تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۲۲

تنها حزب‌الله مي‌تواند با اسرائيل بجنگد

پایگاه بصیرت / سرکیس نعوم/ روزنامه نگار لبنانی

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1396/04/25 ـ شماره 453 ـ صفحه 5)

حزب‌الله حتي يک روز هم از برتري نظامي خود در داخل لبنان و موازنه دفاعي‌اي که توانست در برابر اسرائيل به دست آورد، دست نکشيده است حتي از تقويت سامانه‌هاي نظامي خود درحالي‌که از تجربياتي که از جنگ‌هاي گوناگون بعد از بهار عربي به دست آورد، نيز منصرف نشده است. اين نکته‌ای است که کساني که اوضاع در لبنان و منطقه و امور حزب‌الله را دنبال مي‌کنند، مي‌گويند. اما به اين هم اشاره مي‌کنند که مدت هاست نه‌تنها اوضاع لبنان به سود حزب‌الله است بلکه همه از آن حمايت مي‌کنند و هيچکس نمي‌تواند بر آن فشار بياورد. حزب‌الله توانسته دستاوردهاي مهمي را به دست آورد، متحد خود، ميشل عون را بعد از اين که دو سال و نيم دشمنانش مخالف رياست‌جمهوريش بودند، رئيس‌جمهوري کرد. دولتي تشکيل داد که يک سوم آن تحت کنترل آن است به گونه‌اي که هيچ قراري براي آزار آن نمي‌تواند تأييد شود و حتي اين حقيقت با وجود اين که سعد حريري، رئيس جريان المستقبل نخست‌وزير است، از بين نرفته است. در عين حالي که نخست‌وزيري او نيز از «فيلتر» حزب‌الله گذشته است، آن هم در زماني که وضعيت سياسي، مالي،مردمي و منطقه‌اي حريري ضعيف شد و تقويت او نه‌تنها نزديک بلکه ممنوع است، به‌ويژه بعد از آن که رقابت‌هايي در درون حزبش براي رسيدن به جايگاه او و دستاوردهاي بيشتر آغاز شده است.

آنچه حزب‌الله در اين سطح انجام مي‌دهد، پيش دستي در جنگ سوريه و تلاش براي رسيدن به توافقي سياسي در آن است، به‌ويژه بعد از آن که روسيه از يک سال و چند ماه قبل دخالت مستقيم نظامي و طرح ناگهاني مطرح کرد مثل طرح فدراليسم براي حل بحران در سوريه، يا مثل قبول شرايطي با هدف آغاز روند انتقالي يا قبول راه‌حلي به حساب رئيس‌جمهوري اسد و حکومت او. يا مثل مطالبه روسيه از حزب‌الله براي عقب‌نشيني نيروهاي آن از جبهه جنوبي در سوريه. اطلاعات دقيق و مهمي وجود دارد که ثابت مي‌کند چنين مطالبه‌اي واقعا وجود دارد. اما موافقت متحدان سه‌گانه اسد و رهبران ايران و حزب‌الله را به دست نياورده است البته روسيه اصراري بر آن ندارد بلکه مي‌خواهد حزب‌الله و متحدانش را در تنگنايي قرار دهد که در آينده اين مطالبه به‌عنوان بخشي از راه‌حل و سپس آخرين گزينه براي راه‌حل مطرح شود و البته اين که اسد هم نمي‌تواند چنين چيزي را بپذيرد يا حتي درباره آن بحث کند در صورتي که متحدش، ايران، اين موضوع را رد کند. مورد آخر البته تاکنون مطرح نشده است و الا ايران مي‌تواند تا اندازه بسياري در صورتي که بر چيزي اصرار کند، امور را به تعطيلي بکشاند، به‌ويژه که از رابطه خوب روسيه و اسرائيل به خوبي آگاه است و مي‌داند که روسيه براي حفظ آرامش درصدد رفع نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي است و نمي‌خواهد حزب‌الله و متحدانش جبهه‌اي نظامي را عليه آن در آن مناطق بگشايند. بارزترين نمونه‌اي که براي آن مي‌آورند، چيزي است که براي تهران در عراق اتفاق افتاد. از يک سو مقتدا صدر موضعی سياسي،ملي گرايانه و نگران‌کننده براي ايران اتخاذ کرد و از‌سوي‌ديگر، چند روز بعد وزير امورخارجه عربستان‌سعودي براي نخستين بار بعد از سال‌هاي زياد به عراق سفر کرد و نخستين گفت‌وگوهايش را با مقامات عالي رتبه عراقي بدون اطلاع ايران انجام داد، ايران واکنش خود را چند روز بعد از طريق نمايندگان عراقي‌اش نشان داد.

آيا اين به آن معناست که حزب‌الله به‌ويژه در لبنان در آينده نزديک کاری انجام نخواهد داد؟ يا آيا به اين معناست که حزب‌الله خود را در وضعيت مناسبي براي جنگ با اسرائيل در صورتي که به آن حمله کند، مي‌بيند اما اقدام به تحريک رژيم صهيونيستي نمي‌کند؟

همان کساني که اين دو موضوع را پيگيري مي‌کنند، مي‌گويند که سؤال دوم در خودش جواب را دارد، آنها به سخنراني‌هاي رهبران حزب‌الله استناد مي‌کنند. اما سؤالي که مطرح مي‌کنند، اين است که آيا حزب‌الله مي‌خواهد وارد جنگي شود که اسرائيل مي‌خواهد؟ پاسخ خير است. اطلاعات و تحليل‌هاي گوناگوني که در اختيارشان است نشان مي‌دهد که دشمنان اسرائيل در جهان عرب به‌دليل جنگي که در درونشان رخ داده است خيلي ضعيف شده‌اند، تروريسمي که آنها را هدف قرار داده و همچنين ترس از ايران که بر همه آنها به‌ويژه بر کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس مستولي شده آنها را از جنگ با اسرائيل باز مي‌دارد. چنين چيزي 10 سال پيش نبود. اما تنها دشمني که مي‌تواند به اسرائيلي‌ها آزار نظامي برساند و مشروعيت منطقه‌اي دارد، حزب‌الله است، با وجود اين که حضور نظامي در سوريه و جاهاي ديگر دارد و با وجود اين که به‌دليل جنگ سوريه آسيب‌هاي زيربنايي جدي ديده است. با همه اينها با توجه به جايگاه مردمي‌اي که دارد تا آنجا که همه لبناني‌ها حاضرند از آن در برابر ترامپ و همدستانش دفاع کنند، همچنين روابط خوبي که با کشورهاي عربي دارد با وجود اين که بعضي از آنها به فکر منافعشان هستند و برخي ديگر همچنان با آن دشمني رسمي دارند اما باوجوداين حزب‌الله تنها قدرتي است که مي‌تواند در برابر اسرائيل بايستد و با آن بجنگد. براي همين تأمين تسهيلات نظامي براي آن را ديگر به حساب نمي‌آورند. اگر حزب‌الله از جولان سوريه به اسرائيل حمله کند اسرائيل آن را حمله از جانب لبنان قلمداد مي‌کند و آن را حمله‌اي «هوشمندانه» برداشت خواهد کرد البته اسرائيلي‌ها اين را هم مي‌دانند که حزب‌الله و به همراه آن ايران، جولان سوريه و جنوب لبنان را جبهه واحدي مي‌دانند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76504

ش.د9601102

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات