صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۹۹

حرف روز/ چالش‌های پیش‌ روی آمریکا

در برآورد قدرت و میزان توانمندی یک کشور بر اساس ماتریس، ارزیابی چهار عامل مؤثر از طریق تقاطع‌گیری عوامل درونی(ضعف‌ها و قوت‌ها) و عوامل بیرونی(تهدیدات و فرصت‌ها) راه‌گشاست[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: در برآورد قدرت و میزان توانمندی یک کشور بر اساس ماتریس، ارزیابی چهار عامل مؤثر از طریق تقاطع‌گیری عوامل درونی(ضعف‌ها و قوت‌ها) و عوامل بیرونی(تهدیدات و فرصت‌ها) راه‌گشاست. بر این اساس، آمریکای امروز برخلاف آنچه تلاش می‌کند با بزرگنمایی و ارائه تصویری از قدرتی توهم‌آمیز خود را تنها ابرقدرت یا دست کم یکی از قدرت‌های مؤثر جهانی نشان دهد، با تهدیدات و چالش‌های فراوانی در محیط بیرونی خود در سطوح منطقه‌ای و جهانی مواجه است. بررسی و مطالعه چالش‌های پیش روی آمریکا حاکی از چند چالش جدی است.
1ـ چالش و احساس تهدید از سوی چین و روسیه؛ رئیس‌جمهور آمریکا به شدت نگران رشد قدرت اقتصادی چین و به تناسب آن بازیابی قدرت و جسارت سیاسی و نظامی پکن در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.  ترامپ بارها از روابط خصمانه با چین سخن گفته و خواستار ایجاد موانع تجاری علیه واردات از کشور چین و استقرار نیروهایی برای نظارت بر صادرات و واردات به چین شده است. اما باید گفت که ترامپ در نهایت برای برخورد با کره شمالی به کمک چین نیاز دارد. کاهش سطح روابط آمریکا با روسیه و قرار دادن نام روسیه در لیست تحریم‌های آمریکا، وضعیت چالشی، مبهم و پیچیده‌ای را پیش روی مناسبات دو کشور در اوضاع فعلی قرار داده است.
2ـ تهدید ونزوئلا و کره شمالی؛ تهدیدات اخیر ترامپ نشانه‌هایی چون حضور مبنی بر حمله نظامی به این دو کشور، از دیگر چالش‌های آمریکا در اوضاع کنونی است.
3ـ مقاومت منطقه غرب آسیا و جمهوری اسلامی ایران؛ جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی همواره مقابل منافع ملی آمریکا نه تنها ایستاده، بلکه توانسته الگویی موفق را پیش روی بسیاری از کشورهای سیاسی منطقه و جهان قرار دهد و به یقین راز خصومت‌ورزی آمریکا با انقلاب و نظام اسلامی ایران نه تنها توسعه و پیشرفت‌های آن، بلکه خطر الهام‌بخشی و محور قرار گرفتن این الگو برای دیگر ملل دنیا و جهان اسلام علیه آمریکا است.
آنچه این چالش‌ها برای ترامپ ناپخته در سیاست ایجاد کرده، تحت‌الشعاع قرار گرفتن وعده بزرگ وی در موضوع توجه به داخل آمریکا و نارضایتی به دلیل انباشت مشکلات این کشور است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات