تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۱۲
ارزيابي «وقايع‌اتفاقيه» از استمرار تشتت جريان اصول‌گرا در آستانه انتخابات؛

وقتي جمنا روي سراشيبي دويد

پایگاه بصیرت / مجيد مسعودي

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/02/07 – شماره 390 – صفحه 2)

دير زماني نگذشته است از آن وقتي که جمعي از اصول‌گرايان گرد آمدند و تشکلي موسوم به «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» را پايه‌گذاري کردند. حرفشان اين بود که مي‌خواهند «ارزش‌هاي انقلاب اسلامي» را زنده کنند. گفتمان خود را در دوگانه انقلابي/ غير‌انقلابي تعريف مي‌کردند و از اين مي‌گفتند که آنها انقلابي‌اند. رويکردشان اين بود که وراي احزاب، چهره‌هاي حقيقي را به عضويت خود درآورند. تشکل‌ها و احزاب استخوان‌دار اصول‌گرا ابتدا وقع چنداني به اين حرکت ننهادند. حتي رصد اظهارنظرهاي اعضاي ارشد تشکل‌هاي قديمي چون جامعه روحانيت مبارز، جامعه مدرسين، حزب مؤتلفه و جبهه پيروان در آن مقطع نشان مي‌داد چندان روي خوشي به اين جبهه جديدالتأسيس ندارند اما کار پيش رفت و زمان گذشت و آرام‌آرام بسياري از چهره‌ها و شخصيت‌هاي اصول‌گرا- و نه البته همه- به آن پيوستند.

قدما خانه‌نشين شدند. از جبهه پيروان به دبيرکلي محمدرضا باهنر بگيريد تا جامعتيني که زماني گفته مي‌شد محور اتحاد و انسجام اصول‌گرايان است. جمنا آمد و همه را درنوريد. اوج قدرت‌نمايي اين تشکل نشست سه‌هزار نفره‌اي بود که در اسفند سال گذشته برگزار شد و 21 نفر بر‌اساس رأي‌گيري انتخاب شدند. جمنا رسانه‌ها را تسخير کرده بود. همه له يا عليه آن داد سخن مي‌راندند اما حزبي ديرپا مقهور نشد. پيرمردهاي مؤتلفه با تاريخ 50 ساله حزب‌داري و سياست‌ورزي راه خود را رفتند. مصطفي ميرسليم را معرفي کردند و همچنان هم برسر اين تصميم خود استوارند. پيرمردهاي مؤتلفه مي‌خواستند حرف خود را بزنند. گرچه در دو نشست سراسري اين جبهه جديدالتأسيس حاضر شدند اما حاضر نشدند مرامنامه آن را امضا کنند. انگاري در کالبد حزب پيري چون مؤتلفه، جواني پرانرژي حلول کرده بود.

پيش آمديم تا فروردين امسال. با آمدن رئيسي بسياري ناظران در اين انديشه شدند که جمنا خواهد توانست به يک نامزد واحد دست يابد اما به نظر مي‌رسيد که نيرويي که در ابتدا وجود داشت ديگر رخت بربسته است. جمنا به سراشيبی رفت. نه رئيسي حاضر شد مرامنامه آن را امضا کند و اعلام کرد که مستقل از جمنا حاضر خواهد شد و نه قاليباف. ديگر چيزي از جمنا باقي نمانده است. پيرمردهاي مؤتلفه از همه زودتر فهميدند اين تشکل تازه‌تأسيس ديری نخواهد پاييد. محمد عطريانفر، چندي پيش در گفت‌وگو با خبرآنلاين از اين گفته بود که «جمنا يک انگيزه درون‌گروهي نبود و از بيرون به آن تزريق شد... اما بعد همان نيرو و قدرتي که جمنا را پشتيباني کرد، در ادامه روند دچار ترديد شد چون به يک معنا احساس کرد فقط نقش آغازگر را بايد داشته باشد و ديگر خود اصول‌گرايان بايد اين ظرفيت‌ها را راهبري کنند.»

اما «خود اصول‌گرايان» رانندگان خوبي براي اين قطاري که راه افتاده بود، نبودند. حالا اسدالله بادامچيان، قائم‌مقام مؤتلفه در گفت‌وگو با رويداد24 مي‌گويد: «هر چيزي که جمنا مطرح مي‌کند که نبايد به اجرا درآيد و اجباري در کار نيست. دوستان خود را عرضه مي‌کنند که بر‌اساس سوابق و شخصيت آنان مردم تصميم مي‌گيرند و بايد بنا به درخواست آنان رفتار شود، خواست جبهه يا هر چيز ديگر در اين رابطه بر درخواست مردم ارجحيت ندارد زيرا ما به مفهوم شکل غربي با هم به رقابت نمي‌پردازيم که بخواهيم پايبند نظر جبهه باشيم.» گزاره‌اي دال بر اينکه احتمالا مؤتلفه‌اي‌ها مي‌خواهند تا آخر راه خود را بروند؛ شايد به اين نتيجه رسيده‌اند اگر چنين نکنند با 50 سال سابقه حزب‌داري، در تاريخ محو خواهند شد؛ آن هم محوِ در اصول‌گراياني تازه به دوران رسيده.

بادامچيان: نامزد مؤتلفه پيش از جمنا اعلام کانديداتوري کرده بود

اسدالله بادامچيان درباره احتمال کناره‌گيري ميرسليم نامزد مورد حمايت اين حزب گفت: آقاي ميرسليم نامزد يک حزب است؛ بنابراين بر‌اساس تصميم‌گيري‌هاي حزب پيش مي‌رود البته حزب هم با جمنا همراهي دارد و باوجودآنکه ميثاقنامه ازسوي آقاي حبيبي به امضا درنيامد، بنده و ايشان در مجمع حضور پيدا کرديم.

او ادامه داد: جمنا حرکتي است که براي وحدت آغاز شده و اصل آن مورد تأييد است اما نامزد مؤتلفه پيش از تأسيس جبهه مردمي اعلام کانديداتوري کرده بود، تصميم هم بر آن است تا پايان مناظره‌ها حضور داشته باشد و پس‌ازآن براي کناره‌گيري دو نفر يا حضور هر سه تصميم‌گيري خواهد شد. بادامچيان اين مسئله را بستگي به رأي مردم دانست و اظهار داشت: رأي عمومي مردم بر هر يک از تصميم‌گيري‌هايي که براي سه نامزد اصول‌گرا گرفته مي‌شود، غلبه دارد و درصورتي‌که خواست اين رأي آقاي ميرسليم باشد، نياز است تا ساير کانديداها مسئله فوق را مدنظر داشته باشند و رعايت کنند. اين فعال سياسي اصول‌گرا درباره آنکه در صورت خواست جمنا ميرسليم کنار مي‌رود، اظهار داشت: هر چيزي که آنها مطرح مي‌کنند که نبايد به اجرا درآيد و اجباري در کار نيست.

دوستان خود را عرضه مي‌کنند که بر‌اساس سوابق و شخصيت آنان مردم تصميم مي‌گيرند و بايد بنا به درخواست آنان رفتار شود، خواست جبهه يا هر چيز ديگر در اين رابطه بر درخواست مردم ارجحيت ندارد زيرا ما به مفهوم شکل غربي با هم به رقابت نمي‌پردازيم که بخواهيم پايبند نظر جبهه باشيم. او در رابطه با حضور مستقل نامزد مؤتلفه در انتخابات يادآور شد: نامزد اصلي جمنا که آقاي رئيسي است هم به‌صورت مستقل وارد انتخابات شده و اين جمناست که از او حمايت به عمل مي‌آورد. بادامچيان در رابطه با عدم امضای ميثاقنامه از سوي مؤتلفه نيز اظهار داشت: در رابطه با عدم امضای ميثاقنامه با آيت‌الله موحدي‌کرماني مشورت صورت گرفت و ايشان هم گفتند که امضا نکنيد؛ البته آقايان قاليباف و رئيسي هم ميثاقنامه را به امضا درنياوردند.

در دفاع از انتخابات حزبي

ديگر مؤتلفه‌اي که روز گذشته وارد گود شد تا از تصميم حزب متبوعش در معرفي نامزد حزبي دفاع کند، حميدرضا ترقي بود. او که با ايلنا گفت‌وگو مي‌کرد از تقويت تحزب در کشور گفت و نقدي هم وارد کرد. او با بيان اينکه تاکنون هيچ حزبي وارد عرصه انتخابات رياست‌جمهوري نشده است، گفت: انتظار ما اين بود که همه کساني که به تحزب در کشور اعتقاد دارند و به‌دنبال تقويت تحزب در کشور هستند تا روند انتخابات سالم‌تر و معقول‌تري شود از اين حرکت حزب مؤتلفه استقبال کنند اما متأسفانه خلاف آن را شاهد بوديم. ترقي با بيان اينکه در سياست‌هاي ابلاغي ازسوي مقام معظم رهبري نيز بر مشخص‌شدن جايگاه احزاب در فرايند انتخابات تأکيد شده است، ادامه داد: متأسفانه علي‌رغم اينکه همه دم از دموکراسي و دغدغه ضعف احزاب در مشارکت جامعه سياسي کشور مي‌زنند و از بي‌اهميتي دولت‌ها به تحزب گله‌مند هستند اما عملا خودشان اين حرکت حزبي را ناديده گرفته و تخريب مي‌کنند و منافع گروهي‌شان را ترجيح مي‌دهند و متأسفانه اين ابتکار حزب تحت‌تأثير رقابت‌هاي سياسي و کينه‌هاي سياسي ناديده گرفته مي‌شود. ترقي تأکيد کرد: حزب مؤتلفه اسلامي از ابتدا سعي کرده حرکت خود را با نظر روحانيت مبارز هماهنگ و منطبق کند و هميشه به دنبال وحدت نيروهاي اصول‌گرا بوده؛ از‌همين‌رو براساس تکليف خود عمل مي‌کند.

عضو حزب مؤتلفه اسلامي با بيان اينکه از نيمه مذاکرات ممکن است تغييراتي در آرايش سياسي انتخابات ايجاد شود، تصريح کرد: درحال‌حاضر، آرايش دو جبهه است که با هم رقابت مي‌کنند و بايد ببينيم مناظرات، رقابت را به کجا مي‌رساند و پس از پايان مناظرات مشخص مي‌شود که آيا نتيجه انتخابات در دور اول معلوم شده يا اينکه به دور دوم کشيده مي‌شود، اگر هيچ‌کدام حدنصابي براي رأي‌آوري نداشته باشند، طبيعتا دو نفري که از رأي بالاتري برخوردار هستند به مرحله دوم وارد مي‌شوند. ترقي در پاسخ به اين سؤال که آيا ممکن است آقاي رئيسي و قاليباف به نفع يکديگر کنار بروند، گفت: اين موضوع بستگي به پايش اجتماعي و نتيجه مناظرات دارد اما ائتلاف جزء فرضيات اصول‌گرايان بوده و هست و ميثاقنامه‌ و تعهدي که از افراد در جمنا گرفته شده به اين دليل بوده که در اين مرحله بتوانند با اين مسئله جدي‌تر برخورد کنند.

او با بيان اينکه آقاي رئيسي در حقيقت فقط نامزد جمنا نيست، ادامه داد: آقاي رئيسي تعهدي به جمنا ندارد اما به‌لحاظ اخلاقي قطعا شرايط اجتماعي و رأي‌آوري را بررسي مي‌کند و سپس تصميم‌ مي‌گيرد؛ البته همه احتمالات وجود دارد اما اين احتمالات هيچ‌کدام قطعيت ندارد و در اين مرحله همه آمده‌اند که تا آخر بمانند و با همين استراتژي وارد عرصه شدند و تزلزلي در آنها رخ نداده. اين فعال سياسي اصول‌گرا تأکيد کرد: در پايان مناظرات ممکن است اين ايستادگي و پايبندي تا پايان انتخابات تغيير کند و ما تغييراتي را در ديدگاه‌هاي افراد شاهد باشيم. ترقي در پاسخ به اين سؤال که آيا وجود سه کانديداي مطرح اصول‌گرا تفرق آرای اصول‌گرايان را موجب مي‌شود يا خير، گفت: ما در مرحله مناظرات و رقابت همه کانديداها هستيم و در اين بخش مبارزات انتخاباتي و مناظرات به‌دليل اينکه هنوز بحث رأي مطرح نيست تفرق هم معنا ندارد و اين تحليل مربوط به حادثه‌اي است که هنوز رخ نداده است.

ترقي خاطرنشان کرد: اگر وحدت در مرحله اول تضمين‌کننده اين باشد که آراي آقاي ميرسليم باعث ‌شده يک کانديداي ديگر اصول‌گرا به حدنصاب برسد و در همان دور اول برنده انتخابات شود، قطعا اين مسئله بايد رخ دهد اما اگر در غير‌اين صورت باشد و هيچ‌کدام از افراد ولو با کناره‌گيري آقاي ميرسليم رأي قاطعي نداشته باشند، طبيعي است که وحدت صورت نمي‌گيرد و انتخابات به دور دوم کشيده مي‌شود. او در پاسخ به اين سؤال که آيا ممکن است پس از پايان مناظرات دو کانديداي اصول‌گرا به نفع آقاي ميرسليم کناره‌گيري کنند، خاطرنشان کرد: اگر موقعيت به گونه‌اي باشد که آراي آقاي ميرسليم بيشتر از ديگران باشد و از پايگاه اجتماعي خوبي برخوردار باشد، قطعا اين احتمال وجود خواهد داشت که اين مسئله رخ بدهد.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/63918

ش.د9600729

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات