تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۶۸

از نبرد پر التهاب «القصیر» تا بن‌بست تروریست‌ها در دره‌های «فلیطه»

در ماه‌های گذشته با پیام واضح رهبران جبهه مقاومت، ضرب الاجلی فوری برای تروریست‌های محاصره‌شده در مناطق مرزی تعیین شد تا آنان هرچه سریع‌تر مناطق اشغالی را در قلمون غربی تخلیه کنند.

روزهای سخت سوریه در سال ۲۰۱۲ هیچ گاه قابل فراموشی نیست؛ تروریست ها در تمامی استان ها ابتکار عمل را در دست گرفته بودند و مناطق مختلف یکی پس از دیگری سقوط می‌کردند.
در آن زمان دمشق هم تقریبا در شبه محاصره قرار داشت و افکار عمومی جهان هر لحظه در انتظار سقوط دولت بودند؛ تروریست هایی که به اصطلاح در رسانه های غربی و عربی انقلابیون معرفی می‌شدند سرنوشت بشار اسد را مشابه قذافی می‌دانستند.

تروریست‌ها بخش‌های وسیعی را در غوطه شرقی و غربی پایتخت به اشغال خود درآورده بودند. مرزهای مشترک با لبنان هم به جولانگاه تروریست‌ها برای انتقال سلاح و نیرو تبدیل شده بود.

وضعیت مرزهای مشترک سوریه با لبنان به حدی وخیم بود که رزمندگان مقاومت حزب الله لبنان برای پایان دادن به این وضعیت وارد عمل شدند؛ نباید فراموش کرد در آن روزهای پر التهاب، حضور نیروهای مقاومت برای حامیان تروریست ها غیر قابل هضم و پذیرش بود.

رسانه های غربی و عربی از ابتدای شروع بحران سوریه، تروریست ها را به عنوان مسلحین یا انقلابی به افکار عمومی جهان معرفی کرده بودند. این ابر رسانه ها، ورود نیروهای حزب الله را در آن برهه حساس به معنای دخالت در امور داخلی و سرکوب مردم سوریه تعریف می کردند و در همین راستا جنگ رسانه ای بی سابقه ای به راه انداختند.

اما جبهه مقاومت در آن زمان حساس تسلیم فشارها نشد و با آزادی شهر القصیر در بهار سال ۲۰۱۳ به تمامی فرافکنی ها رسانه های غربی و عربی با قاطیعیت پاسخ داد. شهر القصیر در استان حمص و نزدیکی مرز لبنان به پایگاه اصلی تروریست ها تبدیل شده بود.

این پایان عملیات تامین امنیت مرزهای مشترک سوریه و لبنان نبود و در تابستان ۲۰۱۴ هم بخش های وسیعی از مناطق مرزی در قلمون غربی ( رنکوس - یبرود - فلیطه و...) به کنترل نیروهای جبهه مقاومت درآمد تا حجم انتقال سلاح و نیرو به مناطق مرکزی سوریه تا حدودی کاهش یابد.

در تابستان سال ۲۰۱۵ هم شکست های عناصر تروریستی با محاصره شهرک های راهبردی « زبدانی و مضایا» تکمیل تر شد و در ادامه پیشروی های گام به گام در دستور کار قرار گرفت.

در ۲ سال گذشته بخش قابل توجهی از توان نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت حزب الله برای آزادسازی و تامین امنیت غوطه غربی دمشق صرف شد که نتیجه آن پاکسازی بیش از ۹۰ درصد مناطق مرزی مشترک با لبنان از وجود عناصر تروریستی بود.
 
آزادی منطقه راهبردی وادی بردی و شهرک زبدانی یکی از آخرین ضربات مهلکی بود که در ماه های گذشته بر پیکره بی جان عناصر تروریستی وارد آمد تا به عمق شکست های خود در این جبهه پی ببرند.
 
در ماه های گذشته با پیام واضح رهبران جبهه مقاومت، ضرب الاجعلی فوری برای تروریست های محاصره شده در مناطق مرزی تعیین شد تا آنان هرچه سریع تر معدود مناطق اشغالی را در قلمون غربی تخلیه کنند اما آنان ترجیح دادند به توهمات خود ادامه دهند.

بی توجهی سرکرده های عناصر تروریستی باعث شد تا رزمندگان جبهه مقاومت و ارتش سوریه خود را برای عملیات بزرگ آماده کنند و در نهایت شب گذشته با آتش سنگین توپخانه، یگان موشکی و حملات جنگنده ها شمارش معکوس برای پاکسازی مناطق آلوده در حومه منطقه فلیطه به صدا درآمد.

برخلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها، عملیات مشترک ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در حال حاضر فقط در خاک سوریه ( بخش های آلوده قلمون غربی) شروع شده است. این مناطق در اشغال عناصر تروریستی جبهه النصره هستند و عملیات برای آزاسازی مناطق تحت اشغال داعش در قلمون ( جرود جراجیر و جرود قاره) آغاز نشده است.

از سویی دیگر، در داخل خاک لبنان هم عملیات برای پاکسازی حومه شرقی شهر عرسال آغاز نشده و نیروهای ارتش این کشور و رزمندگان جبهه مقاومت در انتظار صدور فرمان برای شروع عملیات هستند.

در صورت آغاز عملیات در این محور، یکی از وظایف ارتش لبنان جلوگیری از فرار عناصر تروریستی به شهر عرسال و اردوگاه آوارگان است. این شهر در مقطع فعلی به مکانی امن برای تروریست ها و سرکرده های آنان تبدیل شده است. حساسیت های قومی - مذهبی و فشارهای سیاسی تاکنون مانع پاکسازی این منطقه راهبردی شده است.

وجود ارتفاعات و دره های عمیق در بخش های آلوده قلمون غربی ( مناطق اشغالی سوریه) باعث شده عملیات با احتیاط کامل در جرود فلیطه و ارتفاعات ثلاجه و موسی انجام شود اما با این وجود در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ منطقه از جمله ارتفاعات « البرکان، ضریر الاسود، البرج، العلم، ضلیل حاج علی و منطقه وادی الحاج محسن» از وجود تروریست های جبهه النصره پاکسازی شده است.
 
منطقه جرود فلیطه در قلمون غربی و در نزدیکی مرز لبنان شامل دهها ارتفاع، دره و صخره ناهموار است. تردد در این مناطق بسیار سخت است و طول این ارتفاعات به ۲ هزار و ۴۰۰ متر هم می‌رسد و منطقه اصلی تروریست ها برای قاچاق اسلحه به سوریه و لبنان به شمار می آید.

در این منطقه تروریست های جبهه النصره در حد فاصل ارتفاعات «موسی و الثلاجه» حضور دارند. تروریست ها در این منطقه با حفر چند تونل چند پایگاه ساخته اند و مواضع خود را در ارتفاعات به دلیل حملات توپخانه ای و جنگنده ها تخلیه کرده اند.

به گزارش مشرق، در عملیات نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه تاکنون دهها تن از تروریست ها به هلاکت رسیده اند. تاکنون  6 تن از نیروهای جبهه مقاومت به نام های «حسین زهیر سلیم، یاسر شمص وحسین علی حمود، مهدی رعد، محمد طالب شعیب و  محمد حسین جونی» در جریان درگیری ها به شهادت رسیدند و سه تن دیگر هم زخمی شدند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات