تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۴۲۴

مولاوردی: برخورد «گشت ارشاد»ی با بدحجابی مؤثر نبوده است

(روزنامه ايران ـ 1396/04/28 ـ شماره 6547 ـ صفحه 4)

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در خصوص قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب گفت: این قانون نیاز به بازنگری جدی دارد و قانون کامل و به روزی نیست. این در حالی است که باید بپذیریم رویکرد سلبی صرف در زمینه عفاف و حجاب جواب نداده است.

شهیندخت مولاوردی در گفت‌ و گو با ایسنا با بیان آنکه با توجه به آغاز فصل گرما و متعاقب آن پوشش زنان، فعالیت گشت‌های ارشاد شدت گرفته و نام آن بر سر زبان‌ها می‌افتد گفت: پیشنهاد کردیم نظارت بر اجرای قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از وزارت کشور و ستاد صیانت از حقوق شهروندی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور باز گردد. کمااینکه در ابتدای تصویب این قانون نیز نظارت بر اجرای آن در همین شورا وجود داشت اما در دولت نهم و دهم مسئولیت نظارت بر اجرای آن از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به وزارت کشور منتقل شد و از همان زمان مسأله عفاف و حجاب و نظارت بر این قانون به نوعی جنبه امنیتی و سیاسی پیدا کرد.

او با تأکید بر آنکه باید به صورت اقناعی و ایجابی بر گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تأکید کرده و از این نقطه حرکت خود را آغاز کنیم گفت: فعالیت در زمینه رفع آسیب‌های حوزه عفاف و حجاب باید به صورت غیرمستقیم و با آسیب شناسی عملکرد گذشته صورت بگیرد تا بتوانیم عملکرد مناسب و مؤثری را ارائه دهیم. مولاوردی با اشاره به چند وجهی بودن پدیده بدپوششی همچنین گفت:‌ نگاه سیاسی صرف، نگاه سلبی صرف، نگاه فرهنگی صرف امروزه دیگر پاسخگو نیست. اگر تا به حال از گشت ارشاد نتیجه گرفتیم می‌توانیم این روند را ادامه دهیم. این در حالی است که معتقدم این روش نتیجه نداده و اگر مؤثر بود امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

مولاوردی همچنین با اشاره به عملکرد ستاد صیانت از حقوق شهروندی مستقر در وزارت کشور در خصوص ارزیابی رعایت عفاف و حجاب در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی گفت: ستاد صیانت از حقوق شهروندی تمامی دستگاه‌ها را به صورت مستمر بازرسی کرده و گزارش عملکردی از وضعیت دستگاه‌ها در مقابل قانون عفاف و حجاب ارائه می‌کند و بر این اساس دستگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و نمره می‌گیرند که معتقدم اثربخشی چنین رویکردی باید مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد و اینکه آیا با این راهکارها و شیوه‌ها و روش‌ها راه به جایی برده‌ایم یا خواهیم برد؟

وی در خصوص صدور مصوبه‌ای مبنی بر بازرسی حجاب زنان کارمند دولت از سوی وزارت کشور نیز گفت: وزارت کشور دستورالعملی دارد که همه ساله در آستانه فصل تابستان که امسال مقارن با آغاز ماه مبارک رمضان بود به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند، اما در سال جاری شاهد آن بودیم که پس از ابلاغ این دستورالعمل به نهادها و دستگاه‌ها واکنش‌هایی ایجاد شد. این در حالی است که این مصوبه جدید نیست و از قدیم وجود داشته و صرفاً به منظور یادآوری همه ساله در آستانه فصل تابستان مجددا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/192011

ش.د9601290

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات