تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۸۴

آیا اصولگرایان دچار بحران هویت شده اند؟

اما شاید مهمترین بحث در این باره مسئله "بحران هویت" است که از سوی برخی تحلیلگران و ناظران سیاسی و حتی کاربران فضای مجازی مطرح می شود. یک روحانی فعال در توئیتر دراین باره نوشته است: «با ظهور پدیده تتلو در اردوگاه اصول گرایان میتوان تاریخ اصول گرایی و انقلابی گری را به دو قسمت پیشاتتلیتیسم و پساتتلیتیسم تقسیم کرد.»
به گزارش فرارو، پس از حضور امیر حسین مقصودلو مشهور به "تتلو" خواننده زیرزمینی موسیقی رپ در همایش فارس پلاس بحث پیرامون روند تازه در جریان اصولگرایی بالا گرفته است.
 
تتلو در همایش فارس پلاس که چهره های شاخص اصولگرا همچون عزت الله ضرغامی، حمید رسایی، نقوی حسینی (سخنگوی کمیسیون امنیت ملی) و نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس حضور داشتند مورد تقدیر قرار گرفت.
 
این اولین بار است که تتلو پس از دیدار جنجالی خود با ابراهیم رئیسی دو روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مجامع عمومی حضور پیدا می کند.
 
او در این مدت با انتشار پیام های صوتی، تصویری و نوشتاری در شبکه های اجتماعی همچنان یکی از بحث برانگیز ترین پدیده های فضای مجازی کشور بود. اکنون با دعوت تتلو به همایش یک خبرگزاری اصولگرا و وابسته به نهاد سپاه پاسداران و تقدیر از او جنجال تازه ای شکل گرفته است.
 
زمانیکه تتلو با ابراهیم رئیسی دیدار کرد بسیار آن را گاف انتخاباتی ستاد رئیسی و در راستای جذب رای خواندند اما اکنون به نظر می رسد در جریان اصولگرا اتفاقاتی در حال رخ دادن است که دیگر نمی توان آن همراهی اول را هم "گاف انتخاباتی" دانست.
 
برداشت ها از حضور تتلو در جشن فارس پلاس و تقدیر رسایی، ضرغامی و نظام الدین موسوی از این خواننده زیر زمینی بیشتر بر این مسئله تمرکز دارد که اصولگرایان در حال وارد شدن به وضعیت تازه ای هستند.
 
هر چند که بخشی از جریان اصولگرا منتقد نقش آفرینی سیاسی تتلو در این جریان هستند اما دستگاه تبلیغاتی آن همچنان از تتلو حمایت می کند.
 
حمید رسایی از شاگردان و نزدیکان آیت الله مصباح یزدی در دفاع از حضور تتلو و تقدیر از او در مراسم فارس پلاس گفته است: «این آدم گذشته و سابقه‌ای دارد كه بخشی از آن هنوز در ظاهرش همراه اوست كه نمی‌تواند آن را از خودش جدا كند و بخش دیگری از آن رفتارهایی است كه از آنها اعلام برائت كرده و بارها گفته كه از آن اقدامات پشیمان است.»

حامیان جدید تتلو بارهای این استدلال رسایی را مطرح کرده اند پیش از این نیز ابراهیم رئیسی درباره دیدارش با تتلو و حاشیه های پس از آن گفته بود: "خیلی متاسف شدم وقتی شنیدم که تصاویر نامناسبی از گذشته که او از آنها اعلام برائت کرده با طراحی همان اتاق عملیات روانی به‌طور گسترده در فضای مجازی پخش شد. این کار خیلی زشت و حرام بیّن و اشاعه فحشا از جوانی است که اظهار می‌کند «من توبه کرده‌ام»، این گناهی عظیم‌تر است."
 
حمید رسایی  همچنین درباره حاشیه های اخیر پیرامون امیر تتلو و در پاسخ به منتقدان اظهار کرد: «آقای رییسی، رییس دادگاه ویژه روحانیت است و عضو مجلس خبرگان است پس چرا به ایشان ایراد می‌گیرید؟ حتما كارش درست است كه می‌رود و با آقای تتلو دیدار و گفت‌وگو می‌كند. حرف من این است كه چرا حق آقای تتلو و مثل تتلو را در آزادی بیان به رسمیت نمی‌شناسید؟»
 
اما در کناره توضیحات اصولگرایان  درباره حضور تتلو با شمایل عجیب در یک نشست اصولگرایانه، کاربران فضای مجازی کمتر زیر بار پذیرش این توضیحات می روند.
 
یکی از این کاربران نوشته است "ارزشی ها قافیه را باخته اند. شما تتلو را ازمراسم دیروز فارس كم كن چه موضوع و شخصی میتوانست این رویداد را برسر زبانها بیندازد؟!"
 
بیشتر اظهار نظر های حول این موضوع می چرخد که بخشی از جریان اصولگرا در حال استفاده ابزاری از تتلو است. و برخی دیگر این رویکرد اصولگرایان را پسرفت تفسیر کرده اند. آن ها با یادآوری ریزش های اصولگرایی پیوستن تتلو به این جریان سیاسی را رویش به حساب نمی آورند.
 
یکی از کاربران در این باره نوشته است: "می‌گویند ما هم ریزش داریم و هم رویش؛ خداوکیلی جریانی که ریزشش ناطق‌نوری و افروغ و ... باشد و رویشش یامین پور و تتلو قابل تکیه است؟"
 
در رسانه ها نیز این بحث بسیار پر رنگ است. روزنامه قانون در اینباره از تیتر "افولگرایان" استفاده کرده است. این روزنامه این تیتر را به همراه عکس تقدیر رسایی از تتلو منتشر کرد. کاربران فضای مجازی نیز عنوان "افولگرایان" را بسیار به کار برده اند.
 
آذر منصوری فعال سیاسی در این باره در توئیتر خود نوشته است: «در افول ارزشى طیفى از اصولگرایان همین بس كه در برنامه اى رسمى كنارخواننده زیرزمینى در ردیف اول بنشینند و براى بازداشت برادر رئیس جمهور هلهله كنند.»
 
بحران هویت
اما شاید مهمترین بحث در این باره مسئله "بحران هویت" است که از سوی برخی تحلیلگران و ناظران سیاسی و حتی کاربران فضای مجازی مطرح می شود. 
 
یک روحانی فعال در توئیتر دراین باره نوشته است: «با ظهور پدیده تتلو در اردوگاه اصول گرایان میتوان تاریخ اصول گرایی و انقلابی گری را به دو قسمت پیشاتتلیتیسم و پساتتلیتیسم تقسیم کرد.»
 
حسین نقاشی یک فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در توئیتی درباره ماجرای تتلو نوشته است: «یادم میاد بعد از 88 دائما میگفتن "از سروش تا گوگوش"! حالا خودشان رسما شده اند از " مصباح تا تتلو"!»
 
 روایتی از
عباس عبدی هم در این باره با انتشار تصویر تتلو و رسایی در تلگرام خود نوشت: «آنهایی که هنوز به اهمیت انتخابات به عنوان یک عامل مهم تغییر در باورها و ارزشها ایمان نیاورده اند این عکس را هر روز چند بار ببینند.»
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه اضافه کرده است: «اصولگرایی را می توان به پیش و پس از این عکس طبقه بندی کرد. احتمالا این عکس را بدهم در قطع مناسب چاپ کنند و در دفترم بزنم با این تیتر که اگر عوامل دیگر نتوانست این جماعت را ذوب کند انتخابات بخوبی توانست.» 

عبدی در ادامه به این نقل قول کارل مارکس در توصیف مدرنیته اشاره می کند "هر انچه سخت و استوار است دود میشود و به هوا میرود." و می نویسد: «این جماعت که نه سخت است و نه استوار؛ برای دود کردنشان کوشش برای کسب چند رای ناقابل و البته حلال کافی است. ضمنا علامت تاج را بر کلاه و آستین بالازده را نزد اقای تتلو ببینید تا همه چیز روشن شود.»
 
این اظهارات عباس عبدی با واکنش تند رسانه های اصولگرا روبه رو شد آنها معتقدند این سخنان "تمسخر آمیز" بوده است، موضوعی که توسط عبدی رد شده است.
 
علی نادری سردبیر سایت رجانیوز که مواضع آیت الله مصباح یزدی را نشر می دهد، با انتشار تصاویری از تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام که عباس عبدی یکی از آنها بود نوشت:‌ «بد نیست عباس عبدی کنار تصویر رسایی و تتلو این تصویر را هم در اتاقش قاب کند و زیرش بنویسد "تغییر خط میدادیم وقتی تغییر خط مُد نبود!"»
 
عبدی در گفت و گویی دیگر عنوان کرده است همراهی با تتلو از سوی بخشی از جریان اصولگرا برای کسب رای است.
 
او در این باره گفت: «در دنیای واقعی این طور نیست که آقای رسایی یا آقای رئیسی مطالبات تتلیتی ها را نمایندگی کنند. اگر می بینند هنرمندان به دیدار آقای خاتمی می روند و احترام می گذارند، آن یک دلیلی دارد نه آنکه آقای خاتمی بخواهد فقط برای جلب ارای آنها رفتار کند.»
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: «یک گروه باید دنبال بازسازی هویت خودش در درجه اول باشد؛ نه آنکه هویت خودش را هم از دست بدهد تا جلب آرا کند چون در این صورت همان آرای پیشین خود را نیز از دست می دهد.»
 
این رویکرد در انتقاد روزنامه اصولگرای "سیاست امروز" نیز دیده می شود. این روزنامه امروز در مطلبی با بیان اینکه حضور امیر تتلو در همایش "فارس پلاس" اقدامی اشتباه بوده است، این اقدام را نشانگر وجود "بحران هویتی" در میان اصولگرایان دانست.
 
سیاست امروز نوشت: «در حال حاضر به نظر می‌رسد که برخی دچار عدم خود باوری و اغتشاش هویتی شده‌اند سبب شده تا تعریف اصولگرایی از ذهن خارج شود و وزن ارزشی و اعتقادی اصولگرایان کاهش یابد. در این میان برخی تلاش دارند که این خلا را با فرصت‌طلبی و پوپولیسم پر کنند که این امر به اغتشاش و تناقض رفتاری انجامیده است.»
 
این روزنامه تاکید کرد: «توسل به خوانندگان زیرزمینی شاید برای اصلاح‌طلبان زیاد خلاف تعریفشان از قدرت نباشد، ولی برای اصولگرایی فاجعه است. حمایت از اصولگرایی به هر قیمتی ارزش ندارد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات