تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۸۵
جنجال‌ها و افشاگری از وضعیت دانشگاه آزاد ادامه دارد

فساد‌زدایی از دانشگاه آزاد

(روزنامه صبح نو – 1396/03/10 – شماره 248 – صفحه 8)

هفته اول اردیبهشت‌ماه برخی رسانه‌ها از استعفای حمیدرضا میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد خبر دادند. برخی دیگر از رسانه‌ها اما گفتند میرزاده استعفا نداده و برکنار شده است. هرچند همان ایام میرزاده با جمله «دیگر به دانشگاه آزاد نمی‌روم» دلخوری و نارضایتی خود از این تصمیم را عیان کرد اما در کوران انتخابات کمتر کسی پیگیر این ماجرا بود و علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست این دانشگاه برگزیده شد؛ اما در روزهای پس از انتخابات و زمانی که یاسر هاشمی از سمت ریاست دفتر رییس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد کنار گذاشته شد؛ همه نگاه‌ها متوجه دانشگاه آزاد شد.

هرچند یاسر هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با ولایتی، حواشی داشت و پس از فوت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دفترش در مرکز تحقیقات استراتژیک پلمب شده بود اما تغییرات در دانشگاه آزاد بسیار دور از انتظار بود.

طی چند روز گذشته و به‌خصوص پس از انتشار اخباری مبنی بر برکناری یاسر هاشمی رفسنجانی، اقدامات مدیران جدید و به‌خصوص رییس هیأت مؤسس و هیأت‌امنای این دانشگاه بیش‌ازپیش موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. روز دوشنبه برخی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب از نامه حجت الاسلام سید حسن خمینی عضو هیأت مؤسس و هیأت‌امنای دانشگاه آزاد به رییس‌جمهور درباره برکناری میرزاده رییس سابق این دانشگاه خبر دادند. وی در این نامه مدعی شده که روند عزل میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و شبهه غیرقانونی دارد. وی همچنین اعلام کرده انتصاب سرپرست دانشگاه بدون رأی‌گیری در هیأت‌امنای دانشگاه بوده است. بر اساس این ادعاها، آقای سید حسن خمینی از رییس‌جمهور درخواست کرده نسبت به این موضوع ورود کند، هرچند انتشار و رسانه‌ای شدن این نامه که عنوان‌شده در دوم خردادماه به رشته تحریر درآمده، حدود یک ماه پس از برکناری میرزاده جای بحث دارد.

جاسبی هم رأی به برکناری میرزاده داد

به دنبال این اظهارات خیلی زود اسناد جلسه برکناری میرزاده منتشر شد. هفدهمین اجلاس فوق‌العاده هیأت‌امنای دانشگاه آزاد روز یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. پس‌ازاین مسأله جلسه وارد دستور کار شد و دستور جلسه با رأی 5 نفر آقای (علی‌اکبر ولایتی، محمد محمدیان، عبدالله جاسبی، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی) از 7 نفر حاضر در جلسه تصویب شد. اعضای حاضر در جلسه ضمن تشکر از خدمات حمید میرزاده، برای حفظ حرمت وی یک هفته فرصت دادند تا استعفای خود را اعلام کند و در صورت عدم تمایل و موافقت، از سمت ریاست برکنار می‌شود که این کار صورت گرفت. از نکات قابل‌توجه در عزل میرزاده موافقت عبدالله جاسبی مدیر اسبق دانشگاه آزاد و یکی از مؤثرترین چهره‌های این دانشگاه با این تصمیم است.

وقتی ولایتی افشاگری می‌کند

اما نامه دوشنبه حسن خمینی، با مصاحبه اختصاصی روزنامه کیهان با ولایتی پاسخ داده شد. شاید این اولین بار پس از سال‌ها اختلاف سیاسی میان این جریان با ولایتی باشد که با یک مصاحبه مهم و جنجالی پایان می‌یابد. روزنامه کیهان پیرامون این موضوع و چرایی و چگونگی تغییرات انجام‌شده با علی‌اکبر ولایتی رییس هیأت مؤسس این دانشگاه گفت‌وگو کرده؛‌ در بخشی از این گفت‌وگو، ولایتی در خصوص روند تغییرات در دانشگاه آزاد می‌گوید: «پس از انتصاب اینجانب از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان رییس هیأت مؤسس و انتخاب من به‌عنوان رییس هیأت‌امنا، در مسائل متعدد و پیچیده وارد شدم که این مسائل شامل فسادهای مالی نیز می‌شد. ابتدا تلاش من بر آن بود که به‌صورت مسالمت‌آمیز این معضلات حل شود. لذا به آقای میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی بابت فسادهای مالی موجود در دانشگاه آزاد تذکراتی داده شد.»

او همچنین از اطلاع مرحوم آیت الله هاشمی با مفاسد مدیریتی میرزاده و موافقت وی با عزل میرزاده خبر داده و می‌گوید: «این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح‌شده بود. آقای علی‌محمد نوریان که دبیر کل هیأت مؤسس هستند و از سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی به سمت بازرسی منصوب‌شده بودند این موارد را مطرح کرده بودند و بنا به شهادت برخی از اعضای هیأت مؤسس و امنا (که در صورت لزوم اسامی آنها را خواهم گفت) قرار بود آقای میرزاده عزل شود. اگر لازم شد نام بعضی از مدعیان امروز که خبر تصمیم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر عزل میرزاده را حضوراً به اینجانب گفتند، خواهم گفت. وقتی آیت‌الله هاشمی گزارش این مفسده‌ها را شنیده گفته بود که برخورد با فرد موردنظر پس از انتخابات صورت گیرد.»

فساد آقازاده‌ی میرزاده

ولایتی همچنین در خصوص فساد فرزندان میرزاده در این دانشگاه این‌طور توضیح می‌دهد: «بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه این‌ها موجود است. حتی اظهارات بعضی از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد موجود است که با امضاء و خط خود دراین‌باره نوشته‌اند. مثلاً فرزند آقای میرزاده از برخی رؤسای واحدها خواسته است که با شرکت خاصی قرارداد انعقاد کنند و آن فرد زیر بار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرارگرفته است. گزارش‌های متعدد و مستدل مبنی بر این فسادها موجود است.»

رییس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در خصوص روز برکناری میرزاده این‌گونه توضیح می‌دهد: «اینجانب چاره‌ای ندیدم جز اینکه به مسوولیت خود عمل کنم و لذا طبق ماده ۱۱ اساسنامه بر اساس درخواست ۴ نفر از هیأت‌امنا (درحالی‌که ۳ نفر کافی بود) جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه تمام ۹ نفر اعضای هیأت‌امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان دبیر کل هیأت مؤسس که منصوب آیت‌الله هاشمی بود، چند نمونه از فسادهای مالی ثابت‌شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل ۶ زونکن بود) نشان داد. دو وزیر بهداشت و علوم مطالب خودشان را بیان کردند و برای شرکت در جلسه هیأت دولت جلسه را ترک کردند. تعداد هیأت‌امنا به ۷ نفر رسید. بر پایه اساسنامه اکثریت برای تشکیل جلسه کافی است. لذا جلسه ادامه یافت. با توجه به گزارش دبیر کل هیأت مؤسس اینجانب به‌عنوان رییس هیأت‌امنا تصمیم گرفتم که پیرامون عزل یا ادامه کار آقای میرزاده رأی‌گیری انجام شود. ۵ نفر از ۷ نفر اعضای حاضر در جلسه ابتدا به استعفای ایشان در مدت یک هفته و سپس عزل وی درصورتی‌که استعفا ندهد رأی دادند.»

افشاگری مدیران سابق دانشگاه آزاد از خانواده‌میرزاده

غلامرضا آباد، مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد هم با خبرگزاری فارس مصاحبه و در خصوص وضعیت دوره میرزاده افشاگری کرده است. او در خصوص موافقت مرحوم هاشمی با عزل میرزاده تصریح کرد: در زمان حیات آیت‌الله هاشمی بنده از نزدیک‌ترین افراد آیت‌الله هاشمی شنیده بودم که از یک سال و نیم پیش قضیه تغییر میرزاده به دلیل وجود بحث‌های حاشیه‌ای به‌خصوص در مسائل مالی را محتمل می‌دانست.

آباد که اظهارات تکان‌دهنده‌ای در خصوص فساد فرزندان میرزاده مطرح می‌کند، در خصوص نامه سیدحسن خمینی به رییس‌جمهور مبنی بر دخالت در دانشگاه آزاد گفت: «شنیدم که سید حسن خمینی در نامه‌ای به رییس‌جمهور در رابطه با عزل میرزاده صحبت کرده است درحالی‌که حداقل توقع ما این بود که سید حسن خمینی زمانی به مسأله ورود می‌کرد که میرزاده برای دو نفر از نزدیکان خودش نیز پرونده‌سازی و بی‌گناه از کار برکنارشان کرد. البته شنیدم که سید حسن در آن زمان قهر کرده بود ولی توقع این بود که در آن زمان سید حسن خمینی موضع‌گیری می‌کرد.»

مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشگاه آزاد افزود: «ولایتی مدارک کاملی از فساد مالی میرزاده در دست دارد ولی می‌توانیم این‌گونه هم مطرح کنیم که اگر فرزندی یک ماشین تویوتای 20 میلیون تومانی داشته باشد و پس از پست گرفتن پدر، ماشین‌های آن‌ها به لند کروز 400 میلیونی و هیوندای IX35 صد و هفتادمیلیونی و تویوتا یاریس 110 میلیونی ارتقا یابد آیا پدر نباید به این مسأله ورود کند که پول خرید ماشین از کجا آمده است؟ در این زمان چه مسأله‌ای به ذهن می‌رسد جز اینکه همه با هم هماهنگ بودند.»

احمدعلی فروغی، رییس اسبق واحد اصفهان دانشگاه آزاد هم در خصوص پسر میرزاده می‌گوید: «احسان میرزاده فرزند رییس سابق دانشگاه آزاد سعی می‌کرد طرح‌های دانش‌بنیان و پژوهشی با درآمدهای بسیار خوب و اشتغال‌های بسیار زیاد را از دانشگاه خارج کرده و آن را تصاحب کند.»

حجت‌الاسلام محمدیان رییس نهاد رهبری در دانشگاه و یکی دیگر از اعضای هیأت‌امنای دانشگاه آزاد است که اظهارات سید حسن خمینی مبنی بر غیرقانونی بودن عزل و نصب‌های دانشگاه آزاد را رد می‌کند و در مورد عزل آقای یاسر هاشمی از مسوول دفتری هیأت‌امنای دانشگاه آزاد و اینکه اساساً شرح وظایف ایشان در این مسوولیت چه بود؟ می‌گوید: عنوان مسوولیت یاسر هاشمی در دانشگاه آزاد مسوول دفتر هیأت‌امنای دانشگاه آزاد بود. در اغلب دانشگاه‌های کشور مسوول دفتر حوزه ریاست دانشگاه مسوولیت دفتر هیأت‌امنای دانشگاه را نیز بر عهده می‌گیرد و نیازی به فرد مستقل برای این مسوولیت نیست. اقدام آقای ولایتی در برکناری یاسر هاشمی کار بسیار شایسته‌ای بود که انجام گرفت و لازم است یک هیأت کارشناسی به فعالیت‌هایی که در این دفتر انجام‌گرفته و هزینه‌هایی که در آنجا صرف شده، رسیدگی و گزارش آن را به هیأت‌امنا بدهد.

http://sobhe-no.ir/newspaper/248/8/9368

ش.د9600733

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات