تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۳۸

برجسته‌سازي تهديد ايران از سوی غرب، ‌براي تعطيل‌ كردن صنايع دفاعي

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان ـ 1396/04/21 ـ شماره 5135 ـ صفحه 5)

موج فشار به جمهوري اسلامي ايران در حوزه توانمندي‌هاي دفاعي، حالا شكل دیگری به خود گرفته و رسانه‌هاي غربي مي‌كوشند با برجسته‌سازي تهدید خارجي توانمندي‌هاي دفاعي ايران در حوزه موشك، ايران را به تهديدي جدي در اين حوزه قلمداد كنند؛ روندي كه مي‌تواند برنامه از‌پيش‌طراحي‌شده با هدف توقف برنامه موشكي كشور از طریق فشار جهانی باشد.

موضوع برنامه موشكي در حالي اين روزها به نقطه‌اي براي فشار به جمهوري اسلامي ايران تبديل شده كه در ايام مذاكرات بر سر بستن پرونده فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان، پيش‌بيني‌هاي فراواني وجود داشت كه حكايت مي‌كرد در آينده نه‌چندان دور محور فشارها به جمهوري اسلامي از موضوع هسته‌اي به برنامه موشكي منتقل خواهد شد؛ پيش‌بيني‌هايي كه درست از آب درآمد و پس از اجرايي شدن آخرين مرحله از برنامه جامع اقدام مشترك و برگزاري رزمايش موشكي سپاه پاسداران، بار ديگر نام ايران به بهانه آزمايش‌هاي موشكي در شوراي امنيت مطرح شد.

اين فشارها بر جمهوري اسلامي ايران در حالي صورت مي‌گيرد كه غربي‌ها در جريان مذاكرات با جمهوري اسلامي در خصوص برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان، تلاش زيادي براي محدود كردن توان دفاعي كشورمان به كار بستند و در اين حوزه تمركز بي‌سابقه‌اي روي موضوع موشك‌هاي بالستيك كشورمان انجام دادند. آنها مي‌كوشيدند با پيوندزدن پرونده هسته‌اي به برنامه موشكي، اين دو را در يك چارچوب قرار دهند و بتوانند با ايجاد فشار در يك مسير هر دو برنامه را متوقف كنند. اگرچه ديپلمات‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران در طول اين مذاكرات حاضر به گفت‌وگو در خصوص برنامه موشكي كشورمان نشدند و در اين خصوص هيچ توافقي ميان ايران و غرب صورت نگرفت، اما در بخشي از قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد و از آن به عنوان ضمانت اجرايي توافق برجام ياد مي‌شود، در خصوص محدود كردن توان موشكي كشورمان بندهايي ذكر شد. مجموعه تمامي اين تلاش‌هاي دشمنان باعث صدور چندين تحريم عليه كشورمان در حوزه موشكي شد. اين در حالي بود كه بر اساس متن برجام طرف‌هاي گفت‌وگو حق وضع هيچ تحريم جديدي به هر بهانه‌اي عليه كشورمان را نداشتند اما صدور اين قطعنامه‌ها نيز نتوانست بار ديگر عاملي براي اجماع جهاني عليه كشورمان در خصوص برنامه دفاعي كشورمان شودچراكه طرف‌هاي اروپايي از طريق برجام به منافع اقتصادي بزرگي در ايران رسيده‌اند و حاضر نيستند اين منافع را به راحتي از دست بدهند.

برجسته‌سازي تهديد ايران

تمامي اين اتفاقات و ناتواني ايالات متحده در ايجاد اجماع جهاني باعث شد كه آنها بازي جديد در خصوص برنامه موشكي كشورمان را آغاز كنند؛ بازي‌اي كه در آن تهديد اين برنامه دفاعي به خارج از مرزهاي كشور مي‌رود و برجسته‌تر از هر زمان ديگري پيگيري مي‌شود. بر اين اساس، مدتي است پروپاگانداي گسترده‌اي در خصوص موضوع «كارخانه‌هاي موشك‌سازي ايران در لبنان» در حال شكل‌گيري است و رسانه‌هاي خارجي و به ويژه رسانه‌هاي رژيم‌صهيونيستي با حرارت خاصي در اين خصوص سخن مي‌گويند، به طور مثال مجله فرانسوي كه اختصاص به انتشار اخبار محرمانه دارد، مدعي شده ايران در حال ساختن دست كم دو كارخانه‌ زيرزميني توليد موشك و تسليحات ديگر در لبنان است. مقاله‌ اطلاعات محرمانه‌ آنلاين شامل دو مورد اطلاعاتي است كه پيش از اين مطرح نشده بود؛ نوع سلاح‌هاي در دست توليد و محل دقيق دو كارخانه. به دنبال اين گزارش آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز گفته كه «از وجود كارخانه‌هاي توليد موشك [در جنوب لبنان] «كاملاً مطلعيم» و «ما مي‌دانيم چه بايد بكنيم... تأسيس كارخانه‌هاي توليد سلاح ايران در لبنان را ناديده نخواهيم گرفت.» اين درست همان شيوه برجسته‌سازي تهديد ايران براي ايجاد اجماع جهاني عليه برنامه دفاعي كشورمان است، به گونه‌اي كه براي افكار عمومي دنيا اينگونه ترسيم مي‌شود كه توسعه كمي موشك‌هاي كشورمان به خارج از مرزهاي ايران رفته است.

واقعيت ماجرا چيست؟

اما سؤال اصلي آنجاست كه واقعيت ماجرا در اين خصوص چيست؟ پاسخ به اين سؤال را بايد در توانمندي‌هاي جبهه مقاومت جست‌وجو كرد؛ جبهه‌اي كه پس از جنگ 33 روزه و پيروزي بر رژيم صهيونيستي قدم در مسير خودكفايي حوزه دفاعي گذاشت. واقعيت آن است كه موشك‌هاي ايراني امروز بنا به اقتضا، در اختيار گروه‌هاي مختلف مقاومت در منطقه كه عليه رژيم غاصب صهيونيستي در حال نبرد هستند، قرار گرفته و همين امر موجب شده است رژيمي كه در شش روز ارتش‌هاي چند كشور مهم عربي را شكست داد، اينك در مقابل گروه‌هاي كوچك مقاومت كاملاً مستأصل شده و چندين جنگ پياپي(33 روزه، 22 روزه، 51 روزه و...) را به حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطين واگذار كند. اين موضوع مورد تأييد شيخ نعيم قاسم، قائم مقام دبيركل حزب‌الله لبنان نيز قرار گرفته كه سه سال پيش در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم بر اين موضوع مهر تأييد زد اما روي ديگر سكه آنجاست كه حزب‌الله‌ لبنان نيز همچون جمهوري اسلامي، ‌استراتژي خود را بر خودكفايي دفاعي قرار داده تا بتواند هم‌مرز با دشمن صهيونيستي سرافراز باقي بماند و تهديداتش را دفع كند. اين اتفاق پس از سال 2006 و پايان جنگ 33 روز آغاز شد و فرماندهان ارشد‌ حزب‌الله لبنان از همان سال به دنبال تقويت توان دفاعي خود با استفاده از تفكر بومي بودند. اين يك نكته غيرقابل انكار است كه جمهوري اسلامي ايران مشاوره‌هايي در اين خصوص به حزب‌الله لبنان داده اما به دنبال ساخت كارخانه‌موشك‌سازي در لبنان نبوده و اين خود جوانان نخبه حزب‌الله بودند كه تصميم به خودكفايي در اين زمينه گرفتند و امروز به گفته خود سيدحسن نصرالله توانايي توليد انواع موشك را در داخل خاك لبنان در اختيار دارند.

درآمدزايي در كنار حفظ امنيت رژيم صهيونيستي

اما در اين بين دو محور اصلي پيرامون برجسته‌سازي توانمندي دفاعي ايران و معرفي آن به عنوان يك تهديد، قابل ذكر است؛ محور نخست، تلاش امريكا براي هويت‌زدايي از جمهوري اسلامي ايران است. اين يك واقعيت بزرگ است كه بخش مهمي از هويت سياسي و اقتدار جمهوري اسلامي ايران مبتني بر تسلط بر تكنولوژي‌هاي نوين نظير تكنولوژي هسته‌اي و تكنولوژي موشكي است؛ تكنولوژي‌هايي كه نه فقط در حوزه دفاعي ‌بلكه در حوزه‌هايي همچون فضايي كاربرد دارد؛ هويت‌هايي كه براي جامعه مسلمانان الهام‌بخش است و ايران را به محوري مهم در جهان اسلام بدل كرده است. حال ايالات متحده در راستاي خارج كردن جمهوري اسلامي از اين محور و ايجاد حكومتي ضعيف براي هدف نهايي سرنگوني جمهوري اسلامي، به دنبال آن است كه اين گزينه‌هاي هويتي را از جمهوري اسلامي بگيرد؛ اقدامي كه با متوقف كردن قسمتي از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان به آن دست يافته و حالا تمركز خود را بر موضوع موشكي قرار داده است تا يكي ديگر از عناصر مهم هويتي و اقتداربخش ايران را نيز متوقف كند. اين حركت نيز همچون موضوع هسته‌اي اين روزها با تهديد و فشار آغاز شده و بعيد به نظر نمي‌رسد در آينده پيشنهادهايي براي مذاكره در خصوص برنامه موشكي به ايران ارائه كند. اگرچه رهبر معظم انقلاب بارها برنامه دفاعي كشورمان را جزو خطوط قرمز و غيرقابل مذاكره كشورمان عنوان كرده‌اند.

محور دوم در خصوص تلاش ايالات متحده براي متوقف كردن برنامه موشكي كشورمان، حفظ امنيت رژيم‌صهيونيستي است؛ رژيمي كه دشمن شماره يك جمهوري اسلامي ايران و همزمان شريكي مهم و استراتژيك براي امريكاست؛ شريكي كه امريكا همواره به حفظ و حراست از آن خود را متعهد مي‌دانسته و در طرف مقابل نيز ايران براي مقابله با سياست‌هاي جنگ‌افروزانه اين رژيم برنامه موشكي خود را متناسب با تهديدات متعدد اين رژيم طراحي و اجرا كرده است. بنابراين طبيعي به نظر مي‌رسد كه يكي ديگر از دلايل مهم امريكا براي متوقف كردن برنامه موشكي كشورمان، حفظ امنيت رژيم‌صهيونيستي و برداشتن مانع‌ از سر راه آنها براي ادامه سياست‌هاي توسعه‌طلبانه‌شان باشد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/861543

ش.د9601046

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات