تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۶۶

پنجمین دور گفتگوهای سوریه امروز سه‌شنبه در آستانه آغاز می‌شود

پنجمین کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه با حضور کارشناسانی از روسیه، ترکیه و ایران روز سه‌شنبه در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری ایتار تاس در گزارشی نوشت: پنجمین کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه، روز سه‌شنبه در آستانه -پایتخت قزاقستان برگزار- می‌شود.

پیش از برگزاری این کنفرانس، کارشناسانی از کشورهای روسیه، ترکیه و ایران -کشورهایی که تضمین‌کننده آتش‌بس سوریه هستند- نشست‌های فنی را برگزار کردند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گفتگوهای اولیه میان طرفین شرکت‌کننده در این کنفرانس در تاریخ چهارم ژوئیه (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد، و نشست با حضور همه اعضاء در تاریخ پنجم ژوئیه خواهد بود.

مهم‌ترین موضوعی که در دستور کار این نشست قرار دارد، ایجاد هماهنگی‌های بیشتر درباره ویژگی‌های چهار منطقه کاهش درگیری در سوریه خواهد بود. شرکت‌کنندگان در این نشست در کنفرانس چهارم مه، در خصوص ایجاد این چهار منطقه به توافق دست پیدا کردند.

ریاست هیئت روسیه در این نشست را «الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور سوریه، به عهده دارد. ریاست هیئت ترکیه را «سدات اونال»، معاون وزیر امور خارجه این کشور، و ریاست هیات ایران را «حسین انصاری»، معاون وزیر امور خارجه ایران، به عهده دارد.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، «نواف وصفی التل»، مشاور وزیر امور خارجه اردن در امور سیاسی، و «استورات جونز»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

نمایندگی دولت سوریه در این نشست به عهده بشار جعفر، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد، خواهد بود. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه قزاقستان، نمایندگی مخالفان سوری را احتمالا «محمد علوش»، نماینده گروه جیش‌الاسلام، به عهده خواهد داشت.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین به بررسی گزینه‌های موجود برای نظارت بر مناطق کاهش درگیری‌ها و اینکه سرکردگی این نظارت‌ها به عهده چه کسی باشد خواهند پرداخت.

پیش‌تر «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرده بود ایجاد «کمیته آشتی ملی سوریه» نیز در آستانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طرفین همچنین تلاش خواهند کرد دسترسی بدون مانع کمک‌های بشردوستانه و احیای زیرساخت‌های سوریه را تضمین کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه قزاقستان در این باره آمده است: «طرفین قصد دارند برای دستیابی به بیانیه‌ای مشترک تلاش کنند که موضوع آن، خنثی‌سازی مواد منفجره در اماکن تاریخی سوریه، از جمله اماکنی است که در اسامی آن‌ها در فهرست میراث فرهنگی جهانی سازمان آموزشی، علمی، و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ذکر شده است.»

تضمین‌کنندگان آتش‌بس سوریه همچنین قصد دارند در خصوص ایجاد یک کارگروه ویژه آزاد کردن بازداشت‌شدگان توافق کنند.

این در حالی است که پایتخت سوریه در تاریخ دوم ژوئیه، هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت که ۱۸ قربانی داشت. وزارت امور خارجه روسیه در این باره اعلام کرد هدف از چنین اقداماتی، ایجاد مانع در مسیر فرآیند آشتی سیاسی است، به ویژه با توجه به نزدیک شدن زمان نشست‌های آستانه در تاریخ چهارم و پنجم ژوئیه و دهم تا پانزدهم ژوئیه در ژنو.

وزارت امور خارجه روسیه در این باره اعلام کرد: «ما اقدامات اخیر تندرو‌ها را تلاشی خشونت‌آمیز قلمداد می‌کنیم که با هدف جلوگیری از تقویت روند‌ مثبت در آغاز فرآیند سیاسی سوریه انجام می‌گیرد.»

اعلام رژیم آتش‌بس در جنوب سوریه که تا روز پنجشنبه ادامه دارد، کمکی شایان به مذاکرات آستانه و ژنو کرد. با وجود این، می‌توان به روند‌های مثبت دیگری نیز اشاره کرد. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، بخشی از مخالفان مسلح که بر مبنای ضرب‌الاجل‌ها اقدام و از منافع حامیان مالی خارجی حمایت می‌کند، در حال از دست دادن نفوذ خود است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در این باره گفت: «ایجاد یک گفتگوی بین طرفین سوری، تضمین رژیم آتش‌بس، ایجاد مناطق کاهش درگیری در چارچوب فرآیند آستانه، و ایجاد یک زندگی صلح آمیز، همگی به ما امکان می‌دهد تا از رویارویی میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح، به سمت همکاری از جمله همکاری در مقابله با تروریسم پیش برویم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات