تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۳۶۱
ابراهیم رئیسی انتخابات را «مهندسی شده» دانست

سازماندهی اتهامات علیه سلامت انتخابات

پایگاه بصیرت / علی رضایی
(روزنامه ايران - 1396/03/09 - شماره 6508 - صفحه 3)

ساعت 24 جمعه 29 اردیبهشت سال 1396 فرصت قانونی اخذ آرای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم به پایان رسید؛ اما گویا برای سید ابراهیم رئیسی نامزد ناکام رقابت‌ها، هنوز این پرونده بسته نشده است؛ چه او شامگاه یکشنبه گذشته، در مسجد جامعه الحسین مشهد در میان هوادارانی حضور یافت که به تأسی از ایام تبلیغات پرچم به دست گرفته و در حمایت از او شعار می‌دادند؛ عنوان مراسم هم «تداوم حضور و حماسه» بود و آیه أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ (آیا صبح نزدیک نیست؟) در بنر نصب شده در جایگاه، نقش بسته بود. به گونه‌ای که اگر کسی از تقویم بی اطلاع بود، از حال و هوای مراسم گمان نمی‌برد این جلسه، انتخاباتی نباشد.

حال و هوایی که با سخنان سیدابراهیم رئیسی به اوج رسید؛ بویژه آنجایی که وی اتهام «مهندسی کردن انتخابات» را مطرح کرد و از شورای نگهبان و قوه قضائیه خواست به این موضوع ورود کنند. سخنانی که ادعای مطرح شده «تخلف» از سوی حامیان انتخاباتی رئیسی را وارد فاز جدیدی کرد.

به گزارش ایسنا، رئیسی با بیان اینکه «مهندسی کردن رأی مردم امری ناپسند است»، تأکید کرد: آن چیزی که بیش از همه بر جان و دل من گران آمد، این بود 6-5 ساعت تعرفه‌ها را دیرتر رساندند به مراکزی که احتمال رأی دادن رقیب بیشتر است؛ برای ما کلی عکس و فیلم فرستادند که برای شورای نگهبان هم رفته است. من از دستگاه قضایی و شورای نگهبان می‌خواهم نگذارید حق‌الناس ضایع شود. نیروهای انقلابی برخلاف فتنه‌گران پایبند به قانون هستند، اما اگر مردم احساس کنند این تخلفات مهندسی شده و سازمان‌دهی شده مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد، قطعاً اعتماد آنان آسیب می‌بیند و این آسیب خسارت بزرگی برای کشور خواهد بود.

نامزد ناکام انتخابات برنده واقعی انتخابات را مردم دانست و با بیان اینکه «مردم مثل همیشه کم نگذاشتند، اما مسئولین کم گذاشتند» افزود: مردمی به پای صندوق‌ها آمدند اما فقط به جرم اینکه می‌خواهند به رقیب دولت رأی بدهند، ساعت‌ها پشت در معطل شدند؛ نه از یک جا، بلکه از سراسر کشور هم به ما و هم به شورای محترم نگهبان اعلام شده است. من از دستگاه قضایی و شورای نگهبان می‌خواهم نگذارند حق‌الناس ضایع شود. او با تشکر از رأی دهندگانش تأکید کرد: بنده به عنوان یک طلبه این را رأی به خود تلقی نمی‌کنم، بلکه رأی به ارزش‌ها می‌دانم. این رأی کسانی است که می‌خواهند در این نظام دولتی در تراز نظام اسلامی شکل بگیرد.

او در ادامه با تأکید بر اینکه ستادهای انتخاباتی‌اش کاملاً مردمی بوده‌اند، عنوان کرد: بارها دیدید و شنیدید که کسی مغازه‌اش را برای این کار گذاشت و یکی خانه‌اش را و خانمی النگو و گوشواره خود را خرج این راه کرد، درست مانند زمان دفاع مقدس و من شرمنده شدم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با مخاطب قرار دادن دولت این پرسش را مطرح کرد که «سؤال مردم این است که 4 سال شما چه کردید؟» گفت: این پیام‌هایی که شما از داخل می‌فرستید باعث تشدید تحریم‌ها می‌شود. اگر پیامی که از داخل می‌رفت اقتصاد مقاومتی بود یقین بدانید اینها جرأت نمی‌کردند اینقدر تحریم‌ها را افزایش بدهند.

وی ضمن انتقاد به نحوه برگزاری انتخابات تصریح کرد: دولت حامی یک کاندیدا است و در مقابل کاندیدای رقیب موضعگیری می‌کند؛ خب این در انتخابات دیگر هم بوده اما در این دوره اتفاقی بدیع و بی‌سابقه رخ داد؛ بیش از 4 یا 5 ماه است که آنتن تلویزیون غیر از قسمتی که باید عملکرد دولت را منعکس کند، بخشی را همه فهمیدند که تبلیغات انتخاباتی است. خب این یک وضعیت رقابت نابرابر را ایجاد می‌کند. دیگر اینکه اکثر وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهداری‌ها شد ستاد انتخاباتی کاندیدای دولت، مگر این در قانون نهی نشده که نباید از امکانات دولتی بهره برد؟ این در حالی است که من 20 فروردین از امام رضا (ع) خداحافظی کردم و حتی برای مراسم مذهبی رسمی مانند سوم شعبان و نیمه رجب هم به حرم نیامدم. یک روزنامه دارد آستان قدس که تأکید کردم هرچه به من ناروا گفتند حق دفاع ندارید؛ اما در آن سمت تیترهای روزنامه ایران یک ارگان رسمی که پول از دولت می‌گیرد را ببینید و 10 روزنامه زنجیره‌ای که کارشان تهمت زدن به طرف مقابل است.

اتهامات سازماندهی شده

اتهامات سید ابراهیم رئیسی علیه دولت و برگزارکننده انتخابات در شرایطی مطرح شد که هم آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و هم عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان تاکنون ارجاع برخی گزارش‌ها به این نهاد را تأیید کرده‌اند اما درباره صحت این ادعا، تأکید کرده‌اند سلامت انتخابات را تأیید می‌کنند. البته شورای نگهبان هنوز به صورت رسمی صحت انتخابات را تأیید نکرده است و شاید همین امر سبب شده ادعاهایی که ابتدا نجواگونه مطرح می‌شد، حالا در کسوت یک «اتهام» ثابت و محرز شده از سوی مدعیان مطرح شود. ادعاهایی که اخیراً به محل چالش میان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین مناظره رسانه‌ای با آیت‌الله موحدی کرمانی بدل شده است؛ چه سید احمد خاتمی و آیت الله موحدی کرمانی دو خطیب موقت نماز جمعه تهران اخیراً اتهاماتی در این باره مطرح کرده‌اند.

سید احمد خاتمی در نخستین نماز جمعه‌ای که بعد از انتخابات برگزار شد، با تأکید بر اینکه «گزارشات تخلفات در این دوره از انتخابات ریاست‌ جمهوری بسیار زیاد است»، از شورای نگهبان و قوه قضائیه خواست به این موضوع ورود کنند؛ اعتراض وزارت کشور به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و درخواست فرصت متقابل برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده، به اصرار سید احمد خاتمی بر مواضع خود انجامید.

وی در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرد، تأکید کرد: اینجانب هیچ نسبتی را به کسی نداده‌ام، دوباره متن حرف‌هایم را ببینید. من گفته‌ام گزارش از تخلفات رسیده شورای نگهبان رسیدگی کند. مقصران را به دستگاه قضایی معرفی و آنان را به مردم معرفی کند. پس من فقط جرم را گفته‌ام، معرفی مجرم را به مقام مسئول واگذاشتم. شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم در مقام دفاع خطیب خود برآمد و در مقابل ستاد انتخابات کشور را مسئول برخی حواشی شادی مردم بعد از اعلام نتیجه دانست. اما چالش اصلی، بر سر سخنان دیگر خطیب موقت نماز جمعه تهران شکل گرفت؛ آنجایی که آیت‌الله موحدی کرمانی از حامیان پر و پاقرص رئیسی، آرای وی را «حلال» دانست و شبهه‌ناک بودن آرای ریخته شده به صندوق حسن روحانی را مطرح کرد و همچنین این گمانه را مطرح کرد که دو میلیون از آرای روحانی کم و سه میلیون به آرای رئیسی اضافه شود.

علاوه بر واکنش انتقادی سید مهدی طباطبایی استاد اخلاق، دیروز روزنامه جمهوری اسلامی و اطلاعات که هر دو از سوی دو روحانی اداره می‌شود، به سخنان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران پاسخ دادند. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «بر زبان راندن برخی از عبارات و تعبیرات و توقعات عجیب و غریب توسط برخی از بزرگان این جناح فکری، بر شگفتی و حیرت عمومی افزوده است! اینکه آرای نامزد منتخب مردم؛ آرای سیاه، غیر انقلابی و حتی حرام بوده و آرای نامزد غیر منتخب، تماماً پاک و حلال بوده! و با این حکم و استدلال، در ملاقات با شورای نگهبان درخواست کرده‌اند که دو میلیون از آرای فلانی کم کند و سه میلیون به آرای فلانی اضافه کند!...

پس چرا برای نامزدهای معترض حوادث سال 88 حکم اعدام صادر می‌کنید که مشروعیت انتخابات را زیر سؤال برده‌اند، شائبه‌سازی کرده‌اند و تشویش افکار و اذهان عمومی نموده‌اند؟! اگر فرضاً امروز دکتر روحانی شکست خورده بود و برخی از هواداران او، نسبت بسیار نازلی از این ادعاها را مطرح می‌کردند، شماها چگونه برخورد می‌کردید و چه موضعی می‌گرفتید؟! آیا این توقعات شما نشان نمی‌دهد که آرای مردم را تزئینی می‌دانید و برای آن ارزشی قائل نیستید؟!» این روزنامه افزود: با چه معیار و شاخصه‌هایی، آرای 24 میلیونی رئیس جمهوری منتخب را «سیاه و حرام» می‌دانید! در صورتی که در صندوق ویژه مراجع قم، آرای روحانی قابل ملاحظه بوده است!

روزنامه اطلاعات هم نوشت: «اینکه امام‌ جمعه محترمی بگوید رأی فلانی حلال و طیب و طاهر است و غیرمستقیم این شبهه را ایجاد کند که در انتخابات رأی حلال داریم و رأی حرام و چون رأی حلال خیلی ارزش بیشتری دارد پس باید چند برابر رأی شبهه‌ناک هم بیارزد! بحث‌ها و صحبت‌ها و استدلال‌هایی از این حیث و نیز موضعگیری افراد شناخته شده و شناسنامه‌دار مذهبی و سیاسی و انقلابی که درصدد تحلیل آرای مردم برآمده و با استنباط ناصحیح و موضعگیری غلط آرای یکی را به حساب بخش‌‌ دینی و انقلابی و ارزشی جامعه گذارده و آرای دیگری را به حساب بخش غیردینی و لائیک جامعه به حساب آورند و با همین دست فرمان هم بخواهند جلو بروند و تخته‌گاز برانند و احساس و اعلام خطر کنند، بی‌تردید ضمن تقویت دوقطبی کردن جامعه و ضمن تعمیق شکاف‌های اجتماعی از آن بدتر بذر کینه و عداوت را هم می‌افشاند و جامعه را در برابر هم قرار می‌دهد.

این روزنامه با تأکید بر اینکه «اصولاً نه آقای رئیسی نماینده تام و تمام بخش ارزشی و انقلابی و ولایتمدار جامعه است و نه آنها که به آقای روحانی رأی دادند خدای ناکرده طرفدار لاابالی‌گری و دین‌گریزی یا دارای زاویه با انقلاب و نظام و دین و ارزش‌های شناخته شده آن»، تأکید کرد: آقایان عزیز! انتخابات انتخابات است. رأی حلال و رأی حرام هم نداریم، نه اینکه نداشته باشیم اما اصولاً بحث حلال و حرام در اینجا چندان قابل رصد نیست.

به هر روی آن گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، مادام که شورای نگهبان نظر رسمی خود را درباره صحت انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم اعلام نکند، این گونه موضعگیری‌ها و شاید اعمال فشارها بر نهاد ناظر بر انتخابات افزایش بیابد. آن گونه که عباسعلی کدخدایی مطرح کرده، امروز سه‌شنبه شورای نگهبان در این باره اعلام نظر خواهد کرد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/185555

ش.د9600668

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات