تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۲۵
روحاني در ديدار موگريني:

مجلس پاسخ لازم را به كنگره آمريكا خواهد داد

(روزنامه جوان – 1396/05/15 – شماره 5155 – صفحه 2)

رئيس‌جمهور در ديدار مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران هيچ مانعي براي توسعه مناسبات با اتحاديه اروپا قايل نيست...

رئيس‌جمهور در ديدار مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران هيچ مانعي براي توسعه مناسبات با اتحاديه اروپا قايل نيست، ابراز اميدواري كرد كه در دولت دوازدهم شاهد استحكام برجام، افزايش مناسبات با اتحاديه اروپا و توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ميان دو طرف باشيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر رياست جمهوري، دكتر روحاني روز گذشته در ديدار فدريكا موگريني با خوشامدگويي به وي براي حضور در مراسم تحليف دوازدهمين دوره رياست جمهوري، برجام و توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 را كليدي مهم در راستاي ثبات منطقه و توسعه مناسبات ايران با ساير كشورهاي جهان برشمرد و افزود: اتحاديه اروپا به خوبي در به ثمر رسيدن برجام نقش‌آفريني كرد و امروز نيز همه طرف‌ها براي حراست از اين توافق كه با زحمت فراوان به دست آمده، وظيفه سنگيني برعهده دارند.

روحاني با اشاره به اينكه ايران در اجراي برجام به طور كامل به تعهدات خود عمل كرده اما برخي طرف‌ها بر تعهدات خود پايبند نيستند، گفت: بخش مهمي از اجراي برجام مربوط به گشايش در روابط اقتصادي، بانكي و فعاليت‌هاي تجاري است كه بايد هرچه سريع‌تر و به طور كامل عملياتي شود. رئيس‌جمهور نحوه عمل امريكا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگراني همه طرف‌ها دانست و گفت: نقض مكرر تعهدات از سوي دولت امريكا و اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران، تأثير منفي در افكار عمومي ملت ايران داشته و مي‌تواند در مسير اجراي برجام مخرب باشد كه البته مجلس شوراي اسلامي مطمئناً قانوني را در راستاي مقابله به مثل با اقدام جديد امريكا تصويب خواهد كرد.

فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ضمن تبريك انتخاب مجدد دكتر روحاني به عنوان رئيس‌جمهور، با اشاره به اينكه توافق برجام دستاوردهاي بسيار بزرگ و خوبي براي ايران و اتحاديه اروپا به همراه داشته است، بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي مختلف تجاري، اقتصادي و گفت‌وگوهاي سياسي ميان ايران و اتحاديه اروپا تأكيد كرد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينكه امروز تمام طرفين مذاكره‌كننده موظف به اجراي صحيح و كامل برجام هستند كه تأثيرات مثبتي نيز در مناسبات و همكاري‌هاي دوجانبه و بين‌المللي داشته‌ است، گفت: برجام تنها مختص به يك طرف نيست و همه طرف‌هاي مذاكره‌كننده و جامعه بين‌المللي بايد براي حفظ و حراست از آن تلاش كنند. موگريني با بيان اينكه اتحاديه اروپا به دنبال برنامه‌اي جامع براي تضمين اجراي كامل برجام است، گفت: برجام براي اروپا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و با امضاي برجام بيش از 80 درصد فعاليت‌هاي تجاري ميان ايران و اتحاديه اروپا به طور موفقيت‌آميز به انجام رسيده است.

حمايت ايران از يكپارچگي عراق

روحاني همچنين روز گذشته در ديدار فؤاد معصوم، رئيس‌جمهور عراق با ابراز خرسندي از ديدار وي گفت: حفظ امنيت و ثبات در عراق براي ما بسيار حائز اهميت است، چرا كه امنيت و ثبات دو كشور را به‌هم پيوسته و متصل مي‌دانيم. روحاني با اشاره به اينكه ايران اولين كشوري بود كه به ياري ملت و دولت عراق در مقابله با حمله تروريست‌ها و گروهك تروريستي داعش شتافت، اظهار داشت: امروز بسيار خوشحاليم كه ملت عراق در برابر تروريست‌ها پيروزي‌هاي پي در پي و درخشاني به دست آورده است. رئيس‌جمهور حفظ تماميت ارضي و وحدت در عراق را نكته حائز اهميت براي جمهوري اسلامي ايران برشمرد و اظهار داشت: هر گونه تغيير در مرزهاي جغرافيايي مي‌تواند براي دهها سال در منطقه تنش‌هاي فراوان ايجاد كند. ما خواهان عراق واحد هستيم و اميدواريم همواره در عراق، شيعه، سني و كرد در مقابل دشمنان عراق يكصدا باشند.

رئيس‌جمهور اضافه كرد: نقش شما به عنوان رئيس‌جمهور براي ايجاد وحدت و انسجام بيشتر در عراق بسيار تأثيرگذار خواهد بود. فؤاد معصوم رئيس‌جمهور عراق نيز در اين ديدار با تبريك به دكتر روحاني كه براي بار دوم و با كسب رأي اعتماد بالاي مردم به رياست جمهوري انتخاب شده است، گفت: روابط مستحكم ايران و عراق زماني خود را نشان داد كه عراق گرفتار يك دشواري بزرگ شده بود و گروهك تروريستي داعش تعدادي از شهرهاي عراق را اشغال كرده و قصد اشغال تعداد ديگري از شهرها را داشت كه در اين مقطع كمك‌هاي جمهوري اسلامي به دولت و ملت عراق براي مقابله با داعش بسيار مؤثر بود.

آمادگي ايران براي توسعه مناسبات با كره جنوبي

ديدار با رئيس مجلس كره جنوبي، از ديگر برنامه‌هاي روحاني در روز گذشته بود. رئيس‌جمهور در ديدار «چون سون كيون»، با تأكيد بر ضرورت و اهميت امنيت و ثبات در آسيا به‌ويژه در منطقه شرق آسيا، گفت: معتقديم در دنياي امروز همه كشورها بايد اختلا‌ف نظرها را از طريق گفت‌وگو و راه حل سياسي حل و فصل كنند. رئيس‌جمهور اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از هيچ اقدامي براي توسعه و تقويت امنيت و ثبات در آسيا دريغ نخواهد كرد.

دكتر روحاني با اشاره به حمايت دولت دوازدهم از توسعه مناسبات و همكاري‌هاي همه جانبه ايران و كره جنوبي، گفت: آماده گسترش روابط دو كشور در زمينه‌هاي گوناگون، فناوري‌هاي نوين، همكاري‌هاي صنعتي، حمل و نقل و مشاركت در اجراي پروژه‌هاي گوناگون از جمله در بخش ريلي با كره جنوبي هستيم. «چون سون كيون» رئيس مجلس كره جنوبي نيز در اين ديدار ضمن تبريك انتخاب مجدد دكتر روحاني به عنوان رئيس‌جمهور كشورمان، اسناد امضا شده و توافقات دو كشور را تضميني براي توسعه همكاري‌ها و روابط مشترك عنوان كرد و افزود: مجلس كره جنوبي از بيانيه مشترك روساي جمهور دو كشور و اسناد امضا شده و گسترش روابط همه جانبه تهران – سئول حمايت مي‌كند.

ايران در كنار افغانستان خواهد ماند

رئيس‌جمهور با اشاره به اشتراكات گسترده تاريخي و فرهنگي مردم ايران و افغانستان، از گسترش و تقويت همكاري‌هاي تهران – كابل استقبال كرد و ابراز اميدواري نمود روابط دو كشور در همه عرصه‌هاي مورد علاقه، هر چه سريع‌تر به سطح مطلوب برسد.

روحاني در ديدار محمد اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان، با تاكيد بر اهميت تقويت ارتباطات و تعاملات گسترده و عميق دو كشور، گفت: جمهوري اسلامي ايران از هيچ كمكي براي گسترش و تثبيت امنيت و رفاه مردم افغانستان دريغ نخواهد كرد. دكتر روحاني با اشاره به اينكه مردم افغانستان حداقل از 40 سال پيش گرفتار بي‌ثباتي و ناامني بوده‌اند، اظهار داشت: ايران همواره در فراز و نشيب‌هاي تاريخ افغانستان در كنار اين ملت رشيد، شجاع و مقاوم بوده و خواهد بود. رئيس‌جمهور حضور و مداخله كشورهاي خارجي را از جمله مشكلات جدي منطقه برشمرد و تروريسم را معضل مشترك همه كشورهاي منطقه و جهان خواند و اظهار داشت: همكاري نزديك‌ و جدي‌تر ايران و افغانستان براي حل معضلاتي همچون تروريسم ضروري است. محمد اشرف غني رئيس‌جمهور افغانستان نيز در اين ديدار با تبريك كسب رأي اعتماد دوباره ملت ايران به دكتر روحاني، گفت: علاقه و اراده افغانستان ايجاد مناسبات باثبات بين دو كشور است.

رئيس‌جمهور افغانستان امنيت و ثبات را نياز جدي افغانستان برشمرد و با تشكر از مساعدت و كمك‌هاي مستمر دولت جمهوري اسلامي ايران از دولت و ملت افغانستان تصريح كرد: مسائل داخلي ما در مبارزه با تروريسم سامان مطلوبي يافته، ارتش ما در مقابله با حملات تروريستي توانايي‌هاي قابل قبولي به دست آورده و حالا بايد روي توانايي پليس براي مقابله با ناامني‌هاي داخل شهرها تمركز كنيم. رئيس‌جمهور افغانستان اضافه كرد: دولت افغانستان به دنبال آن است تا با همكاري همسايگاني چون ايران امنيت مرزهايش را ارتقا دهد و آنها را تبديل به مرز دوستي و همكاري نمايد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/865607

ش.د9601631

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات