تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۷۷
سيدحسن خميني به رئيس‌جمهوري نامه نوشت

درخواست از روحاني براي ورود به عزل‌هاي دانشگاه آزاد

(روزنامه شرق – 1396/03/09– شماره 2877 – صفحه 19)

يک روز بعد از برکناري ياسر هاشمي از هيئت امناي دانشگاه آزاد خبر آمد که سيدحسن خميني چند روز بعد از برکناري حميد ميرزاده از رياست اين دانشگاه، در نامه‌اي به رئيس‌جمهوري خواستار ورود روحاني به اين برکناري شده است. حسن خميني که عضو هيئت مؤسس و هيئت امناي دانشگاه آزاد است، برکناري ميرزاده را فاقد وجاهت قانوني دانسته است.

ياسر هاشمي در حالي از رياست دبيرخانه هيئت امناي دانشگاه آزاد برکنار شد که حدودا يک ماه قبل - يعني سوم ارديبهشت سال جاري - در يک جلسه فوق‌العاده، حميد ميرزاده، رئيس اين دانشگاه، از رياست برکنار شده بود. حسن خميني در نامه خود خطاب به روحاني نوشته است: «به نظر اينجانب روند عزل برادرمان جناب آقاي ميرزاده از وجاهت قانوني برخوردار نيست و حداقل آن است که شبهه غيرقانوني‌بودن آن بسيار قوي است. هم‌چنين نصب سرپرست نيز بدون رأي‌گيري در هيئت امنا بوده است. ورود حضرتعالي در مسئله حتما مفيد و راهگشا خواهد بود». علي‌اکبر ولايتي که بعد از فوت آيت‌الله هاشمي با حکم مقام معظم رهبري به رياست هيئت مؤسس دانشگاه آزاد منصوب شده است، تغييراتي در بدنه دانشگاه آزاد انجام داده که اولين آن با عزل ميرزاده بود و دومين آن هم ياسر هاشمي، کوچک‌ترين فرزند آيت‌الله.

تغيير ميرزاده اما به صورت ناگهاني و يک‌باره رخ داد؛ اگرچه روزنامه کيهان عصر همان روزي که قرار بود ميرزاده برکنار شود، در گزارشي به نقد عملکرد ميرزاده در دانشگاه آزاد پرداخته و تلويحا تغيير او را خواستار شده بود. همان روز، سايت انتخاب هم با استناد به اين گزارش در خبري چنين نوشته بود: «خبرنگار «انتخاب» کسب اطلاع کرد که با فشار برخي گروه‌هاي نواصولگرا، امروز (روز يکشنبه) جلسه فوق‌العاده هيئت امنا با موضوع تغيير رئيس دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي‌شود».

جلسه برگزار شد و خبرگزاري تسنيم هم خبر مربوط به اين جلسه را پوشش داد. اين خبرگزاري نوشته بود: «براساس تبصره يک ماده ١١ اساسنامه، يک جلسه فوق‌العاده به درخواست چهار نفر از اعضاي هيئت امناي دانشگاه آزاد و به رياست علي‌اکبر ولايتي، تشکيل مي‌شود و در آن با تصميم اکثريت اعضاي هيئت امنا، ميرزاده از رياست اين دانشگاه برکنار مي‌شود. نام اين چهار عضو عنوان نشده بود. وزيران علوم و بهداشت، به‌عنوان دو نفر از اعضاي حقوقي هيئت امناي دانشگاه آزاد پس از اظهارنظرهاي خود در اين جلسه براي شرکت در جلسه هيئت‌دولت از جلسه خارج شدند، بااين‌حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه پيدا كرد. ماده ١١ اساسنامه دانشگاه آزاد، تصريح دارد که «هيئت امنا حداقل هر دو ماه يک‌بار به دعوت رئيس هيئت تشکيل جلسه مي‌دهد. جلسات با حضور اکثريت کل اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات با اکثريت آراي اعضاي حاضر در جلسه معتبر خواهد بود». همچنين تبصره يک اين ماده مي‌گويد: «در صورت لزوم به پيشنهاد رئيس دانشگاه يا نمايندگان وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و يا سه نفر از اعضا، جلسه فوق‌العاده هيئت امنا تشکيل مي‌گردد».

هاشمي‌زدايي از دانشگاه آزاد

به‌اين‌ترتيب ميرزاده برکنار و علي‌محمد نوريان به‌عنوان سرپرست انتخاب شد؛ انتخابي که به نوشته حسن خميني بدون رأي‌گيري انجام شده و به همين دليل روند برکناري و نصب فرد جديد با ابهام قانوني مواجه است. ياسر هاشمي پس از برکناري حميد ميرزاده از رياست دانشگاه، در اظهارنظري ضمن نگراني از اين اقدام، آن را برخلاف سيره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دانسته و نسبت به آينده دانشگاه آزاد و هاشمي‌زدايي در اين دانشگاه هشدار داده بود. ظاهرا هفته گذشته در يکي از جلسات مديريتي دانشگاه آزاد نيز ياسر هاشمي به نوريان، سرپرست دانشگاه، انتقاد کرده بود.

او در توضيح آنچه روي داده به «شرق» گفته بود: «برکناري آقاي ميرزاده خلاف روند مديريتي آقاي هاشمي بود و من به همين دليل نسبت به آن اعتراض داشتم». نوريان از زماني که سرپرستي را برعهده گرفته است، دست به تغييرات گسترده‌اي در دانشگاه آزاد زده که از آن جمله مي‌توان به جابه‌جايي رياست روابط‌عمومي دانشگاه آزاد، رياست حراست، مديرکل پيگيري دانشگاه و مديرکل حقوقي دانشگاه آزاد اشاره کرد. همچنين تغيير در معاونت فرهنگي، رياست مرکز بازرسي، معاونت پژوهشي، معاونت امور مجلس و رياست مرکز حوزه رياست دانشگاه آزاد از ديگر جابه‌جايي‌هايي بوده که به دستور نوريان در اين بازه زماني يک‌ماهه اتفاق افتاده است.

دانشگاه آزاد روي ريل تغيير

علي‌اکبر ولايتي در سال ۱۳۸۹ و به دنبال مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، پس از تغيير اساسنامه و حذف ميرحسين موسوي، به‌همراه سه نفر ديگر به اعضاي اين هيئت اضافه شد. عبدالله جاسبي، محسن قمي، علي‌اکبر ولايتي، حسن خميني، علي‌اکبر ناطق‌نوري، حميد ميرزاده و علي‌محمد نوريان درحال‌حاضر از اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد هستند. تغييرات در دانشگاه آزاد يک سال بعد از برگزاري انتخابات سال ٨٨ رخ داد؛ زماني که احمدي‌نژاد و تيم همراهش تصميم گرفتند تا وارد دانشگاه آزاد شده و مديريت آن را از آن خود کنند. رياست هيئت مؤسس دانشگاه آزاد براي جلوگيري از ورود دولت، اقدام به وقف اموال و تأسيسات دانشگاه آزاد اسلامي كرد، اما اين اقدام با مخالفت شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي روبه‌‌رو شد و در نهايت بخش‌هايي از اساسنامه دانشگاه آزاد را تغيير داد. براساس اين تغييرات، اين دانشگاه يک مؤسسه غيرخصوصي و غيردولتي تعريف شد و اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه اکثريت خود را در هيئت امنا از دست دادند.

پس‌ از آن محمود احمدي‌نژاد، به‌عنوان رئيس وقت شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، فرهاد دانشجو را به‌عنوان رئيس دانشگاه آزاد منصوب کرد؛ اما هاشمي‌رفسنجاني از تنفيذ حکم خودداري کرد. در نهايت، هيئت فقهي‌ای كه مأمور بررسي وقف اموال دانشگاه آزاد از نظر شرعي شده بود، اين وقف را غيرشرعي دانست. ولايتي در حالی رياست هيئت مؤسس را برعهده گرفته و دست به تغييراتي زده که حالا سيدحسن خميني به‌عنوان عضوي از اعضاي هيئت‌امنا به آن ايراد وارد کرده است. بايد ديد روحاني به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي که نهادهاي آموزشي را تحت پوشش خود دارد، با اين نامه به ماجراي تغييرات دومينويي در دانشگاه آزاد ورود پيدا خواهد کرد يا نه.

http://www.sharghdaily.ir/News/132602

ش.د9600741

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات