تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۸۵

تاکید ناطق نوری بر رشد و تقویت احزاب در کشور

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/04/31 ـ شماره 4368 ـ صفحه 13)

در جهان امروز، مهم ترین تشکل‌های فراگیر مردمی، احزاب سیاسی هستند. حزب یک تجمع سیاسی سازمان یافته با اصول، عقاید و مرام و مسلک واحد است. اهمیت احزاب و نقش آنها در توسعه سیاسی جامعه نیازمند تاکید و تکرار نیست.

برای نیل به آرمان‌های بزرگ اجتماعی ملی کسی نمی‌تواند بدون داشتن یک تشکیلات پشتیبان به اهداف خود برسد. بنابراین به منظور رسیدن به اهداف بلندمدت و پایدار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چاره‌ای جز تشکل و تحزب نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران فعالیت احزاب در ایران برای اولین بار در دوران مشروطه آغاز شد؛ حزبهایی مانند «دموکرات عامیون» و «اعتدالیون» در زمان مشروطه، «صلا‌ح‌طلبان» و «تجدد»در اوایل حکومت پهلوی اول، «توده»، «ایران» و «زحمت‌کشان» در دوران پهلوی دوم و جریان ملی شدن صنعت نفت و حزب «جمهوری اسلا‌می» در دوران معاصر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر تحولا‌ت سیاسی ایران تاثیرگذار بوده‌‌اند؛ هرچند که عموما احزاب در ایران نتوانستند مانند احزاب سایر کشورهای جهان اول نقش خود را در جریانات سیاسی ایفا کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، حزبها و تشکل‌های زیادی در ایران به وجود آمدند که البته این امر به دلیل طولانی بودن مدت اختناق سیاسی در دوران حکومتهای شاهنشاهی امری عادی بود. پس از سال 58 که نهادهای نظام اسلامی به مرور شکل گرفتند، احزاب توانستند به تناسب اوضاع آن برهه حساس کشور در تصمیم‌گیریها و رخدادهای روز سیاسی و اجتماعی نقش ایفا کنند اما در حال حاضر نقش احزاب در ایران نسبت به گذشته کمرنگتر شده شاید همین مساله است که باعث تاکید ناطق نوری بر تقویت احزاب در کشور شده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری در دیدار با شاخه جوانان حزب اعتدال و توسعه گفت: برای دولت، چهارسال پیش رو فرصتی است برای عملی نمودن وعده‌ها و استفاده از اندوخته تجربه‌هایی که طی سالیان گذشته به دست آمده است.

وی افزود: احزاب می‌بایست از اکنون برای چهارسال آینده برنامه‌ریزی کرده و دولت نیز می‌بایست به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشد که نه تنها مردم از رغبت خود سرخورده نشوند بلکه این شور و شوق در جامعه تداوم یابد. حدود۱۸ سال است که حزب اعتدال و توسعه ایجاد شده، می‌بایست بررسی کنید تا چه حد ظهور و بروز داشته؟ چه اندازه جاذب بوده و یا انعکاس بیرونی داشته است؟

ناطق نوری تصریح کرد: حزب مؤتلفه بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و حتی بنده به همراه اخوی شهیدم در این حزب فعالیت داشتیم. انصافاً تشکیلات منسجم و مؤثری بود و در متن انقلاب نقش بسیاری داشت، اما امروزه شاهدیم ظهور و بروزی نداشته و حتی قادر به جذب فرزندان خودشان در این تشکیلات نیستند. بنابراین احزاب باید آسیب شناسی داشته باشند و علل افولشان را بررسی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در برهه‌ای، دفاتر تحکیم وحدت ایجاد شد و حدود ۱۵سال بر دانشگاهها اثرگذار بودند، اما اکنون به افول رسیده‌اند. یکی از گزینه‌های مناسب برای خروج از وضعیت افول احزاب، تشکیل اتاق فکر برای بررسی مشکلات موجود و جذب نیروهای جدید و خوش فکر است. احزاب همواره باید تفکری وسیع داشته و در اداره امور کشور فراجناحی عمل شود. امروزه در احزاب دنیا، بحث برنامه‌ریزی، اجرا وتأمین مخارج اقتصادی جهت اداره و ساماندهی امور، مشخص و حتی شفاف‌سازی می‌شود تا بتوان حزب را رشد داد.

http://www.mardomsalari.net/4368/page/13/17866

ش.د9601209

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات