این سخن که از فردا در دانشگاه حاضر نخواهم شد جلسه را ترک کردند. با رفتن این دو نفر هنوز جلسه رسمیت خود را داشت زیرا 5 نفر از اعضای هیئت امنا حضور داشتند که طبق اساسنامه اکثریت به شمار می‌روند و به همین دلیل برای سرپرستی آقای نوریان رای‌گیری شد که به اتفاق آرا تصویب شد و همچنین برای حسابرسی دانشگاه آزاد توسط موسسه «مفید راه‌بر» رای‌گیری به عمل آمد که آن نیز به تصویب رسید.»

وی اظهار داشت: «جای بسی تعجب است که آقای سید حسن خمینی که حداقل در عزل و نصب سه رئیس دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشت و کمترین اعتراضی نکرد، اکنون که به صورت کاملا قانونی و مطابق اساسنامه رئیس دانشگاه برکنار و سرپرست قانونی به جای وی انتخاب شده است، لب به اعتراض می‌گشاید! ‌ای کاش حداقل یک‌بار اساسنامه دانشگاه آزاد را مطالعه می‌کردند!»

محمدیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد عزل آقای یاسر هاشمی از مسئول دفتری هیئت امنای دانشگاه آزاد و اینکه اساساً شرح وظایف ایشان در این مسئولیت چه بود؟ تصریح کرد: «عنوان مسئولیت یاسر هاشمی در دانشگاه آزاد مسئول دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد بود. در اغلب دانشگاه‌های کشور مسئول دفتر حوزه ریاست دانشگاه مسئولیت دفتر هیئت امنای دانشگاه را نیز بر عهده می‌گیرد و نیازی به فرد مستقل برای این مسئولیت نیست.»

بررسی هزینه‌های مسئول دفتر هیئت امنا

وی افزود: «طبق اساسنامه دانشگاه آزاد در هر سال شش بار جلسه هیئت امنا تشکیل می‌شود که دبیری آن نیز بر عهده رئیس دانشگاه است و ما در این چند سالی که عضو هیئت امنا بودیم متوجه نشدیم که نقش یاسر هاشمی در تشکیل جلسات هیئت امنا و محتوای آن چیست؟ در حالی که برای این مسئولیت بیش از بیست نفر نیرو و یک ساختمان مجلل و وسیع در نیاوران در اختیار ایشان بود و از مقدار بودجه‌ای که برای این دفتر اختصاص می‌یافت خبر نداریم.»

وی گفت: «اقدام آقای ولایتی در برکناری یاسر هاشمی کار بسیار شایسته‌ای بود که انجام گرفت و لازم است یک هیئت کارشناسی به فعالیت‌هایی که در این دفتر انجام گرفته است و هزینه‌هایی که در آنجا صرف شده است رسیدگی و گزارش آن را به هیئت امناء بدهد.»

ارائه مستندات تخلفات به قوه قضائیه

علیرضا منادی سپیدان معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تخلفات صورت‌گرفته در زمان مدیریت میرزاده در دانشگاه آزاد، گفت: «قرار است مستندات برخی از تخلفاتی که آقای دکتر ولایتی اخیراً درباره زمان مدیریت میرزاده در دانشگاه آزاد مطرح کرده به قوه قضائیه ارائه شود.»

وی با بیان اینکه برخی از تخلفات در زمان مدیریت میرزاده در دانشگاه آزاد محرز است، ادامه داد: «به‌طور مثال یکی از تخلفات دخالت‌های نابجای فرزند میرزاده در امور این دانشگاه بوده است.»

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد تصریح کرد: «البته در مجلس نهم برخی تخلفات به نمایندگان گزارش شده بود که قرار بر این بود تحقیق و تفحصی از دانشگاه آزاد شکل بگیرد که با تغییر مجلس این موضوع مسکوت ماند. مدارک و مستندات تخلفات آقای میرزاده و پسر ایشان قطعاً در اختیار قوه قضائیه قرار داده خواهد شد تا مراجع ذی‌صلاح به آن رسیدگی کنند.»

وضعیت اسفناک!

«احمدعلی فروغی ابری» رئیس اسبق واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به وجود فساد در این دانشگاه، تصریح کرد: «وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در زمان آقای میرزاده اسفناک بود. همیشه ابراز ناراحتی می‌کنم که چرا دانشگاهی با این پتانسیل و هزاران دانشجو و نزدیک به 470 واحد دانشگاهی، به این روز افتاده است. شاید جزو معدود رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد بودم که اعتراض خود را به شیوه مدیریت آقای میرزاده علنی بیان می‌کردم که نتیجه آن شد که اینقدر برای من بهانه‌تراشی کردند تا مجبور به استعفا شدم.»

فروغی با تأکید بر وجود دخالت فرزندان میرزاده در مدیریت دانشگاه آزاد و استفاده ابزاری از این دانشگاه، خاطرنشان کرد: «احسان میرزاده فرزند رئیس سابق دانشگاه آزاد سعی می‌کرد طرح‌های دانش‌بنیان و پژوهشی با درآمدهای بسیار خوب و اشتغال‌های بسیار زیاد را از دانشگاه خارج کرده و آن را تصاحب کند.»

رئیس اسبق واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «متأسفانه طرحی بنام «آزاد اکسپو» توسط فرزند میرزاده از دست دانشگاه آزاد اسلامی درآورده شد و توسط وی تصاحب شده است.»

وی یادآور شد: «طرحی را در کشور اوگاندا طراحی کرده بودیم که دولت این کشور شدیداً علاقمند به اجرای آن بود و طبق آن باید کلینیک دندانپزشکی، بهداری پزشکی ایجاد و بخشی از توزیع داروی این کشور را برعهده می‌گرفتیم و همچنین بازآموزی دندانپزشکی به برخی از دندانپزشکان این کشور و برخی از کشورهای اروپایی را برعهده می‌گرفتیم.»

تلاش برای تصاحب یک طرح

فروغی در ادامه اظهار داشت: «اما متأسفانه میرزاده قصد داشت این طرح را برای خود تصاحب کند که با ممانعت ما موفق نشد، اما اجازه نداد این طرح هم توسط دانشگاه انجام شود. در ازای این طرح ماهیانه مبلغ 400 تا 500 هزار دلار نصیب دانشگاه آزاد می‌شد که با این پول می‌توانست بسیاری از دانشگاه‌های ورشکسته خود را احیا کند.»

رئیس اسبق واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه میرزاده خودخواه بود که اجازه اجرای طرح اوگاندا را به ما نداد، تصریح کرد: «بسیار خوشحال هستم که ولایتی توسط رهبر انقلاب به ریاست هیئت امنا و مؤسس دانشگاه آزاد منصوب شد.»

وی در مورد دیگر اقدامات میرزاده در زمان تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «در نمونه دیگر مدیری جوان به نام نجفی که بسیار فعال و کارکشته بود، برای مدت کوتاهی به ریاست واحد اصفهان دانشگاه آزاد منصوب شد، اما با کارشکنی پسر میرزاده و به دلیل ارتباط خوب وی با رئیس دانشگاه نجف‌آباد، این فرد برداشته شد و رئیس دانشگاه نجف‌آباد به سمت رئیس دانشگاه اصفهان منصوب شد.»

بیت صالح را به حمایت از رانت‌خواری آلوده نسازید

دیروز پس از مطرح شدن این موضوع در کیهان دانشجویان از سراسر کشور نسبت به آن واکنش نشان داده و ضمن تقدیر از عزل متخلفان از مناسب دولتی، حمایت خود را از اقدام دکتر ولایتی اعلام کردند. دانشجویان انجمن‌های اسلامی از 10 دانشگاه کشور نیز نامه‌ای را خطاب به سیدحسن خمینی منتشر کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «شما هم مانند هر شخص دیگری می‌توانید مواضع سیاسی داشته باشید و مناسبات خود را پیگیری کنید، اما حالا که نام فامیل شما هم نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(س) است و اتفاقاً به دلیل همین انتسابتان در عنفوان جوانی مسئولیت‌های مختلفی همچون حضور در هیئت مؤسس دانشگاه آزاد را پیدا کرده‌اید، انتظار از شما این است که اگر مانند آن عزیز سفر کرده و ابوی بزرگوارتان که همه‌ عمرش خدمت به اسلام و انقلاب بود، نمی‌توانید در سیاست‌ورزی جانب انصاف و تقوا را رعایت کنید حداقل دامن آن بیت صالحه را از سر لجبازی‌های سیاسی با حمایت از کسانی که به تعبیر ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد انواع فسادهای مالی و رانت‌خواری‌ها را انجام داده‌اند، بیش از این آلوده نسازید.»

کوتاه شدن دست مافیا از شهریه دانشجویان

همچنین مسئول بسیج دانشگاه آزاد تهران شمال ضمن اعلام تقدیر دانشجویان از اقدامات ولایتی خاطر‌نشان کرد: «تخلفات رئیس معزول دانشگاه آزاد هرچه سریعتر رسیدگی شود.»

وی افزود: «برخی دانشگاه آزاد را ملک خصوصی خانواده خودشان می‌دانستند و با‌ آوردن بستگان خود به دانشگاه آزاد آنجا را ملک خصوصی خودشان کرده و با پول دانشجویان هر کاری می‌خواستند انجام می‌دادند. خیلی از دانشجویان دانشگاه آزاد چند شیفته کار می‌کنند تا فقط پول شهریه خودشان را دربیاورند. شهریه‌ای که فقط کافی است یک قرانش واریز نشود تا اجازه ندهند دانشجو امتحان بدهد و یا سر کلاس بنشیند.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات نیز خاطر نشان کرد: « آقای ولایتی با برهم زدن شبکه مافیای قدرت و ثروت در دانشگاه آزاد خشم برخی را برافروخته است. ایشان با عزل میرزاده و برخی از آقازاده‌ها دست این مافیاها را از شهریه دانشجویان و بیت المال کوتاه کرد.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد رباط‌کریم گفت: «به دور از انصاف، اسلام و حتی انسانیت است که دانشجویی مستضعف و یتیم، با مشقت شهریه دانشگاهش را بدهد و مدیری آن را خرج تفریح فرزندش کند.»

ولایتی از مسیر درستش عقب‌نشینی نکند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به تغییر و تحولات اخیر در بدنه مدیریتی دانشگاه آزاد، گفت: «من از آقای دکتر ولایتی می‌خواهم که دانشگاه آزاد را به تمام معنا «آزاد» کند.»

وی ادامه داد: «دانشگاه آزاد در دست جریانی خاص قرار گرفته بود و توسط مافیا اداره می‌شد.»

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: «علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد، تحت فشارها از مسیر درستی که در دانشگاه آزاد در پیش گرفته است، عقب‌نشینی نکند.»

http://kayhan.ir/fa/issue/1012/2

ش.د9600750

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات