تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۷۷

وزیر ارتباطات: انحصار رسانه‌ای در دنیای امروز تحمل نمی‌شود

(روزنامه ايران ـ 1396/04/19 ـ شماره 6539 ـ صفحه 21)

سیاست دولت این است که با سپاه به عنوان نهاد انقلابی ارتباط نزدیکی داشته باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ضرورت راه‌اندازی شبکه اینترنتی-اختصاصی تلویزیونی برای طرح برنامه‌ها و دفاع از عملکردهای دولت گفت: کارکنان صدا و سیما بسیار شریف و خدوم هستند و رابطه خیلی خوبی با دولت دارند، اما در دنیای امروز نمی‌توان انحصار را تحمل کرد.

محمود واعظی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه دولت با بخش‌های غیرسیاسی صدا و سیما خیلی مشکل ندارد، اظهار کرد: از گذشته یک تفکر سیاسی در صدا و سیما وجود دارد که نوعی دیگر فکر می‌کند. این سلیقه‌های سیاسی وقتی اعمال می‌شود، مقداری انحصار به وجود می‌آید و شرایط عوض می‌شود. تلاش ما این است که صدا و سیما رسانه ملی بشود، همانی که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند، لذا می‌خواهیم رسانه ملی را جریانی و سیاسی و جناحی نکنند.

وی با بیان اینکه احتیاجی نیست که دولت حرفش را از طریق دیگری بگوید، افزود: در واقع دولت از خدا می‌خواهد که حرفش را از رسانه ملی بگوید، اما وقتی که در بخش سیاسی صدا و سیما جریانی وجود دارد که خودش یکطرفه مسائل را قضاوت می‌کند و عملاً خیلی به رویکرد و سیاست دولت کاری ندارد، مناسب است مردم از روش‌های دیگری آگاه شوند. این عضو دولت همچنین در واکنش به تلاش تخریب کنندگان برای مقابل هم قرار دادن دولت و سپاه، گفت: هرکسی می‌خواهد تقابل بین دولت و سپاه به وجود بیاورد، باعث تضعیف کشور، آرمان‌های انقلاب و منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست قطعی دولت این است که با سپاه به عنوان نهاد انقلابی ارتباط نزدیکی داشته باشد، افزود: دوره رقابت انتخاباتی به پایان رسیده است. ما خشنود نیستیم که در آن دوره اینقدر موضوعات پیچیده و حساس شد، ان‌شاءالله در دوره آینده چارچوبها بیشتر رعایت شود. الان وقت رفاقت، همکاری و تفاهم است. از همه جریانات سیاسی و رسانه‌ها خواهش می‌کنم که زیر این آتش باد نزنند. انتخابات تمام شد و اکنون دوران الفت سیاسی است.

واعظی خاطرنشان کرد: دولت رویکرد الفت، نزدیکی، همکاری و تعامل را دنبال می‌کند و سیاستش این نیست که فقط با جریانات همسو تعامل کند. آقای رئیس جمهوری بارها و بارها اعلام کرد، «من رئیس جمهوری همه ملت ایران هستم و آماده‌ام با همه احزاب و گروه‌ها و جریان‌ها کار کنم.»

آشنا: ساختار صدا و سیما خسته، کهنه و بسته است

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، ساختار صدا و سیما را خسته، کهنه و بسته توصیف کرد و گفت: اگر در کشور یک ساختار پیر، خسته و بسته داشته باشیم، آن معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما است که برخی آدم‌هایش سال هاست بازنشسته شده‌اند، اما سازمان را ول نمی‌کنند.

وی این اظهارات را چندی پیش در پاسخ به این سؤال «اندیشه پویا» مطرح کرد که نحوه سؤالات تنظیم شده از سوی صدا و سیما از نامزدها، نشان می‌دهد که رویکرد این رسانه همچنان پوپولیستی است و نه برنامه محور. مشاور رئیس جمهوری گفته است: «خروج از این گفتمان مستلزم شکست خیلی قالب‌هاست. صدا و سیما نه اینکه بخواهد این کار را بکند، نه، همین است. نه اینکه تصمیم گرفته باشد که پوپولیستی سؤال بپرسد، اصلاً از این دیسکورس و از این پارادایم خارج نشده است، اصلاً پارادایم دیگری نداشته است. مدیر امروز سازمان می‌خواهد به کارمندانش بگوید لزوماً این گونه فکر نکنید. آقای علی عسگری اتفاقاً موتور محرک عقلانیت اقتصادی در سازمان صدا و سیماست، اما این عقلانیت اقتصادی تا برسد به قسمت سیاسی، خیلی طول می‌کشد. به خاطر اینکه آنجا دارای ساختار خسته، کهنه و بسته‌ای است. اگر در کشور یک ساختار پیر، خسته و بسته داشته باشیم، آن معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما است که برخی آدم‌هایش سال‌هاست بازنشسته شده‌اند، اما سازمان را ول نمی‌کنند؛ هرکسی می‌آید و می‌رود اینها باید باشند.

آنان نمی‌توانند تفکرشان را عوض کنند، چون در این صورت باید تغییر ماهیت بدهند. سی سال است که یک مسیر را رفته است. برای عبور از پوپولیسم احتیاج به آرامش، صبوری و تولید مداوم عقلانیت داریم. این را صدا و سیما باید انجام می‌داد که رسانه‌ای است که دسترسی به عموم مردم دارد. برخی در صدا و سیما نخواستند بپذیرند که دوره احمدی‌نژاد تمام شده و فکر کردند فقط احمدی‌نژاد تمام شده است. هنوز هم شما اگر نگاه کنید، توپخانه سیاه نمایی راجع به دولت در صدا و سیماست.

صدا و سیما را دست کم نگیرید. صدا و سیما ممکن است نتواند چیزی را برای مردم اثبات کند، اما در تخریب کردن استاد است.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/190734

ش.د9601034

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات