صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۳۴۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 15 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی به توفیق الهی، هیچ گاه در مقابل استکبار و نظام سلطه تسلیم نشده و بر سر خواسته‌های آنها سازش نکرده است و به برکت ایثار و فداکاری شهدا، امروز علاوه بر اقتدار و پیشرفت بیشتر، شعارهای خود را نیز برجسته‌تر کرده است.(1396/5/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
نگاه راهبردی به میهمانان تحلیف

کانال‌ها و برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی همزمان با حضور میهمانان خارجی جوّ رسانه‌ای بسیار عجیبی علیه آنها راه انداختند و آنها را مورد تمسخر قرار ‌دادند که در این میان، متأسفانه کانال‌های منتسب به جریان‌های ارزشی طرفدار انقلاب بیش از دیگر رسانه‌ها با جملات طنز، تصویرسازی‌ها و خبرهای فکاهی این میهمانان را مورد هجمه قرار دادند.
با توجه به اینکه بسیاری از این میهمانان هنوز هم در کشور حضور دارند، توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ این مراسم یک نماد مردم‌سالاری برای نظام است و نباید آن را وارد تعلقات جناحی کرد و درصدد تخریب، تمسخر یا کوچک کردن آن بود.
۲ـ با وجود اینکه جبهه استکبار اعلام می‌کند جمهوری اسلامی منزوی شده است؛ اما رسانه‌ای شدن حضور پرتعداد میهمانان به نحو متعالی، نشان‌دهنده هوش و ذکاوت در مقابله با عملیات روانی دشمن است.
۳ـ ممکن است حضور کشورهای مستضعف و فقیر که قدرت سیاسی و اقتصادی تأثیرگذاری ندارند، در چشم عده‌ای کم اهمیت جلوه کند؛ اما باید توجه داشت که راهبرد حضرت امام خمینی(ره) رساندن گفتمان انقلاب به ملل مستضعف بود؛ زیرا زمینه پذیرش آنها بیشتر است.
4ـ هر یک از این کشورها در سازمان ملل یا نهادهای بین‌المللی یک رأی دارند و به منزله یک حاکمیت سیاسی مستقل نگریسته می‌شوند.
5ـ از آنجایی که این افراد میهمانان جمهوری اسلامی هستند و با دعوت رسمی مقامات کشورمان به اینجا سفر کرده‌اند، شایسته است رسم میهمان‌نوازی ایرانی که در جهان مثال‌زدنی است، برای آنان به جاآورده شود.
بر اساس نگاه کلان راهبردی، هر پدیده‌ای در روابط بین‌الملل ارزش و شأنیتی دارد که نباید به سادگی از آن گذشت، بسیاری از کشورها با سلطه‌گری و زورگویی جریان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را در رأی‌گیری‌های مختلف از آن خود می‌کنند و برخی نیز همچون عربستان با چمدان‌های جادویی پر از دلار و مسکوکات؛ اما جمهوری اسلامی ایران با نفوذ معنوی خود توانسته است بیش از یک سوم سران کشورهای جهان را در مراسم تحلیف جمع کند و قدرت خود را به نمایش بگذارد که نباید این فرصت مغتنم را با پرداختن به حواشی و مسائل بی‌اهمیت از دست داد.

▼ گزارش روز
شیفته و پاسخگو!

اینکه زنان به منزله بخش بزرگی از جامعه می‌توانند و حق دارند بر صندلی‌های تصمیم‌گیری کشور تکیه بزنند موضوعی بدیهی و روشن است، اینکه در صورت شایستگی یک خانم نباید به دلیل جنسیتش از میان گزینه‌های تصدی جایگاه‌های مختلف در نظام حذف شود، کاملاً درست و صحیح است، اینکه نمایندگان زن مجلس و زنان در جامعه حق دارند از رئیس‌جمهور و دیگر مدیران مطالبه کنند که زنان توانمند باید در بخش‌های مختلف کشور به کار گرفته شوند، مطالبه‌ای به حق است که نه هیچ منافاتی با شرع دارد و نه هیچ تضادی با هنجارها و باورها و رسوم ایرانی؛ زنان ایرانی از روزهای اول انقلاب اسلامی تا به امروز، چه در دوران جنگ، چه در مبارزه با رژیم پهلوی، چه در مدیریت‌های کلان کشور و... حضوری فعال داشته‌اند؛ اما عجیب، ناباورانه و انتقادبرانگیز است که یک فعال سیاسی درباره به‌کارگیری زنان در کابینه دوازدهم این‌گونه سخن بگوید: «موگريني ميهمان ويژه مراسم تحليف است. ممكن است سؤال كند كابينه ٢٤ ميليونى چرا وزير زن ندارد؟ پاسخ احتمالى چيست؟» نگرانی آذر منصوری، فعال اصلاح‌طلب از پرسش احتمالی خانم موگرینی از مسئولان کشورمان، بیش از آنکه نشان‌دهنده اهمیت حضور زنان در کابینه دولت آینده باشد، از این مسئله پرده برمی‌دارد که هنوز افراد و جریان‌هایی هستند که 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به خون غلتیدن هزاران نفر از مردان، زنان و جوانان در راه استقلال این کشور نگران پاسخگویی به بیگانگان و نارضایتی آنان از تصمیمات داخلی‌اند؛ هنوز افرادی به اصطلاح چهره سیاسی در این کشور حضور دارند که خود را به پاسخگویی به مقامات خارجی درباره انتخاب مدیران در داخل کشور ملزم می‌دانند! تفکری، درست در مقابل نظر مردم و مبانی انقلاب شکوهمند که ملت ایران رقم زد، البته خانم موگرینی روز گذشته پس از دیدار با مقامات کشور و حضور در مراسم تحلیف، که متأسفانه با حواشی و رفتارهای زننده برخی نمایندگان فراکسیون امید نیز همراه شد، کشور را ترک کرد و درباره اعضای کابینه دوازدهم صحبتی نکرد؛ اما این زنگ هشدار برای مردم به صدا درآمد که باید در برابر نیروها و جریاناتی که شیفته غربی‌ها هستند و خود را به پاسخگویی به آنان ملزم می‌دانند، هوشیاری بیشتری داشته باشند!

▼ خبر ویژه
تهدید رئیس‌جمهور!

قاسم میرزایی‌نیکو، از اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گمانه‌زنی‌ها خبرهای امیدوارکننده‌ای از کابینه به گوش نمی‌رساند، گفت: هنوز به فهرست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به انتشار درمی‌آید، اطمینان نداریم؛ زیرا آقای رئیس‌جمهور قصد دارد از دو هفته فرصت خود پس از مراسم تحلیف استفاده کند. در صورتی ‌که 50 درصد تغییرات در کابینه دولت شامل افرادی نشود که مردم خواهان تغییرات آنان بودند، نشان‌دهنده آن است که آقای رئیس‌جمهور به رأی مردم جفا کرده است و در صورتی که خواسته مردم موردنظر آقای روحانی قرار نگیرد، در عمل نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری بی‌توجه به این مسئله قدم برمی‌دارد. وی اظهار داشت: روی دادن این مسئله نشان از بدعهدی رئیس‌جمهور با مردم دارد؛ زیرا رأی‌دهندگان با رئیس‌جمهور عهد بستند، در صورتی ‌که این کار بر اساس وعده‌ها و شعارهای او محقق نشود و کلام حسن روحانی با عمل او همخوانی نداشته باشد، عقد باطل می‌شود(!).

▼ اخبار
1ـ  امارات چه نقشی در کودتای نافرجام ترکیه داشت؟

روزنامه «هافینگتن‌پست» در مطلبی با استناد به سخنان مقامات رسمی، به نقش امارات در کودتای نافرجام ترکیه پرداخت و نوشت: «الشیخ محمد بن‌زاید، ولی‌عهد ابوظبی چند هفته پیش از کودتای ترکیه مبلغ هنگفتی از اموال خود را به جنبش فتح‌الله گولن، مبلّغ مخالف دولت ترکیه که در آمریکا به سر می‌برد، داد تا گولن بتواند از نیروهای خود در ارتش و نیروهای امنیتی برای برپایی کودتا استفاده کند. گزارش‌ها حاکی است محمد بن‌زاید برای تحویل اموال به فتح‌الله گولن از طریق محمد دحلان، شخصیت بحث‌برانگیز فلسطینی اقدام کرد.» این روزنامه همچنین نوشت: «یک مقام امنیتی امارات از ارتباط کشورش با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ترک پرده برداشت. در واقع، امارات از این روزنامه‌نگاران و برخی از رسانه‌ها مانند «اورینت تی وی» که مالک آن یک تاجر سوری است، خواسته بود تا علیه ترکیه شایعه‌پراکنی کنند. از این رو می‌توان گفت همکاری کشور امارات با اعضای جنبش گولن، همکاری عمل‌گرایانه محض است که نشان از روابط بد این دو کشور (امارات و ترکیه) است تا جایی که مقامات دیپلماتیک دو کشور در پاسخ به پرسشی درباره اصلاح روابط گفته‌اند، پیش از کودتا چنین چیزی ممکن بود؛ اما الآن اختلافات بیش از هر زمان دیگر است.»

2ـ نیمی از کابینه روحانی سابقه اطلاعاتی دارند

محمدعلی ابطحی در یادداشتی از معرفی وزیر جوانی در کابینه جدید حسن روحانی برای تصدی وزارت ارتباطات حمایت کرده و در دفاع از سابقه اطلاعاتی وی می‌نویسد: در فهرست وزرا، برای اولین بار یکی هست که متولد بعد از انقلاب است. این تصمیم شجاعانه‌ای است. رکوردشکنی کم‌نظیری در اعتماد به جوانان است. چیزی که هم دکتر روحانی روی آن اصرار داشت و هم همه ما درخواست داشتیم. شنیده‌ام بعضی‌ها می‌گویند قدیم‌ها در وزارت اطلاعات بوده است. این در حالی است که کم و بیش نصفی از این کابینه سابقه اطلاعاتی دارند. چرا تنها به این جوان که فقط کار فنی و مهندسی می‌کرده و شنود هم نمی‌کرده، گیر می‌دهند؟!

3ـ ثامن، مهر اقتصاد و کوثر ادغام می‌شوند

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد مشکل خاصی ندارد و مدیریت آن به خوبی عمل کرده است، گفت: بانک مرکزی بنا دارد مؤسسات ثامن و کوثر را با بانک مهر اقتصاد تجمیع کند. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه گاهی برخی مؤسسه ثامن‌الحجج و ثامن را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، اظهار داشت: مؤسسه ثامن در ابتدا با نام ثامن‌الائمه فعالیت می‌کرد که با تذکر بانک مرکزی نام خود را اصلاح کرد و اکنون مشکل خاصی ندارد. شایان ذکر است، کارشناسان تصمیم بانک مرکزی برای تجمیع مؤسسات مالی را در راستای مشکلات نقدینگی،‌ اعتباری و... این مؤسسات در ماه‌های اخیر ارزیابی می‌کنند.

4ـ پرونده حاج‌صفی و شجاعی در مجلس بررسی می‌شود

 عضو فراکسیون ورزش مجلس در واکنش به حضور حاج‌صفی و شجاعی در برابر تیمی از رژیم‌ صهیونیستی گفت: فراکسیون ورزش مجلس قطعاً به این پرونده رسیدگی می‌کند. سیدکاظم دلخوش اظهار داشت: به هر حال ورزشکاران ما در عرصه‌های بین‌المللی باید حرمت مردم ایران را حفظ کنند؛ چرا که حمایت‌های مردمی است که ورزشکاران را در سطح جهانی به شهرت می‌رساند. وی افزود: درباره این اتفاق هم وزارت ورزش و هم فدراسیون فوتبال باید بررسی‌های لازم را انجام داده و پیگیر جزئیات این اتفاق شوند و پس از آن برخورد لازم و قانونی انجام شود.

▼ اخبار کوتاه
طبق آمار تجارت خارجی تعداد خودروهای وارداتی در چهار ماهه امسال ۵۵ درصد (23 هزار دستگاه) رشد کرده که ارزش آنها ۲۳۹۶ میلیارد تومان است. طبق اطلاعات منتشر شده در این مدت، 15 هزار و 474 خودروی 1500 تا 2000 سی‌سی به ارزش 426 میلیون و 76 هزار دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 7 هزار دستگاه تفاوت دارد و از نظر ارزش دلاری 129 درصد رشد را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه طی 135 روز گذشته متوسط مصرف بنزین 79 میلیون لیتر بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر میزان ذخایر بنزین یک میلیارد لیتر است. کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه هفت میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، ابراز امیدواری کرد که این رقم به 11 میلیون لیتر برسد.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت: برخی کشورها، به ویژه هم‌پیمانان آمریکا در منطقه و جهان، بر روی ادامه درگیری‌ها و ناامنی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ چرا که جنگ از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به نفع آنها است و به واسطه آن می‌خواهند بازار افغانستان، آسیای مرکزی و شبه‌قاره هند را در اختیار داشته باشند.
مقامات انگلیس طرحی را پیشنهاد می‌کنند که بر اساس آن این کشور طی سه سال پس از خروج از اتحادیه اروپا سالیانه 10 میلیارد یورو به این نهاد اروپایی پرداخت کند. این پیشنهاد در حالی صورت می‌گیرد که مذاکره‌کنندگان انگلیسی هزینه برگزیت را حدود 60 میلیارد یورو برآورد کرده بودند.
پس از آنکه روزنامه دولتی «الریاض» عربستان، حماس را گروه تروریستی نامید، جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای این مطلب را محکوم کرد. در مقابل، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در این باره از موضع الریاض حمایت کرد.
حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش گفت: در سال 95 بیش از 90 میلیون دلار فرش ایرانی به طور مستقیم به آمریکا صادر شد و در مجموع هم صادرات فرش ایران به نزدیک 359 میلیون دلار رسید.
روزنامه «میدل‌ایست‌آی» مدعی شد، سفر اخیر مقتدی صدر به عربستان در حال نتیجه دادن است و وی به حامیان خود دستور داده است همه شعارهای ضد عربستانی را از خیابان‌های عراق بردارند!
در چهار ماهه امسال صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی بدون احتساب تجارت چمدانی به لحاظ ارزش حدود 10 درصد کاهش یافته و بالغ بر 13 میلیارد و 459 میلیون دلار بوده است.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات