تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۷۴

امیرعبداللهیان: هیچ‌جا نمی‌شنوید داعش علیه منافع اسرائیل اقدام کرده باشد

(روزنامه كيهان – 1396/04/21 – شماره 21669 – صفحه 3)

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در هیچ‌جا نمی‌شنوید داعش علیه منافع اسرائیل اقدام کرده باشد، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها هیچ اقدامی برای نجات اقلیم کردستان از هجوم تروریست‌ها انجام ندادند.

حسین امیرعبداللهیان مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت: در زمان وزارت آقای صالحی با ترک‌ها توافق کردیم که در‌باره سوریه به نتیجه برسیم. یک توافق‌نامه در 10 بند تهیه کردیم که روی 9 بند آن به توافق رسیدیم. طرف اصلی ترکیه هم فریدون اوغلو بود که به‌لحاظ امنیتی و سیاسی فردی به‌شدت پیچیده است. روی بند دهم در‌باره بشار اسد اختلاف نظر داشتیم.

امیرعبداللهیان ادامه کرد: چون دست ما در سوریه برتر بود با وجود مخالفت با بشار اسد، فریدون اوغلو طرح را قبول کرد و گفت، علی‌رغم اینکه ما به‌دنبال این هستیم که اسد سرنگون شود و با کردها در این باره، رابطه ویژه‌ای را برقرار کردیم، اما اگر روزی احساس کنیم کسی به‌دنبال تجزیه کردستان عراق است حاضریم با شما و سوریه و عراق مجدداً گفت‌وگوهای خود را انجام دهیم و مانع تجزیه عراق شویم.

وی در موضوع سقوط اربیل با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که همواره تأکید دارند هر کاری در عراق انجام می‌شود نفع آن باید به همه مردم با هر دین و آیینی برسد اظهار داشت: در این موضوع سرکنسول ما از اربیل تماس گرفت و گفت همه در حال فرار از این شهر هستند و جالب است که تمام خاندان بارزانی هم این شهر را ترک کردند. بارزانی بیش از 5 بار به آمریکا پیام داده بود و از آنها کمک خواست که نیروی هوایی خود را بفرستید که داعش در حال هجوم به اربیل هستند. آمریکایی‌ها هیچ اقدامی برای نجات اربیل نکردند.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس خاطرنشان کرد: اگر حضور به‌موقع جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی برای کمک به اربیل نبود اتفاقات دیگری می‌افتاد. جمهوری اسلامی همان‌گونه از اربیل دفاع کرد که از نجف و کربلا دفاع کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در هیچ‌جا نمی‌شنوید داعش علیه منافع اسرائیل اقدام کرده باشد و این کاملاً در تعارض با اهداف و شعارهای اولیه‌ای است که اینها در بحث خلافت اسلامی سر می‌دهند و حتماً رژیم صهیونیستی باید یکی از بخش‌های مورد هدف داعش باشد، ولی هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد.

وی اظهار داشت: یک‌سال و نیم پیش بود که جلسه‌ای بین‌المللی با موضوع سوریه در نیویورک داشتیم که در آن جلسه وزرای خارجه عربستان و ترکیه، هیئت ایرانی، عراقی و عمانی را مورد مخاطب قرار دادند و گفتند شما از بشار اسد حمایت نکنید و بگذاید حذف شود تا مشکلات حل شود وعلنی اعلام کردند اگر بشار اسد بخواهد در سوریه به این وضعیت ادامه دهد ما حمایت‌های همه‌جانبه خود را از مسلحین ادامه خواهیم داد.

به گزارش رجا، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس به پاسخ ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق به این هیئت و همچنین اظهارات جان کری که قول داده بود در صورت عدم حمایت از بشار اسد برای بیرون راندن داعش کمک کند اشاره کرد و گفت: جعفری گفت ما فراموش نمی‌کنیم چندماه قبل شما فشار زیادی وارد کردید که آقای نوری المالکی از قدرت کناره‌گیری کند این کار باعث وحدت و انسجام در عراق می‌شود و ما ائتلافی تشکیل می‌دهیم تا در کوتاه‌ترین زمان داعش را از عراق خارج کنیم. الان بیش از 14 ماه از سقوط موصل توسط داعش می‌گذرد، خود عراقی‌ها اقدامات جدی کردند، ولی آمریکا هیچ اقدامی برای عراق نکرد. شما می‌خواهید همین را در سوریه تکرار کنید؟

http://kayhan.ir/fa/issue/1045/3

ش.د9601027

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات