صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۲۹۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 31 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از وظایف تشکل‌های دانشجویی، تلاش همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه است. همه‌ هسته‌های فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند.(1396/3/17)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تهدید در برابر تهدید

چند روز پس از سخنان سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها مراقب حرکات خود باشند و ریسک نکنند، سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه، با تأکید بر اینکه توانمندی موشکی به هیچ عنوان قابل معامله و حتی مذاکره نیست، گفت: «ما از توان موشکی همان‌گونه دفاع می‌کنیم که مردان غیرتمند از ناموس خود دفاع می‌کنند.» وی در ادامه تصریح کرد: «اگر آمریکا بخواهد موضوع تحریم توان دفاعی کشور و تحریم سپاه را دنبال کند، قبل از آن باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا شعاع هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع‌آوری کند.»
در همین راستا، نشریه نیوزویک آمریکا در گزارشی آورد، فرمانده کل سپاه با گفتن این موضوع که واشنگتن باید حضور نظامی خود در منطقه را پایان بخشد، به تصمیم اخیر واشنگتن در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ضربه زد. به نوشته این نشریه، شعاع هزار کیلومتری مرزهای ایران، فاصله‌ای است که شامل تمام عملیات‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه و افغانستان می‌شود.
این اظهارات را که در پاسخ به تصمیم اخیر واشنگتن در اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران به بهانه‌های واهی کمک به تروریسم، برنامه موشکی،‌ حقوق بشر و... ابراز شده است، می‌توان در راستای راهبرد «تهدید در مقابل تهدید» دانست؛ راهبردی که براساس آن جمهوری اسلامی ایران در تلاش است هزینه‌ هرگونه اقدام نسنجیده از سوی آمریکا علیه کشورمان را بالا برده و به تعبیری، «زهر چشمی» به آنها نشان دهد. در عین حال، در شرایطی که شاهد نقض مکرر و لگدهای پی‌درپی آمریکا به برجام هستیم، گفته‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل سپاه این پیام را منتقل می‌کند که در برابر دشمن نباید از موضع ضعف و به مثابه کسی که مجبور است تمام شرایط طرف مقابل را بپذیرد، ظاهر شد؛ بلکه باید به گونه‌ای ظاهر شویم که نشان دهد گزینه‌های متعددی برای فشار به طرف مقابل در اختیار داریم؛ چرا که واقعیت ماجرا نیز چنین است که نظام جمهوری اسلامی ابزارهای فراوانی را برای تحت فشار قرار دادن دشمن و حفظ منافع کشور در اختیار دارد.

▼ گزارش روز
پس از چهار سال

«دولت کویت ضمن بستن دفتر رایزن فرهنگی ایران در این کشور، تعداد دیپلمات‌های ایرانی در سفارتخانه را کاهش داد. رسانه‌ها گفته‌اند با دستور وزارت خارجه کویت، تعداد دیپلمات‌های ایرانی در کویت باید از 19 به چهار دیپلمات کاهش یابد. در همین چارچوب علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت نیز باید به کشور بازگردد و سفارت ایران را کاردار کشورمان در کویت اداره خواهد کرد.» خبری که طی روزهای گذشته به صدر اخبار منطقه‌ای رسید تا چالشی جدید را در برابر وزارت امور خارجه دولت یازدهم در روزهای پایانی خود قرار دهد! در این باره باید گفت، اگرچه عربستان و شاهزاده تازه به دوران رسیده آن، که رسانه‌ها از تکیه زدن او بر مسند پادشاهی این کشور در روزهای نه چندان دور خبر می‌دهند، با تهدید و فشار قصد دارند کشورهای منطقه را از ایران دور کنند؛ اما نقش و سهم دستگاه دیپلماسی کشور در شنیده شدن چنین اخباری را نیز نمی‌توان نادیده گرفت؛ وزارت امور خارجه دولتی که با شعار همکاری و بهبود روابط با دولت‌های منطقه بر سر کار آمد و به شدت از سیاست‌های منطقه‌ای دولت پیش از خود انتقاد می‌کرد، پس از چهار سال در دست داشتن امور در این زمینه با شرایط به مراتب نابسامان‌تری روبه‌روست؛ دستگاه دیپلماسی کشور امروز باید پاسخگو باشد که چرا تنها پس از گذشت چند ماه از سفر آقای روحانی به کشور کویت که با تیترهای پر آب و تابی، چون «سفری با اهداف بلند» در رسانه‌های حامی دولت بازتاب داده شد و حسن روحانی نیز در خلال این سفر از گفت‌وگوهای سازنده با مقامات کویت و توسعه روابط سخن به میان آورد، باید با چنین موضوعی روبه‌رو باشیم؟! دستگاه دیپلماسی باید توضیح دهد چه اقداماتی را برای تحکیم روابط، کاهش سوء‌تفاهم‌ها و جلوگیری از دخالت دیگر کشورها در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت و همچنین دیگر دولت‌های منطقه داشته و به مرحله اجرا درآورده است؟!

▼ خبر ویژه             
انتقاد محسن هاشمی از لابی‌گری در شورای شهر

محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: یکی از مشکلاتی که می‌تواند در دوره آینده بر سر راه توسعه تهران ایجاد شود، مسئله شخص‌محوری در انتخاب شهردار به جای برنامه‌محوری است. اعتقاد بنده آن است که به جای صحبت کردن بر سرگزینه‌های مختلف شهرداری که طبعاً به حاشیه‌سازی و ایجاد اختلاف و بحث‌های غیر اصولی منجر می‌شود، باید به برنامه‌محوری در حوزه مدیریت شهری بیندیشیم. هر مدیری برای اجرای هر برنامه‌ای مناسب نیست؛ بنابراین طرح بدون هدف اسامی مختلف و ایجاد فضای لابی برای تصدی شهرداری پیامدهای مناسبی ندارد و به انسجام و وجهه شورا در افکار عمومی آسیب می‌زند و عمق کارشناسی جهت‌گیری را کاهش می‌دهد، حتی با طرح اسامی نامزدها در رسانه‌ها و فضای مجازی ممکن است به آنها ضربه بزنند؛ اما در هر حال بنده تابع نظرات اکثریت شورا هستم و به فرایند مصوب و تصمیمات جمع احترام می‌گذارم. پیش از این، بیشتر اعضای شورا تمایل داشتند که در بررسی گزینه‌های شهرداری تهران، فردی از درون شورا مطرح نباشد، بنابراین پیش از رأی‌گیری درباره هفت گزینه، از همکاران خود در شورا، درخواست کردم که فردی نام بنده را برای شهرداری تهران مطرح نکند. دلیل آن هم ماهیت شوراست که یک فعالیت جمعی است و حفظ انسجام شورا مهم‌ترین اصل برای کارایی آن است؛ البته همچنان معتقدم برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری، باید در دستور کار شورا قرار گیرد.

▼ اخبار
1ـ اهدای ۱۱۵ جلد کتاب از سوی رهبر معظم انقلاب به کتابخانه مسجد ابوذر

به مناسبت سی‌وششمین سالگرد سوءقصد به جان رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر تهران در ششم تیر ماه ۱۳۶۰، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۱۵ جلد کتاب شامل ۴۳ عنوان را به کتابخانه‌ این مسجد اهدا کردند. چندی پیش مستندی به ‌مناسبت سالگرد ترور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران، از یکی از شبکه‌های سیما پخش شد که در بخشی از آن، چند نما از کتابخانه مسجد نیز به تصویر کشیده شد؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مشاهده این بخش از مستند، این کتاب‌ها را همراه با دست‌خطی به این مسجد اهدا کردند. کتاب‌هایی که جنبه‌های دینی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و برخی از آنها جنبه دفاع مقدس دارند.

2ـ برای حالت خروج آمریکا از برجام آماده هستیم

«کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مصاحبه‌ با فرانس‌24 گفت: «تحریم‌های جدید آمریکا علیه شخصیت‌ها و سازمان‌های ایرانی مخالف با توافق دانسته می‌شود. علاوه بر آن، اعمال فشار بر بانک‌ها برای همکاری نکردن با ایران، مورد دیگر نقض توافق هسته‌ای است. تمامی این اقدامات آمریکا ناقض توافق هستند.» وی با بیان اینکه آمریکا هنوز ادعا می‌کند که به توافق پایبند است، گفت: «ما برای حالتی که آمریکا از توافق خارج شود، آماده هستیم.» خرازی در پاسخ به این پرسش که آیا مباحثات در پارلمان ایران برای افزایش بودجه بخش موشکی در راستای اقدامات تلافی‌جویانه تهران است، گفت: «ساخت موشک حق ما برای مقاصد دفاعی است.»

3ـ موافقت مراجع قانونی با طرح توزیع مواد مخدر دولتی

نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعلام کرد: ‌با توجه به تأکید ویژه‌ای که در سیاست‌های کلی نظام بر لزوم انقطاع رابطه معتادان و قاچاقچیان صورت گرفته است، مقرر کردیم دولت مواد مخدر رقیق در اختیار معتادان قرار دهد تا این عزیزان بتوانند به‌ تدریج ترک کرده و به جای آنکه جلب قاچاقچیان مواد مخدر شوند، از طریق مجاری رسمی نیاز خود را برطرف کنند. در واقع، این مواد مخدر شامل‌‌ همان متادون و موادی رقیق‌تر از مواد مخدر پیشین می‌شود. گفتنی است، نمایندگان همه مراجع و قوای دخیل در این مسئله در جلسه کمیسیون قضایی مجلس حاضر بودند و همگی نظر مثبت داشتند.

4ـ حداقل دوسوم کابینه باید تغییر کند

حجت‌الاسلام احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه باید حداقل دوسوم وزرای فعلی در کابینه دوازدهم تغییر یابد، اظهار داشت: وزرای دولت یازدهم چهار سال مسئولیت داشتند که توانمندی‌های خود را نشان دهند و باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند. نماینده مردم تهران ادامه داد: وزرایی که نتوانستند در این مدت مسئولیت خود را به درستی ایفا کنند، بهتر است در کابینه دوازدهم حضور نداشته باشند. وی گفت: از تجربه و توان این افراد به اندازه کافی در دولت بهره گرفته شد و بهتر است در کابینه دوازدهم میانگین سنی وزرا کاهش یابد و از ظرفیت جوان‌‌ها هم استفاده شود.

5ـ اعتراف به ناتوانی آمریکا در برکناری بشار اسد

واشنگتن‌پست نوشت: رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده قصد دارد تجهیز شبه‌نظامیان مخالف بشار ‌اسد در سوریه را متوقف کند. بی‌بی‌سی فارسی هم گزارش داد، توقف این عملیات می‌تواند بیانگر پذیرش ناتوانی آمریکا در برکناری بشار اسد باشد. بی‌بی‌سی با طرح این موضوع، ناخودآگاه به قدرت ایران در منطقه اذعان و اعلام کرد: تنها کشوری که از روز اول درگیری‌های سوریه در کنار مردم و رئیس‌جمهور قانونی این کشور بود و تا به امروز هم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، کشور ایران است.

▼ اخبار کوتاه

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» از پیش‌نویس قانون جدید مطرح شده از سوی حزب لیکود در کنست خبر داد. این قانون به گسترش پهنه قدس و اعلام آن به صورت شهری بزرگ منجر خواهد شد و پنج شهرک بزرگ را به قدس ملحق می‌کند. در مقابل اردوگاه آوارگان شعفاط، کفر عقب و عناتا از این منطقه خارج می‌شود. گفتنی است، صهیونیست‌ها با این طرح در نظر دارند افکار عمومی بین‌المللی را با ادعای «الحاق این شهرک‌ها به شهر قدس است و نه اسرائیل» فریب دهند.
محسن رضایی با اشاره به اینکه احکام اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرداد صادر می‌شود، درباره گزینه ریاست و اعضای جدید این مجمع اظهار داشت: احکام که صادر شود، مردم در جریان قرار می‌گیرند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره موضوعاتی که اکنون در دستور کار مجمع قرار دارد، تصریح کرد: در این مدت اگرچه دستوری برای صحن مجمع نداشتیم؛ اما کمیسیون‌های مجمع کاملاً فعال بودند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره بازگرداندن «خاوری» مدیر عامل متواری بانک ملی و اینکه آیا بهتر شدن اندک رابطه با کانادا، بازگرداندن خاوری را تقویت می‌کند یا خیر، اظهار داشت: در ارتباط با خاوری، هیچ خبر جدیدی ندارم؛ البته هنوز ما با کانادا روابط سیاسی نداریم؛ بنابراین بعید است روابط بهتر شده باشد، حتی یک یا دو مشکل هم در این فاصله بروز کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد شش دستور اجرایی امضا و براساس آن مبنای صنعت دفاعی آمریکا را از اساس بازنگری کند. یک مقام کاخ سفید گفت، این بازنگری شامل کار صنعت دفاعی و زنجیره تأمین در این صنعت است. این دستورهای اجرایی با عنوان «دستور اجرایی ارزیابی و تقویت تولید و مبنای صنعت دفاعی و قوام زنجیره تأمین آمریکا» به امضای ترامپ خواهد رسید.
وزیر نفت هند تهدید کرد: این کشور به دلیل رفتار ایران در کاهش مدت‌ زمان پرداخت پول نفت از سه ماه به دو ماه، خرید نفت از ایران را کاهش می‌دهد. منابع آگاه پیش از این به رویترز اعلام کرده بودند پالایشگاه‌های دولتی هند تصمیم گرفته‌اند تا مارس ۲۰۱۸ خرید از ایران را تا یک چهارم کاهش دهند.
تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر در نخستین اظهارنظر پس از بحران این کشور گفت: ما به شرط دخالت نکردن در امور داخلی و پرهیز از دیکته و تحمیل خواسته‌ها آماده مذاکره هستیم. گفتنی است پیشتر عربستان سعودی شروط سیزده‌گانه برای قطر تعیین کرده بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات