تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۳۹۲

رمزگشایی از بازی جدید ترامپ در سوریه

چه بسا تروریست های مورد حمات واشنگتن با انجام یک حمله عامدانه شیمایی بهانه لازم به ترامپ برای مداخله نظامی در سوریه را بدهند. اما ترامپ این واقعیت مهم را فراموش کرده است که بحران سوریه در راند پایانی قرار دارد و خرید زمان برای زنده ماندن چند روز بیشتر تروریست ها کمکی به منافع غرب نخواهد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
رمزگشایی از بازی جدید ترامپ در سوریهدونالد ترامپ طی چند ماهی که به کاخ سفید کوچ کرده، اقداماتی انجام داده که کارشناسان را متحیر کرده است، چرا که معمولا در این اقدامات عقلانیت و منطقی یافت نمی شود. یکی از اقدامات وی موشک باران پایگاه نظامی الشعیرات در حمص سوریه بود. اکنون که بحران سوریه رو به پایان است و برندگان این بحران نیز دولت سوریه و حامیان این کشور یعنی ایران، حزب الله و روسیه هستند واز آنجا که آخر دژ داعش در عراق (موصل) سقوط کرده و در سوریه (رقه) نیز در حال سقوط است، دلایل حضور نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در سوریه و عراق نیز در حال منتفی شدن است و این موضوع وضعیت بغرنجی را برای ترامپ و جنگ سالاران آمریکایی ایجاد کرده است.
به همین دلیل دولت آمریکا قصد دارد فاز جدیدی از بحران سازی در سوریه را آغاز کند. ترامپ می‌خواهد وارد مرحله جنگ‌های ساختگی با دولت سوریه شده و بهانه‌های واهی جدیدی را به منظور ادامه جنگ برای مدت طولانی‌تری بتراشد. در همین ارتباط، کاخ سفید در بیانیه‌ای بامداد سه‌شنبه بدون ارائه هیچگونه مستنداتی دولت سوریه را به آماده شدن برای انجام یک حمله شیمیایی در سوریه متهم کرد. کاخ سفید در این بیانیه مدعی شد: «ایالات متحده تدارکات احتمالی رژیم اسد برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر که احتمالا به کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان از جمله کودکان بی‌گناه منجر خواهد شد را شناسایی کرده است.» ساعاتی بعد از این ادعا، وزارت دفاع آمریکا هم در بیانیه‌ای مدعی شد تحرکاتی از ارتش سوریه را در پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص رصد کرده که احتمالاً آماده شدن دمشق برای انجام «یک حمله شیمیایی دیگر» را نشان می‌دهد.
 واشنگتن چند ماه پیش هم با این ادعا که دولت سوریه از «الشعیرات» برای حمله شیمیایی به منطقه «خان شیخون»، واقع در استان ادلب سوریه استفاده کرده است، این پایگاه هوایی را هدف حملات موشکی قرار داد.  این ادعا در حالی مطرح شد که دمشق در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده بود.

در همین جهت به دنبال بیانیه آمریکا روز چهارشنبه، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد به مواضع ارتش سوریه در منطقه «صمدانیه شرقی» در ریف قنیطره حمله کرده است.  شبکه خبری المیادین گزارش داده رژیم صهیونیستی به توپخانه ارتش سوریه در منطقه «صمدانیه» شرقی در ریف قنیطره حمله کرده است. این توپخانه نقش فعالی در زدن عقبه لجستیک گروه های مسلح درگیر در این منطقه با ارتش سوریه داشت.

دلایل تهدید سوریه از سوی آمریکا
ارتش و نیروهای مسلح سوریه در عرصه میدانی پیروزی‌های مهم و استراتژیکی به دست آورده اند که روی آوردن نظام سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی آن هم در مناطق غیر نظامی و علیه مردم کشورش را بی‌معنی می‌کند و این سوال بسیار مهم را مطرح می‌کند که در این شرایط واقعا دمشق چه نیازی به استفاده از این سلاح‌ها دارد. بدون تردید یکی از دلایل آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اقدام، پیشروی ارتش سوریه در استان دیر الزور و نزدیک شدن به شکست محاصره این شهر دیر الزور که توسط داعش صورت گرفته، می باشد.
دولت آمریکا از این که ارتش سوریه در حلب، حمص و حماة و حومه دمشق پیشروی گسترده‌ای را کسب کرده است خرسند نیست. سوریه توانسته است مرزهای خود با عراق را در شرق برای نخستین بار باز کرده و تعدادی از چاه‌های نفت و گاز در دیر الزور را که تحت اشغال داعش بود، تحت تصرف خود درآورد. نیروهای سوری طبق آخرین اخبار به مرزهای اردن رسیده اند. در چنین وضعیتی دولت آمریکا می‌خواهد شرایط را مجدداً در سوریه مشتعل کند چراکه نمی‌خواهد این جنگ به هیچ وجه متوقف شود.
سیمون هرش، خبرنگار آمریکایی که اشراف اطلاعاتیش در محافل بزرگ ژنرال‌های نظامی و مسئولان کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع مشهور است در مقاله‌ای مهم در روزنامه دی ولت آلمان اخیراً فاش کرد که سازمان اطلاعات آمریکا به ترامپ گفته است که هیچ شواهدی مبنی بر این امر ندارد که دولت سوریه در حمله شیمیایی در خان شیخون در نزدیکی شهر ادلب در آوریل گذشته دست داشته باشد. در واقع ترامپ در حالی در فروردین ماه دستور حمله به پایگاه الشعیرات را داد که هیچ مدرکی در دست نداشت و اکنون نیز بار دیگر در حال تکرار این بازی است.
در شرایط کنونی تروریست های مورد حمایت امریکا و برخی از کشورهای عربی روز به روز در حال عقب نشینی هستند و کارشناسان معتقدند در کنار پایان یافتن بحران عراق، می توان پایان بحران سوریه را نیز به زودی اعلام کرد. این مسئله از انجا برای امریکا شکست بزرگی است که این کشور هیچ برگ برنده ای برای مذاکرات ژنو در اختیار ندارد و طبیعی است که امکان چانه زنی در فرایند سیاسی سوریه برای امریکا چندان وجود ندارد. بنابراین به دنبال آن است تا با این تهدید و حتی شلیک چند موشک به نوعی امتیاز لازم برای مذاکرات سیاسی را به دست آورد.
از سوی دیگر در شرایط کنونی ایجاد تنش بین قطر و عربستان باعث شده است تا نیروهای مقاومت از این فرصت استفاده کرده و تروریست های مورد حمایت غرب را با شدت بیشتری سرکوب کنند. بنابراین ترامپ در این شرایط به دنبال آن است تا از یک سو با طرح حمله شیمایی نوعی مجوز به تروریست ها برای حمله شیمیایی صادر کند و از سوی دیگر برای تجهیز دوباره تروریست ها زمان بخرد و همچنین مسدود کردن پیروزی های ارتش سوریه را در دستور کار داشته باشد.
در این وضعیت چه بسا تروریست های مورد حمات واشنگتن با انجام یک حمله عامدانه شیمایی بهانه لازم به ترامپ برای مداخله نظامی در سوریه را بدهند. اما ترامپ این واقعیت مهم را فراموش کرده است که بحران سوریه در راند پایانی قرار دارد و خرید زمان برای زنده ماندن چند روز بیشتر تروریست ها کمکی به منافع غرب نخواهد کرد.
در مجموع باید گفت که تروریست‌های مورد حمایت غرب  قصد دارند سناریوی «خان شیخون» را تکرار کنند. در ماجرای خان‌شیخون تروریست‌ها ابتدا از سلاح شیمیایی علیه مردم استفاده کردند و در مرحله بعد نیز آمریکا دمشق را به این حمله متهم کرد و متعاقب آن، ناوهای آمریکایی پایگاه ارتش سوریه موسوم به «الشعیرات» را موشکباران کردند که البته تأثیری در عملیات ارتش سوریه نداشت، اما اکنون که موازنه قدرت در خاک سوریه به شدت به نفع دولت دمشق و ارتش تغییر یافته است، آمریکا و اسرائیل احساس نگرانی زیادی می‌کنند و واشنگتن می‌خواهد با بمباران مواضع ارتش سوریه، اوضاع را به نفع تروریست‌هایی که به زعم کاخ سفید میانه‌رو محسوب می شوند، تغییر دهد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات