تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۲۲۹۳
رژيم صهيونيستي يك شيء را در آسمان جولان ساقط كرد

خروج تل‌آويو از ابهام امنيتي

پایگاه بصیرت / محمد بابايي

(روزنامه جوان – 1396/02/09 – شماره 5076 – صفحه 15)

تحركات رژيم صهيونيستي طي چند روز گذشته عليه سوريه افزايش يافته است؛ اسرائيلي‌ها نه تنها همانند گذشته ديگر سياست ابهام در پيش نمي‌گيرند بلكه به صورت آشكار با انجام حملاتي در اين كشور، مهم‌ترين متحدان دمشق يعني تهران و مسكو را به چالش مي‌كشند، اين در حالي است كه نيروهاي دولتي سوريه با حمايت ايران و روسيه توانسته‌اند شكست سنگيني بر گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب وارد كنند و روند جنگ را كاملاً به نفع خود تغيير داده‌اند، حالا كه نيروهاي مقاومت روي غلتك پيروزي قرار دارند و گروه‌هاي تروريستي يكي پس از ديگر متحمل شکست مي‌شوند تل‌آويو با بيرون آمدن از پشت پرده تلاش مي‌كند تا قواعد جديدي را تحميل كند؛ مسئله‌اي كه با واكنش ايران و روسيه همراه بوده و دمشق را بر آن داشته براي تقويت پدافند دفاعي خود و اقدامات بازدارنده به صورت جدي گام بردارد.

مقامات اسرائيلي اواخر هفته اعلام كردند يك «شيء» كه از آسمان سوريه وارد شده بود را رهگيري کرده و هدف قرار داده‌‌اند. بنابر گفته منابع صهيونيستي اين «شيء» احتمالاً يك هواپيماي بدون سرنشين بوده كه اسرائيل با استفاده از سيستم دفاع موشكي پاتريوت آن را سرنگون کرده است. دولت سوريه و منابع نزديك به مقاومت درباره اين ادعاي صهيونيست‌ها واكنش نشان دادند اما بنابر گفته اسرائيلي‌ها اين پهپاد احتمالاً در واكنش به حمله روز پنج شنبه موشكي ارتش صهيونيستي به نزديكي فرودگاه دمشق بوده است. سانا خبرگزاري دولتي سوريه اوايل پنج‌شنبه گزارش داد: «چندين موشك به يك مركز نظامي در جنوب غربي فرودگاه اصابت كرده و باعث انفجارهايي شده كه خسارات مادي به بار آورده است.» مقامات اسرائيلي بدون اينكه مسئوليت مستقيم اين حمله را به عهده بگيرند، گفتند اين «انفجار» با سياست آن «همخواني» دارد.

به گزارش بي‌بي‌سي «ايزرائيل كاتز» وزير اطلاعات اسرائيل گفت: «حادثه دمشق كاملاً با سياست اسرائيل در زمينه اقدام براي جلوگيري از قاچاق اسلحه پيشرفته ايراني براي گروه حزب‌الله از طريق سوريه انطباق دارد، اما طبيعتاً نمي‌خواهم در مورد اين حادثه شرح بيشتري بدهم.» اين اولين بار نيست كه طي چند هفته اخيراً صهيونيست‌ها مواضع ارتش سوريه را هدف مي‌گيرند، تقريباً يك ماه قبل جنگنده‌هاي اين رژيم به چندين نقطه سوريه حمله كردند و پيش از آن نيز چندين بار تكرار شده اما چيزي كه باعث مي‌شود تا اين حملات اهميت بيشتري پيدا كند، كنار گذاشتن سياست ابهام است. اسرائيل تا حدود زيادي سياست نه تأييد و تكذيب را كنار گذاشته و با تاييد ضمني اقدامات خود براي ايران و حزب‌الله خط قرمز مي‌كشد.

آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي در مسكو گفت: «اسرائيل اجازه تجمع نيروهاي ايران و حزب‌الله در بلندي‌هاي جولان را نخواهد داد.» مقامات اسرائيلي طي چند ماه گذشته و همزمان با پيروزي‌هاي ميداني نيروهاي مقاومت به‌ويژه در حلب بارها اعلام كرده‌اند اجازه «حضور دائم» ايران و حزب‌الله را در سوريه نخواهند داد. تحليلگران اين مواضع تل‌آويو را نشانه نگراني جدي آنها از پيروزي مقاومت مي‌دانند و مقامات اسرائيلي نمي‌خواهند جنوب سوريه مثل جنوب لبنان شود جايي كه حزب‌الله توانست دشمن صهيونيستي را مجبور به عقب‌نشيني كند. اسرائيلي‌ها در حدود 50سال است كه بلندي‌هاي جولان را در جنوب سوريه به اشغال خود درآورده‌اند و همزمان با شكل‌گيري بحران سوريه مقاومت تمركز ويژه‌اي براي ايجاد جبهه جديد عليه رژيم صهيونيستي در جولان به كار گرفته است.

حالا كه تحولات ميداني در محورهاي مختلف به‌ويژه در مركز و شمال غرب سوريه به نفع دولت سوريه پيش مي‌رود و ناظران شكست گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غربي را حتمي عنوان مي‌كنند، جوشا لنديس رئيس مركز مطالعات خاورميانه دانشگاه اوكلاهماي امريكا به وب سايت «لندن بوك ريوو» مي‌گويد: «من هيچ‌گونه چشم‌اندازي نمي‌بينم كه شورشيان بتوانند بر نيروهاي دولتي پيروز شوند و دمشق، پايتخت سوريه را به كنترل خود در آورند.» به نظر مي‌رسد پيروزي دمشق كه به معناي پيروزي مقاومت است تنها چيزي بود كه اسرائيلي‌ها پس از شش سال جنگ در سوريه انتظار آن را نداشتند و همين مسئله باعث شده كه آنها از پشت پرده بيرون بيايند تا حداقل مانع از ايجاد جبهه جديدي در جولان شوند. همزمان منابع خبري گزارش دادند كه «ايزرائيل كاتز» وزير اطلاعات و حمل‌ونقل رژيم صهيونيستي برنامه‌اي پنج بندي را براي مقابله با قدرت ايران و حزب‌الله نه تنها در سوريه بلكه در كل منطقه به امريكا ارائه كرده است.

به نوشته وبگاه نشريه «يديعوت آحارونوت» اين سند كه شامل نكات مهم براي تنگ كردن عرصه بر ايران و گروه‌هاي مورد حمايتش در منطقه است، براي مقابله با افزايش نفوذ تهران در منطقه به ويژه از طريق جنبش مقاومت «حزب‌الله» طراحي شده است. يكي از بندهاي اين تفاهمنامه، به رسميت شناخته شدن حاكميت رژيم جعلي اسرائيل بر بلندي‌هاي جولان اشغالي از سوي امريكاست. در اين سند همچنين از امريكا خواسته شده مانع دسترسي ايران به لبنان و تشكيل محور اتصال از طريق خاك عراق و سوريه شود زيرا به زعم تل‌آويو، اين مسئله مي‌تواند باعث ايجاد يك جبهه جنگ در شمال مرزهاي فلسطين اشغالي شده و رژيم صهيونيستي مجبور خواهد بود نيروهايش را براي مقابله با حمله غافلگير‌كننده ايران به اين مناطق گسيل كند.

تدابير دمشق

ادامه حملات حملات رژيم صهيونيستي با واكنش متحدان اصلي دمشق مواجه شده و دولت سوريه بر آن داشته تا تدابير بيشتري براي جلوگيري از ادامه حملات رژيم صهيونيستي اتخاذ كند. ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه در كنفرانس مطبوعاتي گفت: «اين حمله غيرقابل قبول و مغاير با اصول و عرف قوانين بين‌المللي است. ما از همگان مي‌خواهيم تا به حاكميت و تماميت ارضي سوريه احترام بگذارند.» ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين نيز گفت: ما از تمامي طرف‌ها مي‌خواهيم تا براي ممانعت از تشديد تنش در منطقه خويشتنداري خود را حفظ كرده و به حاكميت سوريه احترام بگذارند. از سوي ديگر، بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه با شبكه تلسور ونزوئلا درباره هدف سوريه از دستيابي به سامانه‌هاي ضد موشكي روسيه گفت: «ما در وضعيت جنگ با اسرائيل هستيم و طبيعي است كه چنين سامانه‌هايي داشته باشيم.» وي افزود: «طبيعي است كه اكنون با روس‌ها براي تقويت اين سامانه‌ها چه جهت مقابله با تهديدات هوايي اسرائيل و چه جهت مقابله با تهديدات احتمالي موشك‌هاي امريكايي مذاكره كنيم. بعد از تجاوز اخير امريكا به فرودگاه الشعيرات در استان حمص اكنون اين احتمال وارد است.»

كنترل دولت بر بزرگ‌ترين ميدان گازي

سربازان ارتش سوريه كنترل ميدان گازي الشاعر در شمال غربي شهر باستاني پالميرا را به دست گرفتند. به گزارش اسپوتنيك، پس از بيرون راندن گروه تروريستي داعش از شهر پالميرا نيروهاي دولتي سوريه توانستند بزرگ‌ترين ميدان گازي اين كشور را از دست تروريست‌ها آزاد كنند. فرماندهي نيروهاي سوري اين هدف را دنبال مي‌كنند كه كنترل تأسيسات نفتي و گازي در غرب حمص را توسط داعش اشغال شده‌اند باز پس گيرند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/848720

ش.د9600716

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات