صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 20 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اکنون داعش در حال فرار و خروج از عراق است و این موفقیت تحسین‌برانگیز، نتیجه وحدت درونی در عراق و سیاست درست دولت عراق در اعتماد به نیروهای جوان و مؤمن و حضور آنها در وسط میدان است. (1396/3/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پیروزی بشریت

سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در مراسم اربعین شهید سردار نصیری ضمن برشمردن جنایات داعش در فرایند چند ساله و تأکید بر نقش مرجعیت و شخص آیت‌الله سیستانی در بسیج مردم، شکست داعش را پیروزی بشریت دانسته و گفت: «این پیروزی برخاسته از یک مرد در یک خانه محقر است، یعنی آیت‌الله سیستانی. این فقیه حکیم و موقعیت‌شناس در موارد متعددی کشور عراق را نجات داد، از جمله در زمان اشغال و موقع نوشتن قانون اساسی و شکل‌گیری دولت‌ها. ایشان در محبت به کردها عبای خود را پدرانه گشود و ملت عراق را در آن جای داد. این مرجع نه تنها حامی شیعه است؛ بلکه حامی تک تک مردم عراق است.» وی تأکید کرد: «این حکیم به موقع به پاخاسته، جوانان عراق را به خروش وادار کرد و اثر فتوای ایشان گروه‌های حشد الشعبی را به وجود آورد که زیر بیرق مرجعیت جمع شدند.»
داعش یک گروه ستیزه‌جوی جهادگرای سَلَفی است که پیرو آموزه بنیادگرای وهابی است. این گروه از ژوئیه ۲۰۱۴ ادعای خلافت جهانی کرد و بخش‌های بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه و بخش‌های کوچکی از لیبی، نیجریه و افغانستان را به تصرف خود در آورد. بسیاری از عملکردهای داعش‌ در این مدت با هیچ نوع محاسبه عقلانی قابل توجیه نیستند. حکومت‌هایی چون آلمان نازی یا خمرهای سرخ کامبوج سعی می‌کردند جنگ‌ها و فعالیت‌های خود را پنهان کنند؛ اما داعش بر عکس با انتشار فیلم‌های متعدد جناحی خود در شبکه‌های اجتماعی قصد ایجاد رعب و وحشت را برای مردم جهان داشت. آنها نه تنها با شیعیان، کردها، ایزیدی‌ها، مسیحی‌ها و تمام مسلمانانی که با آنها هم‌عقیده نیستند، جنگیدند، بلکه انفجار و ناامنی را به قلب اروپا هم بردند و جنایات متعددی را در این قاره مرتکب شدند. با این وضعیت، شکست داعش در عراق و سوریه به قول فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تنها برای این دو کشور نیست؛ بلکه امروز حضور در جشن ملت عراق حق همه ملت‌های جهان است و پیروزی همه بشریت محسوب می‌شود؛ ملت عراق و سوریه حق بزرگی سر مردم جهان دارند. مهار و تضعیف این گروه جنایت‌کار به نوعی امنیت، آرامش و آسایش را نه تنها برای منطقه، بلکه برای کل جهان به ارمغان آورده است.

▼ گزارش روز
سهم‌خواهان نگران!

محمدباقر قالیباف در روزهای پایانی حضورش در شهرداری تهران هر روز طرح‌ها و پروژه‌های گوناگونی را در شهر تهران افتتاح می‌کند و در مقابل جریان اصلاحات هر روز یک نام جدید برای اداره تهران مطرح می‌کند، از نزدیکان غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران که پایان حضورش در شهرداری با حکم انفصال از خدمت رقم خورد و محمدرضا عارف، چهره اصلاح‌طلبی که در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری با فشار جریان کارگزاران به ناچار از صحنه انتخابات کنار رفت تا کسانی چون حسین مرعشی و دیگران که هر روز در رسانه‌های اصلاح‌طلب تیتر یک می‌شوند؛ موضوعی که دو نکته را آشکار می‌کند، نکته اول اینکه جریان اصلاحات بسیار نگران است که نتواند عملکرد بی‌نظیر و عظیم شهرداران اصولگرای پایتخت در بیش از یک دهه گذشته را که به طور کامل بافت تهران را دگرگون کرده است، امتداد بخشد و همین موفق نبودن در ادامه‌دار بودن مدیریت جهادی به پاشنه آشیل این جریان تبدیل شود و بار دیگر اتفاقات کابوس‌وار پس از شکست در انتخابات شورای شهر دوم این بار برای این جریان به واسطه پیروزی در انتخابات شورای شهر پنجم تکرار شود؛ از این رو با وسواس به دنبال انتخابی هستند که حداقل تا حدودی روند کنونی را ادامه دهد؛ نکته دوم که به وضوح می‌توان آن را در نوشتارهای رسانه طیف‌های مختلف اصلاحات مشاهد کرد، رقابت بر سر کسب کرسی مهم شهرداری تهران است. طیف‌های درون جریان اصلاحات که در دوران پسافتنه و دور بودن از جریان قدرت اتحاد قابل قبولی به دست آورده بودند، حالا با بازگشت به شورای پنجم برای به دست آوردن شهرداری تهران در برابر هم قرار گرفته‌اند و طیف‌های مختلف در این جبهه به ویژه دو جریان کارگزاران و مشارکت تلاش می‌کنند گوی سبقت را در سهم‌خواهی از دیگری بربایند.

▼ اخبار ویژه     
عذرخواهی سفیر یک کشور عربی از رژیم صهیونیستی!

سفیر یک کشور عربی از رژیم صهیونیستی به دلیل رأی دادن به نفع فلسطینی‌ها درباره ثبت شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی یونسکو عذرخواهی کرد. این سفیر فکر می‌کرد رأی‌گیری درباره ثبت شهر الخلیل و حرم ابراهیمی در فهرست میراث جهانی در معرض خطر به صورت محرمانه خواهد بود، برای همین به شاما هاکون، سفیر تل‌آویو در یونسکو وعده داد علیه درخواست فلسطین رأی بدهد؛ اما پس از جلسه رأی‌گیری نامه‌ای را برای رژیم صهیونیستی فرستاد و در آن دلایلی که وی را به رأی دادن به نفع فلسطین وادار کرده، توجیه کرد. هاکون نیز در پاسخ وی گفت: من این مسئله را درک می‌کنم «دوستم». برای من گویی شما به نفع اسرائیل رأی داده‌ای.

آقایان پیش از انتخابات گفتند رسیدگی به پرونده «فریدون» را متوقف کنیم

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: پیش از انتخابات، آقایان از ما درخواست کردند که رسیدگی به پرونده «فریدون» را متوقف کنیم که همین مسئله شایعه وجود تخلفات در این پرونده را قوت می‌بخشد؛ چرا که به نظر می‌رسید آنها می‌دانستند در صورت مطرح شدن پرونده در ایام رقابت‌های انتخاباتی، احتمال تأثیرگذاری در نتیجه انتخابات وجود دارد. البته آنها این‌گونه این درخواست را توجیه می‌کنند که پیش از انتخابات هنوز اطلاعات پرونده کافی نبوده است. در هر حال به اعتقاد من هیئت‌رئیسه مجلس باید طی تذکری به کمیسیون آموزش رعایت نکردن ماده 235 آیین‌نامه رسیدگی به این پرونده را اعلام کند.  

▼ اخبار

1ـ انتظار فرمانده معظم کل قوا از نیروهای مسلح
رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا تأکید کرد: وحدت و اخوت بین نیروهای مسلح وجود دارد؛ اما انتظار رهبر معظم انقلاب تقویت انسجام و هم‌افزایی نیروهای مسلح است. سردار سرتیپ محمد شیرازی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با بیان اینکه رهبری در ابتدای حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد حسنی به این سمت سه مدال افتخار به وی دادند که البته مسئولیت ایشان را سنگین‌تر می‌کند، گفت: رهبری در این حکم بر ارتقای بصیرت و معنویت کارکنان ارتش تأکید کرده و بر لزوم توجه به خانواده‌ها اشاره داشتند که باید بیش از پیش به آن توجه کنیم. وی با اشاره به خدمات حجت‌الاسلام آل‌هاشم، رئیس پیشین این سازمان تصریح کرد: وقتی دفتر رهبری ایشان را برای استان آذربایجان شرقی معرفی کردند، حضرت آقا فرمودند من انتصاب آقای آل‌هاشم را می‌پذیرم؛ ولی برای ارتش هم دغدغه دارم که این نشان از رضایتمندی آقا از خدمات حجت‌الاسلام آل‌هاشم است.

2ـ بدهی خارجی ایران چقدر است؟

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات حجم بدهی خارجی ایران نشان می‌دهد، این بدهی طی روندی رو به رشد حدود ۹۱۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است. حجم ‌بدهی خارجی ایران در سه ماهه اول سال پیش حدود هفت هزار و 571 میلیون دلار، در سه ماهه دوم حدود هفت هزار و 910 میلیون دلار و در سه ماهه سوم حدود هفت هزار و 840 میلیون دلار بوده که در انتهای سال به هشت هزار و 481 میلیون دلار رسیده است. بنا بر این گزارش، حجم صادرات کالا در سال گذشته به ۸۳ هزار و ۹۷۸ میلیون دلار رسیده که در مقابل آن وارداتی در حدود ۶۳ هزار و ۱۳۵ میلیون دلار ثبت شده است. بر اساس این، تراز حساب جاری ایران در پایان سال ۱۳۹۵ به ۱۶ هزار و ۳۸۸ میلیون دلار می‌رسد. جزئیات این گزارش حاکی از آن است که تراز بازرگانی ایران در سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۸۴۳ میلیون دلار بوده است.

3ـ سردار سلیمانی نفر اول یک نظرسنجی خارجی

علی هاشم، مدیر شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، پس از آزادسازی موصل از سلطه گروهک تکفیری داعش، در صفحه شخصی خود در توئیتر یک نظرسنجی به اشتراک گذاشت. او در این نظرسنجی، نام سه نفر از افراد شناخته‌شده‌ را ذکر کرد و پرسید: برنده واقعی پس از آزادسازی موصل، مرکز سابق خلافت داعش کیست؟ 1ـ حیدر العبادی؛ 2ـ قاسم سلیمانی؛ 3ـ دونالد ترامپ؛ 4ـ هیچ کدام. از بین این سه نفر، سردار قاسم سلیمانی با 57 درصد، حیدر العبادی با 20 درصد و دونالد ترامپ با چهار درصد در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند. گفتنی است، موصل عراق طی روزهای گذشته به طور کامل از لوث وجود گروهک تکفیری داعش پاک شد.

4ـ انفعال مدیران و عقب‌گرد سینما

پروانه معصومی گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی و زمانی که استفاده از حجاب در سینما آغاز شد، برکات زیادی در این هنر به وجود آمد و خانواده‌های متعددی که پیش از انقلاب به دلیل نشان دادن صحنه‌های بی‌پروا و... به سینماها نمی‌رفتند، با خیال راحت توانستند به سینما بروند. این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه افزود: متأسفانه امروزه به دلیل انفعال بسیاری از مدیران سینمایی و فرهنگی ما بار دیگر شاهد آن هستیم که در برخی آثار سینمایی از زنان تنها استفاده ابزاری می‌شود؛ البته بخش عمده‌ای از این مشکلات از جانب همین دست بازیگران است که به این افراد اجازه هر گونه سوء‌استفاده‌ای را می‌دهند.

▼ اخبار کوتاه

فراکسیون امید مجلس طی هماهنگی انجام شده وزرای فعلی دولت روحانی را به سه گروه تقسیم کرده‌اند؛ نخست، کسانی که حتماً به آنها رأی خواهند داد (گفتنی است، نام ظریف وزیر امور خارجه، قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان، صالحی‌امیری وزیر ارشاد و بیژن زنگنه وزیر نفت در این فهرست به چشم می‌خورد)؛ دوم، کسانی که به آنها با شرایطی رأی خواهند داد و سوم، کسانی که به آنها رأی نخواهند داد. تلاش و رایزنی اعضای کابینه برای خروج از فهرست سوم و ورود به فهرست اول و دوم مشهود است.
سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در نشست مشترک فرماندهان پلیس و سپاه فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه فضای امنیتی جدیدی ایجاد شده، اظهار داشت: این فضا انعکاس تغییر و تحولات عرصه سیاسی در سطح منطقه و جهان و همچنین بازتاب موفقیت‌های بزرگ اسلام و شکست‌های جبهه استکبار است. وی در ادامه افزود: گروه‌های تکفیری در منطقه به سرعت در حال از دست دادن جغرافیای تحت تسلط خود بوده و سعودی‌ها نیز در کشور یمن متوقف شده‌اند و این اتفاقات نوید پیروزی‌های بزرگ در آینده‌ای نزدیک را می‌دهد.
محمدباقر قالیباف در سومین جشنواره همایش و نمایشگاه عمران شهری گفت: ما هرگز در اداره شهر رفتار سیاسی نکردیم، بعضی‌ها در شهرداری مخالف قطعی قالیباف بودند؛ ولی به آنها فرصت داده شد و کار کردند. وی با انتقاد از اعتقاد برخی از جریان‌ها و افراد به این نظر که «هر که با ما نیست برماست»، گفت: نتیجه این تفکر آن می‌شود که منابع مادی و انسانی را از دست می‌دهیم.
حبیب‎الله خجسته‎پور، معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار لرستان اظهار داشت: هم‎اکنون شاهد تغییر سبک زندگی به ویژه در روستاها هستیم، تعداد فرزندان در روستاها کاهش یافته که این موضوع به مسائل معیشتی و نیاز نداشتن به فرزند بر می‎گردد. گفتنی است، جمعیت سنی 30 تا 64 سال کشور 5/5 درصد افزایش داشته و طبق این آمار به سمت پیری پیش می‎رویم.
دو شب پیش در حالی که یکی از ماشین‌های گشت شهرداری در خیابان کریم‌خان تهران در حال اجرای مأموریت خود بود، عده‌ای ناشناس به دلایل نامعلوم به این ماشین حمله برده و دو سرنشین خودرو مذکور را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند که بر اثر شدت جراحات وارد شده یکی از این افراد فوت می‌کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات