تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۱۹
نشست «آرمان» با حضور ابراهیم امینی و محمود میرلوحی

تک‌صدایی خطرناک است

مقدمه: شورای شهر پنجم تهران یکدست‌ترین شوراست، چرا که تمام منتخبان آن در لیست امید بودند. شورای پنجم تکالیف متفاوتی با شورای قبل دارد و آن هم تصمیم منتخبانش برای خداحافظی با قالیباف است که ۱۲ سال بر کرسی شهردار تکیه زده است. از سویی در حالی ٢١ منتخب شورای شهر تهران در بهشت حضور خواهند یافت که به اذعان آگاهان شرایط سختی بر پایتخت در بخش‌های مختلف اعم از آلودگی هوا، معضل رفت وآمد شهری و پرونده‌های تخلف اعضای سابق شورای شهر... حاکم است، اما منتخبان با مردم عهد بستند تا در مسیر آبادانی تهران کوتاهی نداشته باشند. اکنون انتخاب شهردار مهم‌ترین برنامه ۲۱ منتخب شورای شهر تهران است و آنها برای این انتخاب راهکاری مشخص کردند که هر منتخب اقدام به معرفی ٣ گزینه خواهد کرد و این گزینه‌ها به‌دقت بررسی می‌شوند تا در نهایت یک نفر به عنوان شهردار معرفی شود. در راستای آنچه از شورای شهر پنجم انتظار است و اولویت‌های فعالیت آنها سیدابراهیم امینی و سیدمحمود میرلوحی دو منتخب شورای شهر تهران با حضور در روزنامه «آرمان» به تشریح فعالیت‌های پیش روی این شورا پرداختند که در ادامه می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی

(روزنامه آرمان – 1396/04/21 – شماره 3365 – صفحه 6)

* در ابتدا راهیابی شما به شورای شهر را تبریک عرض می‌کنیم. اصلاح‌طلبان پیش و پس از انتخابات شورای شهر وحدت را مهم‌ترین موضوعی عنوان کردند که منجر به موفقیت منتخبان می‌شود. دور از انتظار نبود که مخالفان اصلاحات این وحدت را نشانه بگیرند و‌ درصدد تضعیف آن باشند. در طی 4 سال حضور در شورای شهر چه برنامه اي براي بی اثر کردن این تلاش‌ها خواهید داشت و سطح و میزان تعامل اعضای شورای شهر پنجم به

چه اندازه است؟

** امینی: واقعیت این است که تمام منتخبان شورای پنجم از لیست امید هستند و در انتخابات اخیر نیز تنها لیست امید توانست پیروز انتخابات شوراي شهر تهران شود. اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای شهر جبهه‌ای عمل کردند و افراد حاضر در لیست هم اصلاح‌طلب هستند، اما اكثريت اعضای شورای شهر به احزاب و تشکل‌هاي سیاسی وابستگی دارند و معدود افرادي از آنها به عنوان یک شخصیت مستقل و بدون اینکه در احزاب سیاسی اصلاح‌طلب فعالیت داشته باشند در لیست امید قرار گرفتند و به شورای شهر راه یافتند. در نتیجه طبیعی است که اعضای شورای شهر دارای دیدگاه‌های متفاوتی باشند، بنابراین نباید انتظار داشت که از 21 عضو شورای شهر تنها یک صداي هماهنگ خارج شود.

* برخی تک‌صدایی را سبب آسیب‌های زیادی می‌دانند و به نظر می‌رسد نباید اعضا را در شرایطی قرارداد که ناخواسته به یک ایده و طرح رأی مثبت دهند. نظر شما درباره تک‌صدایی در شورای شهر چیست؟

** امینی: تک صدایی در شورای شهر خطر بزرگی است و موجب می‌شود که تضارب آرا و افکار در شورای شهر وجود نداشته باشد. طبیعی است که دیدگاه‌های اعضای شورای شهر در مسائل مختلف متفاوت باشد، اما در این مقطع تمکین اعضای شورای شهر به نظر اکثریت فصل‌الخطاب است. برای نمونه ديدگاه‌هايي در رسانه‌ها مطرح شد که شهردار از میان اعضای شورا یا بیرون شورا انتخاب شود که در میان اعضای شورای شهر نيز اختلاف نظر وجود داشت، ولي در نهایت تمامی اعضای شورای شهر به اتفاق نظر رسیده و با رأی واحد توافق کردند اعضای شورا‌ها تا پایان عمر شورای شهر پنجم مسئولیت‌هایی که قابل جمع با عضویت در شورا نباشد را نپذیرند.

* اما در حال حاضر از گرایش‌های مختلف اصلاح‌طلب در شورای شهر تهران حضور دارند و همین موضوع موجب برخی نگرانی‌ها شده است، از جمله اینکه سیاسی کاری در تصمیمات شورای شهر تاثیرگذار باشد. تا چه میزان احتمال حفظ اجماع اعضای شورای شهر در مراحل مختلف وجود دارد؟

** امینی: بحث سیاسي کاری نیست. باید واقعیت‌ها را پذیرفت. گرايشات سياسي در آرایش لیست امید دخالت داشت که در نتیجه شاهد بودیم در انتخابات شورای شهر مانند مجلس جز گرایش اصلاح‌طلب هیچ‌گرایش دیگری موفق به كسب راي از شهروندان نشد. اولویت نخست در انتخاب اعضای لیست امید تنها گرایش سیاسی آنها نبود و به متخصصان مختلف اصلاح‌طلب برای توسعه همه جانبه و پایدار شهر تهران نیاز بود تا در لیست شورای شهر تهران قرار بگیرند که چنین شد. در نتیجه اعضای فعلی شورای شهر دارای دیدگاه‌های متفاوتی هستند و در اموراتی که نیاز به فعالیت تخصصی است، اعضای شورای شهر تعلقات حزبی و سیاسی خودشان را دخیل نخواهند کرد و مسائل تخصصی را با معیارهای سیاسی درون جناحی اصلاح‌طلبان مورد ارزیابی قرار نمی‌دهند، بلکه با یکدیگر متحد خواهند بود اما در برخی از مسائل خود به خود نوع نگاه اعضای شورای شهر در تصمیم‌گیری‌ها دخیل خواهد بود. داشتن گرایش‌سیاسی خاص به معنی سیاسی عمل کردن اعضای شورای شهر نخواهد بود.

** میرلوحی: لازم است در حاشیه مباحثی که آقای امینی مطرح کردند من هم به موضوعاتی اشاره کنم. اصلاح‌طلبان همواره اساس کار خود را بر خرد جمعی قرار داده‌اند. اگر در یک جمع، خرد جمعی حاصل شود و به این طریق نوعی تک صدایی پدید آید که این شیوه از نظر اصلاح‌طلبان مفید و موثر نیست. البته چند صدایی هم راه به جایی نخواهد برد و برداشت افکار عمومی در ناهماهنگی‌های یک گروه مناسب نخواهد بود. هم صدایی پاسخ مناسبی است.

* هم‌صدایی عنوان خوبی است. در مورد آن توضیح می‌دهید؟

** میرلوحی: هم‌صدایی به این معناست که همه باید به دیدگاه‌های خود پرداخته، بر مبنای تشخیص کارشناسی خود اظهار نظر و بر اساس خرد جمعی رفتار کرده و در نهایت بر اساس نظر اکثریت اقدام شود. نتیجه چنین اقدامی از نظر افکار عمومی، هم صدایی و هماهنگی است که شورای شهر تهران با درنظر گرفتن رأی ملت در 29 اردیبهشت در همین مسیر حرکت می‌کند. همان‌طور که اصلاح‌طلبان برای انتخاب شهردار به یک نظام نامه رسیدند، در مسیر اداره شهر تهران، در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها هم به نظام نامه‌ای خواهند رسید. اصلاح‌طبان شورای شهر در آینده سعی خواهند کرد به نحوی رفتار کنند تا افکار عمومی بتواند تصمیمات شورا را پیش‌بینی کند.

در حال حاضر تمامی اعضای شورا‌، شعارهای یکسانی دارند زیرا اولین بار بود که لیست شوراها بر اساس تخصص‌گرایی بسته شد. اصلاح‌طلبانی بودند که بر شخص بنده برتری‌هایی داشتند، اما شورای عالی تخصص را بر امور سیاسی ترجیح داد و در محیط‌زیست، حمل و نقل، سلامت و... متخصصان وارد شورا شدند. اگر اعضای شورای شهر بتوانند نظام نامه‌ای طراحی کنند که شورای فعلی در عین حال که حزبی و اصلاح‌طلب است و هر کدام از اعضای آن ویژگی‌های تجربی و تخصصی دارند، منافع ملی را ترجیح ابتدایی خود دانسته و منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح دهند، اگر ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی باشد، آنگاه تصمیمات شورای آینده جاودان خواهد بود. اگر تصمیمات شورای شهر 15 رأی از 21 رأی را داشته باشد، با نظارت آرا، شفافیت و پاسخگویی به افکار عمومی شاهد هم‌صدایی اعضای شورای شهر خواهیم بود. هم‌صدایی یعنی یک سمفونی هماهنگ از شورای شهر!

** امینی: به اعتقاد من هم صدایی همان تک صدایی‌است. مهم همان تضارب آرا و افكار و تمكين اقليت به نظر اكثريت است و الا در هيات مديره يك شركت خانوادگي هم نمي‌توان انتظار داشت كه همه تصميمات به‌صورت اجماعي اتخاذ شود.

** میرلوحی: این‌طور نیست. تک صدایی یعنی در عین تضارب آرا یک صدا به بیرون مخابره شود و نوعی سمفونی واحد از شورای شهر خارج شود و رئیس جلسه هم شبیه به رهبر ارکستر رفتار خواهد کرد. این پیشنهاد من است و باید نوعی نظام تصمیم‌گیری در بین اعضای شورای شهر به تصویب برسد تا این هم‌صدایی از بیرون شنیده شود. امروز به دلیل اینکه اعضای شورای شهر از دل یک جریان هستند با بیشترین اشتراکات در شورا حضور دارند و برای اثبات این موضوع که صدای همه شهروندان است و اختلافی درون آنها وجود ندارد، لازم است از منافع ملی مردم دفاع کنیم. در حال حاضر فضای عمومی به شکلی است که امکان دارد بسیاری از شایعات مخالفان در جامعه رسوخ پیدا کند. در شرایط فعلي جریان اصلاح‌طلبی باید تعهد خود را به امانت و لطف مردم اثبات کند.

* شورای عالی اصلاح‌طلبان لیست شورای شهر را به مردم معرفی کرد. این شورا ساز و کاری را برای نظارت بر عملکرد اعضای شورای شهر ندارد که بر اساس آن بر عملکرد و وحدت اصلاح‌طلبان نظارت صورت گیرد؟

** میرلوحی: ارتباطی میان اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات و بدنه شورای شهر وجود دارد. هم اکنون سه عضو فراکسیون امید در شورای عالی هستند و کار گروهی در شورای عالی مامور شده تا ساز و کار آینده این شورا را بررسی کند. مناسبات این شورا با فراکسیون امید و شورای شهر پنجم حفظ خواهد شد. در حدود 20استان اصلاح‌طلبان برنده انتخابات شوراهای شهر شدند و در حال حاضر سازوکارهایی در حال طراحی است تا ارتباط شورای شهر با شورای عالی سیاست‌گذاری حفظ شود و تداوم داشته باشد.

* اما اختلافاتی در شورای شهر وجود دارد، ازجمله اینکه چندی قبل دو عضو منتخب شورای شهر پنجم از بررسی شرایط دکتر عارف برای پذیرفتن شهرداری خبر دادند که خیلی زود از سوی رئیس فراکسیون امید مجلس تکذیب شد. نباید بر رفتار اعضای شورای شهر نظارت شود؟

** میرلوحی: بنده با این پیشنهاد موافق نبودم و نباید فراموش کرد اصلاح‌طلبان شورای شهر پنجم در ابتدای راه هستند و طرح برخی موضوعات از سوی آنها را نباید به حساب برنامه‌ریزی انفرادی از سوی آنها گذاشته امینی: ضوابط و معيارهايي براي تعيين كانديداهاي ليست اميد از سوي شورای عالی اصلاحات به تصویب رسید، همگان این مکانیزم را پذیرفتند و در خواست‌کنندگان عضویت در لیست شورای شهر میثاق‌نامه‌اي را كه پيش‌بيني شده بود، امضا کردند. طبیعی است اگر افرادی که از سوی شهروندان به‌واسطه اعتماد به لیست انتخاب شدند، نتوانند مطالبات جامعه را پیش ببرند، مردم در انتخابات بعدی از این جریان سیاسی رویگردان خواهند شد.

با توجه به این موضوع همه باید به میثاق خود با مردم پایبند باشند و به مطالبات مردم عمل کنند. ارتباط منسجم بین برگزیدگان مردم و جریان سیاسی موجب خواهد شد انتخاب‌‌‌ شونده در مسیر درست حرکت کند، چرا که ضمانت اجرای خاصی وجود ندارد. در لیست امید مجلس شاهد بودیم که در اولین اقدام، برخی از اعضای این لیست در انتخاب رئیس مجلس به نظر شورای عالی اصلاح‌طلبان پایبند نبودند و اگر این مورد بررسی شود شاید مردم ایراد اساسی به افرادی وارد کنند که چنین اشخاصي را وارد لیست شورای عالی اصلاحات در انتخابات مجلس کردند. البته باید در نظر داشت که مردم درک می‌کنند که در انتخابات مجلس به دلیل محدودیت‌های که اصلاح‌طلبان با آن مواجه شدند، این‌گونه رفتارها قابل توجیه و اجتناب‌ناپذیر است، اما اعضای شوراي شهر باید تلاش کنند برای رسیدن به اهداف تعیین شده پایبند به میثاقنامه‌ای باشند که امضا کردند و از سوی دیگر شورای عالی اصلاحات برنامه‌های منسجمی داشته باشد تا گروه‌های تخصصی اقدام به تولید محتوا برای شورای شهر کنند.

* برخی موضوعات درباره عملکرد شورای چهارم و مدیریت آقای قالیباف مطرح است. آیا شورای شهر پنجم نمی‌تواند به لحاظ حقوقی عملکرد این شورا را مورد بررسی قرار دهد؟

** امینی: در برخی مواقع تصمیمات گرفته شده توسط نهاد‌های مختلف از جمله شورای شهر، غیر قانونی است. در نتیجه اگر تخلفی صورت گرفته باشد این تخلفات از نظر حقوقی جای مطرح شدن دارد و مراجع صاحب صلاحیت باید این موارد را پیگیری کنند، برای نمونه در مورد املاک نجومی اگر آیین‌نامه مناقصات رعایت نشده باشد یا مصلحت شهر و شهروندان در نظر گرفته نشده باشد و قوانین زیر پا گذاشته شود، مراجع صلاحیت‌دار باید این موضوعات را رسیدگی کنند و اعضای شورای پنجم در صورت مشاهده این موارد آن را به مراجع قانونی گزارش خواهند داد.

* آیا برنامه‌ریزی در این راستا صورت گرفته است؟

** امینی: باید کار شورا شروع شود و پس از آن تخلفات انجام شده به صورت مستند مورد پیگرد قرار خواهد گرفت. بعد از آغاز به کار شورا کمیته نظارت و امور حقوقی و سایر کمیته‌ها در چارچوب وظایفی که بر عهده دارند اسناد و مدارک را مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده تخلف و تایید کارشناسان رفتارهای غیر قانونی گزارش داده خواهد شد.

میرلوحی: لازم می‌دانم در این موضوع توضیحاتی ارائه دهم. به نظر می‌رسد ساز و کار حسابرسی و نظارت بر حجم عظیم در آمد و خرج شهرداری این موضوع را روشن کرده است. به لحاظ قانونی تمامی مناطق شهرداری دارای ذیحساب‌هایی هستند که باید آن را گزارش دهند. همچنین مستندات تفریغ بودجه نیز باید به شورای شهر ارائه شود. در ماده 71 وظایف شورا‌ها نیز پیش‌بینی شده است که هر شش ماه گزارش مالی شهرداری باید به افکار عمومی و شهروندان ارائه شود. به نظر می‌رسد با وجود این عناصر قانونی، ساز و کار مناسب برای نظارت بر امور مالی شهرداری وجود ندارد.

در ایران فعالیت‌های گوناگون به سه شکل انجام می‌شود. مسائل مالی مربوط به دولت دارای دیوان محاسبات است و موسسات کوچک خصوصی هم هر کدام بازرسان قانونی و حسابرسان منتخب خود را دارند و برخی موسسات با حجم مالی بالا از حسابرسان رسمی کشور استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد در مساله شهرداری باید سازو کاری به وجود آید که با دقت و سرعت مناسب‌تر گزارش مالی خود را به شهروندان ارائه دهد. بر این اساس شهرداری تهران در هر شش ماه باید گزارش این موضوعات را به مردم ارائه دهد. شهرداری باید 10‌هزار‌ میلیارد گزارش مالی خود را در طول یک سال به جامعه ارائه دهد.

پیشنهاد می‌کنم دیوان محاسبات شهری تاسیس شود تا بتوان گزارش جامع‌تری به مردم ارائه داد. باید ساز و کار مناسب و دقیقی برای ارائه گزارش به مردم پیش‌بینی شود تا کارشناسان و افکار عمومی در جریان دخل و خرج شهرداری تهران قرار بگیرد. در حال حاضر در دوره خاصی قرار داریم که افکار عمومی به حق حساس است. در حوزه مسائل مالی امکان شفافیت و نتیجه گیری جامعه فراهم شود و کارشناسان از سوی جامعه گزارش دهند دستگاهی با حجم 20‌هزار میلیارد تومان در سال عملکرد خوبی داشته است یا خیر، تا اگر مشکلاتی در دارایی‌ها و دخل و خرج وجود دارد، برطرف شود. نباید منافع شهر تهران به فرد خاصی برسد بلکه جامعه باید از منابع شهرداری تهران استفاده کند. ان‌شاءا.... آقای امینی هم با توجه به اشراف بر مسائل حقوقی این مورد را بررسی خواهد کرد.

* در گذشته اعلام شد که گزینه‌های شهردار در 14 مرداد مشخص خواهد شد، اما معرفی گزینه‌ها به تاخیر افتاد. برخی بعد از این تاخیر خطر تکرار شورای اول را گوشزد کردند. آیا تجربه شورای اول در شورای پنچم تکرار خواهد شد و آیا ممکن است شهردار با اتفاق آرا انتخاب نشده و با رأی ضعیفی شهردار تهران شود؟

** امینی: اعلام زمان معرفی گزینه‌های شهرداری بر اين اساس بود که شورای شهر پنجم در 14مرداد فعالیت خودش را آغاز مي‌كند ولي با توجه به اينكه از نيمه شهريور شوراي پنجم رسميت مي‌يابد، منطقي نيست كه دو ماه زودتر شورا به مصاديق بپردازد و در فضای رسانه‌ای از سوي مخالفان تخريب شوند و آسیب ببینند. در زمان مقرر و بر اساس ضوابط پيش‌بيني شده 7 نفر از ميان كانديداها انتخاب و آنها برنامه‌های خود را ارائه داده و در نهایت اعضای شورای شهر به دو نفر خواهند رسید و انتخاب اعضای شورای شهر از بین این دو نفر به عنوان شهردار تهران مشخص خواهد شد.

* پس اختلافی بین اعضای شورای شهر وجود ندارد؟

** امینی: اختلاف نظر کاملا طبیعی است. اندیشیدن21 عضو شورای شهر مانند هم محال است زیرا در یک خانواده چهار ‌نفره هم تمام اعضا مانند هم فکر نمی‌کنند و در نتیجه اختلاف نظر کاملا طبیعی است. ممکن است آقای میرلوحی روی گزینه‌ای برای شهرداری تهران نظر مثبت داشته باشد که آن گزینه مد نظر من نیست و این موارد اختلاف نیست. اگر 21 نفر مانند همدیگر فکر کنند خطرناک است، زیرا در تضارب آراست که صواب از ناصواب مشخص می‌شود. تضارب آرا موجب مطرح شدن نقاط قوت و ضعف كانديداها خواهد شد و اگر همه با یک نگاه واحد حرکت کنند نمی‌توان به نقاط ضعف افراد پي برد و تصميم منطقي گرفت. اعضای شورای شهر این مورد را پذیرفته‌اند که به نظر اکثریت اعضای شورای شهر تمکين کنند.

** میرلوحی: در پاسخ به این سوال باید خواهشی از رسانه‌ها بشود. اکنون دوره پنجم شوراهاست و چهار دوره شوراها در تهران عملکردهایی داشته و ویژگی‌های مختلفی از این شوراها مشاهده شده است. اکثریت شورای اول را اصلاح‌طلبان تشکیل دادند، شورای دوم در اختیار اصولگرایان قرار گرفت. در شورای سوم اصلاح‌طلبان تنها سه عضو در شورا داشتند و در شورای چهارم نوعی توازن ایجاد شد که عملا اصلاح‌طلبان در این شورا به بازی گرفته نشدند. اینکه تنها شورای اول در نظرگرفته شود، کافی نیست و چهار دوره شورا باید مورد بررسی قرار بگیرد، بنابراین رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کنند که اصلاح‌طلبان باید تجارب هر چهار شورا را در نظر داشته باشند تا از آسیب به شورای پنجم جلوگیری شود.

اعضای شورای شهر آینده همفکر هستند و اینکه تمامی اعضای شورای شهر بر عدم استعفا از شورا تاکید دارند، ناظر به عملکرد اصلاح‌طلبان در شورای اول است. در نتیجه باید در این مورد کارشناسانه تحلیل کرد و از تکرار اشتباهات چهار شورای قبل جلوگیری شود. در شورای چهارم اصولگرایان با اینکه نیمی از کرسی‌های شورای شهر را در اختیار داشتند اما هیچ‌سهمی به اصلاح‌طلبان داده نشد. اکنون نیز اعضای شورای شهر پنجم به دنبال رأی جمعی هستند.

* یعنی از تجارب اعضای شورای قبلی از جمله آقای چمران هم در شورای پنجم استفاده خواهید کرد.

** میرلوحی: حتما. از تجارب اعضای شورای قبل و اعضای همه شوراها در اداره شهر تهران استفاده می‌کنیم. اعضای شوراهای شهر ادوار گذشته نمایندگان مردم هستند و تجربه‌های زیادی دارند که باید از آنها استفاده شود.

* این روزها بر روی سه یا چهار گزینه برای شورای شهر مانور داده می‌شود. بالاخره این دعوای رسانه‌ای تبدیل به چه تصمیمی در شهر تهران خواهد شد؟

** امینی: گزینه‌های مطرح شده تنها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و نظر برخی از دوستان است. عوامل مختلفی در انتخاب شهردار تهران دخالت دارد و ممکن است برخی افراد مطرح شده انگیزه لازم برای برعهده گرفتن مسئولیت در شهرداری تهران را نداشته باشند و حتی برخی از گزینه‌ها حضور در دولت را بر حضور بر مسند شهرداری تهران ترجیح دهند. اعضای شورای پنجم نیز چک سفید امضا به هیچ شخصی نداده‌اند و تا زمانی که گزینه‌ها توسط منتخبان شورای پنجم معرفی نشود و هفت نفر بین این گزینه‌ها تایید نشوند و برنامه‌های خود را ارائه ندهند، نمی‌توان در مورد دیدگاه21 عضو شورای شهر و توافق اعضای شورای شهر سخن گفت.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/191101

ش.د9601016

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات