تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۸۱

نتانیاهو بین ٢ رویکرد مذهبی یهود

پایگاه بصیرت / حافظ البرغوثی

(روزنامه شرق – 1396/04/19 – شماره 2907 – صفحه 8)

به‌تازگی اختلافات بین دو مذهب دین یهود، یعنی گرایش ارتدوکس محافظه‌کار و گرایش اصلاح‌طلب لیبرال، تشدیده شده است. مذهب نخست در بین احزاب دینی متحد با بنیامین نتانیاهو و دولتش و مذهب دوم میان اقلیت‌های یهودی آمریکا، کانادا و اروپا طرفداران زیادی دارد. چیلدون ادلسون، ‌میلیاردر پیر آمریکایی که هشتمین ‌میلیاردر جهان به حساب می‌آید و گفته می‌شود ثروتی بالغ بر ٤٠‌ میلیارد دلار دارد، یکی از چهره‌های همین جریان اصلاح‌طلب است که برای نیایش هم‌زمان زن و مرد در برابر دیوار ندبه، با نتانیاهو وارد گفت‌وگو شد و او هم پذیرفت؛ اما نتانیاهو چند روز بعد بر اثر فشار احزاب دست‌راستی موجود در دولتش، از این نظر برگشت.

نتانیاهو بقای سیاسی خود در دولت را مدیون کمک‌های یهودیان آمریکایی است که سالانه یک‌ میلیارد دلار کمک می‌کنند. از آن گذشته، یهودیان آمریکا مصرف‌کننده اصلی صادرات اسرائیل به آمریکا هستند که بالغ بر صدها ‌میلیون دلار می‌شود. آنها بیش از دوسوم از اسناد خزانه‌داری اسرائیل را خریداری می‌کنند. به معنای دیگر، آنها سرمایه‌گذار اصلی رژیم اسرائیل بوده و فشارهای سیاسی را برای حمایت از اسرائیل در آمریکا اعمال می‌کنند.

آنها همچنین فرزندان خود را برای زندگی در شهرک‌ها تربیت می‌کنند و در گروه‌های مختلف هرازچندگاهی آنها را به سرزمین‌های اشغالی می‌فرستند و حتی به آنها آموزش می‌دهند چگونه از سلاح استفاده کنند. با وجود اهمیت این اقلیت، نتانیاهو به خاطر بقای دولتش، این گروه را نادیده گرفت و به همین خاطر با تهدیدهای لابی یهودی (ایباک) از آن طرف اقیانوس اطلس مواجه شد که گفتند کمک‌های مالی و سیاسی خود را به اسرائیل قطع خواهند کرد.

این اختلاف بین دو جریان یاد‌شده، از این هم شدیدتر است. جریان اصلاح‌طلب احساس می‌کند سنت‌های قدیمی یهود دیگر کهنه شده و باید آنها را با مسائل روز تطبیق داد، ازجمله اینکه به همسران سایر ادیان اجازه داده شود یا از ابزارهای موسیقی و میکرفون و برق در نیایش روز شنبه استفاده شود و حتی به زنان باید اجازه داده شود نیایش‌ها را برگزار کنند. همه اینها در بین ارتدوکس‌ها ممنوع است. آنها احساس می‌کنند زنان نجس بوده و ازدواج‌ها با غیریهودیان باعث کاهش جمعیت‌ آنان می‌شود.

اسرائیل به لحاظ قانونی با تحریم‌های این مذهب ارتدوکس کنار می‌آید؛ به‌گونه‌ای که کاهنان یهودی نقش مؤثری در زندگی مردم و سیاست دارند. آنها در انتخابات شرکت می‌کنند و از طرفداران‌شان می‌خواهند به آنها رأی بدهند. آنها مخالفان‌ خود را کافر می‌پندارند و می‌گویند از شریعت یهودی خارج شده‌اند. آنها همچنین با حضور زنان مخالف هستند و در وسایل حمل‌ونقل عمومی طرفدار جدایی زن و مرد هستند. آنها می‌گویند جوانان مذهبی نباید به سربازی بروند بلکه باید دروس دینی خود را تکمیل کنند. جالب اینکه برخلاف همه این تعهدات دینی، بیشترین جرائم اخلاقی در بین محافل ارتدوکس اتفاق می‌افتد؛ به‌گونه‌ای که تجاوز جنسی به کودکان یا تجاوز کاهنان به زنان و دختران جوان، بسیار شایع است.

آمارها نشان می‌دهد که از هر هفت کودک یهودی، یکی در معرض آزارهای جنسی قرار گرفته است. پلیس تاکنون ده‌ها نفر از افراد متدین را به همین اتهام بازداشت کرده است. تعدادی از خاخام‌ها هستند که به تجاوز جنسی در مدارس دینی دخترانه متهم شده‌اند. پلیس اسرائیل معتقد است حجم جرائم خیلی بیشتر است؛ زیرا خاخام‌ها چنین جرائمی را پنهان می‌کنند یا به شیوه‌های مخفی، بدون اینکه پلیس متوجه شود، قضایا را حل‌وفصل می‌کنند.

ادلسون که بزرگ‌ترین کمک‌کننده اصلاح‌طلب و طرفدار شهرک‌سازی است، به‌تازگی از نتانیاهو فاصله گرفته است؛ زیرا او به وعده خود برای نیایش هم‌زمان زن و مرد در برابر دیوار ندبه وفا نکرد. گفته می‌شود ادلسون روزنامه‌ای به نام «اسرائیل امروز» تأسیس کرد تا از نتانیاهو در برابر روزنامه‌های چپ و میانه حمایت کند. واقعیت این است که نبرد بین این دو مذهب، هنوز تمام نشده است. جریان اصلاح‌طلب خارجی هنوز آن‌چنان که باید از سلاح مالی و سیاسی خود استفاده نمی‌کند. آنها تنها تهدید به توقف حمایت‌های بین‌المللی و تحریم اسرائیل و توقف کمک‌های مالی کرده‌اند. می‌دانیم در نهایت غلبه با آنهایی است که در آن سوی مرزها زندگی می‌کنند. نتانیاهو از سویی با اتهام‌های مختلف مربوط به فساد روبه‌روست که می‌تواند به لحاظ سیاسی او را غرق کند.

منبع: الخلیج

http://www.sharghdaily.ir/News/135614

ش.د9601151

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات