فرهنگی >>  فیلم وسریال >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۴۳

اقدام تحسین‌ برانگیز رسانه ملی در پخش سریال «ایستاده در غبار»

صداوسیما موفق شد تا با نمایش شخصیت حاج احمد متوسلیان به عنوان اولین فرمانده نیروهای سپاه در لبنان برگ زرین دیگری را در کارنامه خود جای دهد.

محمدحسین مهدویان از جمله کارگردانان موفقی است که توانست با شروع کار خود در حوزه مستندسازی گام‌های موفقیت را به سرعت بردارد و در مقام کارگردانی شناخته شده در سینمای ایران ظهور و بروز پیدا کند. مهدویان اولین کار مستند خود را با ساخت مستند «استخوان لای زخم» در سال ۸۴ به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد و با استناد  تصاویری ویژه و مستند درباره دلایل تاریخی و زمینه‌های شروع جنگ ایران و عراق بیان کرد. «استخوان لای زخم» کاری از گروه روایت فتح بود که مهدویان برای اولین بار تصاویر مستندی از ریشه‌های بروز جنگ ۸ ساله ۲ همسایه از ۲۰ سال پیش را در آن به نمایش درآورد. لحن خاص نریشن این مستند که توسط ابوالفتح تهامی خوانده شده نیز از ویژگی‌های دیگر مستند «استخوان لای زخم» بوده است که باعث دیده شدن بیشتر آن شد.

وی پس از آن مستندهای دیگری از جمله «دیکتاتور بزرگ»، «سه سوی میدان جنگ»، «ثنا»، «کوتاه داستانی مرگ در نیمه تابستان»، «پدر»، «ملک الموت»، «تخت خواب یکنفره»، «مجموعه بیم وامید» را تولید و در کارنامه هنری خود قرار داد و پس از آن به سراغ «آخرین روزهای زمستان» رفت و موفق شد تا فیلمی مستند از زندگی شهید غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری، فرمانده جوان اطلاعات عملیات و بنیان‌گذار اطلاعات رزمی در جبهه‌ی جنوب را به تولید برساند که در سال ۱۳۹۱ به خوبی دیده شد و خوش درخشید.

اما شالوده اصلی شکل‌گیری محمدحسین مهدویان به عنوان یک کارگردان به ساخت فیلم سینمایی مستند داستانی «ایستاده در غبار» به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد و از تولید سازمان اوج برمی‌گردد که با پرداختن به شخصیت دست نخورده جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان توانست مورد توجه و تحسین اهالی سینما و رسانه قرار بگیرد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر در سال ۹۴ را دریافت کند. «ایستاده در غبار» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد محصول سال ۱۳۹۴۴ است که برای حضور در بخش نگاه نو سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. «ایستاده در غبار» به خاطر خلاقیت‌های کم‌نظیر فیلمسازانش، مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۹۴ را از آن خود کرد.

مهدویان پس از «ایستاده در غبار» توانست با اکران موفق فیلم «ماجرای نیمروز» برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را دریافت کند. «ماجرای نیمروز» هم باکسب چهار سیمرغ بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین طراحی صحنه و لباس، برخلاف برخی پیش بینی‌ها مبنی بر کنار گذاشته شدن از کسب سیمرغ با رای هیئت داوران بیشترین تعداد و مهم ترین جوایز را کسب نمود. مهدویان در هنگام دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، این جایزه را مهم ترین جایزه ی جشنواره نامید.

حالا ناگفته پیداست که یکی از ویژگی‌های مثبت «ایستاده در غبار» تولید نسخه سریالی این اثر سینمایی است که برگرفته از نسخه سینمایی این فیلم بود و در شش قسمت تدوین و از شبکه یک سیما و افق در حال پخش است. اثر تحسین شده محمدحسین مهدویان پس از نمایش موفق در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی آن در سینماهای کشور در حالی از تلویزیون به پخش می‌رسد که در نسخه تلویزیونی آن ۳۰ دقیقه افزایش زمان وجود دارد و این افزایش، به مقطع حضور حاج احمد متوسلیان در منطقه کردستان و لبنان ارتباط دارد و به این بدان معناست که کارگردان قصد دارد تا این مقطع از زندگی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را برای مخاطبان مفصل‌تر روایت کند. بنابراین در قسمت‌های پایانی این سریال مخاطبان می‌توانند شاهد بخش‌های جدیدی از زندگی احمد متوسلیان باشند که بار محتوایی بیشتری را منتقل می‌کند.

«ایستاده در غبار» مستندی داستانی با روایت های مستند و تصاویر غیر مستند درباره زندگی سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان است. در سریال «ایستاده در غبار» موضوع سفر به لبنان بدین شکل روایت می‌شود: به دستور محسن رضایی فرمانده وقت سپاه و با تأیید حجت الاسلام سید علی خامنه‌ای (رئیس جمهور وقت) در بحبوحه جنگ ایران و عراق احمد متوسلیان به همراهی تعدادی رزمنده به سوریه اعزام می‌شوند تا از آنجا برای یاری حزب الله لبنان و مبارزه با اسراییل به جنوب لبنان بروند. سپس در فیلم صدای واقعی محسن رضایی پخش می‌شود و اعلام می‌کند که سید روح‌الله خمینی وقتی از موضوع مطلع می‌شود ابراز نارضایتی می‌کند. بنابراین دستور بازگشت به نیروهای اعزامی داده می‌شود. اما متوسلیان به بیروت رفته و از آنجا با همراهی موسوی (کاردار ایران در لبنان) برای بررسی وضعیت می‌رود که دیگر از سرنوشت او و همراهانش خبری در دست نیست.

رسانه ملی که نشان داد تا با تولید و پخش آثار مختلف تاریخی و داستان‌های معاصر به دنبال روایت واقعیت‌های مختلف و ناگفته از جمهوری اسلامی ایران در بُعد بین‌المللی است این بار در اقدامی قابل تقدیر پخش سریالی با موضوع جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان را با همه حواشی آن اجرایی کرد تا علاوه بر بیان زوایای پنهان زندگی و مجاهدت‌های پاسداران انقلاب و امنیت ایران، یکی دیگر از شخصیت‌های اصلی و تاثیرگذار در دفاع مقدس را به نسل جوان بیش از گذشته شناسانده و جای خالی قهرمانان واقعی ایران زمین در رسانه ملی را اندکی پر نماید؛ اقدام قابل تحسینی که ضرورت تداوم آن درباره دیگر شخصیت‌های برجسته انقلاب و بویژه دوران حماسه و مقاومت، احساس می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات