تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۵۰
موسسه تحقیقاتی هنری جکسون سوسایتی:

آل‌سعود در 50 سال گذشته 76 میلیارد یورو صرف گسترش وهابیت کرده است

(روزنامه كيهان – 1396/04/20 – شماره 21668 – صفحه 12)

نتایج جدیدترین تحقیقات یک موسسه اروپایی نشان می‌دهد، آل سعود «مهم‌ترین عامل» گسترش افراطی‌گرایی در جهان است و این کشور در 5 دهه گذشته چیزی بالغ بر 76 میلیارد یورو در این راه هزینه کرده است.

طبق تحقیقات موسسه تحقیقاتی «هنری جکسون سوسایتی» مهم‌ترین حامی مالی گروه‌های افراط‌گرا در انگلیس، عربستان است و این کشور در ۵۰ سال گذشته دستکم ۷۶ میلیارد یورو صرف صدور جنبش مذهبی وهابیت به سراسر جهان کرده است؛ جنبشی که اساس ایدئولوژی افراط‌گرایی در سراسر جهان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، «سوزانه شرودر» رئیس مرکز تحقیقات جهانی اسلام (FFGI) در شهر فرانکفورت در توضیح محتوای گزارش موسسه تحقیقاتی «هنری جکسون سوسایتی» می‌گوید «چنین آماری او را به هیچ وجه متعجب نکرده است.» او توضیح می‌دهد که «مشخص بود که عربستان به صدور ایدئولوژی جنبش مذهبی وهابیت مشغول است و این هم مشخص بود که این ایدئولوژی در بخش‌های کلی‌ همان ایدئولوژی «داعش» است.»

«شرودر» در ادامه تاکید می‌کند که «عربستان تنها به دادن پول بسنده نمی‌کند و منابع تبلیغاتی نیز در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. عربستان افرادی را در نظر می‌گیرد و به آنها فرمان ساخت مساجد، مراکز فرهنگی و آموزشی و غیره را می‌دهد. این مراکز پس از آماده شدن به تبلیغات ایدئولوژیک جنبش وهابیت می‌پردازند.»

افزایش فعالیت وهابیت پس از انقلاب ایران

پرفسور شرودر در ادامه تاکید کرده که عربستان صدور «وهابیت» را پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران افزایش داده چرا که وقوع انقلاب ایران «عربستان را به شدت لرزاند» و فشار بر این کشور را افزایش داد. طبق اظهارات این محقق، عربستان از آن پس از طریق ارتباط با رابط‌های خود در آسیا، آفریقا و بخش‌هایی از اروپا به تبلیغ برای ایدئولوژی وهابیت پرداخته است. مرکز این تبلیغ‌ها در اروپا، یوگسلاوی سابق بود که آنجا جنگ‌هایی میان مسلمانان و مسیحیان رخ داد. طبق این گزارش، رشد این افراط‌گرایی را می‌توان در جنوب شرقی آسیا، در جنوب تایلند، فیلیپین، اندونزی و بخش‌هایی از مالزی به خوبی مشاهده کرد. «شرودر» می‌افزاید: طی ۳۰ سال گذشته افراط‌گرایی در این کشورها به شدت گسترش یافته و پول‌های هنگفت عربستان نقشی اساسی در این فرایند داشته است. عربستان همچنین بورس‌هایی برای جوانان روشنفکر این کشورها در نظر می‌گرفت و این جوانان پس از تحصیل در دانشگاه‌های عربستان به کشورشان بازمی‌گرداند تا به تبلیغ ایدئولوژی افراطی وهابیت بپردازند!

http://kayhan.ir/fa/issue/1044/12

ش.د9601462

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات