سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۴۵۶
سردار سنایی راد:

حضور شخصیت های سیاسی مطرح دنیا گویای شکست استکبار جهانی در انزوای ایران است

امروز علی رغم تلاش نظام استکبار و برخی از رقبای منطقه‌ای برای انزوای جمهوری اسلامی ایران،‌این سطح از حضور هیئت‌ها و شخصیت‌های جهانی و منطقه‌ای، گویای بی‌تأثیر بودن اراده استکبار جهانی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است و ایران بدون این که هزینه‌ای بکند توان آن را دارد که یک مراسم معمول را به یک نشست جهانی برای اثبات استحکام و اقتدار خودش تبدیل کند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
حضور شخصیت های سیاسی مطرح دنیا گویای شکست استکبار جهانی در انزوای ایران استامروز رئیس جمهور دوازدهم ایران با برگزاری مراسم تحلیف و سوگند در محضر قرآن کریم، رسماً سکان قوه مجریه کشور را برای 4 سال آینده به دست خواهد گرفت. این مراسم در حالی برگزار خواهد شد که حضور سران و هیئت‌هایی از کشورها و شخصیت‌های جهانی در آن، به موضوع نخست بسیاری از رسانه‌ای بین‌المللی تبدیل شده است. از سوی دیگر، با توجه به شرایط منطقه‌ای و سیاست‌های راهبردی و لایتغیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات و مسائل منطقه‌ای و جهانی، استقبال بالای چهره‌های سیاسی از مراسم تحلیف در دهه چهارم انقلاب، گویای پیام‌های مهمی است. در همین زمینه خبرنگار سایت بصیرت گفتگویی با سردار رسول سنائی راد معاون سیاسی سپاه انجام داده که در ادامه می‌آید.

سردار، به نظر جنابعالی مراسم تحلیف امروز چه ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به تحلیف‌های گذشته شاخص می‌کند؟ 
مراسم تحلیف مطابق قانون اساسی، رویه ثابت همه دوره‌ها بوده و بخشی از مناسبات سیاسی معمول در کشور برای شروع به کار دولت جدید است که در این دوره هم انجام می‌شود. بنابراین از این حیث تفاوتی با سایر موارد ندارد. اما به نظر می‌رسد استقبالی که از دعوت جمهوری اسلامی برای شرکت در این مراسم از سوی هیئت‌های خارجی و شخصیت‌های سیاسی صورت گرفته، تفاوت‌هایی را نسبت به تحلیف‌های گذشته به وجود آورده است. این میزان استقبال در شرایط فعلی و تحولاتی که در سطح منطقه و دنیا اتفاق افتاده و نقشی که جمهوری اسلامی ایران در این تحولات دارد و می‌تواند داشته باشد معنی‌دار است.
به عنوان نمونه، حضور خانم موگرینی و نمایندگان کشورهای اروپایی در این مراسم بی‌ارتباط با رأی آوری آقای ترامپ و سیاست‌های بین المللی وی که موجب نگرانی اروپایی‌ها می‌شود، نیست. حضور گسترده هیئت‌هایی از کشورهای مختلف بی‌ارتباط با نقش منظقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جریان تکفیری تروریستی نیست، چرا که این جریان موجب نگرانی‌هایی در سطح دنیا و برخی از مناطق خاص مثل شمال آفریقا، آسیای میانه و آسیای جنوب غربی شده که قطعاً بخشی از شرکت‌کنندگان با توجه به نقش راهبردی جمهوری اسلامی در مقابله با این جریانات تکفیری تروریستی در مراسم حضور می‌یابند.
یکی از متغیرهای تعیین کننده برای تصمیم به شرکت در مراسم تحلیف از سوی برخی کشورهای حوزه شمال آفریقا، توجه به چنین نقشی از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. به طور مشخص حضور هیئت‌هایی از کشورهایی که در معرض آسیب این گروه‌های تکفیری تروریستی هستند. حضور کشورهایی از سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان، بی‌تردید بی‌ارتباط با این جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم نیست. از سوی دیگر در شرایطی که جریان تکفیری تلاش کرده با خط‌دهی و حمایت حامیانش ناامنی را به داخل جمهوری اسلامی ایران بکشاند که در این تلاش هم تا کنون ناموفق بوده‌اند. 
مجموعه مواردی که اشاره شد و سایر علل و عوامل گفته نشده در مجموع نوعی اعتبار و پرستیژ برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است.
برگزاری انتخابات کاملاً رقابتی که مؤید جمهوریت در مردم‌سالاری دینی و نقش مردم و استحکام پایه‌های نظام در برابر هر گونه چالش احتمالی است ، امروز به افزایش این اعتبار و پرستیژ منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کرده است. لذا به نظر می‌رسد که حضور برخی از این هیئت‌ها با توجه به منافعی که از قِبل افزایش سطح تماس با جمهوری اسلامی ایران دارند، قابل تحلیل است که خود این هم بی‌اعتنایی بسیاری از کشورها را به سیاست تهدید و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد.
بنابراین امروز با گذشت 39 سال از عمر پربرکت جمهوری اسلامی ایران، علی رغم تلاش نظام استکبار و برخی از رقبای منطقه‌ای ما برای انزوای جمهوری اسلامی ایران،‌این سطح از حضور هیئت‌ها و شخصیت‌های جهانی و منطقه‌ای، گویای بی‌تأثیر بودن اراده استکبار جهانی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است و ایران بدون این که هزینه‌ای بکند توان آن را دارد که یک مراسم معمول را به یک نشست جهانی برای اثبات استحکام و اقتدار خودش تبدیل کند.

حضور سران و هیئت‌های کشورهای مختلف در این مراسم چه پیامی می‌تواند به رقبای منطقه‌ای و دشمنان بین المللی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؟
قطعاً حضور دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی در این سطح، پیام روشنی برای دشمنان جمهوری اسلامی دارد. دنیا امروز به مثابه یک کل مطیع در برابر جریان استکبار نیست و کشورهایی وجود دارند که به استقلال احترام می‌گذارند و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران - که همواره مستقل از نظام استکبار بوده - امروز مورد احترام سایر کشورهاست و همانطوری که عرض کردم تلاش نظام استکبار و برخی از متحدهای منطقه‌ای آن‌ها برای منزوی‌سازی و فشار بیشتر بر ایران بیهوده بوده است. آمدن این میزان از شخصیت‌ها و هیئت‌های سیاسی به جمهوری اسلامی برای شرکت در مراسمی که کاملاً جنبه داخلی دارد، نشان دهنده اعتبار نظام مقدس جمهوری و استحکام نظام است و بیهوده بودن دشمنی‌ها علیه ایران را نشان می‌دهد. قطعاً آمدن این هیئت‌ها با محاسباتی صورت می‌گیرد و آن‌ها حتماً به پیامدهای این حضور توجه دارند و این نشان می‌دهد که آن‌ها فایده ارتباط با نظام جمهوری اسلامی را از هزینه‌های احتمالی آن بالاتر می‌بینندکه در واقع نمی‌تواند خوشایند دشمنان جهانی و منطقه‌ای ما باشد.

با توجه به هدف بلند مدت و راهبردی امریکا در خصوص ایجاد تنش و درگیری مذهبی در منطقه و اختلاف‌افکنی میان دولت‌ها و ملت‌های اسلامی، حضور سران کشورهای اسلامی در این مراسم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است که، گرچه تفاوت‌هایی در نوع نظام‌های بعضی از کشورهای منطقه‌ای ایران با جمهوری اسلامی وجود دارد، اما قطعاً جمهوری اسلامی و همسایگانش تهدیدهای مشترکی دارند که در پاسخگویی به این تهدیدات، همسایگان ایران، نقش ایران را پررنگ می‌بینند، همین‌طور در نیل به منافع و اهداف مشترک جهان اسلام پیشگام بودن جمهوری اسلامی برای کشورهای اسلامی الگو و فرصت است.
مثلاً مجموعه کشورهای اسلامی نسبت به سرنوشت فلسطین حساس‌اند و امروز پرچم‌دار اصلی مبارزه با صهیونیزم و دفاع از موجودیت فلسطین جمهوری اسلامی ایران است، امروزه تروریسم یک تهدید مشترک برای مجموعه کشورهای اسلامی است و پرچم‌دار مبارزه میدانی، عینی و قطعی با این جریان منحوس تکفیری که مخدوش کننده اسلام و جهان اسلام است، جمهوری اسلامی ایران است و همین‌طور دشمنی‌هایی که با جهان اسلام صورت می‌گیرد و اعتماد به نفسی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مقابله با این دشمنی‌ها وجود دارد، الهام بخش سایرین است. بنابراین می‌شود شرکت گسترده و فعال هیئت‌هایی از جهان اسلام را در این راستا ارزیابی کرد.

با توجه به سابقه کاری 4 سال آقای روحانی در کسوت ریاست جمهوری، اهداف و برنامه‌های 4 سال آینده وی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
رئیس جمهور، منتخب مردم است و در ساختار نظام ایفای نقش می‌کند. همانگونه که در حکم تنفیذ رهبر معظم انقلاب و صحبت‌های ایشان در این مراسم صورت گرفت و با توجه به مشکلات دخلی کشور، اولویت‌های اصلی جامعه، معیشت و اقتصاد است که رئیس جمهور بایستی در دوره پیش‌رو این اولویت‌های اساسی مردم را با بکارگیری توان داخلی و ارتباط دیپلماتیک با کشورهای جهان در کنار حفظ عزت و استقلال همه جانبه کشور در مقابل بیگانگان و ملاحظه برخی از دشمنی‌های نظام استکبار، پیش ببرد. این‌ها اولویت‌ها مطالباتی است که خواسته مردم و رهبری است و نظرسنجی‌هایی هم که می‌تواند به ایشان خط افکار عمومی را ارائه بدهد مؤید همین اولویت‌ها هستند. لذا امیدواریم که با عبور از فصل رقابت و شروع کار و خدمت انشاءالله در فرصت پیش‌رو، ایشان کارنامه درخشانی از خود باقی بگذارد و با پرهیز از هرگونه حاشیه‌روی که خواسته بدخواهان و برخی از محافل و حلقه‌های سیاسی رِند داخلی است که وجود بگو مگوهای بیهوده و فرسایش قدرت نظام را برای عبور از جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند،‌ انشاءالله آقای روحانی در راستای استحکام بخشی به نظام و افزایش کارآمدی که قطعاً به مقبولیت وی و رضایمندی مردم منتهی می‌شود، گام بردارند.

با تشکر از سردار سنایی راد که وقت خود را در اختیار پایگاه اطلاع رسانی بصیرت قرار دادند.

مصاحبه: اکبر کریمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات