تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۴۰

ارتش‌های عضو ناتو ستون فقرات جنگ‌های تروریستی

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1396/03/07 - شماره 10882 - صفحه 1)

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

نقش فاجعه باری که آمریکای ترامپ در سوریه و عراق بازی می‌کند، فضای عمومی جنگ علیه تروریست‌ها را تدریجاً تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. از یکطرف جنگنده‌های ائتلاف آمریکا با ادعای سرکوب داعش به قتل عام غیرنظامیان در منطقه دیرالزور پرداخته و حداقل 39 تن را به خاک و خون کشیده‌اند. از سوی دیگر با ارسال جنگ افزارهای سنگین، مهمات و تجهیزات جنگی فوق مدرن برای کردهای سوریه، تدریجاً آنها را به یک قدرت نظامی تاثیرگذار با هدف نقش آفرینی در آینده سیاسی سوریه تبدیل می‌کند. در همین حال، کردهای سوریه از جهات مختلف عموماً فاقد ظرفیت‌های لازم برای هضم شرایط کنونی و دریافت این همه سلاح و تجهیزات جنگی هستند و روشن است که جنگ افزارهای تحویلی آمریکا برای مقابله با داعش نیست بلکه قرار است برای آینده نزد کردهای سوریه ذخیره و استفاده شود.

نقش آمریکا در بحران تروریستی عراق از این هم وقیحانه‌تر است. از یک طرف ائتلاف آمریکا با حملات سنگین و برنامه ریزی شده در جریان عملیات آزادسازی موصل، عملاً به بازوی نظامی داعش و سایر تروریست‌ها تبدیل شده و حداقل 250 تن از شهروندان غیرنظامی و بسیاری از رزمندگان مقاومت شیعه در خط مقدم جبهه عملیات ضد تروریستی در غرب موصل را به شهادت رسانده و از سوی دیگر با به کارگیری شگردهای جدیدیٕ به داعش و سایر گروه‌های تروریستی اسلحه، آذوقه و تجهیزات جنگی می‌رساند.

با آنکه پنتاگون وزارت دفاع آمریکا بارها هرگونه اقدام منجر به قتل عام شهروندان غیرنظامی و به شهادت رساندن نیروهای مقاومت مردم عراق در جبهه‌های نبرد علیه تروریست‌ها در شرق و غرب موصل را به کلی منکر می‌شد، به علت آشکار بودن جنایات اخیر نیروهای ائتلاف آمریکا، پنتاگون به قتل عام یکصد نفر از شهروندان عادی و غیرنظامی موصل اعتراف کرد لکن مطابق معمول آنرا اقدامی اشتباهی و ناشی از خطای محاسبه و دریافت اطلاعات نادرست معرفی کرد!

موضوع مهمتر به نقش مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در تجهیز تروریست‌ها بر می‌گردد که به تازگی با روش‌های جدیدی صورت می‌گیرد. البته در گذشته بارها مقامات عراقی از هلی برد تجهیزات، آذوقه و حتی نفرات گروه‌های تروریستی توسط آمریکا و متحدانش خبر می‌دادند و تصریح داشتند که ائتلاف آمریکا از طریق هوائی به تجهیز و حمایت از تروریست‌ها سرگرمند ولی این بار آمریکا با دپوی تجهیزات نظامی، آذوقه، مهمات و جنگ افزارهای سبک و سنگین در مناطق مختلف به شیوه مناسب‌تری سرگرم تجهیز تروریست‌ها هستند. آنها از یکطرف ادعا می‌کنند که یک میلیارد دلار سلاح آمریکائی در عراق را گم کرده‌اند و نمی‌دانند در کجا ذخیره و نگهداری می‌شود و از سوی دیگر با «گرا دادن به تروریست ها» در فرصت‌های مناسب در جهت پشتیبانی و تجهیز تروریست‌ها گام برمی دارند، با این حال، آمریکا بارها به شیوه‌های گوناگون به تجهیز و تقویت شبکه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق پرداخته و همواره شیرین کاری‌ها و نوآوری‌های خاص خود را داشته است.

از جمله طی ماه‌های گذشته در چندین نوبت گروه‌های خاصی را آموزش داده و تجهیز کرده و به عمق مناطق درگیری با تروریست‌ها فرستاده که ظاهراً در گروه‌های 70 و 90 و 60 نفره با تروریست‌های داعش بجنگند ولی آنها همگی به داعش و سایر تروریست‌ها پیوسته اند! شاید این شگردهای تبلیغاتی برای توجیه افکار عمومی آمریکا و غرب، کافی و مناسب تلقی شوند ولی با در نظرگرفتن سوابق امر، به خوبی روشن است که از همان ابتدای کار، آمریکا برای تقویت جبهه تروریست‌ها، اینگونه عمل کرده و پیوستن نیروهای اعزامی به تروریست‌ها از ابتدا در دستور کار بوده و اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتاده است.

ائتلاف آمریکا حتی در افغانستان هم بارها از همین شیوه‌های خیانت بار بهره برده و کاملاً آشکار است که ائتلاف آمریکا، داعش و سایر گروه‌های تروریستی، همگی در یک جبهه قرار دارند و برای تامین یک هدف مشترک تلاش می‌کنند ولی در میدان عمل با تقسیم کاری که صورت گرفته، رفتارهای متفاوتی دارند لکن همگی از یکجا هدایت، حمایت و پشتیبانی می‌شوند. اکنون با تصمیم جدید اعضای ناتو برای پیوستن به آمریکا در جهت مقابله با تروریست‌ها در مقیاسی وسیع تر، احتمال می‌رود که ابعاد و دامنه جنایات آمریکا و متحدانش در عراق و سوریه نیز گسترش یابد و با ترفندهای جدیدتری صورت گیرد و توجیه شود.

آمریکا با استفاده از بمب های جدید 10 تنی در افغانستان به نام «مادر بمب ها» وحملات موشکی به عمق خاک سوریه علیه پایگاه هوائی سوریه (که در خط مقدم جبهه مبارزه علیه تروریست‌ها فعال بوده و هست) عملاً در خدمت ماشین جنگی تروریست‌ها قرار دارد و مشتی تروریست وحشی را به دروغ و گزافه گوئی در حد و اندازه‌ای بزرگ نمائی و مطرح کرده که علیه دو ارتش بزرگ و جنگ دیده منطقه برای سال‌ها می‌جنگند و همچنان به جنگ و گریز و تهاجم در مقیاسی قابل ذکر ادامه می‌دهند درحالی که روشن است منهای مشتی تروریست، این ارتش‌های ناتو هستند که «ستون فقرات جنگ‌های تروریستی» را تشکیل می‌دهند.

اصرار و تصمیم آمریکای ترامپ و ناتو برای نقش آفرینی بیشتر از ائتلاف کنونی آمریکا در سوریه و عراق نشان می‌دهد که غرب از عواقب شکست‌های روزافزون و پردامنه تروریست‌ها و به ویژه داعش قویاً دچار تشویش و نگرانی شده و ناچار است مستقیماً به میدان بیاید تا از این پس، جای خالی داعش و سایر تروریست‌ها را توسط ارتش‌های ناتو در سوریه و عراق پر کند. اما آیا این بار برخلاف گذشته، اوضاع به کام آمریکا و متحدانش خواهد بود؟ کاملاً بعید است که آمریکای ترامپ با آن شعارها و ژست ضد جنگ دیروزش و خیز جنگ طلبانه امروزش، از این قبیل طرح‌های جنون آمیز با هزینه آل سعود، بیش از ننگ و خفت و جنازه‌های بیشتر، بهره‌ای دیگر ببرد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=135370

ش.د9600686

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات