تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۲۴

ظريف: ايران مشروعيت و امنيتش را از مردمش اخذ مي‌كند

(روزنامه جوان – 1396/04/20 – شماره 5134 – صفحه 15)

وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه قدرت‌هاي منطقه براي كسب مشروعيت، امنيت يا هر دوي اين مقولات، نگاه به خارج دارند، گفت: نگاه جمهوري اسلامي به توسعه كشور درون‌زاست و پيشرفت، مشروعيت و امنيت خود را از مردم خويش اخذ مي‌كند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان روز دوشنبه در نشستي در دانشگاه تربيت مدرس با عنوان فرصت‌هاي علمي و فناوري پيش روي كشور و ديپلماسي علمي عنوان كرد: ما در دنياي پرتحولي زندگي مي‌كنيم كه مفاهيم و ابزارها در آن ايستا نيستند. زماني در قرن 19 از مجموعه‌هايي همچون قادر مطلق صحبت به ميان مي‌آمد. حاكماني وجود داشتند كه حاكميت آنها بر روابط انساني مطلق بود، اما در دوران گذار پس از جنگ سرد، امروزه روند كاهشي ابرقدرت بودن كشورها در روابط بين‌الملل به پايان خود رسيده و دولت‌ها ديگر تعيين‌كنندگان مطلق روابط بين‌الملل نيستند، بلكه كنشگران غيرحكومتي جديدي ظهور و نمود پيدا كرده‌اند كه سابقاً بيشتر در حوزه‌هاي اقتصادي فعاليت مي‌كردند، اما در حال حاضر در حوزه‌هاي امنيتي و سياسي وارد شده‌اند. وي افزود: برخي از اين كنشگران از عملكردي مثبت برخوردارند مانند حزب‌الله و برخي ديگر كاركردي منفي دارند مانند داعش. همچنين تنوع‌پذيري ابزار قدرت از ديگر مشخصات دوران سابق در روابط بين‌الملل بود.

بدين معني كه تعداد و كميت ابزارآلات جنگي و نظامي ملاك مشخصي براي ارزيابي قدرت يك كشور محسوب مي‌شد و بعدها قدرت اقتصادي به آن افزوده شد. رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه امروزه اما پارامترها و منابع متنوع ديگري به ملزومات قدرت يك كشور اضافه شده و مجموعه اين عوامل، قدرت نفوذ يك كشور را افزايش مي‌دهد، عنوان كرد: افزايش نفوذ و كاهش آسيب‌پذيري از جمله ابزارهاي لازم در تعيين قدرت يك كشور محسوب مي‌شوند. ظريف در ادامه سخنان خود با بيان اينكه قدرت‌هاي منطقه براي كسب مشروعيت، امنيت يا هر دوي اين مقولات، نگاه به خارج دارند، گفت: اين كشورها يا در حال حاضر در زير چتر حمايتي يك كشور خارجي قرار دارند يا در انتظار چنين حمايتي از سوي نظامات خارجي به سر مي‌برند.

پيشرفت و امنيت اين گونه از كشورها وابسته به خارج است اما برجستگي جمهوري اسلامي ايران در منطقه اولاً منبعث از روحيه استقلال طلبي مردم كشور است و ثانياً بخشي ديگر نيز به واسطه در معرض تهديد دائمي بودن كشور از سوي دول خارجي پس از پيروزي انقلاب اسلامي است. وزير خارجه ادامه داد: نگاه جمهوري اسلامي به توسعه كشور درون‌زاست و پيشرفت، مشروعيت و امنيت خود را از مردم خويش اخذ مي‌كند لذا ايران توان آن را دارد كه قدرت خود را از طريق امكانات و ابزارهاي درون خود افزايش دهد.

http://www.Javann.ir/861350

ش.د9601168

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات