تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۵۲
علی‌اکبر ولایتی با انتقاد از نبود شفافیت مالی در دانشگاه آزاد خبر داد

آغاز حسابرسی از د‌انشگاه آزاد

(روزنامه وطن امروز – 1396/03/10 – شماره 2174 – صفحه 2)

هر چند برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری و به آرامی صورت گرفت اما یک نامه‌نگاری عجیب و روایت 2 تن از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از ماجرای برکناری ریاست دانشگاه، بار دیگر دانشگاه آزاد را در صدر توجهات قرار داد. به گزارش «وطن امروز»، پس از درگذشت هاشمی‌رفسنجانی، ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و انتصاب علی‌اکبر ولایتی به این سمت از سوی رهبر معظم انقلاب، ریاست جدید هیات موسس دانشگاه آزاد، بررسی وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی را در دستور کار خود قرار داد. این بررسی‌ها البته خیلی زود به نتیجه رسید و در کمتر از 3 ماه بعد، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد از سمت خود برکنار شد.

هر چند در آن زمان علت برکناری میرزاده رسانه‌ای نشد اما برکناری فوری وی حکایت از وضعیت نگران‌کننده این دانشگاه با توجه به بدهی‌های کلان و زیانده بودن بسیاری از واحدهای آن داشت. یک ماه پس از برکناری میرزاده اما نامه عجیب حسن خمینی به حسن روحانی درباره عزل ریاست دانشگاه آزاد، باعث شد علی‌اکبر ولایتی و حجت‌الاسلام محمدیان به تشریح دلایل کنار گذاشتن میرزاده از دانشگاه آزاد و روند قانونی این برکناری بپردازند. آنگونه که علی‌اکبر ولایتی گفته، «فساد مالی» و «دخالت فرزندان میرزاده در قراردادهای دانشگاه آزاد» از علل برکناری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه چند هفته پس از برکناری رئیس دانشگاه آزاد، برخی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب از نامه سیدحسن خمینی، عضو هیات امنای دانشگاه آزاد، به حسن روحانی خبر دادند. او در این نامه که تاریخ آن به دوم خردادماه سال جاری بازمی‌گردد ولی 8 خردادماه منتشر شده است، مدعی شده روند عزل میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و شبهه غیر‌قانونی دارد. وی همچنین اعلام کرده نصب سرپرست دانشگاه بدون رأی‌گیری در هیات‌امنای دانشگاه بوده است. او بر همین اساس از حسن روحانی خواست نسبت به این موضوع ورود کند.

روند برکناری میرزاده

هر چند حسن خمینی عزل و برکناری میرزاده را فاقد وجاهت قانونی خوانده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند برکناری میرزاده نیز همچون برکناری رؤسای سابق این دانشگاه بوده است. طبق گزارش‌های موجود، جلسه فوق‌العاده هیات‌امنای دانشگاه آزاد که به برکناری میرزاده منجر شد با درخواست 4 نفر از اعضای هیات‌امنای این دانشگاه مطابق تبصره یک ماده 11 اساسنامه دانشگاه آزاد و به ‌شکلی کاملاً قانونی برگزار شده است. در این جلسه اعضای هیات‌امنا پس از بحث و بررسی فراوان رأی‌گیری و بنا به تصمیم اکثریت اعضا مقرر کردند حمیدرضا میرزاده طی یک هفته از ریاست استعفا کند و در غیر این‌ صورت خود به خود برکنار خواهد شد.

با توجه به مصاحبه روز گذشته علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات مؤسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با یکی از روزنامه‌های کشور، مشخص شد علت برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات‌امنای دانشگاه آزاد که منجر به عزل میرزاده شده، مفاسد اقتصادی گسترده میرزاده و دخالت فرزندانش در امور دانشگاه بوده است. ولایتی در گفت‌وگو با روزنامه کیهان گفته است: «دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان، دبیرکل هیات مؤسس که منصوب آیت‌الله هاشمی بود چند نمونه از فسادهای مالی ثابت‌شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل 6 زونکن بود) نشان داد».

وی افزود: بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است، حتی اظهارات بعضی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد موجود است که با امضا و خط خود در این ‌باره نوشته‌اند. فرزند آقای میرزاده از برخی رؤسای واحدها خواسته بود با شرکت خاصی قرارداد منعقد کنند و آن فرد زیر بار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرار گرفته است.

براساس ماده 11 اساسنامه دانشگاه آزاد «هیات‌امنا حداقل هر دو ماه یک بار به ‌دعوت رئیس هیات تشکیل جلسه می‌دهد. جلسات با حضور اکثریت کل اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود». تبصره یک این ماده نیز می‌گوید: «در صورت لزوم به‌ پیشنهاد رئیس دانشگاه یا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا 3 نفر از اعضا، جلسه فوق‌العاده هیات امنا تشکیل می‌شود». جدا از این موارد، روایت حجت‌الاسلام محمد محمدیان درباره این جلسه نیز گویای قانونی بودن روند طی‌شده در عزل میرزاده است.

حجت‌الاسلام محمد محمدیان در گفت‌وگو با سایت مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (مأوا)، در پاسخ به این سوال که آقای سیدحسن خمینی در نامه‌ای خطاب به آقای روحانی روند عزل ریاست سابق دانشگاه آزاد را غیرقانونی دانسته‌اند، به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد و کسی که در جلسه حضور داشته، ادعای ایشان را چقدر دقیق می‌دانید؟ گفت: جلسه‌ای که منجر به عزل رئیس دانشگاه آزاد و معرفی سرپرست موقت برای این دانشگاه بود از معدود جلساتی بود که با حضور همه اعضای هیات امنا و از جمله شخص آقای سیدحسن تشکیل شده بود و با رفتن 2 وزیر محترم که به دلیل همزمانی جلسه با هیات دولت نتوانستند تا آخر جلسه حضور داشته باشند، هیچ خللی در نصاب قانونی جلسه پیش نیامد. وقتی برای استعفای آقای میرزاده رای‌گیری شد، 7 نفر از 9 نفر اعضای هیات امنا حضور داشتند و آقایان سیدحسن خمینی و میرزاده رای ندادند و 5 نفر دیگر رای دادند. وی افزود: آقای سیدحسن اعتراض کرد که شما فقط برای استعفا رای‌گیری کردید، ولی برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا نداد رای‌گیری به عمل نیامد! جناب آقای ولایتی بلافاصله برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا ندهد درخواست رای کرد که آن هم با 5 رای به تصویب رسید.

در اینجا آقای سیدحسن که بسیار عصبی شده بود با حالت قهر جلسه را ترک کرد و به دنبال وی، آقای میرزاده نیز با گفتن این سخن که از فردا در دانشگاه حاضر نخواهم شد، جلسه را ترک کرد. به گفته محمدیان، «با رفتن این دو نفر هنوز جلسه رسمیت خود را داشت، زیرا 5 نفر از اعضای هیات‌امنا حضور داشتند که طبق اساسنامه اکثریت به‌ شمار می‌روند و به همین دلیل برای سرپرستی آقای نوریان رای‌گیری شد که به اتفاق آرا تصویب شد و همچنین برای حسابرسی دانشگاه آزاد توسط موسسه مفید راهبر رای‌گیری به عمل آمد که آن نیز به تصویب رسید». وی تصریح کرد: جای تعجب بسیار است که آقای سیدحسن خمینی که حداقل در عزل و نصب 3 رئیس دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی حضور داشت و کمترین اعتراضی نکرد، اکنون که به صورت کاملا قانونی و مطابق اساسنامه رئیس دانشگاه برکنار و سرپرست قانونی به جای ایشان انتخاب شده است، لب به اعتراض می‌گشاید! ‌ای کاش حداقل یک بار اساسنامه دانشگاه آزاد را مطالعه می‌کردند!

20 نیرو برای ریاست دفتر هیأت امنا!

پس از برکناری یاسر هاشمی از ریاست دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت به طور ویژه به این موضوع پرداختند و مدعی شدند این اقدام به معنای «هاشمی‌زدایی» از دانشگاه آزاد است. عدم روایت دقیق درباره علل برکناری یاسر هاشمی باعث شد حجت‌الاسلام محمدیان به این موضوع نیز اشاره‌ای داشته باشد. وی در پاسخ به اینکه شرح وظایف یاسر هاشمی در ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد چه بود؟ گفت: عنوان مسؤولیت آقای یاسر هاشمی در دانشگاه آزاد، مسؤول دفتر هیات‌امنای دانشگاه بود. در اغلب دانشگاه‌های کشور مسؤول دفتر حوزه ریاست دانشگاه مسؤولیت دفتر هیات امنای دانشگاه را نیز بر عهده می‌گیرد و نیازی به فرد مستقل برای این مسؤولیت نیست.

وی افزود: طبق اساسنامه دانشگاه آزاد در هر سال 6 بار جلسه هیات‌امنا تشکیل می‌شود که دبیری آن نیز بر عهده رئیس دانشگاه است و ما در این چند سالی که عضو هیات ‌امنا بودیم متوجه نشدیم نقش آقای یاسر هاشمی در تشکیل جلسات هیات ‌امنا و محتوای آن چیست؟ در حالی که برای این مسؤولیت بیش از 20 نفر نیرو و یک ساختمان مجلل و وسیع در نیاوران در اختیار ایشان بود و از مقدار بودجه‌ای که برای این دفتر اختصاص می‌یافت خبر نداریم.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: اقدام آقای دکتر ولایتی در برکناری آقای یاسر هاشمی کار بسیار شایسته‌ای بود که انجام گرفت و لازم است یک هیات کارشناسی به فعالیت‌هایی که در این دفتر انجام گرفته است و هزینه‌هایی که در آنجا صرف شده است رسیدگی کند و گزارش آن را به هیات امنا بدهد.

حسابرسی 35 ساله

پس از اعلام علت برکناری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات امنا و هیات موسس این دانشگاه از یک موسسه حسابرسی مستقل خواسته به بررسی 35 سال فعالیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی بپردازد. علی‌اکبر ولایتی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، گفت: نبود شفافیت مالی از مشکلات این دانشگاه بود و از بدو تاسیس تاکنون هیچگونه حسابرسی مالی مستقلی از دانشگاه آزاد اسلامی نشده بود. رئیس هیات امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود:‌ در هیات امنا تصویب شد موسسه حسابرسی مفید راهبر که از موسسه‌های درجه یک و مورد اعتماد وزارت امور اقتصادی و دارایی است کار حسابرسی مستقل از دانشگاه را انجام دهد. آقای ولایتی خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی مالی دانشگاه آزاد اسلامی که ثروت آن بیش از 250 میلیارد دلار و بودجه سال 96 آن 10 هزار میلیارد تومان و دارای بیش از 400 واحد دانشگاهی و چندصد مدرسه عالی است کار مهمی است تا مشخص شود این بودجه صرف چه اموری می‌شود. رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از آقای نادریان، رئیس موسسه حسابرسی (مفید راهبر) خواسته‌ام با 300 همکار خبره این موسسه حسابرسی را به صورت عرضی انجام دهند و حساب‌های 35 ساله این دانشگاه را بررسی کنند. آقای ولایتی تصریح کرد:‌ مشخص شدن وضع مالی و شفاف‌سازی از دغدغه‌های مردم و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است که به صورت مستقل انجام خواهد شد.

تغییر مدیریت دانشگاه آزاد؛ منطقی، طبیعی و قانونی

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تغییر مدیریت دانشگاه و برخی مسائل مطرح شده در این زمینه گفت: تغییر مدیریت در این دانشگاه منطقی، طبیعی و قانونی بود زیرا با دیدگاه‌هایی که من و دوستان در هیات امنا داشتند، نظر اکثریت بر تغییر مدیریت بود. ولایتی با تشکر از زحمات همه مدیران سابق دانشگاه آزاد اسلامی از جمله آقایان میرزاده و جاسبی که هر یک در دوران مدیریت خود زحمت کشیدند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مدیری نیاز دارد که در جهت خواسته‌های هیات امنا و همچنین خواسته‌های راهبردی نظام که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند که پیشرفت علمی و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، حرکت کند. رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نظر به امکاناتی که دارد بهتر می‌تواند به تحقق آرمان‌های ملی و راهبردهای نظام در حوزه توسعه علمی و فناوری جامه عمل بپوشاند و نظر بر این شد که باید فرد دیگری به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب شود.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2174/2/176352/0

ش.د9600746

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات