صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 22 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در برابر هر سلطه‌طلبی، با صلابت و قدرت ظاهر بشوید؛ آن سلطه‌طلب هر که می‌خواهد باشد؛ امروز از همه متجاوزتر و وقیح‌تر، رژیم ایالات متحده‌ آمریکا است؛ در مقابل اینها با صلابت ظاهر بشوید، با قدرت ظاهر بشوید؛ با پشتوانه‌ اقتدار ملّی و کمک این مردم می‌توانید از ترفندهای آنها جلوگیری کنید و آن را دفع کنید.(1396/5/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
یک طرح به ظاهر مهم

متن «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا» که روز چهارشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده است، منتشر شد. این طرح که به نحوه مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا می‌پردازد، بر فعالیت‌هایی که وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، سپاه، مجلس و دولت باید برای مقابله با آمریکا انجام دهند، متمرکز شده است. مهم‌ترین بخش‌های این طرح به این شرح است: 1ـ همکاری با دولت و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در جرایم تروریستی مستوجب مجازات است. 2ـ تحریم مسئولان آمریکایی و کسانی که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند. 3ـ صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای این اشخاص ممنوع است. 4ـ کلیه تراکنش‌های مالی مربوط به اشخاص فوق مسدود است. 5ـ 20 هزار میلیارد ریال به فعالیت‌های موشکی سپاه اختصاص داده می‌شود. 6ـ مبلغ 10 هزار میلیارد ریال در اختیار نیروی قدس سپاه قرار می‌گیرد. 7ـ توان دفاعی و بازدارندگی کشور در حوزه موشکی افزایش می‌یابد. 8ـ توانمندی‌های دفاعی در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی تقویت می‌شود. 9ـ از اتباع و شهروندان کشورهای منطقه از جمله فلسطین و لبنان حمایت صورت می‌گیرد. در این قانون همچنین وزارت امور خارجه موظف شده است گزارش اقدامات اجرای این قانون را در هر دوره شش ماهه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند.
اما این طرح کمترین واکنش داخلی و خارجی نسبت به آن صورت نگرفته است؛ زیرا اولاً، منابع مالی این طرح دقیقاً مشخص نیست. ثانیاً، بندهای 3، 4 و 5 صرفاً یک اقدام تبلیغاتی و نمادی است و از قبل مشخص است که مسئولان آمریکایی نه در ایران اموالی دارند و نه اینکه سرخود هوای سفر به ایران را می‌کنند. ثالثاً، دستگاه دیپلماسی ما در چهار سال گذشته نشان داده است که توان مقابله دیپلماتیک با فعالیت‌های ضد ایرانی آمریکا را ندارد و خود یکی از توابع دستگاه دیپلماسی غرب شده است و نباید از وی انتظار فعالیت انقلابی را داشت. اکنون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید به اقداماتی روی آورد که در دشمن ایجاد ضعف، ترس و عقب‌نشینی کند. رابعاً، کمک به نیروهای نظامی مفید است؛ اما باید این کمک‌ها به سرعت وارد مسیر خود شده و به کار گرفته شوند، نه اینکه صرفاً در کارتابل‌های رفت و برگشت منتظر امضا و توشیح بمانند.

▼ گزارش روز
نقاب‌هایی که می‌افتد

هفته‌های عجیبی را پشت سر می‌گذاریم، نقاب‌ها در حال افتادن است و می‌شود سره از ناسره را بهتر شناخت، یک روز در مجلس شورای اسلامی، نمایندگانی که در کارزار انتخاباتی با شعارهای دهان پر کن و لیستی به نام امید از مردم رأی گرفته بودند، حضور دوربین‌ها و رسانه‌های ایرانی و خارجی را فراموش می‌کنند و در رفتاری حیرت‌انگیز و ناامیدکننده نشان می‌دهند بر خلاف آنچه اظهار کرده بودند چقدر شیفته غرب شده‌اند و چقدر خودباخته‌اند در برابر  چشم‌آبی‌ها. روزی دیگر دو بازیکن فوتبال در برابر یک تیم از رژیم کودک‌کُش صهیونیستی در میدان مسابقه حضور می‌یابند و برخی چهره‌های ورزشی و به اصطلاح فرهنگی که همیشه ادعای حمایت و پشتیبانی از حقوق بشر و حقوق کودکان را دارند و هر روز عکس‌های‌شان با خنده‌هایی مصنوعی از شرکت در خیریه‌ها منتشر می‌شود، آن دو فوتبالیست را تا حد قهرمان ملی بالا می‌برند! روزی دیگر چهره‌ای که سال‌ها خود را فردی متقی جا زده بود و به واسطه همان تقوای دروغین برای خود شهرت کسب کرده، تصاویر خاص و کاملاً متضاد با ادعاهایش، منتشر می‌شود!
اخبار سلسله‌واری که جز ناامیدی و رذالت هیچ نداشت؛ اما به ناگاه زلالی و درخشش چشمان یک جوان مؤمن انقلابی در میان این ژست‌های مشمئزکننده و نگاه‌های خیره به دوربین، گلوی بریده یکی از یاران آخر زمانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در میان گردن‌کشی‌ها و خودبزرگ‌بینی‌های مدعی انقلابی‌گری، اخلاق اسلامی و الهی یک جوان ایرانی در میان فریب‌ها و دروغ‌ها و منفعت‌طلبی‌ها، شجاعت و ایستادگی مردی راست‌قامت در برابر شقی‌ترین خلق در میان بزدلی‌های سیاسی و خودباختگی‌های فرهنگی،‌ بر ظلمت این روزها نور می‌تاباند و اردوگاه حق و حقیقت را از اردوگاه  قدرت‌طلبان و شهرت‌جویان تمیز می‌دهد، دل‌هامان را دگرگون می‌کند و گونه‌هامان را تر.

▼ خبر ویژه        
توهین روزنامه اصلاح‌طلب به سپاه قدس و مدافعان حرم

روزنامه «قانون» در مطلبی توهین‌آمیز ضمن ملامت نیروی قدس سپاه و تذکر نسبت به بی‌توجهی به هشدارهای آمریکا، شلیک موشک‌های سپاه به مقر داعش در دیرالزور را اقدامی تنش‌زا معرفی کرد و شهادت جوانان ایرانی مدافع حرم را نتیجه اشتباهات محاسباتی ایرانی‌ها دانست. این روزنامه نوشت: «حمله نیروهای سوری به مواضع شورشیان در منطقه؛ ادعای سرنگونی دو پهپاد مسلح ساخت ایران از سوی آمریکا در ۷ و ۲۰ ژوئن؛ شلیک شش موشک ایرانی به شهر دیرالزور که در تصرف داعش است؛ اعلام روسیه مبنی بر تعلیق برنامه هماهنگی با آمریکا برای اجتناب از برخوردهای تصادفی هوایی و هشدار به آمریکا درباره ورود هواپیماهای آمریکایی به منطقه عملیاتی روسیه یعنی غرب رود فرات، برخی از موارد تنش‌زا بوده‌اند... یک روز خان‌طومان و امروز تنف؛ طیفی از بهترین بندگان خدا به دلایل مختلف جان خود را از دست می‌دهند و برخی فقط با تقسیم تقصیر، به بریده‌شدن سر حقانیت نظاره می‌کنند. گردن کلفت‌ جهانی(روسیه) که منافع خود را دنبال می‌کند نیز فقط گاهی اعلام می‌کند که قابل قبول نیست. آری، قابل قبول نیست جوانان ایرانی که برای حفظ امنیت مرزهای کشورش به صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهای ایران رفته‌اند، با اشتباهات محاسباتی برخی سیاست‌مداران جان خود را از دست بدهند. قابل قبول نیست که روسیه هرجا منافع او حکم می‌کند، با آمریکا باشد و پشت ایران را خالی کند. قابل قبول نیست که مانند عملیات کربلای 4 عزیزترین مردان خدا با دستان بسته شهید شوند و هزاران غیر قابل قبول دیگر که در این میان دل را می آزارد.»
 
▼ اخبار
1ـ سرخوردگی اصلاح‌طلبان از چینش کابینه روحانی

محمود صادقی، از اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چه انتظاری باید از کابینه پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم داشت، گفت: اکنون در هر جمعی که بدنه سیاسی و اجتماعی و توده‌های مردم را شامل می‌شود، حضور پیدا می‌کنم، می‌بینم مردم قدری دچار شوک شده‌اند و احساس سرخوردگی در آنها مشهود است. انتظار داریم در بازنگری که آقای رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر علوم انجام می‌دهند، مجدد به گزینه‌های اصلی برگردند. میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز درباره نظر اصلاح‌طلبان در زمینه کابینه معرفی شده از سوی حسن روحانی تصریح کرد:‌ انتظار اصلاح‌طلبان این بود که دولت دوازدهم اصلاح‌طلب‌تر از دولت یازدهم باشد. همچنین ما انتظار داشتیم دولت دوازدهم جوان‌تر باشد و زنان نیز در جمع وزرای معرفی شده، حضور داشته باشند. عضو مرکزیت حزب مشارکت گفت: کابینه دوازدهم سرخوردگی ایجاد خواهد کرد. علی تاجرنیا از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم هم ضمن اعلام نارضایتی اصلاح‌طلبان از چینش کابینه، گفت: مثل اینکه قرار نیست تغییر ویژه و خاصی در اعضای کابینه ایجاد شود.

2ـ بساط داعش را جمع می‌کنیم

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» که به منظور بررسی تحولات منطقه، شکست‌های تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق و نیز تشریح توانمندی‌های دفاعی کشور در جهت مقابله با تهدیدات فرارو پخش شد، با صلابت اعلام کرد: «وقتی که رژیم صهیونیستی سردار شهید ‌الله‌دادی و جوانان حزب‌الله را به شهادت رساند، گفتیم انتقام می‌گیریم و چند روز بعد انتقام گرفتیم؛ وقتی به مجلس حمله کردند ضربه سنگینی به آنها وارد کردیم و امروز هم اعلام می‌کنیم بساط داعشی‌ها را جمع خواهیم کرد و ضربت شمشیر ما بیشتر و سخت‌تر بر آنها وارد خواهد شد.» جانشین فرمانده سپاه گفت: «عملیات‌هایی که پس از این انجام می‌شود به نام این شهید (محسن حججی) است و ما به هر نوع اقدامی پاسخی بسیار سخت خواهیم داد؛ داعشی‌ها می‌دانند که پس از حادثه مجلس، چه تعداد از نیروهای‌شان به دست نیروهای اطلاعاتی ما منهدم یا دستگیر شدند.»

3ـ بارزانی: آمریکا تضمین بدهد، همه‌پرسی را عقب می‌اندازیم
آمریکا از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق خواست همه‌پرسی استقلال این منطقه را که قرار است 25 سپتامبر (سوم مهر ماه) برگزار شود، به تعویق بیندازد. در این راستا مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در تماس تلفنی با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به وی اعلام کرد اگر دولت آمریکا تضمین بدهید حقوق مردم کرد حفظ خواهد شد، حاضر خواهد بود این همه‌پرسی را به تعویق بیندازد. گفتنی است، آمریکایی‌ها در یک بازی دوگانه، پیشتر در برابر کردها، همواره زمان برگزاری همه‌پرسی را نامناسب می‌دانند. در ضمن شمار زیادی از روشنفکران و احزاب اقلیم کردستان عراق معتقدند رهبران اقلیم به یک بازی خطرناک دست زده‌اند که مردم اقلیم را با بحران‌های بسیار بزرگی روبه‌رو خواهد کرد.

4ـ ۵۵۵ هزار کانال فارسی‌زبان در تلگرام

مسعود اسدپور، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی کشور گفت: براساس آمارهای مرکز ملی فضای مجازی، تعداد کانال‌های عمومی فارسی‌زبان تلگرام امروز از مرز ۵۵۵ هزار کانال گذشته است و مطالب منتشر شده در این کانال‌ها نیز رکورد انتشار یک میلیارد مطلب را شکسته و به عدد ۱/۱ میلیارد نزدیک شده است. گفتنی است، مطالب کانال‌های تلگرام ۸۸ درصد به صورت تولید جدید و ۱۲ درصد آن بازنشر کانال‌های دیگر بوده است. مجموع تعداد اعضای کانال‌ها نزدیک به ۷۲۰ میلیون است که با توجه به اعلام تلگرام درباره وجود ۴۰ میلیون اکانت از کاربران ایرانی، هر کاربر به طور متوسط در ۱۸ کانال عضو است.

▼ اخبار کوتاه
یک منبع آگاه در شرکت ملی گاز ایران درباره کاهش صادرات گاز کشورمان گفت: صادرات گاز ایران از ۲۵ میلیون متر مکعب در روز در سال ۲۰۱۲ به 23/5 میلیون مترمکعب در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. گفتنی است، در سال ۲۰۱۵ سهم ایران از کل ذخایر گاز طبیعی جهان 2/18 درصد بوده و سهم قطر نیز برابر با 1/13 بوده است. این در حالی است که طبق اطلاعات موجود، صادرات گاز قطر از ۳۱۷ میلیون مترمکعب در روز در سال ۲۰۱۲ طی روندی صعودی به رقم ۳۵۷ میلیون مترمکعب در روز در سال ۲۰۱۶ رسید که رشد متوسط سالیانه سه درصد را نشان می‌دهد.
پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز اعلام کرد: تا اول فروردین سال ۹۶، تخمین زده می‌شود 66 هزار و 359 نفر در کشور به ایدز مبتلا باشند که از میان‌ آنها 34 هزار 949 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده که از این تعداد ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند. همچنین، ۵۳ درصد از این تعداد بین ۲۱ تا ۳۵ سال سن دارند. گفتنی است، از کل افراد شناسایی شده 9 هزار و 477 نفر فوت شده‌اند.
کرباسیان، وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و رئیس کل گمرک کشور با اشاره به اینکه اگر کسی قرار است 20 مجوز بگیرد، باید بررسی کرد که این مجوزها را به چه منظوری می‌گیرد، اظهار داشت: هم اکنون 22 سازمان مجوز می‌دهند و من نتوانستم حتی یک عدد آن را حذف کنم؛ فقط روز اول حضور در گمرک خدمت مهندس نعمت‌زاده رفتم که وی هم به درخواست من کد شبنم را حذف کرد و چهار سال هم دعوا تحمل کرد.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات در کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کشور به شنود نیاز دارد؛ زیرا با موضوعات و مشکلات امنیتی روبه‌رو است؛ در این زمینه شنود قانونی داریم که قانون آن را مجلس مصوب کرده و در ماده 150 قانون آیین دادرسی کیفری درباره تشکیلات شنود بحث شده و تکلیف شده است که تشکیلات شنود باید در ادارات کل تمامی دادگستری‌ها تشکیل شود و قاضی آن نیز رئیس قوه قضائیه باشد.
محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق ایران در واکنش به حضور نداشتن علی طیب‌نیا در کابینه دولت دوازدهم در سمت وزیر اقتصاد نوشت: تنها ایراد طیب‌نیا شاید کم‌تجربگی‌اش در تنظیم برخی مناسبات بود، شاید حرف‌هایی را زد که نباید می‌زد. شاید دست به قلم‌هایش به موقع نبود و شاید هم از دید بزرگان، کم «هماهنگ» بود.
بر اساس آخرین داده‌ها و نقشه‌های هواشناسی، میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز 19 مرداد امسال 8/213 میلی‌متر ثبت شد، این در حالی است که بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 8/235 میلی‌متر بود. بنابراین، بارش سال جاری 7/90 درصد بارش سال گذشته است.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات