صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 19 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): رسم شده برخی درعین ادعای حمایت از نظام و امام و انقلاب، موضع خود را درباره‌ فتنه‌ ٨٨ روشن نمی‌کنند... موضع من درباره‌ فتنه کاملاً صریح است و بر روی این موضوع حساس هستم. ملاک عدم حمایت از کسانی است که سردمدار یا سوءاستفاده‌کننده از فتنه بودند و هنوز تبری نجسته‌اند.(95/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
مقاومت، استقلال و آزادی

روز گذشته خبر مسرت‌آفرین آزادی کامل شهر موصل خاطرات شیرین آزادی خرمشهر را تداعی و تکرار کرد. موصل را نیز خداوند همانند خرمشهر پس از مدت‌ها در پرتو مقاومت و ایستادگی مردم عراق و جهاد ایثارگرانه نیروهایی ارتش و حشد الشعبی این کشور آزاد کرد و تروریست‌هایی که از اقصی نقاط جهان با وعده‌های آمریکایی و سعودی آمده بودند تا در قامت بدیلی برای انقلاب اسلامی با تشکیل پروژه خلافت در خدمت نظام سلطه و ارتجاع منطقه نقش‌آفرینی کنند و دولت اسلامی مطلوب آمریکا را تشکیل دهند، فضا را به گونه‌ای سنگین دیدند که فرار را بر قرار ترجیح دادند. آزادسازی موصل در وضعیت کنونی که بازیگران عمده تحولات منطقه‌ای به فکر بازسازی صحنه بازی منطقه‌ای با هدف حفظ توازن میدانی و سیاسی به نفع تروریست‌ها هستند، از چند نظر اهمیت ویژه‌ای دارد:
1ـ تغییر صحنه تحولات به نفع جبهه مقاومت؛ تحرک جدید جبهه آمریکایی‌ ـ صهیونیستی ـ سعودی برای تقویت جبهه تکفیر و معارضه علیه جبهه مقاومت که در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم، مثمر ثمر واقع نشد و آزادسازی موصل نشان داد جبهه تکفیر در وضعیت شکست قرار گرفته است.
2ـ مهر ابطال بر پروژه خلافت؛ واقعیت تغییر هندسه تحولات منطقه‌ای و شکست تروریسم و جریان تکفیری شکست ساختارهای بدیل انقلاب اسلامی از حیث نظری و عملی به ویژه پروژه خلافت است که از سوی آمریکا و سعودی دنبال می‌شود.
3ـ تداوم انتقام‌جویی؛ آزادسازی موصل مسلماً به معنای اتمام اقدامات کور تروریستی نخواهد بود و به نظر تحلیلگران احتمال تداوم اقدامات تروریستی انتقام‌جویانه وجود دارد که هوشیاری کامل مسئولان و مردم عراق را می‌طلبد.
4ـ استقلال و آزادی؛ پیام مهم آزادسازی شهر موصل این است که مقاومت و ایستادگی جانانه هر ملتی در برابر ظلم، تجاوز و تعدی، استقلال سیاسی واقعی و آزادی کامل را برای آنها به ارمغان خواهد آورد. این در حالی است که استکبار جهانی و دست‌نشانده‌های منطقه‌ای آن همه تلاش خود را به کار بسته تا جلوی استقلال کشورها و ملت‌ها را بگیرد.

▼ گزارش روز
 فراموشی؟

«اگر منع مسئولان نبود مردم و جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌کردند و آنها را به سزای اعمال‌شان می‌رساندند... در کدام کشور جهان، حرکت‌های آشوب‌طلبانه این چنین تحمل می‌شود؟ اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم... دشمنان خارجی و داخلی ما باید بدانند ملت ما هوشیار و در صحنه است. مسئله ولایت مسئله فرد نیست، مسئله شخص نیست، ولایت در کشور ما مظهر اسلامیت نظام و استقلال کشور است.» شاید برای کسانی که تیرماه سال 78 را به یاد ندارند، باورش دشوار باشد که این جملات را رئیس دولت یازدهم در مقام دبیر شورای امنیت ملی درباره آشوبگران آن سال بیان کرده باشد؛ اما این جملات تنها بخشی از سخنان قاطع و محکم حسن روحانی درباره آشوبگران آن سال است... نکته قابل توجه درباره این سخنان آقای روحانی این است که این جملات و مواضع رئیس دولت تدبیر و امید بیشتر از آنکه ما را به یاد سال 78 و اتفاقات آن سال بیندازد، به سمت این موضوع می‌کشاند که چطور آقای رئیس‌جمهور آن سال در برابر غائله سال 78 و آشوب‌هایی که هم از نظر بازه زمانی، هم از نظر تأثیرگذاری و هم از لحاظ ضد ساختاری بودن به مراتب محدودتر از اتفاقات سال 88 و فتنه آن سال بود‌ـ که به تعبیر رهبر معظم انقلاب کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد‌ـ تا این حد موضع مقتدرانه دارد؛ اما درباره فتنه 88 با لحن و ادبیات دیگری سخن می‌گوید! آیا فراموش کرده‌ است که تهمت بزرگ تقلب به نظام اسلامی زده شد؟! آیا فراموش کرده‌ است علیه اصل نظام، اصل ولایت فقیه و جمهوریت نظام، با حمایت سران‌ فتنه علیه آرمان فلسطین در خیابان‌های تهران شعار داده شد؟! آیا فراموش کرده‌ است عاشورای سال 88  چه اتفاقی رخ داد؟! آیا فراموش کرده‌ است همان نیروهای انقلابی که سال 78 به حق از آنها حمایت کرد، در سال 88 در خیابان‌های تهران در آتش سوختند و به شهادت رسیدند یا اینکه پای مسائل دیگری در میان است؟

▼ خبر ویژه
 فضاسازی اصلاح‌طلبان علیه رحمانی‌فضلی

در حالی که رحمانی‌فضلی پاک‌بازترین وزیر کابینه دولت یازدهم در حمایت از رئیس‌جمهور محسوب می‌شود و جمله مشهور «هرچه روحانی بگوید انجام می‌دهم» وزیر کشور در جریان مباحث پیرامون تخلفات انتخاباتی مؤید همین ادعا است، اما به تازگی اصلاح‌طلبان با کنایه‌های تند نسبت به وی سخن می‌گویند. چنانکه علی صوفی، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است: «در دوره پیش و در انتخاب وزیر کشور از رئیس‌جمهور انتظار می‌رفت فارغ از مسائل جناحی از کسانی استفاده کند که وزارت کشور و مدیریت آن را بشناسند. اگر قرار به انتخاب گزینه اصولگرا برای تصدی این پست مهم و حیاتی بود، حجت‌الاسلام ناطق نوری و برخی استانداران اصولگرای معتدل می‌توانستند گزینه بهتری باشند.» عبدالله ناصری دیگر عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز ضمن انتقاد از رحمانی‌فضلی، گفته بود: «هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶، توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی از مهم‌ترین شعارهای آقای روحانی بود؛ اما متأسفانه انتخاب آقای رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور بی‌توجهی به این شعار است.» به نظر می‌رسد، جریان اصلاحات با این فضاسازی‌ها به دنبال معرفی وزیر کشور از چهره‌های تند اصلاح‌طلب است.

▼ اخبار
1ـ بانک مرکزی: جهش هزینه‌کرد دولت در ماه منتهی به سال انتخابات

بر اساس گزارش بانک مرکزی، میزان هزینه‌های جاری دولت در سال 95، 207 هزار میلیارد تومان و میزان اعتبارات عمرانی در کل سال گذشته حدود 42 هزار میلیارد تومان بوده است. بر اساس این، میانگین ماهیانه هزینه‌های جاری و اعتبارات عمرانی در این سال 20 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در ماه اسفند 53 هزار میلیارد تومان، یعنی بیش از 6/2 برابر بوده است. این در حالی است که تا بهمن ماه سال گذشته کل هزینه‌های جاری دولت 178هزار میلیارد تومان و اعتبارات عمرانی تنها 5/18 هزار میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب، پرداخت‌های عمرانی در آخرین ماه سال نسبت به 11 ماه گذشته حدود 24 هزار میلیارد تومان و پرداخت‌های هزینه‌ای حدود 29 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. گفتنی است، برخی کارشناسان معتقدند، نزدیک شدن به فصل انتخابات با افزایش یکباره هزینه‌کرد دولت در ماه پایانی سال بی‌ارتباط نبوده است.

2ـ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: مرتبطان داخلی آمدنیوز شناسایی شوند
عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مسئولان از مصاحبه با رسانه‌های معاند پرهیز می‌کنند، گفت: کسانی که برای رسانه‌هایی همچون آمدنیوز و دیگر رسانه‌های ضد انقلاب خوراک خبری تهیه می‌کنند، باید وزارت اطلاعات آنها را شناسایی کند و با آنها برخورد شود. نماینده مردم شیروان در مجلس با اشاره به ارتباط برخی از افراد در داخل کشور با آ‌مدنیوز، گفت: همه مسئولان از مصاحبه با شبکه‌های ضد انقلاب، از جمله آمدنیوز پرهیز دارند و هیچ یک از مسئولان با آنها مصاحبه نمی‌کنند. عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: شکی نیست پایگاه‌ها، خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون‌های معاند به هیچ وجه خیر و صلاح کشور ما را نمی‌خواهند و به دنبال تفرقه‌افکنی در کشور و ضربه به نظام و کشور هستند.

3ـ العبادی: جهان فکر نمی‌کرد به این زودی داعش را در موصل شکست دهیم
نخست‌وزیر عراق پس از دیدار با فرماندهان عراقی حاضر در شهر عراق، طی بیانیه‌ای آزادی موصل را اعلام و بر ضرورت بازسازی فوری این شهر تأکید کرد. حیدر العبادی که عصر روز گذشته برای اعلام آزادی موصل وارد این شهر شده بود، پس از دیدار با فرماندهان عراقی حاضر در این شهر، گفت: بازسازی زیرساخت‌ها و برگرداندن خدمات دولتی به این شهر در اولویت قرار دارد. بنا بر اعلام شبکه العربیه، نخست‌وزیر عراق گفت: جهان فکر نمی‌کرد که ما با این سرعت بتوانیم داعش را در موصل شکست بدهیم. وی پیروزی‌های به دست آمده در جنگ علیه داعش را نتیجه فداکاری‌های نیروهای عراقی دانست که با شجاعت جهان را شگفت‌زده کردند.

4ـ جان بولتون: ایران معضل اساسی آمریکا در خاورمیانه
به گزارش ورلد نیوز، «جان بولتون» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل و از چهره‌های ضد ایرانی و حامی منافقین در تازه‌ترین اظهارات خود علیه ایران گفت: آمریکا یک معضل اساسی در خاورمیانه دارد و آن، تهران است. وی در ادامه افزود: در حال حاضر آمریکا یک رئیس‌جمهور دارد که این تهدید را درک می‌کند. برای اولین بار طی هشت سال گذشته، می‌توانم بگویم که رئیس‌جمهور آمریکا به طور کامل مخالف حکومت ایران است. بولتون تأکید کرد: احساس رئیس‌جمهور در این زمینه درست است و او این را شفاف گفته است. وی در طول رقابت‌های انتخاباتی مخالفت خود را با توافق هسته‌ای به طور کامل اعلام کرده است.

▼ اخبار کوتاه
رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: بنا به درخواست آقای چمران و تعدادی از اعضای لیست خدمت، 14 صندوق در شهر تهران کنترل مجدد خواهد شد. منظور از کنترل مجدد آن است که صورت جلسات این ۱۴ صندوق که در دست هیئت نظارت، معتمدان محلی و فرمانداری است، با یکدیگر تطبیق داده می‌شود. اگر این صورت جلسات با یکدیگر تطابق نداشته باشد، صندوق‌ها باز شده و دوباره کنترل می‌شود و اگر اختلاف معناداری وجود داشته باشد، در هیئت مرکزی مطرح می‌شود.
مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول بانک‌ها در سال ۹۵ با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش مواجه شده است. در حالی که مانده مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول بانک‌ها در پایان سال 94 بیش از 80 هزار میلیارد تومان بوده است، این رقم در پایان سال 95 از مرز 100 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. بنا بر این گزارش، در سال گذشته 2/11 درصد از مانده مطالبات بانک‌ها معوق و سررسید گذشته بوده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار داشت: رشد مصرف برق بیشتر در کلان‌شهرها، از جمله در استان‌های تهران، خوزستان، فارس، خراسان، اصفهان و آذربایجان رخ داده است. هوشنگ فلاحتیان در ادامه افزود: امسال رشد 3/7 درصدی مصرف برق در 14 تیر ثبت شد که رقم بی‌سابقه‌ای است؛ اگرچه بخشی از این مصرف به دلیل افزایش گرما به ویژه در منطقه جنوب بوده است.
علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی از اضافه شدن 10 امضای دیگر به طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس درباره مشکلات سپرده‌های مردم در مؤسسات مالی و اعتباری خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه چند نفر از امضاکنندگان اولیه امضای خود را بازپس گرفته بودند، تعداد امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس دوباره به 132 رسید.
در پی آزادی کامل شهر موصل عراق و شکست داعش در این شهر، سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی چهار پیام جداگانه این پیروزی را به حیدر العبادی نخست‌وزیر؛ هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و فرمانده حشد الشعبی؛ ژنرال عرفان المیالی، وزیر دفاع؛ ابومهدی المهندس، قائم‌مقام فرمانده حشد الشعبی عراق و ملت عراق تبریک گفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات