صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۲۶

اخبار ویژه روزنامه های8مرداد1396

کیهان

نگرانی اقتصاددانان از ادامه ناکارآمدی در تیم اقتصادی دولت جدید
یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه اسامی‌ای  که تا امروز برای وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت اعلام شده است، هیچ کدام توانایی کافی برای حضور در این سمت‌ها را در شرایط کنونی ندارند و همین مسئله نشان می‌دهد که مسئولان دولت درک درستی از وضعیت فعلی ندارند.
به گزارش سایت فرارو (از سایت‌های حامی دولت) علی سرزعیم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص نامه اخیر اقتصاددان‌ها به رئیس‌جمهور گفت: نامه اخیر اقتصاددان‌ها با توجه به نیازهای موجود نوشته شد. زیرا در شرایط فعلی نکته مهم این است که اگر رئیس‌جمهور درک درستی از مشکلات و میزان شدت بحران داشته باشند قاعدتا باید به دنبال یک کابینه تحول‌خواه باشند. کابینه‌ای که شرط حضور در آن سواد کافی و دانش برای ایجاد تغییر باشد. یعنی افرادی در این کابینه حضور داشته باشند که جسارت و توانایی ایجاد تغییر را داشته باشند.


وی تاکید کرد:  سیاست‌گذار اقتصادی باید اهل ریسک کردن و ایجاد تغییر باشد و در عین حال، سواد کافی داشته باشد که تشخیص دهد هر تغییری چه الزاماتی دارد و چه کارهایی باید انجام دهد. متاسفانه اسامی که تا امروز برای وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت اعلام شده است، هیچ کدام توانایی کافی برای حضور در این سمت‌ها را در شرایط کنونی ندارند و همین مسئله نشان می‌دهد که مسئولان دولت درک درستی از وضعیت فعلی ندارند.
او در پاسخ به این سوال که چرا در نامه گزینه مناسب برای حضور در تیم اقتصادی دولت را معرفی نکردید، گفت: ما گزینه‌هایی در نظر داریم اما اگر قرار بود وارد مصادیق و معرفی افراد بشویم میان امضاکنندگان اختلاف‌نظر به وجود می‌آمد. برخلاف نظر برخی که معتقدند قصد و غرض ما از امضای این نامه، معرفی آقای نیلی برای حضور در کابینه است، ما هیچ هدفی برای معرفی فرد خاصی نداشتیم و صرفا معیارها را بیان کردیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص سازمان مدیریت و برنامه و بودجه اظهار کرد: باید در راس سازمان برنامه و بودجه فردی حضور داشته باشد که اهل تغییر باشد و این جسارت را داشته باشد که بتواند تغییرات لازم را ایجاد کنند. اما متاسفانه در چهار سال گذشته فردی در این سمت حضور داشته که خودش در برابر تغییر مقاومت کرده است.
او افزود: باید فردی که برای این سازمان انتخاب می‌شود دانش و فهم و دانش و درک لازم را داشته باشد اما برخلاف آن طی این چهار سال یک سازمان مدیریت بسیار ضعیف داشتیم. اگر در این سازمان مدیریت خوب داشتیم می‌توانست نواقص و ضعف‌های وزارتخانه‌ها را هم رفع کند. در یک کلام باید بگویم که اگر سازمان مدیریت خوب و قوی نداشته باشیم، هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند موفق عمل کند.


این استاد دانشگاه به شرایط بد نظام بانکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه آقای سیف درخصوص مشکلات بانک‌ها بسیار ضعیف عمل کردند و آنقدر رفع و رجوع کردند که زمان را از دست دادیم. ما باید از سال 93 برای حل مشکلات بانک‌ها اقدام می‌کردیم. حالا در چنین وضعیتی باید آقای رئیس‌جمهور یک گزینه مناسب و شجاع برای بانک مرکزی انتخاب کنند تا این وضعیت را سر و سامان دهد. حوزه بانکی را باید شخصی اداره کند که اصلاح نظام بانکی را عملیاتی کند، چرا که مدارا با وضعیت موجود بانک‌ها صحیح نیست.

گزارش آفتاب‌یزد از عوام‌فریبی اصلاح‌طلبان در شورای شهر
الهه کولایی می‌گوید نامزدی وی برای شهردار شدن، یک تصمیم برای نمایش در شورای شهر بوده است.
به گزارش روزنامه آفتاب یزد، این  عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب درنشست خبری با بیان اینکه برنامه‌هایم برای اداره شهر در حال نهایی شدن است و در حال رایزنی با افراد مختلف برای چیدن معاونین و. .. هستم، در خصوص برخی اظهارنظرها و شائبات مبنی بر کاندیدای پوششی بودن، تصریح کرد: «وقتی که به من پیشنهاد شد که نامزد شهرداری تهران شوم اصلا در این مورد فکر نکرده و برنامه‌ای نیز در این خصوص نداشتم اما به عنوان فعال اصلاح‌طلب هر زمانی که کمکی از من خواسته شد دریغ نکرده و سعی کردم سهم خود را برای تسهیل جریان اصلاحات ادا کنم و در این موقعیت نیز بر خود تکلیف دانستم که به عنوان یک استاد دانشگاه زن و فعال سیاسی که به برابری انسان‌ها اعتقاد دارد پا به میدان گذاشته و سعی دارم در کنار نگاه سخت‌افزاری به شهر به جنبه‌های اجتماعی شهر نیز توجه شود.»


آفتاب یزد می‌افزاید: کولایی البته جملات دقیق تری نیز به زبان آورد که می‌تواند تاسف‌آور باشد. وی خاطرنشان کرد که در ابتدا صرفا قرار بود نقشی ویترینی برای روند انتخاب شهردار در شورای شهر ایفا کند و نمایندگان شورای 21نفره فکر نمی‌کردند او این اندازه ماجرای شهردار شدن را جدی بگیرد و برنامه‌های کلان مدیریت شهری ارائه کند. نکته‌ای که می‌تواند و باید تکلیف مردم رای‌دهنده را با منتخبین‌شان روشن کند.


کولایی بنا به سوابق، تجارب و حوزه‌های عملکردی پیشینش شاید نتواند مدیریت پرفشارترین و بحرانی‌ترین دوره شهرداری تهران را تاب بیاورد. هنوز هم بدون شک برای تصدی شهرداری تهران نام گزینه‌های جدی‌تری مانند مهرعلیزاده در میان است. مسئله اما از اساس چیز دیگری است. رئیس جمهوری در ایام انتخابات از لزوم کنار گذاشته شدن تبعیض‌های جنسیتی و توجه به شایسته سالاری سخن گفت.


پس از پشت سر گذاشتن آن اندازه حاشیه در مورد لیست شورا، پذیرفته شد که منتخبین شورای شهر جدید بر مبنای فاکتورهایی خاص امروز در آستانه تشکیل رسمی شورای پنجم قرار گرفته‌اند. فاکتورهایی که روح اصلاح طلبی آن در تضاد با عوام فریبی، شعارزدگی و استفاده ابزاری از مفاهیم و اشخاص حقیقی یا حقوقی است.
بدون شک اگر مشخص شود که نمایندگان شورای شهر با رفتاری عوام‌فریبانه نام الهه‌کولایی را در لیست گزینه‌های نهایی شورا قرار داده‌اند، بی‌هیچ اغماضی باید مورد مواخذه قرار گیرند؛ امروز اگر بتوانند با دستمایه قرار دادن شعارگونه مسئله توجه به حقوق نیمی از افراد جامعه امور خود را پیش ببرند، فردا روز می‌توانند حقوق تمام ملت را زیر پا بگذارند و این خشت تا ثریا کج خواهد رفت بی آن که مهار شود.

صدای پیرسالاری از کابینه دوم روحانی به گوش می‌رسد
دبیرکل حزب‌ ندای ایرانیان می‌گوید صدای پیرسالاری از کابینه روحانی به گوش می‌رسد.


مجید فراهانی در سومین نشست‌ سراسری این حزب گفت: امروز متاسفیم که اخباری می‌شنویم که با وجود ضرورت تحول و جوان‌گرایی، صدای پیرسالاری در کابینه جدید دولت روحانی به گوش می‌رسد.


وی افزود: گویا بازنشستگان همچنان قصدی برای ترک صحنه دولت از خودشان‌ نشان نمی‌دهند.
وی ادامه داد: نمی‌توانیم بپذیریم که با پرچم دولت برآمده از جریان تحول‌خواه، مطالبات اکثر 24 میلیون نفری، در چیدمان دولت و کابینه نادیده گرفته شود.
فراهانی با بیان اینکه حمایت ما از دولت، هدایت، پشتیبانی و ارائه راهنمایی به دولت است، اضافه کرد: این حزب اصلاح‌طلب مدافع روحانی، تمام تلاش خود را برای حمایت از دولت انجام داده و می‌دهد.

من هم که شومن ساختم باید از سوی دولت دادگاهی شوم؟!
دولت در اقدامی بی‌سابقه سازنده فیلم تبلیغاتی و نویسنده برخی نطق‌های روحانی را دادگاهی کرد!
حسین دهباشی سازنده مستند انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات 92 طی مطلبی در صفحه اجتماعی خود، نوشت: 4 سال قبل دقیقاً در همین ایام و در متن سخنرانی تحلیف رئیس جمهور نوشتم « پناه بر خدا از بستن دهان منتقدان»؛ امروز همان دولت بابت نقدهایم شکایت کرد!


گفتنی است روحانی در مراسم تنفیذ دور اول ریاست جمهوری خود در سال 92 جملاتی را بیان کرد که بارها طرفداران دولت از آن فیلم و کلیپ های مختلف تبلیغاتی ساختند.وی گفته بود:  «خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم، تقدّم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان.»


دهباشی اردیبهشت گذشته  با این بیان که متن‌های سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی را در سال 92 می‌نوشته  خاطرنشان کرد:  27-28 جمله طراحی شده بود که قرار بود آقای روحانی بگوید. مثلاً جمله «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد هم چرخ زندگی مردم» را من طراحی کرده بودم و می‌خواستیم به هر صورت که شده آقای روحانی بگوید.  همچنین من جمله‌ «من سردار نیستم، وکیلم» را طراحی کرده بودم که آقای روحانی کمی آن را اصلاح کرد و گفت: «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم» این جملات برای  من بود.


دهباشی همچنین به روز حضور روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو اشاره کرده  و گفته بود: در این برنامه بنایمان این بود که وقتی مقابل آقای عابدینی(مجری) قرار گرفت، هرچه عابدینی می‌گوید رها کنیم و به تلویزیون حمله کنیم!
سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در سال 92 همچنین تاکید می‌کند که برخی موارد به نظر او ابتدا ضدتبلیغ می‌آمده ولی بعدا فهمیده اشتباه  کرده است.
دهباشی تصور می‌کرده که اصرار بر «کلید» خوب نباشد.


مسئول تبلیغات ستاد روحانی در سال 92 در ادامه راجع به جملاتی که روحانی در فیلمی که در ماشین نشسته و جملاتی راجع به جامعه می‌گوید، بیان کرده است. او می گوید روحانی پیشنهاد من در این زمینه را قبول کرد، ابتدا می‌خواستیم خودش پشت فرمان بنشیند ولی  گفت که خیلی وقت است پشت فرمان ننشسته لذا من پشت فرمان نشستم.


دهباشی درباره این جمله روحانی در آن فیلم که می‌گفت «من سالهاست که وقتی بین منزل و اداره تردد می‌کنم و مردم را می بینم و چهره‌ها را مطالعه می‌کنم می بینم چقدر گرفته و چقدر عبوس است و خنده در چهره‌ها نیست»؛ تاکید می‌کند که این جمله هم متعلق به روحانی و واقعی نبوده بلکه این جمله را خودش (دهباشی) به او یاد داده است تا بگوید!
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خود رسما تاکید می‌کند که روز به روز و با سیطره رسانه‌ها آدم‌هایی انتخاب می‌شوند که به شومن و بازیگر نزدیک‌ترند تا یک سیاستمدار!
و این نکته نیز گفتنی است که آیا آقای حسین دهباشی تصور نمی‌کند به خاطر ساخت آن جملات و فریب افکارعمومی، یک عذرخواهی تمام و کمال به ملت بدهکار است؟!



پیروی انگلیس از آمریکا در سخت‌گیری ویزایی برای اتباع ایران
پس از سخت‌گیری‌های ویزایی آمریکا علیه ایران، دولت انگلیس هم سخت‌گیری‌ها در این زمینه را تشدید کرد.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: به رغم بهبود روابط دوجانبه میان لندن و تهران، انگلیس به طور چشمگیری صدور ویزا برای ایرانیان را دشوار کرده است؛ اقدامی که از دید ناظران مشابه قوانین ضد مهاجرتی ترامپ است.


گاردین افزود: سفارت انگلیس در تهران تعداد محدودی وقت ملاقات برای صدور ویزا اعلام می‌کند. همین مسئله سبب شده است تا این نشریه، طی ماه‌های اخیر شکایت‌های متعددی را از سوی متقاضیان ایرانی نسبت به فساد در سیستم وقت‌دهی از سوی سفارت انگلیس در تهران دریافت کند.
این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: متقاضیان ویزای انگلیس در ایران، اقدام سفارت این کشور مبنی بر واکاوی صورتحساب بانکی افراد در حالی که تمام مدارک مورد نیاز ارائه شده است را، بهانه‌ای برای رد درخواست ویزای متقاضیان توصیف می‌کنند.


گاردین نوشت: یک تصویرگر ایرانی که برای شرکت در فستیوال بین‌المللی کتاب «ادینبرو» درخواست ویزا کرده بود، می‌گوید که سفارت انگلیس در ابوظبی درخواست وی را رد کرده است. در نامه سفارت انگلیس، که از سوی گاردین مشاهده شده، آمده که او حتی حق درخواست تجدیدنظر در رابطه با تصمیم سفارت را هم ندارد.


گاردین با اشاره به فرازهایی از نامه یاد شده خطاب به این هنرمند ایرانی نوشت: شما یک صورتحساب بانکی ارائه داده‌اید که در آن مبلغ 679 میلیون و 529 هزار ریال موجودی دارد؛ اما مشخص نیست که منبع این هزینه کجاست؛ بدین ترتیب من قانع نیستم که این دارایی متعلق به شما و هزینه سفرتان است. این در حالی است که احسان عبداللهی می‌گوید: تمام مدارک، فیش حقوق و قرارداد کاری‌ام را ضمیمه کرده بودم؛ طبیعی است که من مقداری پس‌انداز هم داشته باشم چون از 18 سالگی در کار تصویرگری فعالیت داشته‌ام.


گاردین نوشت: در همین حال «نیک برلی» مدیر فستیوال بین‌المللی ادینبرو با انتشار پیامی در صفحه توییتری‌اش تصمیم سفارت انگلیس را به باد انتقاد گرفت و نوشت: چرا بایستی دولت انگلیس برای سومین سال متوالی برای نویسندگان ایرانی ویزا صادر نکند.
تشدید سخت‌گیری‌های ویزایی آمریکا و انگلیس در حالی است که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال پیش با ادعای اینکه اعتبار پاسپورت ایران پایین است، گفته بود این  اعتبار را بالا خواهد برد.


خراسان

اعترافات تلخ مسئولان دولتی درباره احیای مخازن نفتی

بر اساس گزارش جدید یک نهاد مسئول در کابینه که به مدیران ارشد اجرایی کشور ابلاغ شده، با تشریح چالش ها و تنگناهای بخش انرژی کشور، اعلام شده است علاوه بر بالا بودن شدت انرژی و پایین بودن بهره وری این بخش در کشورمان، ضریب «بازیافت مخازن نفتی» ایران پایین بوده و طرح های ازدیاد برداشت نیز به طور کامل اجرا نشده که یکی از علل مهم آن، تحقق نیافتن کامل اهداف برنامه تزریق گاز به مخازن نفتی در سال های اخیر به دلیل کمبود گاز و افزایش مصرف آن است.

دستور 2 هزار میلیاردی کابینه برای خرید بالگرد

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزارت اقتصاد، مقرر شده با توجه به اختیارات ناشی از تبصره 13 قانون بودجه امسال، مبلغ 2 هزار میلیارد ریال از محل منابع قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، به منظور پیشگیری و آمادگی برای مقابله با سوانح، حوادث و بحران ها در حوزه خرید و تامین بالگرد هزینه خواهد شد و جمعیت هلال احمر باید گزارش عملکرد خود در این بخش را هر 3 ماه یک بار به دولت ارائه کند.


ایران

مصطفی میرسلیم: وقتی رئیسی را با تتلو دیدم گفتم کار آقای رئیسی تمام است

سید مصطفی میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه در انتخابات ریاست جمهوری، رفتارها و مواضع ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف نامزدهای اصولگرا در انتخابات را مورد انتقاد قرار داد. به گزارش ایلنا، نامزد حزب مؤتلفه اسلامی در جمع فعالان سیاسی اراک به انتقاد از جبهه اصولگرایان پرداخت و گفت: کسب ۱۶ میلیون رأی مقابل رئیس جمهوری که دور دوم هست، دستاورد بزرگی است و رئیس جمهوران قبلی رأی بیشتری آورده بودند. چنانچه اگر به رأی آقای توکلی مقابل آقای هاشمی نگاه کنید می‌بینید ایشان چهار میلیون رأی بیشتر نیاورد.


وی افزود: اما اشکالی در کار دوستان ما و فعالان جمنا بود که فکر می‌کردند اگر کناره‌گیری صورت بگیرد آرا به سبد آقای رئیسی اضافه می‌شود. طیفی قالیباف را قبول داشتند اما وقتی قالیباف کنار رفت، رأی او به سمت آقای روحانی رفت و عده‌ای هم رأی ندادند. آقای روحانی آنقدر مردم را از آقای رئیسی ترسانده بود که مردم از ریاست جمهوری او وحشت داشتند.‌ همان موقع هم من به خبرنگاران گفتم کنار رفتن ایشان خیلی حیف شد. این از سر دلسوزی برای آقای قالیباف نبود؛ چون من به ایشان انتقادات زیادی داشتم و گفتم بعضی تصمیمات قالیباف نه برای تهران که برای کشور بد است.


میرسلیم افزود: اشتباه دیگر این بود که روز پنجشنبه اعلام کردند میرسلیم انصراف داده است. من شانزده دانشگاه برای سخنرانی رفته بودم و در همه این سخنرانی‌ها جنجال و شلوغ بود و در این برنامه‌ها بسیاری دانشجویان می‌گفتند اگر شما انصراف دهید یا رأی نمی‌دهیم یا به روحانی رأی می‌دهیم. من دیدم با این منطق اشتباه است که انصراف دهم و انصراف من آب به آسیاب روحانی بود. اما متأسفانه این اشتباه انجام شد و بیانیه مؤتلفه منتشر شد. من افسوس خوردم که زحمت بچه‌های مؤتلفه هدر رفت. حرمت این زحمت‌ها باید حفظ می‌شد. برای ما که رأی اصالت نداشت، گفتمان حق اصالت داشت. وی افزود: من خودم به جهانگیری ایراد می‌گرفتم شما چرا نامزد شدی وقتی می‌خواستی انصراف دهی؟ بعد خودم اگر انصراف می‌دادم این تناقض بود اما متأسفانه بیانیه حزب را همه دیدند اما بیانیه تکذیب من را کسی ندید.


میرسلیم گفت: من از اعضای مؤتلفه خواستم دیداری با آقای رئیسی داشته باشم که از من دعوت کرده بودند و بعد تصمیم بگیرم. رفتم خدمت آقای رئیسی و یک آقایی کنار ایشان بود. رفیق من گفت ایشان آقای تتلو هستند.


 وی افزود: من سلام و علیکی با ایشان کردم و با خودم گفتم این چه کاری بود آقای رئیسی کرد؟ آقای روحانی می‌رود با آقای شجریان که در ماه رمضان ربنا می‌خواند و آقای رئیسی می‌رود با تتلو که تصاویرش با آن وضع در اینترنت پخش شده بود. بعد به ما می‌گفتند تتلو توبه کرده! مگر این روش تبلیغ است؟ الان این توبه کرده می‌خواهد از شما دفاع کند؟ در دلم گفتم کار تمام شد و آقای رئیسی از این کار ضربه خورد.نامزد مؤتلفه درباره دیدار روز آخر با رئیسی دیگر نامزد انتخابات گفت: درباره انصراف به ایشان گفتم نظر شما چیست؟ من یقین دارم عده‌ای از جوانان و دانشگاهیان هستند که اگر من انصراف دهم به شما رأی نمی‌دهند. آقای رئیسی گفت بله مردم خیابان شاید حرف گوش کنند؛ اما دانشگاهیان اگر انصراف دهید به سمت من نمی‌آیند و اشتباهی که درباره قالیباف پیش آمد درباره من تکرار نشود.میرسلیم تصریح کرد: یکی از مسائلی که دل من را قرص کرد تأکید آقا بر حضور سلایق مختلف در انتخابات بود. من احساس کردم که آقا منظورشان من است چون اگر من می‌رفتم فضا دو قطبی می‌شد چون آقای هاشمی‌طبا گفته بود به آقای روحانی رأی می‌دهد.


واکنش بازپرس به ادعاهای بقایی درباره فریدون
بازپرس پرونده حمید بقایی با تکذیب ادعاهای وی درخصوص حسین فریدون، گفت: توهین‌ها و تهمت‌های بقایی به مسئولان قضایی نمی‌تواند مفر ایشان از چنگال عدالت باشد.به گزارش ایسنا، بیژن قاسم‌ زاده در واکنش به ادعاهای این متهم درخصوص حسین فریدون گفت: هیچ صحبتی بین من و متهم درخصوص اتهام آقای فریدون رد و بدل نشده و قویاً ادعاهای آقای بقایی را تکذیب می‌کنم.
وی درخصوص اظهارات اخیر بقایی علیه مسئولان قوه قضائیه گفت: این توهین‌ها و تهمت‌های ناروا به مسئولان قوه قضائیه، رجزخوانی‌های عوامفریبانه است و به نظر این بازپرسی نمی‌تواند مفر ایشان از چنگال عدالت باشد و آنچه مسلم است، اشاعه اکاذیب و اتهامات ناروا به مسئولان عالی قضایی که در طول انقلاب کارنامه‌ای درخشان از خود باقی گذاشته‌اند، نشان شجاعت نیست و با ادعای عدالتخواهی و سرباز امام زمان(عج) بودن مغایرت دارد.

حمید بقایی در بیمارستان بستری شد
حمید بقایی به دلیل ابراز ناراحتی گوارشی در بیمارستان خصوصی «نیکان» بستری شد.
به گزارش  فارس، به گفته نوید کاشانی راد متخصص داخلی پس از انجام معاینات دقیق پزشکی، دستور بستری شدن بقایی در بیمارستان را صادر کرده است. کاشانی راد افزود: احیای وضعیت اولیه جسمانی  بقایی مستلزم بررسی های همه جانبه با هدف یافتن راه های جبران آسیب های وارده است و ما امیدواریم که در طول هفته آینده بتوانیم ایشان را به وضعیت قابل قبولی برسانیم.


آرمان

وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای مدیران تلگرامی

وکیل مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای متهمان این پرونده خبر داد و گفت: سه نفر از این افراد با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند. علی مجتهدزاده در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب گفت: با تصمیم دادگاه برای هر شش نفر از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شد که آقایان باقری، نقدی و جمشیدی با تودیع وثیقه آزاد شدند. نیما کشوری هم فردا با تودیع وثیقه آزاد می‌شود. وکیل ادمین‌ کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب گفت: آقای سبحان جعفری تاحالا نتوانسته وثیقه مورد نظر را تامین کند و ان‌شاءا... بتواند این میزان وثیقه را تودیع کند و آزاد شود و یا اینکه با نظر دادگاه تخفیف داده شود که این فرد هم آزاد شود.  این وکیل دادگستری افزود: از متهم دیگر این پرونده خبری ندارم. البته این قدم مثبتی است که در رسیدگی این پرونده صورت گرفته است. ان‌شاءا... ادامه پرونده هم به همین منوال و عادلانه صورت بگیرد.

تکرار اقدام غیرحرفه‌ای آمریکا در خلیج فارس

روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه از تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای آمریکایی‌ها طی یک هفته گذشته در خلیج فارس خبر داد. این نهاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با گذشت چند روز از اقدام تحریک‌آمیز یک رزم‌ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس که با شلیک دو گلوله‌ی هوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه صورت پذیرفت، شناورهای آمریکایی این‌بار در منطقه‌ میانی خلیج فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند. این اطلاعیه می‌افزاید: در ساعت 4 بعد از ظهر جمعه (6 مرداد) ناو هواپیمابر نیمیتز و رزم‌ناو همراهش در حالی که تحت رصد و رهگیری ناوچه‌های موشک‌انداز ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه قرار داشتند، در محدوده‌ نفتی-گازی «رسالت» اقدام به پرواز بالگرد و نزدیک شدن به شناورهای سپاه کردند. در این اطلاعیه با اشاره به هوشمندی و هوشیاری رزمندگان نیروی دریایی سپاه تصریح شده است: آمریکایی‌ها با حرکتی تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای، با اخطار به شناورهای ناوتیپ ذوالفقار مبادرت به پرتاب منور ورزیدند که رزمندگان اسلام بدون اعتنا به رفتار نامتعارف و غیرمعمول شناورهای آمریکایی، ماموریت خود را در منطقه دنبال کردند که ناو هواپیمابر و رزم‌ناو همراه منطقه را ترک کردند.

پاسخ ایران به تهدیدات غیر برجامی

سفیر ایران در لندن اعلام کرد که ایران تهدیدات غیر برجامی و اقدامات نقض برجام را پاسخ خواهد داد. حمید بعیدی‌نژاد در توئیتر خود نوشت: ایران تهدیدات غیر برجامی را با اقدامات متقابل غیر برجامی و اقدامات نقض برجام را با اقدامات متقابل برجامی پاسخ خواهد داد. آمریکا در اقدامی نقض‌کننده روح و متن برجام قانونی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن موسسات و شرکت‌ها و افراد مرتبط با فعالیت‌های نظامی ایران در لیست تحریم‌های این کشور قرار می‌گیرند. این درحالی است که آمریکا در نامه‌ای به کنگره پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است. با این حال همزمان تحریم‌هایی را علیه ایران به بهانه نفوذ و نقش‌آفرینی تهران در منطقه و در مقابله با تروریسم وضع کرد. علاوه بر آن آمریکا در واکنش به آزمایش موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» تعدادی از شرکت‌های مرتبط با صنایع نظامی متعارف ایران را تحریم کرد.

پاسخ بازپرس به ادعای بقایی

بازپرس پرونده حمیدرضا بقایی با تکذیب ادعاهای وی درخصوص حسین فریدون، گفت: توهین‌ها و تهمت‌های بقایی به مسئولان قضائی نمی‌تواند مفر ایشان از چنگال عدالت باشد. بیژن قاسم‌زاده در واکنش به ادعاهای این متهم در خصوص حسین فریدون گفت: هیچ صحبتی بین من و متهم در خصوص اتهام آقای فریدون رد و بدل نشده و قویا ادعاهای آقای بقایی را تکذیب می‌کنم. وی در خصوص اظهارات اخیر بقایی علیه مسئولان قوه قضائیه گفت: این توهین‌ها و تهمت‌های ناروا به مسئولان قوه قضائیه، رجزخوانی‌های عوام‌فریبانه است و به نظر این بازپرسی نمی‌تواند مفر ایشان از چنگال عدالت باشد و آنچه مسلم است اشاعه اکاذیب و اتهامات ناروا به مسئولان عالی قضائی که در طول انقلاب کارنامه‌ای درخشان از خود باقی گذاشته‌اند، نشان شجاعت نیست و با ادعای عدالتخواهی و سرباز امام زمان‌(عج) بودن مغایرت دارد. قاسم‌زاده تصریح کرد: این بازپرسی به مردم شریف ایران اطمینان می‌دهد که هرگز تحت تاثیر رجزخوانی‌های متهم قرار نگرفته و مصمم‌تر به رسیدگی به این پرونده ادامه خواهد داد.

نامه سازمان بازرسی در مورد املاک نجومی

نماینده مردم تهران با تاکید بر غیر محرمانه بودن نامه سازمان بازرسی در مورد املاک نجومی شهرداری تهران اظهار کرد:‌ این پرونده محرمانه نبوده بلکه در قالب مکاتبه‌ای به تعدادی سازمان رونوشت خورده است.محمود صادقی درباره غیرمحرمانه بودن نامه املاک نجومی، گفت: زمانی هم که آقای یاشار سلطانی در بازداشت بودند در تذکری در صحن علنی بیان کردم که این پرونده محرمانه نبوده بلکه در قالب مکاتبه‌ای به تعدادی سازمان رونوشت خورده است. نماینده مردم تهران درمجلس تصریح کرد: رونوشتی از این نامه نیز در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران ارائه شد که مهر محرمانه سازمان بازرسی نداشت. او با تاکید بر غیرمحرمانه بودن نامه سازمان بازرسی در مورد املاک نجومی شهرداری تهران، افزود: از سوی دیگر ارجاع پرونده آقای سلطانی به دادگاه انقلاب به جای دادگاه مطبوعات جای بسی انتقاد دارد.

محکومیت ایران به پرداخت غرامت

یک دادگاه آمریکایی ایران را به پرداخت غرامت به قربانیان یک حمله تروریستی که واشنگتن ادعا می‌کند کار حماس بوده است، محکوم کرد. پایگاه خبری Law 360، که یک وبسایت تخصصی در حوزه اخبار حقوقی قضائی است، نوشت؛ یک قاضی فدرال در ایالت واشنگتن روز پنجشنبه با صدور حکمی ایران را به پرداخت حدود 209 میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان یک حمله تروریستی در بیت‌المقدس محکوم کرد. این دادگاه مدعی است که نهادهای ایرانی مرتبط با حماس را که از فعالیت‌های تروریستی این سازمان حمایت مالی کرده‌اند، پیدا کرده است و جمهوری اسلامی ایران باید به خانواده‌های قربانیان این حادثه غرامت پرداخت کند. کریستوفر کوپر، قاضی این دادگاه آمریکایی، حکم داد که اورا کوهن، همسر سابقش شالوم و پنج فرزند آنها به دلیل جراحت‌های ناشی از بمب‌گذاری در یک اتوبوس در بیت‌المقدس مجاز به دریافت غرامت از دولت ایران هستند که مبلغ آن، از 75/15 میلیون تا ۳۹‌میلیون دلار خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات