صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 2 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مدیریت جهادى عبارت است از خودباورى و اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهى. (93/2/10)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 کابینه ضعیف‌تر می‌شود؟!

صرف‌نظر از فضای بی‌اعتمادی و نگرانی که اصلاح‌طلبان به دلیل بی‌توجهی روحانی به فشارهای آنها در تشکیل کابینه دوازدهم نسبت به دولت دارند، تداوم کار وزرای فعلی اقتصادی که کارنامه قدرتمندی به جا نگذاشته‌اند و همچنین نامزد شدن افرادی که بر اساس شنیده‌ها برای این پست‌ها از وزرای فعلی نیز ضعیف‌ترند، نگرانی‌های فراوانی را درباره کابینه دولت دوازدهم به وجود آورده است. بر همین اساس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «مجلس نگران برخی انتخاب‌ها برای تیم اقتصادی دولت دوازدهم است.» این در حالی است که با توجه به شرایط کشور در آستانه آغاز به کار دولت جدید و همچنین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی برای بهبود اقتصاد به مردم، رئیس‌جمهور در چینش وزرای اقتصادی دولت تکلیف سنگینی را بر عهده دارد. رشد بیکاری تا مرز 12 درصد و سنگین شدن کفه این بیکاری به سمت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، افزایش آمار حاشیه‌نشینی در شهرها به حدود 11 میلیون نفر، نرخ رشد طلاق، کاهش تولید درآمد ناخالص ملی، افزایش وابستگی درآمد کشور به فروش نفت خام و ده‌ها مورد دیگر از وضعیت نابهنجار کشور همگی دلایل اقتصادی دارند و از جنس معیشت و رفاه مردمی هستند که به امید تغییر و بهبود وضعیت به روحانی رأی دادند. اگر همه این عوامل را با نشانه‌گذاری دشمنان انقلاب اسلامی بر روی نقاط آسیب‌پذیرمان در حوزه اقتصادی و معیشت مردم جمع ببندیم، خواهیم دید که نگرانی‌ها بیجا نیست و همگان باید با نگاهی آسیب‌شناسانه، منتقدانه و اصلاح‌گرایانه به فکر یاری رساندن به دولت بوده و نسبت به اقدامات و تبعات تصمیم‌گیری‌های مسئولان اجرایی حساس باشیم.
در چنین شرایطی باید ضمن کمک به دولت، از تداوم فضای رقابت انتخاباتی به دوره پساانتخاباتی به جد پرهیز کرد. انتخابات هر چه بود و هرگونه رقم خورد، موضوعی است که پرداختن به آن در شرایطی که شورای نگهبان مهر تأیید بر آن زده و در آستانه مراسم تحلیف و تنفیذ ریاست‌جمهوری دوره جدید قرار داریم، کاری بیهوده و ضایع کردن توان نیروی کشور است. البته آغوش دولت نیز باید برای پذیرش این همکاری گشوده باشد و به نگرانی‌ها توجه نشان دهد.

▼ گزارش روز
 فاجعه!

اختلاف، جنگ قدرت و تفرقه در جریان اصلاحات، مسائلی است که از فردای انتخابات 29 اردیبهشت نشانه‌های فراوانی از آن قابل مشاهده بوده و هست؛ اما اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها اصرار داشته و دارند که  این مسئله را کتمان کرده و هر گونه اختلافی را انکار کنند. آنها در انکار اختلافات خود تا آنجا پیش رفتند که تاج‌زاده از متهمان فتنه 88 اختلافات و قدرت‌طلبی‌های آشکار این روزهای هم‌طیفی‌هایش را دروغ و جنجالی می‌خواند که اصولگرایان برای زمینگیر کردن آنها ساخته‌ و پرداخته‌اند. تاج‌زاده در حساب کاربری خود در توئیتر می‌نویسد: «جمع‌بندی دولت پنهان: زمینگیر کردن اصلاح‌طلبان از بیرون ممکن نیست. تنها راه دامن زدن اختلافات آنهاست، بازی نخوریم»؛ اما با وجود همه این تلاش‌ها برای جلوگیری از هویدا شدن اختلافات گسترده اصلاح‌طلبان، این بار فائزه هاشمی بود که در مصاحبه خود با روزنامه دولتی «ایران» درباره واقعیت این روزهای جریان اصلاحات هشدار می‌دهد و خواستار چاره‌جویی برای اختلافات می‌شود. هاشمی شرایط را این‌گونه توصیف می‌کند: «واقعاً به نظر من فاجعه است»؛ دختر رئیس فقید دولت سازندگی در ادامه با تأکید بر اینکه «من الآن یک فضای مشابه بعد از دوم خرداد را می‌بینم. الآن احساس می‌کنم همان فضا در حال تکرار است»، اضافه می‌کند: «الفاظی که برخی از اصلاح‌طلبان نثار هم می‌کنند، برای انتخاب شهردار، فهرست و... فاجعه است. این نشانه خوبی نیست. من بلافاصله بعد از انتخابات گفتم بستن فهرست اصلاحات در شورای شهر مناسب نبود. اما الآن باید آن را آسیب‌شناسی کنیم و جلوی آن اتفاقی را که ممکن است بیفتد، بگیریم که این اختلافات، تفرقه و کارشکنی‌هایی که انجام می‌شود، گسترش پیدا نکند.» شرایطی که متأسفانه اولین ضرر آن متوجه ساکنان پایتخت خواهد بود، گویا دوباره باید همانند دوره اول شورای شهر تهران در انتظار پارلمان شهری سیاست‌زده باشیم که بی‌تردید مشکلات فراوانی را برای شهر تهران و پایتخت‌نشینان به بار خواهد آورد.

▼ اخبار ویژه
1ـ مواضع جدید ابطحی و سرخوردگی فتنه‌گران!

ابطحی در چرخش 180 درجه‌ای با تحریف تاریخ و تطهیر فتنه‌گران می‌گوید: «از اساس کسی به تقلب مؤثر اعتقاد نداشت؛ در سال 88 دعوا سر چیزهای دیگر هم بود.» مهرداد اصلانی یکی از جوانانی که در سال 88 به دلیل آشوب بازداشت شده بود، با انتشار ویدئویی در پاسخ به ابطحی می‌گوید بر اثر القائات افرادی، چون ابطحی درباره تقلب قربانی شده است. گفتنی است، برخی معتقدند سخنان اخیر وی پاسخ به سخن تیلرسون است(!) که به تازگی گفته است: «می‌خواهیم به نیروهای داخل ایران کمک کنیم»؛ ابطحی 48 ساعت پس از این اظهارات می‌گوید: «ما مثل براندازها به فکر فروپاشی نیستیم، ما به اصلاح نظام فکر می‌کنیم.»

2ـ رهبران و مقامات ایران را ترور کنید!
پایگاه اینترنتی نشریه «فارن افرز» (ارگان شورای روابط خارجی آمریکا) با اشاره به شکست سیاست‌های آمریکا علیه ایران، نوشت: جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌تواند مسئولیت ترور [رهبران] یا فرماندهان سپاه را بر عهده بگیرد. اما در صورت موفقیت‌آمیز بودن این موضوع نیز مسائل واشنگتن را با تهران حل نخواهد کرد؛ چرا که حکومت ایران از شبکه نسبتاً پیچیده‌ای از بازیگران در درون و بیرون تشکیلات سیاسی و امنیتی تشکیل شده است. این ساختار آگاهانه طراحی شده است تا رژیم را در برابر تکانه‌های شدید هم حفظ کند.

▼ اخبار
1ـ امنیت و اشتغال، اولویت سپاه در مناطق مرزی است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه هدف این قرارگاه سود مالی نیست، اعلام کرد: امنیت و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی اولویت سپاه است. سردار عبداللهی درباره تعامل این قرارگاه با دولت‌های مختلف گفت: تعامل مثبت نیازمند درک و همراهی طرفین است، اگر بگوییم دولت با ما تعامل نداشته حرف درستی نیست؛ اما تنگناهای مالی را هم شاهد بوده‌ایم که امروز هم با این مسئله روبه‌رو هستیم؛ ولی قرارگاه هیچ‌گاه حضور خود در طرح‌های عمرانی را منوط به تأمین مالی نکرده؛ بلکه هر جا نیاز بوده، وارد میدان شده است، البته دولت‌ها نیز تا جایی که توانسته‌اند کمک کرده‌اند. وی افزود: مشکل خاصی با دولت نداریم، البته گاهی مواردی مطرح می‌شود که نباید گفته شود؛ زیرا قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در زمان همه دولت‌ها، همراه و همیار بوده و هیچ‌گاه با انتقادها، ناراحت نشده و عقب‌نشینی نکرده؛ بلکه همواره در جایگاه سرباز ولایت و خدمت‌گزار ملت و میهن، هر جا که نیاز بوده وارد میدان شده و مشکلات را حل کرده است.

2ـ ایران انتخاب اول چین در خاورمیانه
روزنامه «برلینگسکه» از معروف‌ترین روزنامه‌های دانمارک در یادداشتی وضعیت خاورمیانه را در سال‌های اخیر بررسی کرده و نوشته است: اکنون محور ایران ـ روسیه ـ چین به قدرتی غیر قابل چشم‌پوشی در منطقه تبدیل شده که می‌تواند آمریکا را به چالش بکشد. این یادداشت هرچند رویکردی ضد ایرانی دارد؛ اما به افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران، روسیه و چین و کاهش توان بازیگری واشنگتن در منطقه اذعان کرده است. مجله «فارن افرز» هم در مقاله‌ای درباره اضافه شدن چین به اتحاد ایران و روسیه نوشت: اگر پکن در نهایت مجبور شود یک شریک اصلی برای خود انتخاب کند، احتمالاً ایران را انتخاب خواهد کرد. تهران فرصت‌های استراتژیک چشمگیری برای چینی‌ها دارد و دیدگاهی عمیق‌تر از امنیت منطقه به چین می‌دهد. افزون بر این، نظام ایران نیز مانند رئیس‌جمهور چین، آرزوی تغییر نظم بین‌الملل و کاهش تسلط آمریکا را در سر دارد.

3ـ روسیه به دنبال همکاری با ایران
امیرسرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با بیان اینکه روسیه همواره به دنبال همکاری با ایران در زمینه پهپادها بوده است، خاطرنشان کرد: همکاری در این حوزه به صورت رفت و برگشتی خواهد بود و ما نیز از برخی فناوری‌های آنها استفاده خواهیم کرد. مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به حضور چهار مدل از پهپادهای ساخت ایران در نمایشگاه هوافضای روسیه، ادامه داد: نمی‌توان آخرین دستاوردهای کشور را در این‌گونه نمایشگاه‌ها عرضه کرد؛ چرا که ارائه محصولات باید به صورت کنترل شده باشد. بنی‌طرفی در پایان گفت: آنچه را که به نفع جمهوری اسلامی است، سریع پیش خواهیم برد، البته روس‌ها در برخی موارد، به ویژه پهپاد‌ها درخواست‌هایی دارند که نمی‌توانیم آن را اجابت کنیم.

4ـ سناتورهای آمریکایی مانع وتوی تحریم‌ روسیه می‌شوند
دو سناتور آمریکایی گفتند لایحه جدید ضد روسی با آرای کافی را تصویب خواهند کرد و مانع از وتوی آن از سوی ترامپ می‌شوند. بر اساس این، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا بر روی لایحه جدید که اجازه تحریم‌های تازه علیه روسیه، ایران و کره شمالی را می‌دهد، به توافق رسیدند. این امر می‌تواند هرگونه تلاش ترامپ برای برداشتن تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو را محدود کند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور می‌تواند لایحه‌های تصویب شده در کنگره را وتو کند. به شرط آنکه لایحه کمتر از دو سوم آرای نمایندگان و سناتورهای آمریکایی را کسب کرده باشد.

▼ اخبار کوتاه
غلامحسین کرباسچی ضمن ردّ برخی اخبار منتشر شده مبنی بر انصراف حسین مرعشی از شهرداری تهران، گفت:‌ آقای مرعشی در مجموع بنای رقابت با آقای نجفی را ندارد و اگر آقای نجفی نهایتاً در دولت دوازدهم یا جای دیگر مشغول نشوند و تصمیم شورای شهر نیز انتخاب ایشان باشد، آقای مرعشی کنار خواهد رفت. گفتنی است، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور از نامزدی منصب شهرداری تهران انصراف داد.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو مجمع روحانیون مبارز درباره مصاحبه جنجالی اخیر فرزند عارف در کانال تلگرامی خود نوشت: با همه ارادتی که به دکتر عارف دارم، تعبیر پسر آقای عارف درباره تأثیر ژن خوب در موفقیت‌های اقتصادی‌اش را اصلاً قبول ندارم. هم بوی نژادپرستی می‌دهد و هم واقعیت این نیست. به خودش هم گفتم.

به تازگی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرده است، 774 هزار ایرانی در پنج ماهه نخست سال 2017 به ترکیه سفر کرده‌اند. پایین‌ترین حد هزینه سفر به این کشور یک‌ونیم میلیون تومان است؛ یعنی با یک حساب سرانگشتی فقط در مدت پنج ماه ایرانیان بیش از 1160 میلیارد تومان درآمدزایی برای ترکیه داشته‌اند.

یک مقام مسئول درمانی در شهرستان سیرجان اعلام کرد: در پی مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز ۹۲ نفر در شهرستان سیرجان مسموم شده که در این میان، چهار نفر فوت شده‌اند، حال سه نفر وخیم است و ۴۳ نفر هم در بیمارستان بستری هستند.

آلمانی‌ها به دلیل لغو شهرآورد دوستانه تهران در این کشور قصد دارند از ایران به CAS شکایت کنند. گویا یک تیم حقوقی هم برای این کار تشکیل داده‌اند و به دنبال غرامت ۵۰۰ هزار یورویی از فدراسیون فوتبال هستند.

دانش‌آشتیانی در حاشیه گردهمایی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونان آموزش ابتدایی درباره حضورش در کابینه دوزادهم گفت: به آقای روحانی دلایلم را گفته‌ام که به چه علت در کابینه دوازدهم حضور نخواهم داشت.

اخبار منتشر شده نشان می‌دهد، عمار الحکیم قصد دارد ریاست حزب مجلس اعلای اسلامی عراق را ترک کرده و پس از آن به همراه حامیانش، حزب جدیدی را راه‌اندازی کند.

اطلاعات تحلیلی که سرویس اطلاعاتی آمریکا جمع‌آوری کرده، تأیید می‌کند آنچه در تاریخ 23 می تحت عنوان هک پایگاه دولتی قطر اتفاق افتاده، کار اماراتی‌ها بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات