سیاسی >>  سایر >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۰۰

دولت درآمدهای پایدارشهری را نابودکرد/عوارض تهران جای دیگری می‌رود

شهردار تهران گفت: در شرایطی هستیم که دولت از ایجاد درآمدهای پایدار صحبت می‌کند اما با اقداماتش منجر به نابود شدن درآمدهای پایدار شهرداری‌ها شده است.
به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران که در محل مجموعه باغ موزه کتاب برگزار شد اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم هر جامعه‌ای که به عنوان وظیفه دولت‌ها محسوب می‌شود آگاهی بخشی به مردم جامعه است و بی تردید اگر آگاهی بخشی به مردم کشور محقق شود با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان به موفقیت‌های بزرگ در همه مشکلات دست پیدا کنیم و قطعاً زندگی خوبی برای مردم فراهم شود و وضعیت آنها در دو بعد مادی و معنوی تغییر کند.

قالیباف با اشاره به اینکه شوراها مردمی‌ترین نهاد در کشور محسوب می‌شوند اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما رویکرد به شهرداری‌ها مبنی بر ارائه خدماتی بودن آنها است که صرفاً به دنبال خدمات بخشی در شهر از سر اضطرار هستند.

شهردار تهران تأکید کرد: در دوره‌های گذشته شورا و مدیریت شهری همه حرکت‌ها مبتنی بر انسان محوری بوده است و در دوره اخیر این کار از پائین‌ترین سطح یعنی محله‌محوری، پیگیری شده و این موضوع تنها مختص شهرداری تهران است و در هیچ‌یک از شهرداری‌های سایر استان‌ها این موضوع مشاهده نمی‌شود.

قالیباف در ادامه به بخشنامه وزارت کشور مبنی بر عدم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دوره پنجم اشاره کرد و اظهار کرد: هم اکنون در تهران ۳۵۴ سرای محله ساخته شده و همه محلات، هیئت امنا و شورای محله دارند و این در حالی است که متأسفانه بخشنامه عدم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دوره پنجم مایه تعجب است.

شهردار تهران تصریح کرد: در شرایطی مجلس شورای اسلامی مصوبه تهیه پیوست فرهنگی برای اقدامات عمرانی را ارائه می‌کند که ما در دوره اخیر برای پروژه‌های عمرانی پیوست‌های فرهنگی تهیه کرده‌ایم.

وی در ادامه به انتقادات مطرح شده در خصوص احداث اتوبان‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر در شهر مدیریت یکپارچه شهری اعمال می‌شد بسیاری از این مشکلات مرتفع می‌شد. در حالی که اجازه نمی‌دهند و بدون هیچ هزینه‌ای روزی هزار ماشین به این شهر اضافه می‌شود و ما بالاجبار برای این حجم از ماشین‌ها، راه ساخته‌ایم و چالش اصلی شهر تهران چالش مدیریتی و عدم برقراری مدیریت یکپارچه شهری است.

قالیباف همچنین به احداث باغ کتاب تهران اشاره کرد و گفت: امروز در سرای محله برای کودکان و نوجوانان، خانه کودک و خانه اسباب‌بازی ساخته شده و در همین مسیر در خانه‌های فرهنگ و فرهنگ سراها و نهایتاً باغ کتاب، فضایی برای رشد علمی آنها در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران افزود: افتتاح مراکز تئاتر خاوران یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری بوده و کسانی که سالیان سال در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند قضاوت کنند که آیا اقتصاد فرهنگ را شهرداری تهران در شهر متحول کرده است یا خیر؟ امروز تهران ۴۰۰ کتابخانه دارد که از این تعداد ۷۵ کتابخانه به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و تپه‌های عباس‌آباد به یک مرکز تفریحی و تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: بیشترین امکانات و پول را در کشور داریم اما بحران ما در حوزه مدیریت است و این مدیریت در همه حوزه‌ها به این چالش تبدیل شده است. امروز در حوزه کتاب نیز باید تولید، توزیع، ترویج و مصرف را به صورت جدی مدنظر قرار دهیم و قطعاً اگر به ابتدایی‌ترین موضوعات توجه کنیم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و این در حالی است که ما در شرایطی قرار داریم که چرخش مالی در لوازم آرایشی در کشور ۱۸ هزار میلیارد است ولی چرخش مالی در حوزه کتاب و انتشارات حدود هزار میلیارد تومان است.

قالیباف با اشاره به اینکه در دوره چهارم مدیریت شهری و شورای شهر تهران برنامه‌ریزی دقیقی همراه با یک خرد جمعی در حوزه عدالت اجتماعی صورت گرفت اظهار کرد: در این دوره عدالت اجتماعی و عدالت محوری مد نظر قرار گرفت به شکلی که به توسعه زیر ساخت‌ها در جنوب شهر نیز توجه ویژه‌ای شد که از جمله آنها می‌توان به عدم اخذ پول برای صدور پروانه بافت‌های فرسوده اشاره کرد.

شهردار تهران ادامه داد: امروز چالش مدیریتی اصلی‌ترین چالش شهر تهران است و این چالش در همه حوزه‌ها از جمله محیط زیست، حوزه فرهنگی، سیاست خارجی و… وجود دارد که امیدواریم هر چه زودتر حل شود.

وی اضافه کرد: چالش اصلی شهر تهران نیز چالش مدیریتی است و این چالش در همه حوزه‌ها وجود دارد که امیدواریم این موضوع نیز هرچه زودتر برطرف شود ضمن اینکه ما ادعا نداریم کارهای ما بدون عیب و ایراد بوده اما می‌توان با نگاهی به همین تپه‌های عباس‌آباد تغییرات آن را ظرف ۱۵ سال گذشته مشاهده کرد و امروز به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری، چالش‌های بسیاری از جمله عدم وجود درآمدهای پایدار را شاهد هستیم و این در شرایطی است که دولت که دم از ایجاد درآمدهای پایدار می‌زند، درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را نابود کرده و چگونه می‌شود شهری که در آن ۱۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و آلودگی زیست‌محیطی را مردم آن متحمل می‌شوند عوارض‌اش در جای دیگری هزینه شود؟

شهردار تهران در ادامه به اعضای شورای پنجم و مدیریت شهری آینده گفت: برای ارائه تجربیات در خدمت همه دوستان در شورای پنجم و مدیریت شهری آینده هستیم و هر کاری که از دستمان بر بیاید و بخواهند حتماً انجام خواهیم داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات