تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۸۰
کارنامه‌خوانی آفتاب ‌یزد با حضور فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در مورد عملکرد حسن روحانی از تحلیف 92 تا تحلیف 96

قبولی خرداد

پایگاه بصیرت / مریم علیزاده‌منصوری – تینا عارفی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/05/12 ـ شماره 4957 ـ صفحه 8)

1460 روز از آن زمان که حسن روحانی در پیشگاه مردم ایران سوگند یاد کرد و با آنان پیمان برادری بست، می‌گذرد. همان روزی که پیام صلح و دوستی‌اش و همینطور دعوتش به زدودن کینه‌ها از سینه‌ها و نشاندن آشتی جای قهر، دوستی جای دشمنی طنین‌انداز سپهر سیاست ایران شد. حال این مرد به پشتوانه بیش از 24 میلیون نفر از جمعیت ایران‌زمین قرار است بار دیگر در برابر آحاد ملت ایران حاضر شود و برای دومین بار سوگند خدمت به آنها را بر زبانش ساری و جاری سازد. امروز حسن روحانی دوازدهمین منتخب ملت ایران در محضر رهبر معظم انقلاب و جمعی از سران مملکت برای برگزاری مراسم تنفیذش حاضر می‌شود و روز شنبه نیز در حضور وکلای مردم، جمع کثیری از سران شاخص دنیا و همینطور در پیشگاه مردم ایران به ایراد سخنرانی می‌پردازد و چشم‌اندازی از دولت آتی‌اش را به تصویر می‌کشد. برپایی مراسم تنفیذ و تحلیف حسن روحانی در روزهای پنج‌شنبه و شنبه بهانه‌ای بود تا به واکاوی سخنان 4 سال قبل او در مراسم تحلیفش بپردازیم. اظهاراتی که به شکلی گزیده پیرامون اهدافش در صحن مجلس شورای اسلامی بیان کرده بود؛ استیفای حقوق زنان، تکریم اقلیت‌های مذهبی، توجه به حقوق شهروندی و کرامت انسانی، زدودن فساد و تبعیض، همچنین پیشبرد سیاست‌خارجی در مسیری هموار مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور روحانی در مراسم تحلیف سال 92 بود. در همین راستا از فعالان و کنشگران هر یک از حوزه‌های مزبور پرسیدیم که حسن روحانی تا چه میزان توانسته در پوشاندن جامه عمل به این اهداف خود موفق شود. در همین رابطه شما را به خواندن نمودار اینفوگرافیک پیش رویتان دعوت می‌کنیم. لازم به ذکر است که در هر بخش ابتدا وعده حسن روحانی ذکر شده و سپس کارشناسان حوزه مربوطه پیرامون میزان تحقق آن به گفتگو با آفتاب‌یزد پرداخته‌اند.

ضمن آنکه در همین پرونده، آفتاب‌یزد پای سخنان لیلی رشیدی هنرمند ارزشمند کشورمان نشسته تا از زبان او نیز میزان تحقق وعده‌های حسن روحانی در حوزه فرهنگ و هنر کشور بررسی شود. این گفتگو را در صفحه 14 روزنامه می‌خوانید.

ديپلماسي

وعده روحانی:

«در تعاملات بین‌‌المللی دولت تلاش خواهد کرد با ایجاد اعتماد متقابل بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان امنیت ملی خود و پیرامونی خود را گسترش دهد. به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید نه با زبان تحریم، بلکه با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.»

از پس آنچه تحت کنترلش بود؛ برآمد

علی خرم، نماینده سابق ایران در سازمان ملل

علی خرم، نماینده سابق ایران در سازمان ملل در ارزیابی عملکرد وزارت خارجه دولت روحانی می‌گوید که دولت یازدهم در حوزه‌هایی که در کنترل وزارت امورخارجه بوده است موفق عمل کرده است. او در ادامه به آفتاب‌یزد گفت: «روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور قول‌هایی را از جانب خودش می‌دهد، اما آنهایی در کنترل اوست که موضوعات و پرونده آنها در اختیار وزارت خارجه باشد. اگر حسن روحانی در رابطه با عراق یا سوریه یا بهبود روابط با عربستان قولی بدهد، نمی‌تواند به آن عمل کند، زیرا موضوعی مثل رابطه با کشورهایی نظیر سوریه، عربستان و آمریکا پرونده‌اش دست وزارت امورخارجه نیست. اگرهم بتواند برنامه‌ریزی داشته باشد خیلی کم می‌تواند تاثیرگذار باشد. در حوزه‌ای که در دست وزارت‌خارجه بود حسن روحانی موفق عمل کرد که نتیجه آن هم برجام بود.»

روحانی به هدف‌هایش رسید

داوود هرمیداس باوند، استاد حقوق و روابط بین‌الملل

داوود هرمیداس باوند، استاد حقوق و روابط بین‌الملل معتقد است که وزارت‌خارجه حسن روحانی با توجه به شرایط کشور عملکرد موفقی داشته است. او در این رابطه به آفتاب‌یزد گفت:« هدف حسن روحانی در چهار سال گذشته در حوزه سیاست خارجه حل کردن مشکلات اقتصادی و برطرف‌کردن مشکلات بود که تحریم‌ها سبب شکل‌گرفتن آنها شده بود. دولت او توانست از طریق برجام سایه بحران را از کشور دور، تحریم‌های هسته‌ای را برطرف کرده و راه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را در کشور هموار کند که نتیجه آن نیز بسته‌شدن قراردادهایی نظیر قرارداد نفتی توتال با کشور فرانسه بود، بنابراین می‌توان گفت روحانی با توجه به شرایط پیچیده داخلی کشور و مخالفت تمام‌قد اصولگرایان و تندروها در کشور توانست تا حدودی در حوزه سیاست خارجه موفق باشد.»

در دیپلماسی ضعیف بود

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل اما معتقد است که دولت یازدهم درحوزه سیاست خارجه ضعیف عمل کرده است. او در این خصوص به آفتاب‌یزد گفت:« حسن روحانی قصد داشت از سیاست انقباضی که پیش از او در کشور اعمال شده بود به سمت سیاست انبساطی گام بردارد، اما از همان روزهای نخست مشخص بود که رسیدن به این واقعیت بسیار دشوار خواهد بود، زیرا کانون‌های فشار بسیاری در سیاست خارجه وجود دارد که مانع از ایجاد تعامل و تنش‌زدایی میان ایران و سایر کشور می‌شود. بنابراین به نظر من حسن روحانی در سیاست خارجه خود ضعیف عملکرده است. البته اگر برجام را کنار بگذاریم که آن هم خود درگیر مسائل عمده‌ای در داخل کشور شد. باید بگویم این ناکامی در سیاست خارجه و تنش‌زدایی میان ایران و کشورهایی نظیر آمریکا و عربستان بیش از آنکه تقصیر حسن روحانی باشد به شرایط داخلی کشور و اوضاع منطقه‌ای و جهانی برمی‌گردد. »

اعتدالگرایی

وعده روحانی:

«اعتدالگرایی به معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی به منافع حزبی و جناحی است. دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را مورد استفاده قرار خواهد داد که مناسبات و اعتدالگرایی را شالوده مدیریت کشور قرار دهد، همچنین تهدید را کاهش و ثروت‌ها را افزایش دهد.»

همکاران روحانی، همراهش نبودند

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران اعتقادش بر این مهم استوار است که به دلیل حاکمیت نگاه فراجناحی در کابینه دولت یازدهم، آنهایی که همکار آقای روحانی بودند، همراهش نبودند. او در این باره اظهارداشت: «به‌خصوص در بحث سیاست داخلی عملا مدیرانی که متعلق به دولت‌های نهم و دهم بودند، جایگزینی برایشان در دولت یازدهم نبود و نوع عمل این افراد حاکی از آن بود که اعتقادی به رویکرد اعتدالی و پایگاه اجتماعی دولت نداشته‌اند. اگر به تیم اقتصادی دولت نگاهی بیندازیم، انواع رویکردها در این تیم را می‌یابیم و پس از آن پی می‌بریم که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور، تیم موفقی نبوده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه‌کرد: باید توجه داشت که به مراتب در دولت دوازدهم مطالبات مردم افزایش یافته است و دولت باید علاوه بر تحقق مطالبات گذشته مردم به مطالبات جدید آنها هم جامه عمل بپوشاند.» مدیرعامل بنیاد باران اضافه کرد: «آقای روحانی در سیاست داخلی باید اهتمام جدی بورزد و تیمی با رویکرد واحد برگزیند. نگاه فراجناحی اگر به منزله در نظرگرفتن منافع کل آحاد جامعه باشد، این امر پسندیده و مثبت است، چون روحانی، رئیس‌جمهور همه مردم ایران است، اما وقتی با همین رویکرد بخواهد دولت را بچیند و بگوید که من مدیران استانی و میانی را متناسب با نگاه همان 24میلیون رای‌دهنده انتخاب می‌کنم، تناقض در نگاه روی می‌دهد و همان اتفاقی می‌افتد که در کابینه یازدهم شاهد آن بودیم.» امام ادامه داد: «اگر تیمی همراه و همفکر داشته باشیم قطعا موفق‌تر خواهیم بود. نمی‌شود بدنه یک سازی بزند، راس آن نگاهی متفاوت داشته باشد، اما این را هم باید در نظر داشت که همین تیم که شامل نگاه‌های متفاوت بوده است، توانسته موفق عمل کند تا جایی که اقبال عمومی را نیز به دست آورده است. دولت با تمام محدودیت‌هایش خیلی خوب عمل کرده، اما برای بهبود عملکردش باید تیم همراه‌تری را برگزیند. اعتدالگرایی در جامعه اثرات مثبتی هم داشته است. این موضوع را می‌توان از فضای حاکم بر جامعه در این 4 سال نسبت به 8 سال ریاست احمدی‌نژاد به‌خوبی و به‌وضوح حس کرد.»

جوانان

وعده روحانی:

«جوانان ما می‌خواهند فرصت شکوفایی، کار و ابتکار داشته باشند و از زندگی باثباتی برخوردار شوند.»

عملکرد دولت متناسب با مطالبات نبود

رضا حجتی، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش

رضا حجتی، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان، عملکرد دولت روحانی را در حوزه جوانان ضعیف ارزیابی می‌کند. او در این رابطه به آفتاب‌یزد گفت: «در حوزه اختصاصی جوانان به‌خصوص مطالبات اصلی یعنی اشتغال، مسکن و ازدواج متاسفانه عملکرد دولت روحانی متناسب با مطالبات نبود. تلاش زیادی شده و کارهای خوبی انجام گرفته، در مسیر درستی هم حرکت شده، ولی مطالبات بسیار بیشتر از آن کارهایی است که انجام شده است، به نظر من، دولت یازدهم به جوانان از این جهت مدیون است.در مجموع جوانان در بخش اشتغال مطالبه دارند. همچنین اصلاحات بسیاری نیز در حوزه آموزش جوانان باید انجام شود. نظام دانشگاهی ‌ما به‌سرعت فارغ‌التحصیلان بالای لیسانس را وارد جامعه می‌کند که بازار کاری برایشان وجود ندارد. جوانان نسبت به وضع موجود احساس ناامیدی و یاس دارند و تمام پیام‌هایی هم که از سوی جناح اصولگرا داده می‌شود منجر به القای یاس و ناامیدی در میان جوانان می‌شود.»

جوانان صبورانه منتظر ماندند

محمد کبیری، رئیس ستاد جوانان حسن روحانی

محمد کبیری، رئیس ستاد جوانان حسن روحانی معتقد است ،دولت روحانی با توجه به شرایط کشور در حوزه جوانان عملکرد نسبتا خوبی داشته است. او در این رابطه به آفتاب‌یزد گفت: «در حوزه جوانان مخصوصا بعد از آنکه در معاونت جوانان تغییراتی رخ داد؛ در وزارت ورزش و جوانان، حرکت‌های خوبی آغاز شد، اما چون ساختارهای مربوط به حوزه جوانان توانایی و ظرفیت‌ بیشتر از این را نداشت دولت روحانی پذیرفت که یک سازمان مشخص و خاص باید به این حوزه رسیدگی کند. جوانان در 4 سال گذشته صبورانه منتظر ماندند تا مشکلات اساسی دولت و کشور حل شود و طبیعی است در این چهار سال پیش‌رو آنها مطالباتشان را دنبال کنند. »

زنان

وعده روحانی:

«دولت تدبیر و امید استیفای هر چه بیشتر زنان و ایجاد فرصت برابر را از اهم وظایف خود می‌داند.»

رشد چشمگیر در دوران روحانی

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم بر این باور است که دولت یازدهم توانسته به وعده‌های خود پیرامون حوزه زنان جامه عمل بپوشاند. او در این باره به آفتاب‌یزد گفت:« در دولت یازدهم فرصت‌های زیادی به زنان برای دیده‌شدن در سطح اجتماع داده شد، حتی در برنامه ششم توسعه که از طرف دولت به مجلس ارائه شد، بحث عدالت جنسیتی و ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان در آن گنجانده شده بود. وقتی برنامه داده می‌شود، حاکی از آن است که اراده برای دیده‌شدن زنان وجود دارد. هم در سطح مدیریت کلان و میانی کشور و هم در ایجاد شغل و به‌کارگیری زنان در مشاغل مختلف، ما شاهد رشد چشمگیری در دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی بوده‌ایم. در دولت‌های احمدی‌نژاد که زنان از حضور در 300 میلیون عنوان شغلی منع شده بودند، در دوران آقای روحانی حضور زنان در این مشاغل آزاد شد. اما از یک‌سو ما شاهد آن هستیم که از زنان تحصیلکرده در سطح هیئت علمی دانشگاه‌ها، بسیار کمتر از مردان به‌کار گرفته شده‌اند یا با مشکلات و موانع بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. امیدواریم این مشکل برای زنان نخبه ما برطرف شود تا ناچار به مهاجرت نشوند همچون مریم میرزاخانی. »

وعده های حوزه زنان محقق نشده

فخرالسادات محتشمی‌پور، فعال حوزه زنان

فخرالسادات محتشمی‌پور، فعال حوزه زنان و عضو حزب اتحاد ملت بر این باور است که دولت یازدهم در بحث زنان فقط نمره قبولی می‌گیرد. او در این باره به آفتاب یزد گفت: «اگر بخواهیم نسبت به نگاه دولت یازدهم به نیمی از جمعیت ایران منصفانه نظر دهیم، گام‌هایی برای استیفای حقوق زنان برداشته شده است. بحث ایجاد برابری و ایجاد شرایط رشد زنان تا حدی پیگیری شد، اما اینکه بگوییم صددرصد وعده‌های دولت در خصوص زنان محقق شده، چنین نبوده است. به دلیل آنکه هم ساز و کارهای لازم وجود نداشته و هم متاسفانه آنقدر سنگ‌اندازی در مقابل اقدامات و فعالیت‌های دولت‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا انجام می‌شود و دولتمردان آنچنان درگیر مشکلات هستند و در معرض تخریب قرار می‌گیرند که مسئله زنان را در اولویت‌های نخست خود قرار نمی‌دهند.»

اقتصاد

وعده روحانی:

«یکی از اهداف کلیدی دولت مبارزه با فساد و تبعیض خواهد بود، اگر با فساد مبارزه کنیم فعالیت و رقابت اقتصادی مردم معنا پیدا می‌کند. در چنین شرایطی فقر و تبعیض از جامعه رخت برخواهد بست.»

عملکرد ضعیف در مبارزه با فساد

حسین راغفر – تحلیلگر مسائل اقتصادی

حسین راغفر، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی عملکرد دولت در زمینه مبارزه با فساد را ضعیف می داند. او در این باره به آفتاب یزد، گفت: «به نظر من دولت یازدهم عملکرد خوبی در مبارزه با فساد نداشته است. نکته قابل توجه در این زمینه آن است که یکی از مصادیق فساد، حضور افراد در بخش عمومی است درحالی که خودشان در بخش خصوصی صاحب منافع هستند و این اتفاقی است که متاسفانه در دولت یازدهم به‌طور گسترده‌ شکل گرفته و بسیاری از این افراد که در کابینه به نقش‌آفرینی می‌پردازند در بخش‌خصوصی به‌ویژه در همان حوزه‌ای که حوزه ماموریت آنهاست، صاحب منافع هستند. در دنیا این اتفاق به تئوری منافع شهرت دارد که یکی از مصادیق بارز فساد است. متاسفانه این تعارض منافع که در میان افرادی که در بخش عمومی فعال هستند و در بخش خصوصی هم صاحب منفعت هستند، فسادزاست ولو اینکه حتی آدم‌های بسیار خوبی باشند. » وی افزود:« در تنگنا قرارگرفتن مردم مرهون همین فساد است. بخش قابل‌توجهی از اینها هم به‌خاطر رشد فساد در نهادهایی است که در همین دولت فعال هستند، از جمله نظام بانکی کشور. رشد فساد در دولت یازدهم به‌دلیل کارکردهای نظام بانکی، افزایش یافته است. باید پذیرفت که بخشی از این فساد هم در این دولت ایجاد شده و از دولت قبل به ارث نرسیده و در این دولت متورم شده است. تا این جای کار به نظرم دولت یازدهم در زمینه مقابله با فساد واقعا عملکرد مطلوبی نداشته است.»

حساسیت دولت نسبت به مبارزه با فساد

بایزید مردوخی، اقتصاددان

بایزید مردوخی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، بر این باور است که دولت روحانی در جهت مبارزه با فساد به‌شدت حساس بود و تلاش‌هایی هم به‌صورت قانونی، بخشنامه‌ای و آیین‌نامه‌ای در این راستا انجام داد. او پیرامون این موضوع به آفتاب‌یزد گفت:« حل موضوع فساد مسئله‌ای نیست که بتوان آن را تنها و تنها برعهده یک دولت گذاشت در اینکه دولت در این رابطه مسئول اصلی است، شکی وجود ندارد منتها فساد می‌تواند یک دامنه تاریخی داشته باشد یا آنکه ریشه آن را باید در یک شرایط فرهنگی یا اقتصادی جست‌وجو کرد. برخی از اینها بازمی‌گردد به مجموعه قوانینی که ما در کشور داریم. گاهی این قوانین به حدی دامنگیر است و تعداد مجوزهایی که باید براساس قوانین صادر شود برای انجام یک امر اقتصادی آنچنان زیاد و جدی است که کار را اساسا به عقب می‌اندازد. در چنین شرایطی طبیعی است عده‌ای سعی می‌کنند برای گریز از این بروکراسی وقت‌گیر که بر پایه قوانین و مقررات شکل گرفته، به فساد روی ‌آورند.»

کرامت انسانی

وعده روحانی:

«مردم می خواهند از فقر و تبعیض به دور باشند، مردم می خواهند حرمت و کرامت داشته باشند، مردم می خواهند در فضایی آزاد معنوی و عقلانی زندگی کنند که در آن پدران و مادران جامعه ما در پی آینده ای مطمئن برای فرزندانشان هستند.»

دولت یازدهم، حافظ کرامت انسانی

ناصر قوامی ، نماینده مجلس ششم و عضو مجمع روحانیون مبارز

ناصر قوامی، نماینده مجلس ششم بر این باور است که در دولت یازدهم نسبت به دولت های نهم و دهم اهتمام بیشتری برای زندگی معنوی و کرامت انسانی ورزیده شده است. او در این باره به «آفتاب یزد» گفت: «شعارهای حفظ کرامت و حرمت انسانی و همین طور ایجاد فضایی آزاد برای زیستن در دولت یازدهم تا آنجا که در اختیار رئیس‌جمهور بوده، اجرایی شده است و این موضوع انکارناپذیر است.»

وی افزود: «شرایط زندگی و حیات معنوی مردم در دولت روحانی قابل قیاس با دولت احمدی‌نژاد نیست. تلاش ایشان برای حفظ کرامت انسانی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌الملل محسوس است ولی خب اقدامات برخی نهادها در حیطه قدرت آقای روحانی نیستند.»

این نماینده مجلس ششم اضافه کرد: «می‌توان اذعان کرد که قوه‌مجریه در طول 4 سال گذشته کم‌ترین آسیب را بر کرامت انسانی وارد ساخت. اگر ضربه‌ای به شان و کرامت مردم در 4 سال گذشته وارد شده است علت آن را باید در جایی دیگر جستجو کرد. تا حدودی روحانی موفق بوده اما تاکنون تمام انتظارات مردم برآورده نشده است.»

قوامی ادامه داد: «من فکر می‌کنم اکنون آقای روحانی دارای 24میلیون رای است می‌بایست. از همین روی، در راستای تحقق شعارها و وعده‌های داخلی‌اش کمی جدی‌تر عمل کند و در جاهایی که سنگ‌اندازی می‌شود از مردم کمک بگیرد و دیالوگی صادقانه با رای‌دهندگانش ایجاد کند. روحانی باید محافظه‌کاری و مصلحت اندیشی را کنار بگذارد و از مشکلاتی که افراد و نهادهای غیردولتی برایش ایجاد می‌کنند، به طور شفاف و روشن سخن بگوید. در این صورت حمایت مردم هم جلب می‌شود و پشتوانه روحانی محکم‌تر می‌گردد.»

حقوق شهروندی

وعده روحانی:

«دولت تدبیر و امید بر حاکمیت قانون، رعایت حقوق و آزادی‌های همه شهروندان، پاسخگویی به جامعه و به مدیریت علمی تاکید خواهد داشت.»

روحانی ایستادگی نکرد

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: دولت در زمینه آزادی‌های مدنی گام‌های بلندی برنداشته است. او در این باره به آفتاب یزد گفت:« من به دولت آقای روحانی در زمینه تحقق حقوق شهروندان و حاکمیت قانون در دولتش اگر نمره مردودی ندهم، نمره بالایی هم نمی‌دهم. اینکه دولت روحانی در بسیاری از مسائل توانست نمره بسیار بالایی به دست آورد بر کسی پوشیده نیست. روزی که ایشان دولت یازدهم را از آقای احمدی‌نژاد تحویل گرفت کشور در چه وضعیتی قرار داشت، درآمد نفت چه میزان بود و اکنون چه میزان است، وضعیت سیاست خارجه چگونه بود و دیپلماسی اکنون به چه شکل درآمده است، اما با در نظرگرفتن این مسائل در دولت روحانی وضعیت حقوق شهروندی آنچنان مطلوب نبوده است، با وجود وعده‌های بسیاری که داده شد.» وی افزود: «البته باید در نظر داشت آنچه ما از آن به‌عنوان نقض حقوق شهروندی یاد می‌کنیم تا چه اندازه در حوزه اختیارات رئیس‌جمهوری بوده، اما آیا آقای روحانی هنگام مشاهده نقض قانون ایستادگی کرده است؟ مقاومت و پایمردی از خود نشان داده است؟ نه، به نظر من چنین نبوده است. این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: «آقای روحانی در دوران انتخابات چه 92 و چه 96 تلویحا "وعده رفع آن مسئله خاص" را داد، اما ما دیدیم بعد از انتخابش برای حل آن موضوع خاص اقدام چشمگیری نکرد. آقای روحانی! اگر نمی‌توانستید این موضوع را حل و فصل کنید می‌توانستید بگویید مردم ایران به فکر آن هستم و بنا بر دلایلی نمی‌توانم خیلی کاری کنم.» این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «با در نظر گرفتن چنین مواردی نمی‌توان نمره مطلوبی به آقای روحانی در زمینه آزادی‌بیان و احقاق حقوق شهروندی داد.»

قومیت‌ها

وعده روحانی:

«اگرچه اقدامات فراوانی در جهت توسعه منطقه‌ای و استیفای حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی انجام شده است، اما متاسفانه هنوز هم کاستی‌ها و نارسایی‌هایی وجود دارد. دولت تدبیر و امید برخود فرض می‌داند که زمینه استیفای این حقوق را به بهترین وجه فراهم کند و ارتقای کرامت، خلاقیت فرهنگی و اجتماعی همه هموطنان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.»

نگاه روحانی به اقلیت‌ها مثبت بود

جلال جلالی‌زاده، نماینده اهل سنت و کرد مجلس ششم

جلال جلالی‌زاده، نماینده اهل سنت و کرد مجلس ششم معتقد است که روحانی با وجود کارهایی که در حوزه اقلیت‌ها انجام داده، عملکرد ضعیفی در این حوزه داشته است. او در مصاحبه با آفتاب‌یزد گفت: «دولت روحانی نتوانست به‌طور کامل به وعده‌های خود در حوزه حقوق اقلیت‌های قومی و دینی عمل کند؛ هر چند اقداماتی شد، اما متاسفانه این اقدامات کافی نبود. با وجود آنکه حسن روحانی خود مدت‌ها در جریان امور بود و آگاهی کاملی نسبت به وضعیت سیاسی و اجتماعی اقوام داشت، اما متاسفانه باز هم نتوانست حرکت مثبت و دلخوش‌کننده‌ای را در این زمینه انجام دهد. حتی در دوره‌های قبلی پستی به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور اهل سنت وجود داشت، اما متاسفانه روحانی این سمت را حذف کرد. هر چند این مشاوران نیز نتوانستند کار چندانی برای اهل سنت انجام دهند، ولی به‌وجود آنها دلخوش بودیم. جلالی‌زاده در ادامه به کارهای مثبت دولت در حوزه اقلیت‌ها اشاره کرد و گفت: «با این وجود اقدامات مثبتی نیز در این دولت صورت گرفته،از جمله آنکه یکسری از اهل سنت‌ در مشاغل دولتی منصوب شدند، برای مثال، چند معاون وزیر و یک سفیر سنی در دولت مشغول به کار شدند. همچنین برای اولین بار زبان کردی در دانشگاه‌های کردستان تدریس شد و اعتبارات و بودجه خوبی به اهل سنت تخصیص داده شد.» وی افزود: «در کل باید گفت نگاه روحانی به اقلیت‌ها نگاه مثبتی بود، او تلاش کرد هم نگاه امنیتی به مناطق اهل سنت کمرنگ شود و هم از نیروهای اهل سنت استفاده شود، با این وجود فشارهایی مانع از اقدامات مثبت بیشتری در این حوزه شد.»

تا جای ممکن به وعده‌ها در حوزه اقلیت‌ها عمل شد

یوناتن بت کلیا، نماینده اقلیت دینی آشوریان و کلدانی در مجلس شورای اسلامی

یوناتن بت کلیا، نماینده اقلیت دینی آشوریان و کلدانی در مجلس شورای اسلامی معقتد است: دولت یازدهم عملکرد خوبی در حوزه اقلیت‌های دینی داشته و تا جای ممکن به وعده‌های خود عمل کرده است. او در این رابطه گفت: «به اعتقاد من حسن روحانی در این حوزه عملکرد خوبی داشته وتا جای ممکن توانسته به وعده‌هایی که در حوزه اقلیت‌ها داده عمل کند. برای مثال، او شخصی را به‌عنوان دستیار ویژه در امور اقوام و ادیان منصوب کرد، اما چون چنین پستی هنوز جا نیفتاده بود شاهد ضعف‌هایی بین مسئولان این ارگان بودیم؛ این اتفاق باعث شد تا در قدم‌هایی که دولت سعی داشت در این زمینه بردارد کمی ضعیف عمل شود.» وی در ادامه افزود: «باید گفت حسن روحانی تا جایی که توانسته‌ درخواست‌هایی را که داشتیم محقق کرده و به نظر من اگر همین کارها و فعالیت‌ها را در نظر بگیریم عملکرد دولت او خوب بوده است.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=79995

ش.د9601571

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات