اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۸۸

شرکت های دانش بنیان قلب تپنده اقتصاد مقاومتی

در شرایط کنونی تنها شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند در کنار اشتغال زایی به تولید ثروت در کشور کمک کنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان با ارائه تاریخچه ای از قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در سال 89 مجلس قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را تصویب کرد که تا سال 92 این قانون عملا معطل بود. 
وی افزود: برای احیای این قانون کارگروهی تشکیل شد که صلاحیت شرکت های دانش بنیان را مورد ارزیابی قرار دهد. 
این کارگروه از وزارت خانه های صنعت، بهداشت، علوم، دفاع و رفاه، و صندوق نوآوری شکوفایی که یکی از پایه های این شرکت های دانش بنیان است تشکیل شد و دبیرخانه کارگروه در معاونت علمی رئیس جمهور است.
وی افزود: در سال 92 ده شرکت دانش بنیان داشتیم، امروز 3119 شرکت دانش بنیان داریم. موضوع شرکت دانش بنیان در ابتدا یک راهبرد دراز مدت بود اما امروز به گفتمان تبدیل شده است. 
رهبر معظم انقلاب به عنوان شخص اول مملکت به این موضوع تاکید دارند.
رئیس جمهور، مجلس، آحاد مردم، دانشگاهیان و تمام بازیگرانی که در زیست بوم فناوری بازیگران اصلی شرکت های دانش بنیان گفته می شود به این موضوع واقف هستند که راه نجات اقتصاد کشور، راه توجه به نیروی انسانی خلاق و کارآمد در کشور فقط از از طریق شرکت های دانش بنیان می گذرد.

وی افزود: سی هزار میلیارد تومان ارزش دارایی بوده که این شرکت ها برای کشور خلق و 15 هزار نفر اشتغال زایی کرده اند. یک رشد و آتیه خوب را بری کشور می بینیم چون جامعه جوان و خلاق ما در حال ورود به این بازار است. کاری که معاونت علمی به عنوان راهبرد در کنار کارهای خود در نظر گرفته هدایت، حمایت و ساماندهی این شرکت هاست.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان شرکت های دانش بنیان در سه حیطه نوپا، تولیدی و صنعتی تقسیم بندی کرد و افزود: هر شرکتی که در هر موضوعی صاحب ایده و توانی برای اجرای طرحش داشته باشد می تواند از تسهیلات حمایتی از شرکت های دانش بنیان بهره مند شود، البته بیان این نکته مهم است که یک چنین شرکت هایی نیابد دولتی یا شبه دولتی باشند بلکه باید بطور کامل توسط بخش خصوصی اداره شود.

او افزود: در فضای اقتصاد مقاومتی کنونی در کشور شرکت های دانش بنیان قلب تپنده اقتصاد کشور هستند لذا در شرایط کنونی دیگر نمی توان دانشجویان را به عنوان تکنسین به خارج فرستاد بلکه باید از توان و نیروی فکر همین جوانان در قالب شرکت دانش بنیادن استفاده نمود.

به گفته کرمی همه شرکت هایی که تمایل به دریافت تسهیلات هستند باید دانش بنیان باشند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان درباره پایه و اساس شرکت های دانش بنیان گفت: دانشگاه، مراکز رشد، وی سی ها، مراکز شتاب دهنده ها و پارک های علم و فناوری پایه و اساس شرکت های دانش بنیان را شکل می دهند.

او افزود: صاحبان شرکت های دانش بنیان در ابتدا یک تولید کننده هستند که در مرحله بلوغ تبدل به شتاب دهند می شوند و در این حالت جدید خود قادرند از سایر شرگت های نوپا حمایت کنند.
کرمی با اشاره به اینکه در سرمایه گذاری های نوین بر خلاف سرمایه گذاری های سنتی که بیشتر روی معادن و یا نفت و گاز صورت می گرفت، امروز روی فناوری و علوم نوین صورت می گیرد گفت: در حمایت از مالکیت معنوی، دولت لایحه ای را تقدیم مجلس کرده که براساس آن از پایایی شرکت های دانش بنیان به گونه ای حمایت می شود که اگر فرد در شرکتی مشابه در خارج کار می کرد از همان تسهیلات بهرمند می شد.
به گفته کرمی در حال حاضر 50 میلیون موبایل در کشور فعال است که هزاران شرکت مختلف می توانند برای شبکه های مجازی آن تولید محتوا کنند که این به معنای 145 هزار میلیارد تومان درآمدی است که می تواند جذب اقتصاد کشور شود، با این مبلغ هم می توان به صدور فرهنگ اقدام کرد و هم اشتغال زایی نمود.
دبیر ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در ادامه افزود: معاونت علمی و فناوری دولت به دنبال شناسایی موانع موجود در راه شکوفایی شرکتهای دانش بنیان هستند، آنچه اهمیت دارد ذکر این نکته است که نوآوری و تغییر در کشور ما شروع شده و به زودی روندی جهشی خواهد داشت.

صاحبکار رئیس امور شرکت های دانش بنیان در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: اقتصاد دانش بنیان در محافل آکادمیک مباحث مختلفی دارد اما به زبان ساده باید بگوییم اقتصاد در طول چند هزار سال گذشته که موج های زیادی پشت سر گذاشته است. زمانی اقتصاد کشاورزی بود بعد اقتصاد فئودالی و زمین داری بود بعد وارد انقلاب صنعتی شدیم که در اقتصاد صنعتی موج های مختلفی در درون این انقلاب بود. 
در حال حاضر نکته مهم این است که با فرایندهایی از تولید ثروت مواجه می شویم که بنیان این نه نیروی انسانی نه ثروت قبلی بلکه بر اساس دانش است که در اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته بخشی از اقتصاد که بر اساس دانش و فناوری است، در حال گسترش است که باید در کشورمان نیز به این فعالیت های اقتصادی بپیوندیم.
وی افزود: مفهوم اقتصاد دانش بنیان در حجم درآمد شرکت ها مفهوم بزرگ و وسیعی دارد اما بر اساس میزان درامد این شرکت ها نسبت به کل شرکت های کشور زیاد نیست ولی نکته مهم رشد این حوزه است که به شدت در حال رشد است و شرکت هایی دیده می شود که در هفته ای ده درصد رشد داشته اند و فعالیت های رو به رشد این شرکت ها برای کشور بسیار نوید بخش روزهای خوب است. 
صاحبکار گفت: برای شرکت های دانش بنیان با توجه به مشکلاتی که داشتند بسته های حمایتی خاصی درنظر گرفتیم. تامین منابع مالی ارزان قیمت، استفاده از معافیت های مالیاتی به مدت 15 سال که 4 سال است به صورت عملیاتی اجرایی شده استفاده از معافیت های گمرکی، استفاده از تسهیلاتی برای استقرار در شعاع شهرهای بزرگ که این مزایا با کمک دستگاههای مختلف طراحی شده است.
وی افزود: مثلا با بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی هایی انجام شده برای اینکه افراد کلیدی فعال در شرکت های دانش بنیان در سربازی روی پروژه هایی دفاعی متمرکز شوند بعد بتوانند پایان خدمت بگیرند یا برنامه هایی در امور مشاوره ها و مسائل مالی و مسائل بیمه ای و ... کارهایی در حال انجام است. 
صاحبکار گفت: مجموع بسته برنامه ای که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با همکاری دیگر دستگاهها در حال پیگیری است حدود 110 برنامه حمایتی مختلف می باشد که اطلاع رسانی شده است و شرکت های دانش بنیان می توانند از این شرکت ها استفاده کنند.
صاحبکار گفت: کاری که در کشور در حال انجام است به همت همه دستگاهها در کشور صورت می گیرد. وزارت صنعت، علوم، بهداشت، دفاع و جهاد کشاورزی بررسی متنوعی برای زیست بوم دانش بنیان در حال انجام دارند. پارک های فناوری مراکز رشد به همت وزارت بهداشت وعلوم شکل گرفته اند که زیرساخت مهمی در این زمینه هستند.

وی در ادامه گفت: در خصوص بحث مالی تصور این است که باید شرکت ها وام بگیرند درحالیکه عمده تامین مالی بر اساس سرمایه گذاری و مشارکت در بازار سرمایه و بورس است چون ریسک در این حوزه و سود هم بالاست بنابراین مکانیزم شکل گرفته در دیگر کشورها نیز بر اساس وام نبوده است.
سازمان بورس اوراق بهادار آیین نامه ای برای صندوق های خطر پذیر مصوب کرده است که از بازار سرمایه تامین منابع می کنند و در این شرکت ها سرمایه گذاری می کنند که مجموعه این سرمایه گذاری ها سود آور خواهد بود. 

فعالیت هایی در اطراف دانشگاه های شریف و دانشگاه تهران شکل گرفته که در مجموعه های خصوصی فعالیت هایی داشته اند که فرایند ساده ای این مکانیزم در حال رشد است.

صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه های مختلف مثل اعطای وام های ارزان قیمت دارد. نکته مهم در توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان تکمیل زنجیره ها است که مهم است.
بازار سازی برای شرکت های دانش بنیان مهم است برای خریدار محصول منابع ارزان قیمت به عنوان لیزینگ قرار میدهیم که بتواند محصول شرکت دانش بنیان را خریدار کند. 
در نظر داریم معافیت مالی به شرکتی که طرح پژوهشی خود را به شرکت دانش بنیان داشته ارائه دهیم. اگر نیاز فناورانه خود را به شرکت دانش بنیان دادند، معادل مبلغی که به عنوان پروژه پژوهشی شرکت دانش بنیان دادند به عنوان معافیت مالیاتی در نظر گرفته می شود البته در دست بررسی و قرار است به صورت لایحه در دولت و در مجلس نیز بررسی شود. هدف کلی ما این است که نواوران را به توسعه بیشتر ترغیب کنیم.

مهبودی مدیر عامل شرکت دانش بنیان نیز در گفتگو با برنامه تیتر امشب گفت: در بعد مکان یک پزشک می تواند از گمرک استفاده کند و یک مکان پزشکی به این ترتیب ارزشش بالا می رفت.
وی افزود: همیشه سوال بود پایان نامه های پزشکی چه می شود؟ استاد می گفت اگر پتانسیل و چتر حمایتی موجود باشد تولید کننده ذینفع خواهد بود و از مقالات استفاده خواهد شد.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان ادامه داد: دو مرکز باهم همکاری می کنندیکی دانشگاه تهران و دیگری انستیتو پاستور.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات برخی شرکت های دانش بنیان این است که در مناطق دور از پایتخت و در مناطق محروم قرار دارند. به همین دلیل دسترسی به نیروهای متخصص ندارند.
کمبود منابع مالی هم یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان است اگر چه برای حل این مشکل اقداماتی انجام شده است.
شاید یک استارتاپ محصولات خوبی عرضه کند ولی فقدان استراتژی بازاریابی مناسب است و مشکل اینجاست که جایی نیست که در این موضوع به کمک این شرکتها بیاید وشرکتها باید خودشان از قبل فکر بازار محصولشان هم باشند.
ما دانش انتقال فنی را در بیو تکنولوژی به ترکیه و روسیه دادیم، از 160 دارو قبلا 13 دارو تولید می کردیم اما اکنون بیش از 20 دارو تولید می کنیم و هدف ما ورود به بازار اروپاست که 10 سال دیگر نمود آن را مشاهده خواهیم کرد.
تایوان کشوری است که نتوانست به بیوتکنولوژی دست پیداکند ولی قرار داد 2 میلیاردی در این زمینه امضا کرد.
وی افزود: ایران بعد از ژاپن تنها کشوری است که به داروهای بیو تکنولوژی دسترسی دارد و ما می توانیم سفیر سلامت باشیم ولی متاسفانه نگاه ما نگاه ملی نیست. 
وزارت بهداشت توانست برای تولید 7 دارو کمک کند. متاسفانه نگاه ما نگاه جزیره ای است نه کشوری و اگر قرار است سلامتی مردم تامین شود باید نگاه وسیع تری به آن صورت گیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات