تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۸۸۴

موسویان: کری برای گفتگوی ایران و عربستان تلاش کرد

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/04/19 ـ شماره 4937 ـ صفحه 15)

سید حسین موسویان در نشست سانفرانسیسکو با موضوع "بررسی معادلات جدید استراتژیک بین ایران، عربستان و آمریکا" در سخنانی در رابطه با سیاست‌های ترامپ گفت: تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام کرد که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران است. این یعنی بازگشت به سیاست سنتی تقابلی با ایران. ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی گفت من به دنبال تغییر رژیم در کشورها نخواهم بود.

او با تقبیح سیاستهای مداخله گرایانه روسای جمهور قبلی آمریکا ، جنگ آمریکا در افغانستان و عراق را محکوم کرد و گفت که ما در خاورمیانه زمین گیر شدیم. اما حالا بعد از ریاست جمهوری، او حضورنظامی‌آمریکا در منطقه را افزایش داده است، حملات نظامی‌به پایگاه‌ها و هواپیماهای دولت سوریه را آغاز کرده، قصد اعزام 4000 نیروی نظامی‌جدید به افغانستان دارد و حمایت از جنگ عربستان علیه یمن را گسترش داده است. جنگی که موجب کشتار روزمره ده‌ها تن از مردم فقیر و بی‌گناه یمن است. لذا ترامپ سیاست بمب بیشتر، مداخله نظامی‌بیشتر ، درگیری بیشتر وتغییر رژیم را درخاورمیانه در پیش گرفته است.

موسویان در ادامه سخنانش در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: دولت آقای روحانی از ابتدای کارش درسال 2013 (1392)، عربستان را به گفتگو دعوت کرده است. آمریکا و روسیه و اروپا همه تلاش کردند که عربستان دعوت ایران برای گفتگو را بپذیرد اما ریاض مخالفت کرد. محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولیعهد کنونی، شاه واقعی در عربستان است. اولا: او گفت دیپلماسی و گفت‌وگو با ایران بی فایده است زیرا دولت ایران شیعه است! ثانیا: او علنا هرگونه گفتگوی با ایران در مورد مسایل منطقه را رد کرد، ثالثا: و بدتر ازهمه اینکه رسما اعلام کرد که جنگ را به داخل ایران میکشاند و چند روز بعد داعش در تهران عملیات تروریستی انجام داد.

به گزارش ایسنا، وی افزود:آقای ظریف تقریبا مرتب و مکرر عربستان و شورای همکاری خلیج فارس را به تشکیل یک مجمعی برای گفتگو دعوت کرده تا طرفین همه نگرانیهای خود را گفتگو کنند. این عربستان است که از ابتدا مخالفت کرده است.

کویت و عمان و قطر موافقند. بحرین هم که متاسفانه عملا تبدیل به یک استان عربستان شده و استقلالی ندارد. آقای جان کری خیلی تلاش کرد اما سعودیها رد کردند. این واقعیت برای آمریکایی‌ها هم به خوبی روشن است که سعودی‌ها مخالف گفتگو هستند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=77563

ش.د9601066

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات