تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۳۷

موشك‌هاي «من يا «ما»

پایگاه بصیرت / حسن رشوند

(روزنامه جوان ـ 1396/04/21 ـ شماره 5135 ـ صفحه 2)

ديروز بار ديگر رئيس‌جمهور از فرصت سخن گفتن استفاده كرد و در يك جشنواره غيرمرتبط با موضوع امنيت ملي و شليك موشك به ديرالزور، مطالبي را گفت كه بيش از اهميت اين مطالب، چرايي و حواشي طرح اين موضوع حائز اهميت بود. آقاي روحاني در اين جشنواره بار ديگر گفت: «آنها كه از خاك‌مان با موشك يك مركزي تروريستي را هدف قرار دادند، فداكاري كردند، اما موشك را كي درست كرد؟ سازنده اين موشك دولت و وزارت دفاع است و پول آن را بخش اقتصادي تأمين مي‌كند.»

اگر كسي خالي از ذهن باشد و براي اولين بار با اين سخنان مواجه شود و از پيشينه اين موضوع هيچ اطلاعي نداشته باشد، يقيناً اين تصور در ذهنش نقش مي‌بندد كه اتفاق خاصي افتاده يا مرجعي به رئيس‌جمهور متذكر شده كه موشك‌هاي شليك شده با اعتبار تخصيص يافته از فلان دستگاه نظامي صورت گرفته و دولت و وزارت دفاع هيچ نقشي در آن نداشته است. آنچه در زمان شليك موشك‌ها توسط سپاه مطرح شد اين بود كه شليك و باز تأكيد مي‌شود صرفاً شليك موشك‌ها در سلسله مراتب فرماندهي كه شوراي عالي امنيت ملي نيز در فرآيند اين سلسله مراتب تعريف مي‌شود، صورت گرفته است، ولي چرا رئيس‌جمهور در دو يا سه سخنراني اخير خود اصرار دارد بگويد ما دستور داديم يا ما اعتبار ساخت اين موشك‌ها را تأمين كرديم، حاكي از چند نكته است كه بايد به آن توجه كرد:

1- اولين نكته كه رئيس‌جمهور از آن غافل است يا حداقل نمي‌خواهد در فرآيند سلسله مراتب نظامي به آن توجه داشته باشد، جايگاه نيروهاي مسلح به عنوان نيروهاي عمل‌كننده براساس ظرفيت‌ها و نيازمندي‌هاي آنها و همچنين جايگاه دولت به طور عام به عنوان تأمين‌كننده اعتبارات مورد نياز و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به طور خاص در تأمين تجهيزات نيروهاي مسلح است. بدان مفهوم كه در اين سلسله مراتب تأمين نيازمندي‌هاي نيروهاي مسلح، ابتدا بخش‌هاي مختلف نيروهاي مسلح اعم از سپاه پاسداران، ارتش جمهوري اسلامي ايران و حتي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي، نيازهاي تجهيزات نظامي خود اعم از سلاح‌هاي سبك و سنگين، موشك، ناوچه، زيردريايي، پهپاد و... حتي در جنگ‌هاي شهري، تجهيزات مورد نياز اين بخش كه نيروي انتظامي براي مقابله با بحران‌ها بدان نياز دارد را به ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرده و ستاد كل نيز براساس نظرات كارشناسي و ارزيابي از ظرفيت‌هاي موجود در توليد اين تجهيزات در بخش‌هاي مختلف دفاعي كشور همچون سازمان صنايع دفاعي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، صنايع خودكفايي و تجهيزات دفاعي، سپاه پاسداران، صنايع خودكفايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، سفارشات بخش‌هاي مختلف نيروهاي مسلح را به مراكز توليدي تجهيزات دفاعي با پيش‌بيني اعتبارات مورد نياز اعلام و از آنجا كه وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، وظيفه پشتيباني نيروهاي مسلح را برعهده دارد، بخش اعتباري آن را تأمين و مراكز در اختيار آن، نسبت به توليد آن صنعت نظامي كه مي‌تواند موشك، زيردريايي، ناوچه و دهها نوع از تجهيزات مدرن سنگين و نيمه‌سنگين باشد، اقدام كند. طبيعي است همين ظرفيت در صنايع خودكفايي نظامي سپاه و ارتش به فراخور زيرساخت‌هاي موجود وجود دارد كه با نظارت ستاد كل نيروهاي مسلح و واگذاري مستقيم يا باواسطه اعتبارات صورت مي‌پذيرد.

در اين معادله كاملاً مشخص و تعريف شده، جناب آقاي روحاني در جايگاه رئيس‌جمهور يك وظيفه كلان و مهم دارد كه آن تأمين اعتبارات است، ولي طبيعي است كه ايشان و نه هيچ رئيس‌جمهور ديگري نمي‌تواند مرجع بررسي و اعلام نيازمندي‌هاي نظامي و دفاعي كشور باشند. اينكه آقاي روحاني مكرر در چند سخنراني اظهار مي‌كنند كه پول موشك‌ها را ما داديم و وزارت دفاع ساخته است، دليل بر مصادره و مسئوليت ايشان در اين بخش نيست، بلكه صرفاً دولت وظيفه تأمين اعتبار و كمك به توليد اين تجهيزات را دارد و در صورتي كه حتي ظرفيت توليد اين تجهيزات كه نيازمندي‌ آن توسط نيروهاي مسلح اعلام شده است، در داخل نباشد دولت با مديريت بخش سفارشات وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موظف است براي تأمين آن از خارج اقدام كند كه نمونه بارز و اخير آن سامانه S300 بود كه انجام شد. حالا چه منتي رئيس‌جمهور بر بخش‌هاي نظامي و دفاعي مي‌تواند بگذارد وقتي وظيفه ذاتي خود را انجام مي‌دهد كه اگر به درستي و كامل انجام دهد تازه كار مالايطاقي انجام نداده است.

2- جالب آنكه در اين فرازهاي مكرر بيان شده رئيس‌جمهور محترم، مرجع انجام‌دهنده آنچه وزارت دفاع باشد يا بخش‌هاي صنايع سپاه يا ارتش، كوچك‌ترين واكنشي را انجام نداده‌اند، چراكه كاملاً با اين تقسيم وظايف آشنا هستند و بدون هيچ چالشي سفارشات داده شده را انجام مي‌دهند و هر روز بر ظرفيت دفاعي كشور بدون هيچ چشمداشتي از تقدير و تمجيدها مي‌افزايند. اينكه رئيس‌جمهور محترم تلاش دارد از اتفاق مبارك شليك موشك‌ها، ماهي مقصود خود را صيد كند، كمي ابهام‌‌آميز است. اگر وي مي‌خواهد با گذشت دو ماه از انتخابات، خاطره تلخ مناظره‌هاي تبليغاتي كه معترض به نمايش شهرهاي زيرزميني موشكي و نوشتن شعار روي موشك‌ها بود را از ذهن مردم پاك كند كه برعكس، چنين اظهاراتي مخالفت رئيس‌جمهور با برنامه موشكي را تداعي مي‌كند و اين اقدام رئيس‌جمهور،‌ مجدداً آن اظهارات زمان انتخابات را زنده مي‌كند و آورده‌اي هم براي رئيس‌جمهور نخواهد داشت، اما اگر رئيس‌جمهور قصد آن دارد كه از قافله همراهي مردم با اقدام موشكي سپاه عقب نماند، تنها راه اختصاص اعتبار مورد نياز نيروهاي مسلح براي ساخت و توليد موشك‌هاي بيشتر و نمايش شهرهاي زيرزميني بيشتري از موشك‌هاست كه هم موجب باورپذيري مردم از حقانيت دفاع آقاي روحاني از صنعت موشكي كشور مي‌شود و هم نيروهاي مسلح با دغدغه كمتر و آرامش بيشتري به دنبال رفع نيازهاي دفاعي خود مي‌روند. پذيرفتني نيست رئيس‌جمهور محترم ادعاي مالكيت موشكي كشور را داشته باشد، ولي در تخصيص اعتبارات نيروهاي مسلح عنايت كمتري كند.

صنعت موشكي كشور كه امروز افتخار آن را داريم نه صرفاً از آن سپاه يا وزارت دفاع است و نه رئيس‌جمهور مي‌تواند با گفتن اين جمله كه پول ساخت موشك را ما مي‌دهيم، با اين افتخار بزرگ بازي سياسي كند، پس اين افتخار از آن ماست، بلكه بيش از همه اين افتخار از آن مرداني همچون شهيد حسن تهراني‌مقدم است كه بي‌ادعا جان خويش را در پاي آن گذاشتند و كوچك‌ترين منيتي را در خود راه ندادند. رئيس‌جمهور محترم لطفاً تلاش كنيد از جنس تهراني‌مقدم باشيد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/861610

ش.د9601043

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات