صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 14 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در قانون اساسی تصریح شده که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و امور بر عهده‌ قوه‌ قضائیه است... حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه‌ قضائیه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد.(96/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

قوه قضائيه کارآمد

در آخرين روزهاي هفته قوه قضائيه، رهبر معظم انقلاب اسلامي با رئيس و مسئولان قوه‌ قضائيه و رؤساي کل دادگستري‌هاي سراسر کشور ديدار کردند. معظم‌له در این دیدار «نگاه تحولي و جهادي» در برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات در قوه‌ قضائيه را ضروري خواندند و با اشاره به جايگاه قانوني بالاي اين قوه و تأثيرگذاري آن بر دو قوه‌ ديگر و در مسائل عمومي کشور، گفتند: «در قانون اساسي تصريح شده است که نظارت بر حُسن اجراي قوانين و نظارت بر حُسن اجراي امور بر عهده‌ قوه‌ قضائيه است و ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي کل کشور به‌عنوان دو بازوي اصلي قوه، مسئوليت اين دو وظيفه‌ مهم را بر عهده دارند.»
در نگاه عمومي دولت و مجلس بيشترين نقش را در مباحث اجرايي کشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بر عهده دارند. در اين بين، کمترين نقش به قوه قضائيه داده مي‌شود که گويا حوزه فعاليت آن به کل دور از مباحث مهم اجرايي کشور است. در حالي که با صراحت مي‌توان گفت، يکي از ارکان کارآمدي نظام سياسي و رفع مشکلات کشور، وجود قوه قضائيه کارآمد است. حقيقت آن است که مشکلات مردم در حوزه‌هاي معيشتي محدود نيست که دولت و مجلس مسئول مستقيم آن هستند. همچنين بخش مهمي از مشکلات اجرايي کشور به دليل نبود برنامه و قانون نيست؛ بلکه ناکارآمدي از آنجايي است که در مقام اجرا، با حُسن اجراي برنامه‌ها و قوانين روبه‌رو نیستیم.
بخش عمده‌اي از آنچه زندگي را بر مردمان يک جامعه تنگ مي‌کند، وجود فساد، تبعيض، نابرابري، بي‌عدالتي و بي‌قانوني است! وجود دستگاه نظارتي مستقل و قاطع که به هنگام و با دقت‌نظر تمام، همه امور کشور را به مثابه ديده‌بان تيزبين عدالت رصد کند و متخلفان و قانون‌گريزان را به پيشگاه دادگاه عدالت بکشاند، آنقدر در ايجاد رضايت عمومي و احساس خرسندي جامعه تأثيرگذار است که مي‌تواند مهم‌ترين منبع تقويت پايههاي نظام مردم‌سالاري ديني باشد. متأسفانه، دستگاه قضايي از وضعيت مطلوب فاصله دارد و همين امر موجب شده است انتظار براي کارآمدسازي قوه قضائيه به مطالبه عمومي جامعه بدل شود که مسئولان امر در دستگاه قضا بايد براي آن چاره‌ای بیندیشند.

▼ گزارش روز
 سخنان متناقض

حتماً میانه‌های اردیبهشت ماه را به یاد دارید؛ وقتی که رقبای حسن روحانی در کارزار انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری از ایجاد سالیانه یک میلیون شغل در سال در دولت مطبوع‌شان سخن می‌گفتند، چه جنجال‌هایی برپا شد و رسانه‌های حامی جریان اصلاحات و دولت مستقر چه مقاله‌ها و یادداشت‌هایی را درباره خیالی بودن این ارقام نوشتند؟ چه تیترهایی که در صفحات اول رسانه‌های حامی دولت مبنی بر ممکن نبودن تحقق چنین وعده انتخاباتی زده نشد؟! حتماً به خاطر دارید که حامیان دولت یازدهم به صراحت رقبای انتخاباتی خود را به دلیل بیان چنین وعده‌ای دروغگو خطاب کردند و حتی کار به جایی رسید که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و نامزد پوششی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری به صراحت گفت: «ظرفیت اقتصاد مشخص است که چه مقدار شغل می‌توان ایجاد کرد، بنابراین کسی که بگوید چند میلیون شغل ایجاد می‌کنم، معلوم است که می‌خواهد مردم را فریب دهد. برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند این میزان (سالی یک میلیون) شغل ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود.» با در نظر گرفتن همین عبارات و جنجال‌ها خود درباره سخنان و ادعاهای امروز مسئولان و مراکز دولت تدبیر و امید قضاوت کنید؛ وقتی حسن روحانی در سخنانی می‌گوید: «در فصل بهار امسال ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است» و با فاصله چند روزه مرکز آمار دولت یازدهم اعلام می‌کند: «تنها در بهار 96 یک میلیون شغل توسط دولت یازدهم ایجاد شده است!» چطور دولتی که مدعی است در طول یک سال نمی‌توان یک میلیون شغل ایجاد کرد، خود مدعی می‌شود تنها در یک فصل یک میلیون شغل ایجاد کرده است؟ موضوعی که این تردید را به وجود می‌آورد آیا دیگر اظهارات حسن روحانی و حامیان او در دوران انتخابات هم از همین جنس بوده است؟ آیا آمارهای دیگر ارائه شده درباره دستاوردهای مختلف دولت یازدهم هم با همین معیار و به همین میزان دقت تنظیم و اعلام می‌شود؟!

▼ خبر ویژه
 ناله‌های بارزانی پشت تلفن

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بخشی از ناگفته‌های حمله داعش به کردستان عراق و تقاضای کمک از ایران را این‌گونه تشریح کرد؛ سال ۹۳ سردار سلیمانی برای مقابله با داعش به عراق سفر می‌کند. او پس از بازدید میدانی از تحرکات داعش، در دیدار مسعود بارزانی، به وی هشدار جدی می‌دهد که به احتمال زیاد گروه تروریستی داعش به اربیل حمله می‌کند و نیروهای پیشمرگ هیچ‌گونه آمادگی و آشنایی برای مبارزه با تاکتیک‌های داعش را ندارند؛ اما حکومت اقلیم کردستان عراق به این توصیه‌ها توجه نمی‌کند تا اینکه داعش از سه محور استراتژیک به اربیل حمله و سه منطقه مهم (خازر، گویر و مخمور) را به آسانی اشغال می‌کند. پس از حمله داعش، با درخواست بارزانی یگانی از نیروهای ویژه به فرماندهی سردار سلیمانی وارد جبهه‌های جنگ شده و با داعش نبرد کردند. حسن‌بیکی تأکید می‌کند: بارزانی وقتی با ایران تماس می‌گیرد و کمک می‌خواهد، هنگامی که فرماندهی قرارگاه اعلام می‌کند که برای کمک مستشاری باید هماهنگ شود، بارزانی به نوعی پشت تلفن ناله می‌کرد که اگر امشب، صبح شود، اربیل و بعد کرکوک هر دو سقوط کرده و در نهایت کردستان عراق سقوط می‌کند.

▼ اخبار
1ـ جریمه 7/1 میلیارد دلاری کانادا علیه ایران

یک دادگاه استیناف در آنتاریو با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران طی حکمی کشورمان را به پرداخت 7/1 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. این حکم 7/1 میلیارد دلاری علیه دولت ایران و به نفع قربانیان ادعایی تروریسم در آمریکا صادر شده است. در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدام دادگاه کانادا مبنی بر تأیید احکام غیابى دادگاه‌هاى آمریکا را مغایر‌ با رویه بین‌المللى دانست و آن را مردود خواند وی در همین زمینه گفت: اصولاً صدور حکم علیه یک دولت خارجى مغایر اصل برابری دولت‌ها و ناقض مصونیت آنها در حقوق بین‌الملل است. جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض و پیگیری این حکم را برای خود محفوظ می‌داند. بدیهی است، فارق از تقسیم‌بندی‌های داخلی قوا در کانادا، دولت این کشور به طور مستقیم مسئول هرگونه خسارت مادی و معنوی احتمالی در اثر این قبیل اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل از سوی بخش‌های مختلف حاکمیت کانادا خواهد بود.

2ـ خروج فراکسیون نمایندگان ولایی از فراکسیون ولایت
جبار کوچکی‌نژاد، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، گفت: در جلسه دیروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که بیش از 130 عضو دارد، مقرر شد که ما دیگر زیر چتر فراکسیون ولایت مجلس نباشیم و به صورت مستقل به عنوان فراکسیون نمایندگان ولایی تصمیم‌گیری کنیم؛ البته در صورت ضرورت با دیگر فراکسیون‌ها تعامل خواهیم داشت. نماینده مردم رشت در مجلس گفت: این موضوع مورد تأیید اکثریت اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس قرار گرفت؛ از این رو بنا شد چارچوب و مرام‌نامه مستقل داشته باشیم و از این پس زیرمجموعه فراکسیون‌های دیگر نباشیم.

3ـ استقرار نیروهای نظامی روسیه در «مناطق حائل» سوریه
«الکساندر لاورنتیوف» نماینده روسیه در مذاکرات «آستانه» گفت: مسکو پس از نهایی شدن توافقات با ایران و ترکیه، احتمالاً ظرف دو تا سه هفته آینده نیروهای نظامی خود را در مناطق کاهش تنش(مناطق حائل) در سوریه مستقر خواهد کرد. «لاورنتیوف» افزود: هدف از این اقدام نظارت بر مناطق مرزی در نقاط کاهش تنش است که احتمالاً بر سر آنها میان ایران، روسیه و ترکیه توافق خواهد شد. مذاکره‌کننده ارشد روسیه همچنین گفت: مسکو، آنکارا و تهران هنوز بر سر جزئیات این طرح توافق نکرده‌اند.

4ـ اتهامات قاضی کهریزک
 غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران درباره «حیدری‌فرد» یکی از قضات پرونده کهریزک که به ۱۵ سال حبس محکوم شده است، گفت: این فرد اتهامات متعددی، مانند تصرفات غیر قانونی، استفاده غیر قانونی از اموال دولت، ارتشا، استفاده از سلاح و درگیری در حوزه‌های مختلف و... دارد و به همین اتهامات محکوم شده است. او ادامه داد: البته این فرد یک پرونده دیگر هم دارد که در حال بررسی است و چون اتهامات هنوز اثبات نشده، من از بیان آن اتهامات معذورم.

5ـ هدایت‌الله آقایی راهی اوین شد
 هدایت‌الله آقایی، عضو حزب کارگزاران که یک پرونده مفتوح درباره توهین به مسئولان نظام داشت، به دو‌ سال حبس تعزیری محکوم شد و پس از درخواست تجدیدنظر، حکم وی به شش ماه، یعنی حداقل مجازات تقلیل یافت. حکم شش ماه حبس لازم‌الاجرای آقایی از شنبه دهم تیر ماه در زندان اوین آغاز شده است.

▼ اخبار کوتاه
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قراردادی را به ارزش 2/1 میلیارد یورو معادل 36/1میلیارد دلار با شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا برای ساخت خطوط ریلی پرسرعت بین شهرهای قم و اراک به امضا رسانده است. چند ماه پیش ایران و ایتالیا توافق ابتدایی را برای توسعه سامانه‌های ریلی جمهوری اسلامی امضا کرده بودند. بر اساس این توافق‌ها ایتالیا موظف است پنج میلیارد یورو اعتبار برای ایران تأمین کند.
سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مفهوم دولت در سایه مفهومی است که چه از سوی سعید جلیلی مطرح شود و چه نشود، در همه دوران وجود داشته است. از آنجا که طرح این موضوع می‌تواند به معنای دوام و قوام یافتن حزب در ایران باشد، به طور قطع از آن استقبال خواهد شد و اتفاقاً خودم نیز از آن استقبال می‌کنم.
غلامحسین کرباسچی، با اشاره به گمانه‌زنی‌های اخیر درباره انتصاب شهردار تهران و مطرح بودن نام حسین مرعشی برای قرار گرفتن در این سمت، گفت: تا جایی که می‌دانم تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی به آقای مرعشی دارند و ایشان را از گزینه‌های قابل توجه و مهم شهرداری می‌دانند.
سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ضمن تأیید خبر تمدید حکم فرماندهی خود، گفت: من با صدای بلند می‌گویم سپاه هم به دنبال صلح است؛ اما صلح تنها در صورتی محقق می‌شود و پایدار می‌ماند که دشمنان از شروع جنگ با ما در هراس باشند و از عواقب آن بترسند.
میزان دارایی‌های جدید «کاسپین»، از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، به بیرون درز کرد. اموال جدید کشف‌شده از صاحبان کاسپین، ۹۸ آپارتمان و ۷۵ باغچه است که برخی از اموال به اسم دو زن صیغه‌ای آنها شده بود.
حسين اميرعبداللهيان، دبيركل كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين گفت: بر اساس مستندات موجود، چهار ديپلمات ربوده‌شده ايراني در تابستان سال ١٣٦١ در زندان رژيم صهيونيستي به سر مي‌برند و هيچ سندي دال بر شهادت آنان وجود ندارد.
حمید ملانوری، فرماندار رفسنجان به طرح جمع‌آوری متکدیان در رفسنجان اشاره کرد و گفت: یکی از متکدیانی که روز گذشته دستگیر شد، به مأموران پیشنهاد ۱۵ میلیون تومان رشوه داده است تا او را رها کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات