تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۱۲
روایت میرسلیم از پشت پرده انتخابات 96

تصمیمی برای کاندیداتوری نداشتم

(روزنامه آرمان – 1396/04/27– شماره 3370 – صفحه 3)

برنامه احیای موتلفه شکست خورد؟

از همان ابتدا مشخص بود که کانــــدیداتوری سیدمصطفی آقامیرسلیم، عضو باسابقه حزب موتلفه، بیشتر از اینکه در جهت کسب جایگاه ریاست‌جمهوری باشد، کوششی در جهت تقویت و شاید بتوان گفت تلاشی برای بازگرداندن موتلفه به جایگاه اجتماعی گذشته است، اما رأی بسیار پایین او نشان داد راهکار مورد نظر کارآمد نبوده و باید اعضای موتلفه در اندیشه دیگری باشند.

ائتلاف سه‌گانه

هیات‌های موتلفه اسلامی در سال‌های ابتدایی دهه 40 از ائتلاف هیات مسجد امین‌الدوله، هیات مسجد شیخ‌علی و هیات اصفهانی‌ها شکل گرفت. این هیات‌ها در زمره استوارترین هواداران و یاران امام خمینی(ره) محسوب می‌شدند. با پیروزی انقلاب و پشت سر گذاشتن بحران‌های سال‌های نخست انقلاب، نیروهای پیروی خط امام بر اساس اندیشه‌های اقتصادی و قرابت به امام راحل به دو جناح تقسیم شدند. جناح نخست که به امام نزدیک‌تر بودند، در آن روزگار، اندیشه اقتصادی چپ را دنبال می‌کردند، و جناح دوم که اجتماعی از نیروهای بازار بودند، سیاست‌های بازار باز را دنبال می‌کردند و راست سنتی نام گرفتند. این دودستگی نیروهای انقلاب در ادامه باعث انحلال سازمان مجاهدین انقلاب و حزب‌ جمهوری اسلامی و جدایی مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز شد. با انحلال حزب‌ جمهوری اسلامی و تاسیس مجمع روحانیون مبارز، موتلفه به همراه جامعه روحانیت مبارز، محوریت جناح راست را در دست گرفت.

در دهه هفتاد نقش جناح راست در عرصه سیاست ایران پررنگ‌تر شد. نکته جالب و مهم استحاله اندیشه‌های اقتصادی هر دو جناح دهه60 بود. به مرور زمان، جناح چپ یعنی اصلاح‌طلبان به گفتمان بازار باز متمایل شدند و جناح راست، یعنی اصولگرایان به گفتمان عدالت‌خواهی و ایفای نقش جدی دولت در اقتصاد گرایش یافتند. با شکست‌های متعدد جناح راست سنتی در انتخابات‌هایی که در سال‌های 76 تا 80 برگزار شد، در آغاز دهه 80 نسلی نو از نیروهای جناح راست تحت عنوان آبادگران مطرح شدند. در پی تفرقه شدید نیروهای اصلاح‌طلب و فراگیرشدن ناامیدی اجتماعی، اصولگرایان با پیروزی در انتخابات شورای شهر دوم در سال82 نفسی تازه کشیدند و با پیروزی احمدی‌نژاد در سال 84، بر نهادهای اجرایی مسلط شدند. اما احمدی‌نژاد هیچ‌وابستگی به راست سنتی نداشت و از طیف آبادگران بود. از همان ابتدا در دولت او، نیروهای راست سنتی در زیر سایه آبادگران قرار گرفتند و به مرور، سنتی‌ها تضعیف شدند تا اینکه با برکناری منوچهر متکی، مجموعه دولت از نیروهای راست سنتی خالی شد. در دولت دوم احمدی‌نژاد شکاف درون‌جریانی جناح راست پررنگ‌تر شد تا جایی که جناح اصولگرا به جبهه متحد و جبهه پایداری تقسیم شدند و نیروهای نزدیک به احمدی‌نژاد راه سومی در پیش گرفتند.

جبهه متحد نیروهای نزدیک به جناح راست سنتی و جبهه پایداری نیروهای نزدیک به آبادگران بودند. نکته مهم در این میان محوریت نداشتن موتلفه در میان نیروهای جبهه متحد بود. با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات سال 92 و درگذشت آیت‌ا... مهدوی کنی، بخش بزرگی از نیروهای جبهه متحد به جبهه پایداری مایل شدند و اصولگرایان سنتی در ضعیف‌ترین موقعیت خود پس از انقلاب قرار گرفتند و موتلفه نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان شناخته‌شده اصولگرایان در مسیر ضعف بیشتر قرار گرفت. چهره‌های مرکزی موتلفه در چنین شرایطی، تصمیم گرفتند کاندیدایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کنند. لذا در این باره با کاندیداتوری میرسلیم در انتخابات حاضر شدند. در روز گذشته حزب موتلفه جشنی را برای تجلیل از روسای ستاد مردمی میرسلیم در استان تهران ترتیب داد که میرسلیم درحاشیه این مراسم نکات جالبی را بیان کرد.

بی‌تصمیم!

نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت 96 با بیان اینکه من به‌صورت فردی تصمیم نداشتم که کاندیدای انتخابات شوم، اما چون این وظیفه از سوی حزب موتلفه اسلامی بر دوش من نهاده شد، کاندیداتوری در انتخابات را پذیرفتم، اظهار داشت: سرمایه و تجارب مهمی را در انتخابات به دست آوردیم. سیدمصطفی میرسلیم که در مراسم تقدیر از عوامل اجرایی ستاد انتخابات نامزد حزب موتلفه اسلامی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده بود، اظهار کرد: ما در انتخابات اخیر سرمایه و تجارب مهمی را به‌دست آوردیم که اگر به آن بی‌اعتنایی کنیم، ضایع خواهد شد. رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های ما در انتخابات بر پایه برنامه‌ریزی، سازماندهی، تامین محتوا و تبلیغات بوده است، گفت: من شخصا مدیون همه تلاش‌ها و همکاری‌هایی هستم که از سوی اعضای حزب موتلفه اسلامی ابراز شد. اگر در انتخابات اخیر، نکات مثبتی را در رابطه با عملکرد بنده مشاهده کردید، مربوط به همکاری و مشاوره‌های تمامی اعضای موتلفه اسلامی بود.

میرسلیم خاطرنشان کرد: در ایام انتخابات پیشنهادات و مطالب بسیار خوبی به دست من رسید که از بخشی از آنها به دلیل کمبود فرصت نتوانستم استفاده کنم، اما ان‌شاءا... در فرصت‌های پیش‌رو از آنها استفاده خواهم کرد. وی در ادامه این مراسم از تمامی اعضای حاضر در جلسه خواست پیشنهادات و انتقادات خود را از فعالیت حزب موتلفه اسلامی در طول مدت انتخابات ثبت و مکتوب کنند تا در آینده بتوان از آن استفاده کرد. رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پایان افزود: بدون شک جمع‌آوری و تدوین اسناد فعالیت انتخاباتی حزب موتلفه اسلامی و دیگر افرادی که ما را در این راه یاری کردند، می‌تواند به‌عنوان یک سند مهم برای حزب مفید فایده محسوب شود.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/191669

ش.د9601514

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات