صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آتش به اختیار به‌ معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است. معنی‌اش این است که در تمام کشور، صاحبان اندیشه، فکر و همت، کار را خودشان پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند.(1396/4/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تغييرات کابينه

با برگزاري مراسم تنفيذ و تحليف، آقاي حسن روحاني در جايگاه رياست‌جمهوري دولت دوازدهم فعاليت خود را آغاز کرد. اولين گام در اين مسير معرفي اعضاي کابينه است که اين امر روز گذشته انجام شد و آقای روحانی 17 وزير را به مجلس پيشنهاد داد و تنها کرسي وزارت علوم است که بي‌نام مانده است و طي روزهاي آتي مشخص خواهد شد. در اين ميان، نام 9 وزير از اعضاي دولت يازدهم براي حضور در دولت دوازدهم معرفي شده‌اند؛ اما هفت گزينه در صورت کسب رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي اولين دوران وزارت خود را تجربه خواهند کرد و تنها وزیر نیروی پیشنهادی پیشتر در دولت اصلاحات در کابینه حضور داشته است. سن بالاي کابينه دولت يازدهم با ميانگين 61 سال همواره مورد انتقاد حاميان و منتقدان دولت بوده که اکنون روحاني با معرفي کابينه‌اي با ميانگين 58 سال توانست کابينه‌اي جوان‌تر نسبت به دولت گذشته به مجلس معرفي کند.
با معرفي کابينه، کار مجلس شوراي اسلامي آغاز شده و باید پس از بررسي برنامه‌ها و سوابق اين افراد، درباره اعتماد يا عدم اعتماد به ايشان تصميم‌گيري کند. در اين ميان، خط مشي سياسي نمايندگان در تصميمات آنان بي‌تأثير نخواهد بود. به نظر مي‌رسد، بخشي از اصلاح‌طلبان تندروی مجلس از فهرست پيشنهادي چندان رضايت نداشته باشند و اين نارضایتی ممکن است به رأی‌ نیاوران چندين نفر از وزرا بينجامد. برای نمونه، محمود صادقي يکي از نمايندگان تهران در اولين واکنش در صفحه توئيتر خود درباره معرفي وزرا يادداشت کوتاهي منتشر کرد و چنين نوشت: «امروز يکي از نمايندگان اصولگراي کميسيون آموزش با انتقاد از گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش مي‌گفت کاش يک اصلاح‌طلب توانمند معرفي مي‌کردند.»
حضور نداشتن زنان در ميان وزراي کابينه از نکات قابل توجهي است که پس از هفته‌ها گفت‌وگو و مناقشه درباره آن به ثمر نرسيد و بی‌شک با واکنش بخشي از نمايندگان اصلاح‌طلب مواجه خواهد شد.
به هر حال، بايد امیدوار بود پس از بررسي‌هاي نمايندگان مجلس، آنهايي که فارغ از تعلقات جناحي و مبتني بر منطق شايسته‌سالاري و کارآمدي، صلاحيت تصدي پست وزارت را دارند، از مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد بگيرند.

▼ گزارش روز
غیر ممکن!

شامگاه 19 دی ماه 1395، هنگامی که حسن روحانی با چشمانی اشکبار، بیمارستان شهدای تجریش تهران را ترک کرد، شاید کمتر کسی می‌توانست حدس بزند فاطمه، دختر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرداد ماه سال 96 رئیس دولت دوازدهم را فردی با شخصیت ضعیف بخواند و بگوید: «آقای هاشمی یک تفکر بود، یک جریان بود. با اسم بردن یا اسم نبردن، این جریان یا تفکر تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. ولی افرادی که این گونه رفتار می‌کنند، شخصیت‌ خودشان را در این رابطه نشان می‌دهند، خصوصاً افرادی که با حمایت آقای هاشمی روی کار آمده‌اند. آقای روحانی هیچ شباهتی به آقای هاشمی ندارد. آقای روحانی نمی‌تواند جا پای آقای هاشمی بگذارد، چون اصلاً نه تفکر آقای هاشمی را دارد و نه شجاعت ایشان را و نه پشتکار و فعالیتی که آقای هاشمی داشتند. روحانی هیچ ‌کدام از آنها را ندارد»؛ تقریباً غیر ممکن بود که بتوان پیش‌بینی کرد محمد هاشمی، برادر رئیس دولت سازندگی پس از گذشت کمتر از یک سال از فوت وی، از بی‌مهری‌ها به آیت‌الله ناراحت باشد و بگوید: «در جریان دو مراسم تنفیذ و تحلیف ما بی‌معرفتی دیدیم که یادی از آیت‌الله هاشمی نشد، ‌ایشان یکی از استوانه‌های نظام بود»؛ اما گویا این گلایه‌ها تغییری در رویکرد حسن روحانی ایجاد نخواهد کرد و وی تصمیم خود را گرفته است. او قصد دارد مستقل باشد، روحانی نه دوست دارد زیر سایه هاشمی قرار بگیرد و نه می‌خواهد نماینده اصلاح‌طلبان شناخته شود؛ تصمیمی که نمود آن را می‌توان به وضوح در رفتار این روزهای روحانی مشاهده کرد. درباره حصر با وجود همه تقلای اصلاح‌طلبان سکوت کرده است، با وجود فشار وحشتناک اصلاح‌طلبان لیست کابینه با حضور کم‌رنگ چهره‌های این جریان و نام‌هایی، چون رحمانی‌فضلی به مجلس بسته شده است و...، که نشان می‌دهد روحانی قصد عقب‌نشینی از تصمیم خود را ندارد؛ چرا که به خوبی می‌داند این اوست که اکنون بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زده است، نه دیگران!

▼ خبر ویژه              
پشت‌پرده شکست طرح اعتباری خرید کالا

حبیب‌الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، درباره سرنوشت اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی گفت: دو سال پیش که قرار بود این طرح اجرا شود، در جلسه‌ای که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم، تفاهم این وزارتخانه با بانک مرکزی این‌گونه بود که به هر نفر تا سقف ده میلیون تومان وام با سود 12 درصد پرداخت شود؛ اما تنها یک هفته پس از این جلسه، بانک مرکزی اعلام کرد خریداران می‌توانند از این تسهیلات برای خرید کالای خارجی نیز استفاده کنند. انصاری افزود:  وقتی مسئولان با اعتراض شدید انجمن و اتحادیه‌های صنفی مربوط مواجه شدند، اعلام کردند بانک‌های عامل فشار آورده‌اند که باید کالای خارجی نیز در این طرح قرار گیرد؛ به این دلیل که اگر فردی کالای خارجی خرید کند، سود تسهیلات مربوط به جای 12 درصد به 22 درصد افزایش خواهد یافت. این مقام صنفی تأکید کرد: کارشکنی کاملاً آشکار بانک‌های عامل، دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی اعلام کرد برای خرید خودرو وام 25 میلیون تومانی با نرخ سود مصوب ارائه می‌شود. به گفته وی، روند کارشکنی‌های انجام‌شده در اجرای این طرح به اینجا ختم نشد؛ زیرا بانک مرکزی با ارائه پیشنهاد جدیدی نه تنها میزان تسهیلات را کاهش داد؛ بلکه افراد مشمول نیز محدود شدند تا جایی که بی‌اعتمادی مخاطبان طرح سبب شد طرح رسماً شکست بخورد.
 
▼ اخبار
1ـ احتمال معرفی یک زن برای وزارت علوم و تحقیقات

محسن بیگلری، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: عمده وزرای معرفی شده قابل قبول هستند؛ اما یکی دو نفر که از قضا در دولت یازدهم نیز حضور داشتند، ضعیفند. یکی از وزرای ضعیف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است و لازم است آقای روحانی درباره این گزینه و یکی دو مورد دیگر تجدیدنظر کند. باقی گزینه‌های پیشنهادی به ویژه ظریف، زنگنه، قاضی‌زاده هاشمی و آخوندی افرادی قابل بوده و توانایی پیشبرد اهداف دولت را در حوزه‌ها و وزارتخانه‌های تخصصی خود دارند. به نظرم همچنان احتمال تجدیدنظر در چند مورد از گزینه‌ها از جانب رئیس‌جمهور وجود دارد و این مسئله در گذشته نیز سابقه داشته است. احتمال این هم که یکی دو نفر از وزرای پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد نشوند، وجود دارد. بیگلری افزود: درباره وزیر علوم مباحثی در زمینه احتمال معرفی سورنا ستاری مطرح شده و در عین حال زمزمه‌هایی از احتمال معرفی یک زن در وزارت علوم شنیده می‌شود.

2ـ برنامه‌ریزی بلندمدت برای انتخابات معنا ندارد

فعال سیاسی و از نزدیکان محمدباقر قالیباف،‌ در واکنش به این موضوع که قالیباف در حال آماده‌سازی خود برای 1400 است، گفت: چه آماده شدنی؟ مملکتی که رئیس‌جمهور دو ماهه انتخاب می‌شود، برنامه‌ریزی بلندمدت معنایی ندارد. نوع تبلیغات و انتخاب مردم ما همواره دقیقه ‌نودی بوده است و اتفاقات مهم در همان یکی دو ماه منتهی به انتخابات رخ می‌دهد. وی با بیان اینکه قالیباف پس از انتخابات اخیر و خروج از شهرداری تهران همواره در مقام یک سیاستمدار در عرصه حضور خواهد داشت، خاطرنشان کرد: قالیباف دارای نظر و رأی است و نامه اخیر ایشان هم نشان داد که او همچنان در صحنه حضور دارد. قربانزاده با بیان اینکه بعید می‌دانم قالیباف به دنبال ایجاد حزب و تشکل خاصی باشد، افزود: ‌نمی‌توانم به طور دقیق از حضور داشتن یا نداشتن ایشان در انتخابات آتی سخن بگویم، اما هر چیزی امکان‌پذیر است.

3ـ خبرنگاران چالش‌های جبهه خودی را شناسایی کنند

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: خبرنگاران باید بتوانند چالش‌های جبهه خودی در برابر جبهه دشمن را شناسایی کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی در گردهمایی اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار که در مرکز فرهنگی ـ رسانه‌ای صبا‌ برگزار شد، مهم‌ترین ویژگی و لازمه خبرنگاری را توجه به موضوع عدالت و گرفتار نشدن در جناح‌بندی‌ها دانست و اظهار داشت: شجاعت، صراحت و شفافیت از دیگر ملزومات خبرنگاری است و خبرنگار باید بدون پیش‌داوری و حب و بغض و عوامل بیرونی عمل کند. گفتنی است، در این مراسم از خانواده‌های شهدای خبرنگار مدافع حرم تجلیل و از قطعه موسیقی «مدافع وطن و حرم» درباره سردار سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی رونمایی شد. در پایان هم از خبرنگاران فعال صبح صادق و پایگاه خبری ـ تحلیلی بصیرت قدردانی شد.

4ـ ناطق نوری از برخی رفتارها رنجیده‌ است

امیر محبیان درباره اینکه چرا ناطق ‌نوری از جریان اصولگرا روی‌گردان شده، تأکید کرد: ناطق‌نوری از جریان اصولگرا روی برنگردانده، بلکه از بعضی رفتارها رنجیده است. باید او را قانع کرد تا به صحنه بازگردد. تجربه و روحیه او در جریان اصولگرایی مفید واقع خواهد شد. ناطق ‌نوری باید دریابد که سیاست، جنگ اراده‌هاست و رنجش در آن جایی ندارد. محبیان در پاسخ به اینکه چرا شخصیت‌های اصولگرا همچون هاشمی‌رفسنجانی، روحانی و ناطق نوری پس از چند دهه به ظرفیتی برای اصلاح‌طلبان تبدیل شدند، بیان‌ کرد: اصلاح‌طلبی به معنای درست آن جزء ذات اصولگرایی است، چنانکه اصولگرایی نیز به معنای صحیحش در ذات اصلاح‌طلبی است!

▼ اخبار کوتاه
یک خبرگزاری ترک گزارش داد،‌ ترکیه ساخت دیوار در مرز مشترک خود با ایران را همانند دیوار مرزی مشترکش با سوریه را آغاز کرده است. این دیوار مرزی سه متر ارتفاع و دو متر عرض دارد و ترکیه هدف از ساخت آن را تقویت امنیت از طریق توقف نفوذ شبه‌نظامیان کرد و قاچاقچیان غیر قانونی اعلام کرده است. پیش تر وزارت امور خارجه اعلام کرده بود، هر اقدامی در مرزهای مشترک ایران و ترکیه باید با اطلاع تهران باشد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند برجام را متوقف کنند، باید هزینه آن را بپردازند. وی تأکید کرد: مصمم به استفاده از منافع ملت ایران در برجام هستیم و نمی‌گذاریم آمریکایی‌ها مانع انتفاع ملت ایران شوند. ظریف اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند هزینه توقف برجام را به ایران تحمیل کند. اگر آمریکایی‌ها بخواهند برجام را متوقف کنند، باید هزینه آن را هم بپردازند.
نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه و عليرضا محجوب، نماينده مردم تهران در تذكر كتبي مشترك به وزراي كشور، اطلاعات، دفاع و امور خارجه، از آنها خواستند «برخورد مناسب براي جلوگيري از راه‌پيمايي افغان‌ها در كابل عليه امام(ره)، رهبري و رئيس‌جمهوري» داشته باشند. گفتنی است برخی جریان‌های خاص با حمایت سرویس‌های خارجی در کشور افغانستان در تلاش هستند با طرح مباحثی میان دو ملت ایران و افغانستان اختلاف و دشمنی ایجاد کند!
اسنادی که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده‌اند، نقش لندن را در  کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ علیه دولت مصدق تأیید می‌کنند. این اسناد را روز گذشته مؤسسه غیرانتفاعی «آرشیو امنیت ملی آمریکا» منتشر کرده است. دو پژوهشگر این مؤسسه اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا را اولین سندهای منتشر شده در تأیید نقش انگلیس در کودتای آمریکایی ـ انگلیسی ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ توصیف کرده‌اند.
اندیشکده صهیونیستی «موشه دایان» نوشت: مردم ایران رفتار منافقین پس از پیروزی انقلاب را مجموعه خیانت‌هایی می‌دانند که با حمایت از صدام حسین اوج گرفت و خاطره‌ تلخ همراهی آنها با دشمن وطن‌شان همچنان در اذهان باقی‌ مانده است.
محمدرضا باهنر در نشست جامعه اسلامی مدیران گفت: در نظام جمهوری اسلامی تنها مسئولی که احترام سلف خود را نگه داشت، رهبر معظم انقلاب است؛ متأسفانه مسئولان به نفر قبل خود احترام نمی‌گذارند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات