تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۵۳
دبیرکل سازمان ملل به مناسبت دومین سالروز توافق هسته‌ای:

«برجام» نویدبخش موفقیت گفت‌وگو در حل پیچیده‌ترین مسائل هسته‌ای است

(روزنامه ايران ـ 1396/04/25 ـ شماره 6544 ـ صفحه 2)

وزارت خارجه آلمان و سفیر فرانسه در تهران تعهد کشورهایشان در اجرای برجام را یادآوری کردند

چهره‌ها، مسئولان و مقام‌های سیاسی بلندپایه جهان همزمان با فرارسیدن سالروز برجام، از رویکرد دیپلماسی ایران و کشورهای بزرگ برای حل یکی از پیچیده‌ترین مناقشات بین‌المللی تقدیر کردند. ایران و کشورهای 1+5 در 23 تیرماه سال 1394 بود که در پی دو سال و نیم مذاکره به تنش‌ها بر سر موضوع هسته‌ای ایران پایان دادند و به توافق هسته‌ای دست یافتند. به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد تحقق برجام، ایران را به خاطر پایبندی به این توافق تحسین کرد و آن را دستاورد بزرگی دانست که نوید می‌دهد پیچیده‌ترین امور در این حوزه را می‌توان از راه گفت‌وگو، تفاهم و همکاری حل و فصل کرد. آنتونیو گوترش در این بیانیه که در وب سایت رسمی سازمان ملل متحد منتشر شده، گفته است: «برجام دستاورد بزرگی در حوزه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است و من اطمینان دارم که برجام بهترین راه برای حصول اطمینان از این است که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز باشد و از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهم از پیگیری بیشتر این توافق تاریخی حمایت کنند.»

دبیرکل سازمان ملل تداوم اجرای برجام را دلگرم کننده دانسته و از جمهوری اسلامی ایران به خاطر اجرای تعهدات هسته‌ای خود که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شده است، قدردانی کرده است. دبیرکل سازمان ملل همچنین بر لزوم پایبندی همه کشورهای طرف توافق هسته‌ای تأکید کرده و تعهد پایدار آنها به چارچوب برجام را برای حیات درازمدت و موفقیت اجرای برجام ضروری دانسته است. گوترش همچنین تأکید کرد: «من همچنین از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهم که از پیگیری بیشتر این توافق تاریخی حمایت کنند و به حمایت از اجرای برجام بر اساس قطعنامه 2231 (سال 2015) و سایر تصمیمات مرتبط شورای امنیت ادامه خواهم داد. اینکه این دستاورد دیپلماسی چندجانبه در برابر تحولات و اجرای چالش‌هایی که تعهد جمعی ما را به دیپلماسی و گفت‌وگو تحکیم می‌کند، تاب آورده، به نفع جامعه بین‌المللی است.»

وزارت خارجه آلمان: آلمان به اجرای کامل برجام علاقه‌مند است

آلمان هم به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و 1+5 شد. وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که برجام باید به صورت کامل اجرا شود تا منافع دولت آلمان و شرکای این کشور تأمین شود. دستگاه دیپلماسی آلمان ضمن ابراز علاقه‌مندی این کشور به اجرای کامل و بی قید و شرط توافق وین تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در صورت تحقق کامل در رشد اعتماد دوجانبه تأثیر دارد. همزمان فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در تهران نیز در دومین سالگرد توافق هسته‌ای در پیامی توئیتری اعلام کرد که «پاریس به اجرای برجام در تمامی زمینه‌ها پایبند است.»

جان کری: ایران به توافق پایبند بوده است

جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا هم که خود به نمایندگی از دولت باراک اوباما مذاکره کننده ارشد این کشور در روند مذاکرات هسته‌ای بود، در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد برجام خواستار تلاش برای حفظ آن شد. جان کری در یادداشتی که به این مناسبت منتشر کرده است، با بیان اینکه رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران «آسان‌ نبوده است» می‌نویسد: «این اقدام نیازمند ایمان راسخ به قدرت دیپلماسی قاطع بود، در زمانی که عده زیادی آن را نمی‌پذیرفتند یا رد می‌کردند یا آماده رها کردنش بودند.» کری به آغاز مذاکرات پنهانی ایران و امریکا در مسقط اشاره کرده و آن را پایه‌گذار مذاکراتی دانسته است که بعدها به توافق انجامید. او اضافه کرد: «ما خواستیم که ایران با تعهداتی سخت‌گیرانه و قابل راستی‌‌آزمایی روبه‌رو شود و آنها چنان که حتی دولت جدید امریکا و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان می‌کند، به این پایبند بوده‌اند.» وزیر خارجه سابق امریکا ابراز امیدواری کرده است که «همه به این توافق افتخار کنند و برای حفظ آن تلاش کنند.» در همین حال کیت الیسون، یکی از سناتورهای کنگره امریکا در توئیتر خود به مناسبت دو سالگی برجام نوشت: «در دوسالگی توافق با ایران باید یادمان باشد که چطور از یک جنگ خونین اجتناب کردیم. بیایید صلح را انتخاب کنیم.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/191515

ش.د9601121

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات