تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۲۶

واکاوي حملات تروريستي تهران و نقش پنهان رژيم سعودي و آمريکا

(روزنامه اطلاعات - 1396/03/28 - شماره 26746 - صفحه 12)

پديده تروريسم که در زبان فارسي از آن تعبير به وحشت افکني مي شود پديده‌اي است که طي آن با استفاده از خشونت يا تهديد برخي گروه‌ها و سازمان‌ها و جريان‌ها اهداف سياسي، مذهبي و ايدئولوژيک خود را دنبال مي کنند. در سال‌هاي گذشته و بعد از آغاز انقلاب‌هاي موسوم به بهار عربي در منطقه سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب و در راس آنها آمريکا با همکاري سازمان‌هاي اطلاعاتي برخي کشورهاي افراطي منطقه همچون عربستان سعودي براي دستيابي به اهدافي که دهه‌ها است به دنبال تحقق آن هستند بطور جدي وارد عمل شدند. يکي از اهدافي که آمريکا و بطور کلي غرب در منطقه دنبال مي کنند ايجاد خاورميانه‌اي جديد است که در آن کشورهاي منطقه در راستاي تضمين امنيت رژيم اسرائيل و خارج کردن اين رژيم از انزوا تضعيف و تجزيه شده باشند.

به گزارش مهر، آمريکايي‌ها براي کاستن از هزينه‌هاي پروژه‌هاي منطقه اي خود، همکاري با کشورهاي غيردموکراتيک مرتجعي مثل عربستان سعودي را در دستور کار خود قرار داده اند که مولود چنين همکاري شومي منجر به ايجاد گروه‌هاي تروريستي تکفيري شد بنام داعش که ابزاري مناسب در سال‌هاي اخير براي پيشبرد اهداف غرب بوده است و مطلوبترين وضعيت را در منطقه براي آمريکا و رژيم صهيونيستي ايجاد کرده است. آمريکايي‌ها در راستاي پيگيري اهداف بلند مدت خود ظاهرا موضوع تجزيه منطقه را از عراق و سوريه کليد زده‌اند، دومينويي که در صورت محقق شدن دامنه وسيعي خواهد يافت .اصلي ترين بهانه‌اي که غربي‌ها و آمريکايي‌ها به بهانه مقابله با آن در منطقه حضور يافته‌اند و به بهانه مقابله با آن به تسليح برخي گروه‌ها مسلح کرد در سوريه و عراق پرداخته‌اند، مقابله با پديده خود ساخته داعش است.

بي شک جمهوري اسلامي ايران که در سال‌هاي اخير لنگر ثبات منطقه و مانعي بزرگ بر سر راه تحقق اهداف شوم منطقه‌اي آمريکا و رژيم صهيونيستي بوده، در کانون توطئه‌هاي آمريکا و متحدان منطقه اي مرتجعش است. اقدامات تروريستي تهران که موجب شهادت ??نفر از هموطنانمان شد بي شک اقدامي سازمان يافته از سوي سازمان‌هاي اطلاعاتي غرب و آل سعود است که امنيت ملي و وحدت و يکپارچگي ايران را هدف قرار داده است. در اين حال، خبرگزاري ديپلماسي ايراني مقاله‌اي از سيد حسين موسويان، پژوهشگر ارشد دانشگاه پرينستون آمريکا را منتشر کرد.

موسويان نوشت:پارلمان ايران و مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي، مورد حملات تروريستي قرار گرفت. اين اولين عمليات مهم داعش داخل خاک ايران تلقي مي شود که موجب شهادت دست کم 13 نفر و زخمي شدن ده‌ها شهروند ايراني شد. اين بدترين عمليات تروريستي در يک دهه گذشته در داخل خاک ايران در زماني صورت گرفت که چند ساعت قبل از آن عادل الجبير وزير خارجه سعودي خواستار مجازات ايران شده بود و همزمان به بحران جديد با قطر دامن زد. عدم کنترل چنين روند تشنج زايي، مي تواند حوادث تلخ جديدي در منطقه را در پي داشته باشد.

در حاليکه اکثريت جامعه جهاني ترور در تهران را محکوم کردند، رئيس جمهوري آمريکا طي موضعي نه تنها اين ترور را مستقيم محکوم نکرد بلکه به گونه‌اي ايران را مستحق اين جنايت قلمداد کرد. او گفت: ما براي قربانيان ترور ايران دعا مي کنيم و غمگين هستيم اما کشورهاي حامي تروريسم با اين ريسک مواجه‌اند که قرباني شيطاني شوند که خود ساخته‌اند. اين اظهارات ترامپ هم موجب ناديده گرفتن واقعيت خطرناک تروريسم است و هم رياکارانه است. او در دوران مبارزات انتخاباتي خشم خود را مستقيم متوجه عربستان کرد و گفت: آنها بزرگترين باني تروريسم هستند. بعد از انتخابات، او موضع خود را کاملا تغيير داد و عربستان را "شريک استراتژيک" خواند و اتهامات تروريستي را متوجه ايران کرد.

در اجلاس اخير رياض او سياست منطقه‌اي آمريکا را به سمت اتحاد تمام عيار با سعودي سوق داد و سياست اوباما که بر مبناي تعامل با ايران و تلاش براي رفع تشنج بين سعودي و ايران بود، را کنار گذاشت. لابي عربستان در واشنگتن، سرمايه‌گذاري 270 ميليون دلاري سعودي در هتل‌هاي ترامپ و قرارداد 110 ميليارد دلاري تسليحاتي با عربستان، در اين تغيير رويکرد موثر بودند. جالب اينکه در سفر رياض، ترامپ ايران را در حالي هدف قرار داد، که يک کلمه در مورد قطر صحبت نکرد و با امير قطر ملاقات هم کرد اما وقتي عربستان روابط با قطر را قطع کرد، او گفت که "در گفتگوهايش در رياض راجع به موضوع تروريسم، همه نشانه‌ها به سمت قطر بود و لذا اميد است اين قطع رابطه شروع پايان بخشيدن به تروريسم هولناک باشد".

جهان بيش از اين نمي‌تواند بازي با کلمات ترامپ در مورد تروريسم را تحمل کند يا اينکه شاهد تغيير سياست‌هاي آمريکا بر اساس منافع شخصي باشد. لازم است آمريکا براي مبارزه با تروريسم، اقدام واقعي انجام دهد. تلاش ترامپ براي منع ورود مسلمانان به آمريکا و سرزنش‌هاي او عليه شهردار مسلمان لندن صرفا موجب بيزاري مسلمانان و تقويت تروريست‌ها مي شود.

حملات تروريستي اخير در تهران اين واقعيت را آشکار کرد که ملت‌ها در سراسر عالم با تهديد مشترکي به نام "داعش" مواجه هستند و در حملات تروريستي در اقصي نقاط عالم همچون سان برنادينو کاليفرنيا، لندن، پاريس، بغداد، کابل و تهران، قربانيان مردم بي گناه در مقابل اين بربريت در يک کشتي نشسته اند.ظاهرا آقاي ترامپ مطلع نيست که بعد از انقلاب 1357، ايران قرباني بيشترين ترورها و خشونت برخي از دولت‌هاي ديگر بوده است که تجاوز نظامي صدام به خاک ايران و ترور هزاران ايراني توسط گروهک تروريستي منافقين نمونه اي از اين واقعيت است. اين هفته تهران هدف حملات تروريستي داعش قرار گرفت درحاليکه در چند سال اخير در خط مقدم مبارزه با داعش بود. چنين واقعيتي را نمي توان در مورد عربستان مدعي شد.

در جريان مبارزات انتخاباتي، رئيس جمهوري ايران، آقاي روحاني به کمک 97 ميليارد دلاري عربستان به صدام در دوران تجاوز به خاک ايران اشاره کرد. ترکي الفيصل وزير اطلاعات سابق سعودي هم قبلا اعتراف کرد که با برخي از عوامل حادثه تروريستي برج‌هاي دوقلوي نيويورک ديدار داشته است. او در نشست سالانه گروهک تروريستي منافقين از اهداف اين گروهک تروريستي براي ساقط کردن حکومت ايران نيز حمايت کرد. اين در حالي است که تحليلگران برجسته و نيز برخي مقامات ارشد آمريکا علنا پرده از ارتباط دولت وهابي عربستان با داعش برداشته‌اند. فريد زکريا تحليلگر ارشد سي ان ان تصريح کرد که عربستان تقريبا با تمامي عمليات تروريستي در جهان غرب مرتبط بوده درحاليکه هيچ کدام از اين وقايع تروريستي ربطي به ايران نداشته است.

حمله اخير تروريستي در تهران، ملت ايران را بيش از پيش در مقابله با ترور متحد خواهد کرد. در دوران انتخابات رياست جمهوري ايران، شاهد اختلافات داخلي در مورد کانديداها بوديم اما بعد از اين ترور، ايران متحد ظاهر خواهد شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران بر انتقام خون قربانيان بي گناه اين حادثه تروريستي تاکيد و عربستان و آمريکا را دخيل در اين حادثه قلمداد کرده است.درعين حال عربستان و ايران هر دو بايد مراقب باشند که در دام يک تقابل تمام عيار نيافتند. رئيس جمهوري و وزير خارجه ايران چند سال است که عربستان را به گفتگو دعوت کرده اند. شايسته بود که اين گفتگو قبل از تشديد درگيري‌ها در يمن و سوريه و عراق و نيز گسترش عمليات تروريستي داعش صورت مي گرفت. جامعه جهاني بايد از دعوت ايران براي اين گفتگو حمايت کند.

تروريسم مرز نمي شناسد و براي نابودي آن، همکاري جمعي جهاني يک ضرورت است. جهان غرب بايد ايران را در مبارزه با داعش متحد خود تلقي کند و نه دشمن. براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي مثل داعش، جهان غرب بايد بطور جدي با منابع ايدئولوژيکي و مالي و تسليحاتي آن‌ها برخورد کند. لازمه اين مهم اين است که آمريکا بيش از اين به عربستان براي بي ثبات کردن منطقه، کارت سفيد ندهد و اين کشور را تشويق کند که از بازي حاصل جمع صفر با ايران دست بردارد. بجاي سياست‌هاي کنوني، ترامپ بايد صحبت قاطعانه اي با عربستان و متحدانش داشته باشد که از حمايت از تروريست‌ها دست بکشند.

دونالد ترامپ اکنون اين گزينه را دارد که به کاهش تشنج روابط عربستان و ايران کمک کند قبل از اينکه وضعيت به شرايط غيرقابل کنترل برسد. شرط لازم براي ايفاي چنين نقشي اين است که آمريکا روابط خود را با قدرت‌هاي منطقه اي بالانس کند، کانال گفتگو با ايران باز کند و همه را به سمت همکاري جمعي و نيز عربستان را براي تعامل با ايران تشويق کند. لذا توپ در زمين ترامپ است. از طرفي، عبدالرضا غفراني، نماينده سابق ايران در آسيا پاسفيک سازمان ملل در خبرآنلاين نوشت:در طول چند هفته گذشته ، لندن ، کابل و تهران آماج حملات ناجوانمردانه تروريست‌ها بودند. اين دَد صفتان براي گرفتن جان قربانيان بي گناه تا کنون از روش‌هاي مختلف براي ارتکاب جنايات خود استفاده کرده اند.مهم نيست که تروريست‌ها براي جنايات وحشيانه خود از چه روش‌هائي استفاده مي کنند.

آن چه مهم است مبارزه و جلوگيري از ارتکاب اين جنايات است. گروه جنايتکار داعش تا کنون مسئوليت اقدامات تروريستي در تهران، کابل و لندن و بسياري نقاط ديگر را را به عهده گرفته است.آن چه در شرايط کنوني بسيار با اهميت بوده و قابل توجه است اين است که تروريست‌ها براي اهداف شوم خود در همه کشور‌هاي جهان نفوذ پيدا کرده و تاسف بار تر اين که اين گروه نه تنها از سلاح و همه امکانات برخوردار شده، بلکه ترديد نيست که از يک پشتيباني قوي مالي نيز برخوردار است.

موضوع مهم تر اين است که تروريسم اکنون ابعاد بين المللي پيدا کرده و با قاطعيت بايد گفت هيچ کشوري اعم از بزرگ و کوچک ، شرقي و غربي ،ثروتمند و فقير در مقابل اين پديده شوم قرن مصونيت ندارد. در يک سال گذشته ، فرانسه ، آلمان، انگلستان و اخيرا افغانستان و ايران آماج اين حملات بوده اند.لذا اگر هر چه زود تر تمهيدات بين المللي و همکاري جمعي ميان همه کشور‌هاي جهان صورت نگيرد ،ترديد نبايد کرد که جناياتي که در تهران به وقوع پيوست آخرين نمونه اين گونه اقدامات غير انساني نخواهد بود.بايد گفت هرگونه اقدامي که براي مبارزه با تروريسم تا کنون انجام شده نوعي حالت انفرادي داشته و نشانه اي از همکاري بين المللي و دسته جمعي در آن ديده نشده است .به علاوه تاثير آن چناني در جلو گيري از آن نداشته است.

بعضي از کشورهاي جهان به خصوص انگلستان يا ايالات متحده آمريکا با ايجاد محدوديت‌هايي نظير سخت تر کردن ورود اتباع بيگانه و ندادن رواديد به زعم خود با تروريسم مقابله مي کنند . البته اين کار هم بخشي از اقدامات مبارزه با تروريسم مي تواند باشد و لازم است ولي کافي نيست وکما اين که مشاهده مي شود عمليات تروريستي در همين کشورها ادامه داشته و دارد. در سطح بين المللي هم آن اقدام موثري که لازم است صورت نگرفته و شوراي امنيت فقط به تصويب چند قطعنامه ضعيف بسنده کرده و صرفا چند کشور را، که خود قرباني تروريسم بوده اند،حامي تروريسم قلمداد کرده و ديگر هيچ،و الان دنيا شاهد است تروريسم کاملا ابعاد بين المللي پيدا کرده و طبعا راه حل و مبارزه بين المللي هم مي طلبد.

باعث تاسف است که در ميان افرادي که به عضويت داعش در آمده اند وجود اتباع اروپائي من جمله انگليسي، فرانسوي، آلماني و نيز آمريکائي گزارش شده است. البته ياد آوري اين نکته در اين برهه لازم است که اکثر افرادي هم که در حادثه 11 سپتامبر در ايالات متحده شرکت داشتند همه اتباع سعودي بوده اند. به علاوه داعش با حمايت قوي مالي عربستان سعودي و برخي کشور‌هاي ديگر از همه امکانات و سلاح و مهمات بهره مند مي شود. اين واقعيتي است که بر جهانيان پوشيده نيست و کسي نمي تواند آن را انکار کند. بد تر از آن اين که هم ايالات متحده و رئيس جمهوري اين کشور ، که در دوران مبارزات انتخاباتي خود عربستان را مرکز تروريسم بين المللي مي ناميد، و هم بريتانيا ، علي رغم آگاهي از دست داشتن سعودي‌ها در اين اقدامات و حمايت مالي و تسليحاتي آن‌ها از داعش ،در طول همين يکي دوماه گذشته براي فروش سلاح به عربستان سعودي با هم به رقابت برخاسته بودند و قرار دادهاي چند صد ميليارد دلاري با سعودي‌ها امضا کرده اند.

در حالي که دانسته يا ندانسته اين سلاح و مهمات به استفاده کننده نهايي آن که تروريست‌ها هستند مي تواند برسد. بي پروايي سعودي‌ها از ارتکاب چنين اقداماتي به حدي رسيده است که حتي وزير دفاع آن کشور چند هفته قبل با صراحت گفت بايد جنگ به داخل خاک ايران کشانده شود. البته حال که اقدام تروريستي در تهران صورت گرفته و داعش هم مسئوليت آن را به عهده گرفته است ترديدي باقي نمي ماند که سعودي‌ها پشت چنين کار ي مي توانند باشند.با توجه به آنچه گفته شد نمي توان پاياني براي تروريسم ، که اکنون جهاني شده است ، تصور کرد مگر اين که:

اول: يک همکاري و اقدام جمعي بين المللي با شرکت موثر تمامي کشور‌هاي جهان و تحت نظارت سازمان ملل متحد صورت گيرد و تصميمات اين سازمان ضمانت اجرائي داشته باشد و صِرفا به توصيه و پيشنهاد محدود نشود.

دوم کشورهايي در کار فروش سلاح به ديگر کشور‌ها هستند، واقعا از استفاده کنندگان نهايي آن اطمينان حاصل کنند و در قرار دادهاي فروش شرط بگذارند که اين سلاح و مهمات به دست تروريست‌ها نرسد.

سوم و مهم تر آن که کشورهاي جهان و به خصوص آنهايي که در بالا به آن‌ها اشاره شد تمهيدات لازم را براي جلوگيري از عضويت اتباع خود در گروه‌هاي تروريستي به عمل آورند و در اين مورد سخت گيري و اقدامات بسيار جدي به عمل آورند.سخن آخر اين که آن کشورهايي که امکانات و سلاح در اختيار گروه‌هاي تروريستي مي گذارند بدانند با ابعاد بين المللي که تروريسم پيدا کرده دير و يا زود عواقب آن دامن خود آن را نيز خواهد گرفت. اين واقعيتي است که تاريخ به کرات به اثبات رسانده و نشان داده است.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\06\06-17\19-48-14.htm&storytitle=%E6%C7%98%C7%E6%ED%20%CD%E3%E1%C7%CA%20%CA%D1%E6%D1%ED%D3%CA%ED%20%CA%E5%D1%C7%E4%20%E6%20%E4%DE%D4%20%81%E4%E5%C7%E4%20%D1%8E%ED%E3%20%D3%DA%E6%CF%ED%20%E6%20%C2%E3%D1%ED%98%C7

ش.د9600973

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات