تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۶۵

آمریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل کُردی در شمال سوریه است

یالچین توپچو مشاور ارشد رییس جمهوری ترکیه گفت: آمریکا از آن سوی دنیا به این منطقه آمده و می خواهد با استفاده از قدرت نظامی و سیاسی خود، در خاک سوریه و در امتداد مرزهای ترکیه یک دولت مستقل کُردی تأسیس کند که این اقدام آشکارا و به طور مستقیم ترکیه را تهدید می کند.
به گزارش ایرنا و به نقل از سایت روزنامه ملیت ترکیه، توپچو مشاور ارشد اردوغان افزود: آمریکا و اروپا با عملکرد خود در منطقه، نخست در عراق و سپس با مداخله در سوریه و همچنین در جریان کودتای نافرجام تابستان گذشته در ترکیه آشکارا نشان دادند که از گروههای تروریستی از جمله گروه گولن، پ.ک.ک، داعش و دیگر گروههای تروریستی حمایت می کنند.
وی بیان کرد: متحدان اصلی ترکیه که به قولی شرکای استراتژیک ما بودند، امروز از سازمان های تروریستی حمایت می کنند. وی اظهار کرد: باید دولت و ملت را از اهداف آمریکا از حضور در منطقه آگاه کرد.
به گزارش ایرنا، ارسال تسلیحات از سوی دولت آمریکا به دو گروه کُردی یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) در ماه های گذشته، موجب بروز تنش بین آمریکا و ترکیه شده و روابط دو طرف را تا آستانه بحران سوق داده است.
ترکیه مدعی است که سلاح های ارسالی آمریکا به پ.ی.د و ی.پ.گ در اختیار گروه تروریستی پ.ک.ک قرار می گیرد و هر سه گروه در واقع در صدد تشکیل دولت محلی کُردی در شمال سوریه و در امتداد مرزهای جنوبی ترکیه هستند.
آمریکا اعلام کرده است که ارسال این سلاح ها با هدف مبارزه با داعش انجام شده و سلاح های تحویلی بعد از سرکوب داعش در منطقه، از گروه های کُردی پس گرفته خواهد شد.
قبل از آغاز عملیات آزادسازی شهر رقه سوریه از دست داعش توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی ضد داعش با همراهی عناصر این دو گروه کُردی، ترکیه اعلام کرد که در این عملیات مشارکت نخواهد کرد چرا که این دو گروه، تشکیلات تروریستی و شاخه سوری پ.ک.ک هستند.
ترکیه در مناطق جنوبی خاک خود 910 کیلومتر با کشور سوریه مرز مشترک دارد و بعد از جنگ داخلی در سوریه بیش از سه میلیون نفر از اتباع سوری به عنوان پناهجو و آواره جنگی در ترکیه به سر می برند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات