تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۶۳
شمخانی خبر داد:

آمادگی ایران برای اعزام نظامیان به سوریه

(روزنامه شرق ـ 1396/03/07 ـ شماره 2875 ـ صفحه 19)

تلاش‌های ایران برای حل‌وفصل بحران سوریه که تاکنون به شکل حضور مستشاری و مشارکت در مذاکرات آستانه بود، می‌تواند مضاعف شود و به اعزام نظامیان هم برسد. این را علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگویی با روزنامه «کامرسانت» گفته است. هم‌زمان با انتشار این مصاحبه، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی نیز تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. فقط این نیست و هم‌زمان با این اعلام آمادگی و این تماس تلفنی روزنامه الرأی کویت مدعی است که آمریکا از طریق روسیه یک پیام تهدیدآمیز برای ایران فرستاده و گفته «اگر به سربازان آمریکایی در عراق یا سوریه آسیب برساند، به پایگاه‌های نظامی داخل ایران حمله خواهد کرد». البته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز این ادعا را رد کرد.

همکاری ایران و روسیه برای امنیت منطقه

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری دیروز در صفحه توییتر خود از گفت‌وگوی تلفنی پوتین و روحانی خبر داد و نوشت پوتین در این تماس ضمن تبریک برای پیروزی مجدد روحانی در انتخابات، بر پایبندی به تعهدات برجام، توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، همکاری در امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم تأکید کرده است. گفت‌وگوی پوتین به‌عنوان یکی از اولین کسانی که همان فردای انتخابات به روحانی تبریک گفته بود و از قضا روابط خوبی با ترامپ دارد؛ در حالی انجام شد که یک روزنامه کویتی مدعی است آمریکا برای ایران از طریق روسیه پیام فرستاده است. اگر این پیغام واقعا فرستاده شده باشد، باید آن را نخستین تماس دولت ترامپ با ایران تلقی کرد. ادعای روزنامه الرأی بعد از اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ممکن است در شرایط مناسب با ایران گفت‌وگو کند، دومین نشانه از احتمال برقراری تماس مستقیم ایران و آمریکا در موضوعی غیر از مسائل هسته‌ای است. گفتنی است مذاکرات کارشناسی درباره برجام طبق روال در جریان است و اخیرا آمریکا به مذاکرات آستانه نیز پیوسته است.

به‌این‌ترتیب چندان بیراه نیست اگر موضوع مذاکرات‌ احتمالی میان ایران و آمریکا، سوریه و مسائل منطقه باشد. روزنامه الرأی کویت نیز مدعی است آمریکا در پیامی به ایران اعلام کرده «اگر به سربازان آمریکایی در عراق یا سوریه آسیب برساند، به پایگاه‌های نظامی داخل ایران حمله خواهد کرد». این روزنامه نوشته است برخی منابع تأکید می‌کنند که افسران روسی این پیام را به ایران رساندند، افسرانی که برای هماهنگی عملیات نظامی در سوریه با افسران آمریکایی جلسه داشتند. درباره صحت این پیام تهدیدآمیز شک و تردید است اما خانم ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس خیلی صریح گفته است که سران گروه هفت موافقت کرده‌اند تا با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سوریه و در کل منطقه مقابله کنند. او همچنین تأکید کرد که «ما از پیشرفت‌ها در مسیر کاهش درگیری‌ها (در سوریه) استقبال می‌کنیم. اما کاملا روشن است که حامیان رژیم سوریه یعنی روسیه و ایران باید از نفوذ خود استفاده کنند تا آتش‌بس برقرار شود و به سمت فرایند سیاسی واقعی حرکت شود».

نماینده مقام معظم رهبری در سفری به روسیه در اجلاس بین‌المللی مقامات امنیتی پنج قاره جهان شرکت كرد و در مصاحبه‌ای با روزنامه «کامرسانت» درباره ادعای ترامپ پیرامون نقش ایران در بی‌ثباتی خاورمیانه و حمایت از تروریسم، گفت: «این اتهامات کاملا بی‌پایه و اساس است و به‌هیچ‌وجه واقعیت ندارد و قطعا جامعه بین‌المللی هم این ادعاها را جدی تلقی نخواهد کرد. باید دید چه کسی واقعا از تروریسم حمایت می‌کند. ایران اکنون حدود ٤٠ سال است که در حال مبارزه با تروریسم است و ما تاکنون چندین ‌هزار کشته در این مبارزه داده‌ایم. آمریکایی‌ها بعد از حادثه ١١ سپتامبر تازه متوجه شدند تروریسم چیست، درحالی‌که ما شاهد هستیم که ترامپ نخستین سفر خارجی خود را به کشوری انجام داده که دقیقا کارخانه تولید تروریسم محسوب می‌شود». او اتهامات ترامپ را کاملا غیرمنطقی و مضحک دانست و افزود: «امروزه تروریست‌ها در سوریه و عراق، در واقع ابزاری برای اجرای سیاست آمریکا در منطقه هستند و تنها ائتلافی که واقعا در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است، ائتلاف بین ایران، روسیه، سوریه و عراق است».

شمخانی درباره نقش ایران در اجرای تفاهم‌نامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه توضیح داد: «ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات در سوریه بسیار جدی است و اگر از ایران خواسته شود تا اقدامات مضاعفی انجام دهد، از جمله اعزام نظامیان خود برای حفظ نظم و امنیت در مناطق کاهش تنش، ما آمادگی داریم تا این مسئله را بررسی کنیم». او درباره مخالفت دولت سوریه با مشارکت آمریکایی‌ها در تأمین امنیت مناطق امن نیز گفت: «سوریه دارای دولتی قانونی است و تنها مقامات دمشق می‌توانند دراین‌خصوص تصمیم‌گیری کنند که چه کسانی حق دارند در خاک کشور آنها حضور داشته باشند. آمریکایی‌ها آشکارا از تروریسم و بی‌ثباتی در سوریه حمایت می‌کنند و دولت سوریه مایل نیست که آنها را در خاک خود ببیند». میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه و نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نیز گفته است گروهی از کارشناسان این کشور، ایران و ترکیه نقشه مرزهای مناطق کاهش تنش در سوریه را تعیین خواهند کرد. مناطق امن یا کاهش تنش شامل استان‌های ادلب، بخش‌هایی از حمص، عوطه شرقی، درعا و قنیطره است که ایران، روسیه و ترکیه ١٤ اردیبهشت و در چهارمین مذاکرات سوری آستانه، تفاهم‌نامه ایجاد آن را با هدف کاهش زودهنگام خشونت‌ها امضا کردند.

http://www.sharghdaily.ir/News/132407

ش.د9600491

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات