تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۸۴
آفتاب اقتصادی بررسی می‌کند

پیوند نفتی آمریکا و عربستان

اشاره: نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور آمریکا به کشور عربستان و انعقاد 50 میلیارد دلار قرارداد در بخش صنعت نفت جای تامل دارد از دید کارشناسان این تعامل و همکاری در راستای افزایش تاثیرگذاری عربستان در بازار نفت و افزایش قدرت این کشور در مقابل روسیه صورت گرفته است به همین دلیل ایران باید تلاش بیشتری برای افزایش تولید نفت خود داشته باشد. کمپانی نفت و گاز آرامکو هم‌زمان با سفر سه روزه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به عربستان، 13 قرارداد مختلف در حوزه انرژی با شرکت‌های آمریکایی امضا کرد که ارزش آنها حدود 50 میلیارد دلار است. امین ناصر، مدیر اجرایی ارشد آرامکودر این باره گفته است قراردادها با توجه به تامین منافع هر دو طرف تنظیم شده و شرکت‌های آمریکایی شامل جنرال الکتریک، شلمبرژه (بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان) و هالیبرتون (یک شرکت بزرگ خدمات نفتی در تگزاس) در این قراردادها مشارکت خواهند داشت. این همکاری در راستای افزایش حضور شرکت‌های آمریکایی در بازار انرژی عربستان است.
(روزنامه آفتاب‌اقتصادي - 1396/03/02 - شماره 487 - صفحه 5)

همکاری عربستان و آمریکا تهدید جدی

نرسی قربان کارشناس بین‌المللی نفت درباره شراکت شرکت‌های آمریکایی با شرکت آرامکو به آفتاب اقتصادی می‌گوید: 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت منجر به توسعه این قسمت خواهد شد. بدون شک با این اقدام تولید نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور در سه سال آینده افزایش خواهد داشت، از این رو لازم است ایران قراردادهایی که بر روی کاغذ نوشته است اما هنوز نتوانسته است سرمایه‌گذار جذب کند را به سرانجام برساند تا سرمایه‌گذار خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کند تا از این بازی عقب نیفتیم.

وی درباره قدرت گرفتن کشور عربستان و تاثیرگذار شدن این کشور در بازار نفت می‌گوید. عربستان هم‌اکنون از تعیین‌کننده اصلی بازار نفت است و بزرگ‌ترین صادر کننده اوپک است و این اقدام منجر به افزایش قدرت این کشور خواهد شد البته قدرت گرفتن این کشور به نحوه برخورد و توسعه صنعت نفت در کشورهای روسیه، عراق و ایران نیز بستگی دارد که چه تصمیمی برای توسعه صنعت نفت دارند.

این کارشناس بین‌المللی نفت معتقد است وزیر امور خارجه کشور آمریکا رئیس بزرگ‌ترین شرکت نفتی اکسان موبیل مبین آمریکا بوده است در نتیجه شرکت‌های نفتی آمریکا از موقعیت موجود استفاده خواهد کرد بدون شک این همکاری تهدیدی برای ایران است و باید تلاش کنیم سرمایه لازم را برای توسعه صنعت نفت و افزایش تولید نفت خام جذب کنیم.

البته این سفرچند پیام مهم دارد که یکی از این پیام‌ها اخطار به ایران برای حضور در سوریه و تاثیرگذاری بر دیگر کشورهای منطقه است همچنین این سفر، اخطار به روسیه زیرا در چند سال گذشته روس‌ها موفق شده بودند که رابطه خوبی با کشور عربستان داشته باشند و سهم آمریکا کاهش یافته بود. یکی از نمونه همکاری میان دو کشور روسیه و عربستان توافق این دو کشور درباره تمدید کاهش عرضه نفت خام برای 9‌ماه دیگر بود که این توافق مورد تایید کشورهای عراق، ونزوئلا و کویت واقع شده است وحتی وزیر نفت ایران نیز موافقت خود را اعلام کرده است.

همکاری عربستان و آمریکا تاثیری در بازار نفت خام ندارد

مهدی عسلی کارشناس بین‌المللی نفت نیز درباره توافق و همکاری عربستان و آمریکا به آفتاب اقتصادی می‌گوید: این قرارداد کوتاه‌مدت نیست و این همکاری نشان می‌دهد که این دو کشور همکاری گسترده‌ای خواهند داشت، البته باید به این نکته متذکر شوم که فعلاً این همکاری تاثیری در بازار نفت نخواهد داشت و نمی‌تواند قیمت نفت خام را کاهش یا افزایش دهد. سهم نفت در کشور آمریکا پیش از این بالای پنج درصد بود اما امروز به زیر سه درصد کاهش یافته است از این رو بالا یا پایین آمدن قیمت تاثیری در اقتصاد کشور آمریکا نخواهد داشت و تنها موجب شد که شرکت‌های آمریکایی کمتر در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر کشور عربستان علاوه بر نفت و گاز متعارف به دنبال تولید از نفت و گاز غیرمتعارف خود نیز است تا بتوانند تولید برق خود را افزایش دهد. بدون شک با همکاری جدید دو کشور در چند سال آینده میزان تولید نفت خام عربستان افزایش خواهد یافت تا قدرت این کشور در بازار نفت به مراتب بیش از کنون باشد.

هم‌اکنون کشور عربستان حدود 10میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند، در حالی که کشور روسیه به عنوان رقیب اصلی حدود 11 میلیون بشکه در روز تولید نفت خام دارد البته قدرت تاثیرگذاری عربستان به مراتب به بیش از روسیه در بازار است، زیرا کشور روسیه حدود هفت میلیون بشکه نفت خام تولیدی خود را به دلیل گستردگی جغرافیایی د رکشور مصرف می‌کند و تنها روزانه چهار میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند در حالی که عربستان روزانه هفت میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند همچنین هزینه تولید نفت عربستان بسیار پایین‌تر از کشور روسیه است.

جذب این میزان سرمایه‌گذاری در کشور عربستان در حالی صورت می‌گیرد که در سه سال گذشته قیمت نفت بیش از 50 درصد کاهش یافت از این رو روند جذب سرمایه‌گذار در صنعت نفت کند شد زیرا سودآوری کمتری برای شرکت‌های سرمایه‌گذار داشت اما حال با سرمایه‌گذاری مجدد شرکت‌های آمریکایی باید منتظر ماند و دید که آیا قیمت نفت در چند سال آینده افزایش خواهد یافت. شرکت‌های آمریکایی مجهز به آخرین تکنولوژی روز در اکتشاف و تولید نفت خام هستند با این وجود هزینه تولید در کشور عربستان همانند کشورهای ایران و عراق کویت حدود 10 تا 12 دلار است به همین دلیل شرکت‌های خارجی علاقه‌مند هستند که در این صنعت نفت خاورمیانه سرمایه‌گذاری کنند.

البته بر اساس اسامی شرکت‌هایی که با آرامگو عربستان قرارداد منعقد کرده است می‌توان این گونه تفسیر کرد که کشور عربستان به دنبال توسعه پایین‌دستی صنعت نفت است و حتی علاوه بر ایجاد پالایشگاه در داخل کشور در خارج از کشور نیز پالایشگاه خریداری می‌کند تا به جای خام‌فروشی به تولید بالای فرآورده‌های نفتی بپردازد از این رو پیش بینی می‌شود که بخشی از این سرمایه‌گذاری در توسعه بخش پایین‌دستی باشد.

عسلی در این باره می‌گوید: به‌راحتی نمی‌توان این همکاری را تفسیر کرد اما شرکت‌هایی که برای همکاری با عربستان آمده‌اند بیشتر شرکت‌های خدماتی و پایین‌دستی نفت است از این رو به‌راحتی نمی‌توان گفت که عربستان در چند سال آینده با افزایش نفت خام خود در صدد قدرت یافتن بیش از کنون در بازار نفت است؛ اما نکته اصلی برای کشور ایران این است که باید تلاش خود را برای جذب سرمایه‌گذار به منظور توسعه صنعت نفت خود مضاعف کند.

مسئله دیگری که این کارشناس به آن اشاره می‌کند افزایش تولید خودروهای برقی است. در حال حاضر 44 درصد از نفت خام به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود که در حمل و نقل جاده‌ای و هوایی مورد استفاده قرار گیرد و اگر اتومبیل‌ها برقی شود میزان تقاضای نفت خام کاهش خواهد یافت از این رو به صراحت نمی‌توان گفت که این همکاری در راستای قدرتمند شدن کشور عربستان است. اما در مجموع کشور عربستان از تاثیرگذارترین کشورها در بازار نفت به خصوص اوپک است.

دست آمریکایی‌ها در چاه‌های نفتی عربستان

در این باره محمدصادق جوکار، کارشناس بین‌المللی انرژی این کارشناس بین‌المللی انرژی نیز گفته است: دیدار ترامپ با شاه سعودی می‌تواند به این موضوع قوت دهد که عربستان به دنبال یک بحران اقتصادی است که به دنبال بی‌ثباتی سیاسی ایجاد می‌شود. همانند وضعیت بی‌ثباتی ونزوئلا، لیبی، سوریه، یمن. که با پیش بینی می‌شود با خرید تسلیحات این رابطه و اتحاد تقویت شود. چرا که نیاز عربستان به پول بدیهی است و سعی می‌کند با دادن مشوق‌های آمریکا را جذب کند.

او با تاکید بر اینکه عربستان از اوپک و روسیه از غیر اوپک هر دو به درآمدهای نفتی نیاز دارند، تصریح کرد: این نیاز در حالی است که میزان تولید نفت آمریکا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که از این میزان ۲۰۰ هزارتای آن به شل اویل‌ها تعلق دارد. به جرئت می‌توان گفت آمریکا از فروش شل اویل‌ها در کانال ۵۰تا ۵۵ دلار سود می‌برد.

به عقیده جوکار عربستان تقابل سال ۲۰۱۴ با شل اویل‌ها را ندارد و آن را به عنوان رقیبی در بازار پذیرفته است. این در حالی است که بر اساس تحلیل‌های موسسه ام. آی. تی با توجه به رشد فناوری و کاهش هزینه تولید شیل اویل باید این نوع از نفت را به عنوان رقیب پذیرفت. از سویی دیگر سفر ترامپ به عربستان نشان از جذب دولت ترامپ به عربستان دارد. رابطه‌ای که در دوران اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رو به کدورت گذاشته بود. عربستان تلاش دارد تا با تروریسم نامیدن ایران، خودش را متحد آمریکا در خاورمیانه و مقابل ایران نشان دهد، اما مداخله مستقیم نمی‌کند.

http://news.aftabeyazd.ir/4500--.html

ش.د9600679

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات