صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۶۷

دولت دوازدهم، اولویت‌ها و الزامات

  دکتر یدالله جوانی/ دولت دوازدهم با رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، شکل خواهد گرفت. موفقیت این دولت در گرو توجه به اولویت‌های کشور و الزامات آن است. ممکن است هر فرد، گروه و جریان سیاسی، اولویت‌هایی را از منظر خود برای کشور و مردم تصور کرده و به دولت توصیه کند. به تجربه ثابت شده، رهنمودها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت‌ها در آغاز شکل‌گیری، به دلیل اشراف راهبردی معظم‌له به مسائل و نیازهای کشور و مردم، از اعتبار بالایی برخوردار است، چنانچه دولت‌ها به این اولویت‌ها و الزامات آن توجه کنند، موفقیت آنها قطعی خواهد بود. معظم‌له در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور در روز ۱۲/۵/۱۳۹۶، بیانات بسیار مهمی را در راستای اولویت‌ها و نیازهای کشور داشتند. ایشان در این دیدار، دولتمردان جدید را نسبت به «تکیه بر هویت انقلابی»، «کار جهادی»، «بهره‌مندی از حمایت مردمی» و «سرمایه‌های مادی و معنوی کشور» ملزم کردند و در بیان جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های کشور فرمودند: «پرداختن به مشکلات مردم به ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی به عنوان اولویت اصلی، تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها و ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه‌طلبان، سه جهت‌گیری اصلی است که باید به طور همزمان در دستور کار دولت باشد.» حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) پس از تشریح این جهت‌گیری‌ها، توصیه‌های ده‌‌گانه‌ای را برای رئیس‌جمهور و همکاران‌شان داشتند. به یقین میزان موفقیت دولت دوازدهم، بستگی به میزان توجه رئیس‌جمهور و همکاران ایشان در دولت به این توصیه‌های ده‌گانه دارد. اما این توصیه‌ها عبارت است از:
۱ـ «این مسئولیت را، این توانایی را، امانت بدانید؛ همچنان که امیرالمؤمنین فرمود: این در گردن تو یک امانتی است؛ «وَ اِنَّما هِیَ عُنُقِکَ اَمانه»، این مسئولیت، امانت الهی است در اختیار من و شما، امانت‌داری باید کرد، حفظ امانت باید کرد.»
۲ـ «اولویت‌ها را بایستی رعایت کرد؛ هم در هزینه‌کردها، هم در برنامه‌ریزی‌ها و در همه کارها.»
۳ـ «با برنامه حرکت کنید. برنامه ششم [توسعه] برنامه جامعی است... به برنامه باید اهمیت داد.»
۴ـ «اتحاد ملت را مهم بشمارید و حفظ کنید و مراقب باشید، التهاب‌آفرینی و دودستگی مضر میان مردم ایجاد نشود.»
۵ـ «از نظرات مخالف آشفته نشوید؛ زیرا در کارها و وظایف سنگین، نقص وجود دارد و باید با پذیرش و تحمل انتقاد اجازه دهید منتقدین، دیدگاه‌های خود را بیان کنند.»
۶ـ «به میان مردم به ویژه با مردم بی‌واسطه مرتبط بشوید، از مردم بشنوید؛ این از کارهای بسیار مهم است. گزارش‌هایی که به ما می‌رسد، هر چند آن گزارش‌ها صادقانه باشد، اما خیلی تفاوت می‌کند با آنچه انسان در مواجهه با مردم و رفتن میان مردم مشاهده می‌کند و می‌بیند.»
۷ـ «قدر نیروهای انقلابی و پرانگیزه را بدانید؛ من به همه مسئولین سفارش می‌کنم، نیروهای مؤمن، پرانگیزه و انقلابی، کسانی هستند که در مشکلات کشور، کشور را حفظ می‌کنند، دفاع می‌کنند، سینه سپر می‌کنند، قدر اینها را بدانیم.»
۸ـ «در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی، به یاد داشته باشید که دشمن همه توان خودش را به کار برده برای اینکه شما را نابود کند.»
۹ـ توصیه نهم مقام معظم رهبری به دولتمردان؛ «لزوم کار قوی و جهادی و حساب شده در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و حفظ هویت اسلامی و انقلابی برای مقابله با ترفندها و بهانه‌های بدخواهان و پاسخ به آنها» بود.
۱۰ـ «به خداوند توکل کنید، وعده نصرت الهی را باور کنید.»
البته ناگفته نماند معظم‌له مضاف بر توصیه‌های ده‌گانه در متن تنفیذ در قسمت پایانی هم تأکید کردند: «لازم می‌دانم بار دیگر درباره اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به موضوع اشتغال و تولید داخلی تأکید کنم و یادآوری نمایم که رأی ملت و تنفیذ آن، موکول به حفظ و رعایت تعهد به صراط قویم و مستقیم اسلامی و انقلابی است.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات