تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۴۲

بررسی نقش حزب اسلامی مالزی در انتخابات سراسری

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1396/02/19 - شماره 10866 - صفحه 11)

حزب اسلامی مالزی موسوم به 'پاس' که با جدا شدن از بدنه اصلی ائتلاف مخالفان ضمن اضمحلال نسبی مخالفان سرنوشت نامشخصی برای خود رقم زده است، در آستانه انتخابات احتمالی این کشور به دنبال یارگیری است تا بتواند چشم اندازهای خود را محقق سازد.

به گزارش ایرنا، حزب اسلامی مالزی که از مخالفان دولت 'نجیب تون رزاق' بود و طی بیش از یکسال گذشته چرخشی در برنامه خود به سمت ائتلاف حاکم داشت در پایان شصت و سومین مجمع عمومی سالانه خود تصمیم گرفت با حزب جدید 'بومیان متحد مالزی' (برساتو یا پی.بی.ام) که 'ماهاتیر محمد' نخست‌وزیر اسبق پشت آن است، کار نکند و این حزب را 'فاقد جهت' دانست.

'عبدالهادی آوانگ' رئیس حزب پاس گفت: پس از یک ارزیابی، حزب اسلامی تصمیم به تشکیل ائتلاف و همکاری با حزب 'برساتو' نگرفت، چون رهبر این حزب مشخص نیست.

ریاست حزب جدید 'بومیان متحد مالزی' با ماهاتیر محمد است و این حزب با کمک 'محی الدین یاسین' معاون سابق نخست‌وزیر کنونی این کشور تاسیس شده است.

'ماهاتیر محمد' اخیرا از همه احزاب مخالف دولت خواسته بود 'تحت یک حزب، یک نماد و یک مانیفست حزبی' متحد شوند و این اتحاد را 'تنها راه پیروزی در انتخابات آینده علیه ائتلاف حاکم باریسان نشنال' دانست.

حزب اسلامی مالزی (پاس) که نشست سالانه خود را در ایالت 'کداح' برگزار کرد تا مقامات ارشد این حزب به تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در انتخابات سراسری این کشور بپردازند در آخر تصمیم گرفت با حزب ماهاتیر همکاری نکند.

تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌ها محدود به حزب اسلامی مالزی نیست و با توجه به برگزاری احتمالی چهاردهمین انتخابات سراسر این کشور در ماه‌های آینده، احزاب سیاسی دیگر مجمع عمومی سالانه خود را به سکویی برای تعیین استراتژی‌های سیاسی برای حضور موثر در انتخابات و همچنین مقابله با چالش احتمالی تبدیل کرده‌اند.

مجمع عمومی سالانه حزب پاس نیز در 'آلور استار' مرکز ایالت 'کداح' در حالی برگزار شد که بسیاری از احزاب سیاسی منتظر تصمیم پاس در خصوص چگونگی همکاری این حزب با دیگر احزاب مخالف دولت بودند.

حزب اسلامی (پاس) در ائتلاف امید که پس از جدایی این حزب از ائتلاف مخالفان دولت تشکیل شد، حضور ندارد و از طرف دیگر ضمن نزدیک شدن به حزب حاکم (حزب مالایی تباران متحد موسوم به آمنو) در این ائتلاف نیز قرار نگرفته است.

ائتلاف امید در واقع پس از جدایی پاس از مخالفان پیشین دولت به وسیله حزب عدالت مردم، حزب اقدام دموکراتیک، حزب اعتماد ملی (شاخه جدا شده از حزب اسلامی مالزی) و حزب بومیان متحد مالزی (برساتو) تشکیل شد.

تشکیل این ائتلاف و حفظ انسجام مخالفان، با وجود برخی مخالفت‌های داخلی، کار را برای حزب اسلامی مالزی دشوار کرد که همین شرایط برخی گمانه زنی‌ها در مورد تشکیل ائتلاف سومی مطرح است که احتمال دارد همراهی پاس با 'ایکاتان' (حزب اتحاد ملی مالزی) را به همراه داشته باشد.

احتمال همراه شدن پاس با حزب بومیان متحد مالزی (برساتو) به ویژه برای پیروزی در ایالت کداح گزینه‌ای دیگری بود که می‌توانست از نظر دو طرف ارزش فکر کردن جدی را به آن داشته باشد.

از طرف دیگر همراه شدن پاس با حزب آمنو که می‌تواند همسو با دفاع از حقوق مالایی تباران و مسلمانان باشد نیز می‌تواند گزینه دیگری برای حزب اسلامی مالزی باشد، اما اینکه آیا این اقدام می‌تواند برگ برنده برای حزب اسلامی مالزی باشد یا خیر، سئوالی است که با توجه به پیچیدگی‌های رفتارهای سیاسی مردم مالزی چندان آسان نمی‌نماید.

در بین احزابی که در ائتلاف مخالفان دولت وجود دارد، حزب عدالت مردم است که 28 کرسی پارلمان را در اختیار دارد و این مهمترین گزینه‌ای است که همراه نشدن آن با حزب پاس می‌تواند به دلیل نزدیک نبودن دیدگاه‌ها و اهداف، پیامدهای ناگواری برای این حزب به دنبال داشته باشد.

اما حزب اقدام دموکراتیک که از بین مخالفان دولت بیشترین تعداد کرسی پارلمان را با 36 کرسی در اختیار دارد، به دلیل دیدگاه‌های سکولار، اکنون نمی‌تواند در سرنوشت سیاسی حزب پاس چندان تاثیرگذار باشد، زیرا رای دهندگان این حزب همچنان پاس را در دایره انتخاب خود قرار نمی‌دهند.

مقامات حزب اسلامی مالزی (پاس) آنگونه که در اجلاس عمومی سالانه خود تایید کردند در اختیار گرفتن چهار ایالت و 40 کرسی پارلمان را هدف قرار داده‌اند.

به نوشته برخی رسانه‌های مالزی، 'ابراهیم توآن مان' معاون حزب پاس در شصت و سومین نشست سالیانه این حزب اعلام کرد که تصمیم برای نداشتن پیمان‌های سیاسی با دیگر احزاب، حاصل در نظر گرفتن مسائل و بحران‌هایی است که احزاب مختلف با آن مواجه هستند.

وی گفت که در تلاش برای پرهیز از چنین بحرانی، حزب پاس به سوی یک سیاست پخته در فتح قلوب مردم حرکت و از ترور شخصیتی پرهیز می‌کند.

به گفته وی، احزاب مخالف دولت و دولت این کشور در حال بحث و جدل با یکدیگرند و با بحران‌های گوناگونی مواجه هستند، به همین دلیل ما قصد حرکت به سوی سیاست‌های پخته را داریم.

وی تاکید کرد: ما باید مبارزات پیشین خود را به خاطر داشته باشیم، چیزی که مد نظر 'نیک عبدالعزیز' (رهبر معنوی حزب پاس) بود... همه تلخی‌ها و شیرینی‌ها که پس از به دست گرفتن حاکمیت ایالت کلانتان تحمل کردیم را به یاد بیاورید. انشاء‌الله ما 'کلانتان' را حفظ می‌کنیم و در عین حال علاوه بر 'سلانگور' حاکمیت ایالت 'کداح' و 'ترنگانو' را نیز به دست می‌آوریم.

حزب پاس هم اکنون 31 کرسی از مجموع 45 کرسی ایالت کلانتان را در اختیار دارد، و در سایر ایالت‌های نیز کرسی‌هایی را به خود اختصاص داده، اما در سه ایالت 'نگری سمبیلان'، 'صباح' و 'ساراواک' هیچ کرسی ایالتی در اختیار ندارد.

حزب پاس در حالی امیدوار است که با حفظ ایالت کلانتان، در سه ایالت دیگر این کشور نیز قدرت را در اختیار گیرد که به تازگی 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور مالزی در ایالت 'کلانتان' گفت که آنها قصد دارند این ایالت را با سرنگونی دولت محلی 'پاس' بار دیگر 'آبی' کنند.

این اظهارات و موضع رهبر پاس در مورد همکاری نکردن با حزب ماهاتیر محمد نشان می‌دهد که حزب پاس برای قدرتمند بودن در معادله سیاسی این کشور باید از هم اکنون زمینه حضور قدرتمند خود را در انتخابات آتی این کشور فراهم سازد، تا دستکم بتواند ایالت کلانتان را در اختیار خود نگه دارد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=132913

ش.د9600684

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات