تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۲۱

بحرين روي خط بحران (بخش اول)

مقدمه: اوضاع در بحرين پس از اعلام حکم دستگاه قضايي اين کشور عليه شيخ «عيسي قاسم» رهبر معنوي انقلاب اين کشور متشنج شده است. رسانه‌هاي عربي با تکيه بر اين موضوع در تازه ترين گزارش خود به چالش‌هاي نظام بحرين پرداخت و روزهاي آينده را براي سردمداران اين کشور دشوار پيش بيني کردند. به گزارش ايرنا، نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه با حمله به طرفداران شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين در منطقه الدراز پنج نفر را شهيد و بيش از 200 تن را زخمي و 286 نفر را دستگير کردند. حمله نيروهاي امنيتي آل خليفه به الدراز پس از آن رخ داد که دستگاه قضايي بحرين شيخ عيسي قاسم را به دليل اتهام بي اساس «پولشويي و مشارکت در تروريسم!» به يک سال حبس تعليقي و پرداخت 100 هزار دينار (265هزار دلار) جريمه محکوم کرد. اين گزارش، نگاهي به مهمترين محورهاي تحليلي رسانه‌هاي عربي درباره تحولات بحرين دارد.
(روزنامه اطلاعات - 1396/03/10 - شماره 26733 - صفحه 12)

چراغ سبز آمريکا و عربستان به نظام بحرين براي سرکوب مخالفان

روزنامه‌هاي «الاخبار» لبنان، «صوت العراق» عراق، «عيون الخليج» امارات و تارنماي شبکه «المنار» لبنان صدور حکم عليه شيخ عيسي قاسم را با نشست اخير رياض که با حضور سران کشورهاي عربي و «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا برگزار شد در يک راستا دانستند. به نوشته روزنامه الاخبار، شايد پادشاه بحرين که در ميان حاکمان کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس دلال کوچکي است در ديدار با ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در حاشيه نشست اخير رياض به حمايت‌ها و کمک‌هايي دست يافته است. شايد او به چک سفيدي دست يافته است تا به سرکوب مخالفان بحرين ادامه دهد. او در ديدار با ترامپ از نيک بودن روابط دوجانبه صحبت کرد و استعمار کشورش توسط آمريکا و انگليس را همکاري راهبردي به شمار آورد. پادشاه بحرين ميليون‌ها دلار براي شرکت‌هاي غربي هزينه مي کند تا چهره سرکوبگر نظام خون آشام خود را در برابر جهانيان بهبود بخشد.

اما بر کسي پوشيده نيست که روابط تنگاتنگ نظام بحرين با ترامپ در شرايط منطقه‌اي کنوني زير نظر خاندان آل سعود صورت گرفته است. سردمداران عربستان نيز چند روز پيش مانند نظام بحرين ويران‌سازي هدفمند منطقه العواميه در شرق عربستان را در دستور کار قرار داده‌اند. پادشاه بحرين و خاندان آل سعود ذهنيت سياسي مشترکي دارند و با خون‌ريزي و دامن زدن به جنگ‌ها و سياست‌هاي طايفه‌اي امور را پيش مي برند. اين نظام‌ها از اين راهبرد براي نظام خود در حال مشروعيت آفريني هستند اما دامن زدن به تنش‌هاي طايفه‌اي براي آنها مشروعيت به دنبال نخواهد داشت. به نوشته روزنامه الاخبار، «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي حمله نيروهاي نظام بحرين به هواداران شيخ عيسي قاسم را ناشي از روابط گرم ميان ترامپ با پادشاهان کشورهاي عربي در رياض به شمار آورد.

او در صفحه توييتر خود نوشت: نخستين نتيجه روابط تنگاتنگ ميان رئيس‌جمهوري آمريکا و پادشاهان عرب در رياض در حمله نظام بحرين به اعتراض‌هاي مسالمت‌آميز مخالفان اين کشور خود را نشان داد. الاخبار در ادامه آورد: حزب الله لبنان هم نظام تروريسم عربستان را مسئول همه رويدادهاي بحرين به شمار آورد. اين حزب اعلام کرد هدف قرار دادن زندگي و کرامت آيت الله شيخ عيسي قاسم سبب رخ دادن اتفاقاتي مي شود که هيچ کس نمي تواند خطرات و نتايج آن را پيش بيني کند. حزب الله لبنان در بيانيه اي که در اين بار صادر کرده است آورد: پادشاه بحرين پس از اينکه به اين نتيجه رسيد که ارباب خود ترامپ اجازه نخواهد داد روابط دو کشور به سوي تنش پيش رود و به مواضع نهادهاي حقوق بشري درباره بحرين توجهي نخواهد کرد ارتش خود را براي سرکوب مخالفان ارسال کرد.

روزنامه عيون الخليج نيز چندي پيش به نقل از «عباس العمران» مخالف فعال بحريني نوشت: نظام آل خليفه در هدف قرار دادن شيخ عيسي قاسم از تجربه‌هاي استعمارگران در دامن زدن به جنگ‌هاي مذهبي و سرکوب هر گونه تظاهرات مسالمت آميز استفاده مي کند. نظام بحرين رهبران مخالفان را در زندان قرار داده و گمان مي‌کند با اين اقدام خود مي تواند همه تظاهرات انقلابي را از بين ببرد. اما اين نظام شکست خورده و هنوز هم مردم به دنبال خواسته‌هاي خود است. به لطف آگاهي مردم بحرين و رهبري حکيمانه شيخ عيسي قاسم انقلاب مردم ادامه دارد. اگر چه نظام با زنداني کردن شيخ عيسي قاسم مي خواهد يکه تازي کند اما شيخ عيسي قاسم در برابر باج خواهي‌ها و چانه زني‌هاي تسليم نخواهد شد. به نوشته شبکه المنار، عربستان برجسته‌ترين حامي نظام آل خليفه است. جنايت‌هايي که نظام بحرين دست به آن مي زند با هماهنگي با عربستان صورت مي گيرد.

عربستان خواهان تنش آفريني بيشتر عليه شيعيان بحرين است و اقدام‌هاي نظام بحرين با چراغ سبز رياض صورت مي گيرد. تنش آفريني عربستان در بحرين به خاطر شکست اين کشور در عراق، يمن و سوريه است. به نوشته صوت العراق، نظام آل خليفه با شرکت در نشست رياض تلاش کرد بر جنايت‌هاي خود سرپوش نهند و با لطمه زدن به شيخ عيسي قاسم دست به کاري ديوانه واري مي زند و اين نخستين نتيجه نشست رياض است.

روزنامه صوت العراق افزود: نشست سران کشورهاي عربي و آمريکا در رياض داراي رنگ و بوي مذهبي و طايفه اي بود که هدف اصلي آن نابود سازي شيعيان و خاموش کردن صداي مخالفان بود. تنها بيشتر از يک روز از نشست ترامپ با سران کشورهاي عربي در رياض سپري نشده بود که نظام بحرين منزل شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين را به محاصره در آورد. همزمان با اين اقدامِ نظام بحرين، هواداران شيخ عيسي قاسم از او حمايت کردند. پس از حمله نيروهاي امنيتي نظام بحرين شماري از اين افراد زخمي و يک نفر به شهادت رسيد. آيت الله شيخ عيسي قاسم تروريست و تندرو نبود. او از اعتراض‌هاي مسالمت آميز که در خيابان‌هاي منامه برپا مي‌شد، حمايت مي کرد. او از نظام آل خليفه مي خواست حقوق سلب شده مردم را به آنان برگرداند و در حقوق مردم عدالت را برقرار سازد و در نهادهاي سياسي و اداري موازنه برقرار کند.

اما نظام بحرين به خواسته‌هاي مردم تن نداد و بحران‌ها را کنترل نکرد؛ به طوري که شکاف ميان نظام و مردم هر روز افزايش يافت. نظام بحرين مخالفان را سرکوب، بازداشت و شکنجه و با شکنجه آنان براي محاکمه صوري و اعتراف گرفتن تلاش کرد. شماري از آنها را به اين وسيله اعدام کرد. هنگامي که شيخ عيسي قاسم در اين باره اعتراض کرد آل خليفه او را سلب تابعيت کرد تا او را به خارج کشور تبعيد کند. بيشتر از 70 درصد از مردم بحرين را شيعيان تشکيل مي‌دهند آل خليفه طي سال‌هاي اخير با دادن تابعيت به اهل تسنن کشورهاي خارجي براي تغيير ساختار جمعيتي بحرين تلاش و بسياري از بيگانگان را در دستگاه‌هاي دولتي، امنيتي و نظامي وارد کرد. همچنين نظام بحرين به نيروهاي سپر جزيره عربستان اجازه داد براي سرکوب مخالفان به اين کشور وارد شوند.

هدف‌هاي نظام بحرين از محاکمه مخالفان

تارنماي شبکه خبري المنار در بخشي از گزارش خود به هدف نظام بحرين از صدور حکم عليه شيخ عيسي قاسم و مخالفان بحرين اشاره کرد. به نوشته تارنماي شبکه خبري المنار، پس از صدور حکم عليه شيخ عيسي قاسم بسياري از ناظران معتقدند نظام بحرين تلاش مي کند به وسيله اين حکم قدرت چانه زني خود را بالا برد تا به وسيله باج خواهي به آنچه مي خواهد برسد و به جنبش مسالمت آميز مردم بحرين پايان دهد. مشخص است که نظام بحرين به جاي تلاش براي برقراري آرامش و درک خواسته‌هاي مردم و اعتماد آفريني هنوز هم درباره آينده کشور دست به ماجراجويي مي زند. او مردم را تحريک و از راه محاکمه سياسي و قضايي از مردم باج خواهي مي کند و به مخالفت مردم بحرين رنگ و بوي مذهبي و طايفه اي مي دهد.

پيامدهاي سرکوب مخالفان در بحرين

تارنماي «صوت البحرين»، روزنامه «عيون الخليج» امارات و تارنماي «الوفد» مصر با اشاره به سرکوب مخالفان در بحرين پيامدهاي اين موضوع را بررسي کردند. به نوشته تارنماي صوت البحرين، حکم صادر شده عليه شيخ عيسي قاسم، دامنه مخالفت مخالفان بحريني را افزايش داده است به ويژه اين در شرايطي است که علماي بزرگ بحرين از مردم خواسته است جنبش مردمي خود را ادامه دهند. فعالان سياسي پيش بيني مي کنند اين حکم تنش آشکاري را ميان نظام و مخالفان بحرين به وجود خواهد آورد. نظام بحرين با اين حکم بار ديگر با درگيري مستقيم با مراجع ديني اين کشور خود را در تنگنا قرار داده است. رهبران مخالفان بحرين حکم دادگاه بحرين را شکست سختي براي نظام اين کشور به شمار مي آورند. به نوشته المنار، مردم بحرين با هرگونه هدف قرار دادن جايگاه ديني شيخ عيسي قاسم مخالف هستند و لطمه زدن به او به منزله هدف قرار دادن وظايف ديني مي دانند. نه تنها دينداران بحرين از او حمايت مي کنند. بلکه ديگران بر اين باورند که ضربه زدن به شيخ عيسي قاسم از سوي نظام بحرين سبب مي‌شود که نظام آخرين برگ ضمانت ملي را از دست بدهد.

رهبران مخالفان بحرين هشدار داده‌اند هدف قرار دادن عيسي قاسم جنگ‌هاي طايفه‌اي را در منطقه شعله‌ور خواهد کرد و حکم زندان او و تصميم تبعيد او از کشور سناريوي ناگواري را به دنبال خواهد داشت. تاکنون مشخص شده است نظام بحرين گام‌هايي بر مي دارد که مي تواند در دامن زدن به بحران سهمي داشته باشد.به نوشته روزنامه عيون الخليج، «علي مشيمع» فعال بحريني نيز چندي پيش ضمن ابراز همبستگي با شيخ عيسي قاسم گفت: هدف قرار دادن شيخ عيسي قاسم از طرف مقام‌هاي بحرين به منزله هدف قرار دادن همه مردم بحرين است و اين مساله در آينده مردم بحرين را بر روي گزينه تلاش براي سقوط نظام متحد خواهد کرد. او هشدار داد هرگونه ضربه زدن به او مرحله تازه اي از مبارزه مردم بحرين عليه نظام را به همراه خواهد داشت که با گذشته متفاوت خواهد بود.

تارنماي الوفد به نقل از روزنامه «المانيتور» آمريکا نوشت: بحران سياسي که در بحرين حاکم است مي تواند ثبات آن را تهديد کند و اوضاع را وخيم تر کند. هنگامي که 6 سال پيش نا آرامي‌ها آغاز شد بيشتر مخالفان بحرين به طور مسالمت آميز خواسته‌هاي خود را مطرح مي کردند و به خشونت دست نمي زدند. اما در سايه تنگناهاي تازه اي که صحنه سياسي بحرين شاهد است شماري از مخالفان به خشونت روي آورده‌اند.

در اين حال،سخنگوي جنبش حق تاکيد کرد که پس از حمله نيروهاي امنيتي به الدراز و قتل عام مردم ديگر هيچ تضميني براي مسالمت آميز باقي ماندن انقلاب بحرين وجود ندارد.عبدالغني الخنجر سخنگوي جنبش حق و يکي از فعالان سياسي بحريني در گفتگو با خبرنگار گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم يورش به الدراز را يکي از نتايج اوليه سفر رئيس جمهوري آمريکا به رياض دانست و در اين باره توضيح داد: نکته قابل توجه در يورش نيروهاي امنيتي آل خليفه به منطقه الدراز مقارن شدن آن با سفر دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا به عربستان و پس از آن به فلسطين اشغالي و همچنين ديدار او با ديکتاتور بحرين است. روشن است که ترامپ در ديدار با پادشاه بحرين نسبت به شدت بخشيدن سرکوب مردم و خصوصا برخورد با شيخ عيسي قاسم به رژيم آل خليفه چراغ سبز نشان داده است.

او تاکيد کرد: رژيم آل خليفه قصد دارد به طور کامل انقلاب مردمي بحرين را سرکوب کرده و به آن پايان دهد. آنان شيخ عيسي قاسم را دليل اصلي ادامه يافتن انقلاب مي‌دانند و به همين دليل به دنبال وارد کردن فشار به او هستند تا به اين وسيله جريان‌هاي مخالف را نيز مجبور به تسليم شدن کنند. همچنين رژيم حاکم به دنبال تضعيف روحيه مردم است و قصد دارد با حمله به الدراز و منزل شيخ عيسي قاسم روحيه مردم را درهم بشکند.وي در خصوص حمله نيروهاي امنيتي به منزل شيخ عيسي قاسم توضيح داد: نيروهاي امنيتي وارد حياط منزل شيخ شدند و شماري از تحصن کنندگان که براي محافظت از شيخ عيسي قاسم در داخل حياط مستقر شده بودند را بازداشت کردند به نظر من آل خليفه قصد دارد دست به اقدامات شديد تري همچون بازداشت شيخ عيسي قاسم بزند.

سخنگوي جنبش حق با اشاره به واکنش علما و جريان‌هاي انقلابي بحرين به حوادث الدراز گفت: جريان‌هاي مخالف و علماي کشور اعلام وضعيت فوق‌العاده کرده و از مردم خواستند براي دفاع از شيخ عيسي قاسم از منازلشان خارج شوند و اين مسئله بدون شک برنامه‌هاي رژيم حاکم را برهم خواهد زد و باعث مي شود جريان حوادث آنگونه که رژيم آل‌خليفه تمايل دارد رقم نخورد.

وي ادامه داد: جريان‌هاي انقلابي از مردم خواسته اند با تمامي توان و به هروسيله ممکن از خود و مقدساتشان دفاع کنند، زيرا نمي توانيم در حالي که نيروهاي امنيتي آل خليفه فرزندان ما را قتل عام و سرکوب مي کنند تنها نظاره گر اين صحنه‌ها باشيم. بايد در برابر نيروهاي آل خليفه مقاومت کرد زيرا جامعه جهاني نيز براي دفاع از مردم وارد عمل نمي شود، و يک پيمان منطقه اي ميان آمريکا و حاکمان کشورهاي حاشيه خليج فارس عليه مردم ما شکل گرفته است.

او با تاکيد بر عواقب جبران ناپذير حمله به منطقه الدراز و منزل شيخ عيسي قاسم و به شهادت رساندن چندين نفر از تحصن کنندگان در نزديکي منزل او، گفت: وضعيت بحرين پس از يورش به الدراز و هتک حرمت منزل شيخ عيسي به طور قطع به وضعيت پيش از آن بازنخواهد گشت و در سايه تعرض نيروهاي امنيتي به مردم ديگر هيچ ضمانتي براي ادامه برخورد مسالمت آميز ملت بحرين با رژيم آل خليفه وجود ندارد.عبدالغني الخنجر در بخش ديگري از سخنان خود گفت: از طرح‌هاي رژيم آل خليفه آگاهي نداريم اما به طور حتم به محض عقب نشيني نيروهاي امنيتي مردم مجددا به تحصن بازخواهند گشت. رژيم آل خليفه در خصوص حصر خانگي شيخ عيسي قاسم که منزل او در مرکز روستاي الدراز واقع شده با مشکل جدي روبرو است و احتمال بازداشت شيخ نيز وجود دارد.وي در پايان خاطر نشان کرد: دونالد ترامپ با سفر به رياض و ديدار با ديکتاتورهاي منطقه و تضمين تامين پوشش‌هاي سياسي لازم براي اقدامات جنايتکارانه اين رژيم‌ها زمينه را براي تشکيل يک ائتلاف شرور در منطقه فراهم کرد و منطقه ما با تهديد جدي از سوي آمريکا روبرو است. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\05\05-30\20-33-46.htm&storytitle=%C8%CD%D1%ED%E4%20%D1%E6%ED%20%CE%D8%20%C8%CD%D1%C7%E4

ش.د9600688

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات