تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۳۴

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(3)

تیتر و سرمقاله روزنامه های شاخص جریان اصلاح طلب به شدت تحت تأثیر فضای معرفی کابینه جدید است که البته این نگاه کاملاً یک سویه نیست. در حالی که نگاه های انتقادی نسبتا گسترده ای از اعضای کابینه وجود دارد فضای حمایتی از کابینه دوازدهم غلبه بیشتری دارد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی کارگر
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(3)مطبوعات اصلاح طلب:
تیتر و سرمقاله روزنامه های شاخص جریان اصلاح طلب به شدت تحت تأثیر فضای معرفی کابینه جدید است که البته این نگاه کاملاً یک سویه نیست. در حالی که نگاه های انتقادی نسبتا گسترده ای از اعضای کابینه وجود دارد فضای حمایتی از کابینه دوازدهم غلبه بیشتری دارد.
انتقادها به کابینه از دو محور خارج نیست: استفاده نکردن از زنان در کابینه و دوم کم بودن وزن اصلاح طلبی کابینه.  روزنامه قانون در ادامه همین راه با انتشار مصاحبه ای از خانم فاطمه راکعی ضمن انتقاد از عملکرد روحانی در انتخاب اعضای کابینه در تیتر یک خود نوشت: «تنها نکته مثبت احمدی نژاد انتخاب وزیر زن بود» این در حالی است که در همین روز روزنامه شرق نیز در انتقاد از روحانی به نقل از عارف نوشت: «هیچ بهانه ای برای استفاده نکردن از زنان وجود ندارد». همین روزنامه در ستون یادداشت خود با قلم صادق زیباکلام ضمن حمایت از کابینه دوازدهم، نقد آرامی را نسبت به اعضای کابینه نیز بیان نمود، وی نوشت ما به خاطر کابینه معرفی شده توسط روحانی اعتراضی نداریم و گله ما به خاطر اعضایی است که معرفی نشده اند و از جمله به خاطر وجود نداشتن یک زن در کابینه دوازدهم و ... . روزنامه آفتاب یزد نیز در روز یکشنبه ضمن مصاحبه با خاتم مینو خالقی عنوان نمود که مطالبه حضور زنان در کابینه سهم خواهی نیست. و ... 
همانطور که مشاهده می کنید این روزنامه ها در ادامه خط رسانه ای که در دو هفته اخیر دنبال کرده اند همچنان خود را مدافع حقوق زنان در جامعه نشان می دهند. ثبات این سیاست در طول چند هفته گذشته حاکی از ریشه دار بودن این ادعا در جراید اصلاح طلب می باشد.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(3)

اما انتقادات این دسته از مطبوعات به بحث حضور زنان در کابینه ختم نمی شود. روزنامه اعتماد در شنبه هفته جاری در مطلبی با عنوان «شیوه انتخاب وزرا غیر علمی است» با انتقاد از وضعیت انتخاب وزرا با تأکید بر وزیر آموزش و پرورش و شیوه انتخاب وزارت علوم از شیوه انتخاب وزرا در طول سالیان گذشته و حتی کابینه دوازدهم انتقاد کرد. اما روزنامه آرمان بیش از سایر مطبوعات اصلاح طلب از کابینه دوازدهم انتقاد کرد. این روزنامه با اشاره به نگاه مثبت فراکسیون ولایت به کابینه دوازدهم با تیتر «آری لاریجانی ها، نه عارفی ها» به این موضوع پرداخت که فراکسیون امید نسبت به برخی وزرای معرفی شده انتقاد دارد و فراکسیون ولایت آماده همراهی با دولت در دادن رأی اعتماد به همه وزرای پیشنهادی است. این روزنامه در همین صفحه و در تیتر یک خود به نقل از فائزه هاشمی نوشت که روحانی تحت فشار کابینه را بسته است. این دسته از مطالب به همراه مطالب و تیترهای فرعی دیگر مانند «حیات اصلاحات را به دولت وصل کردن جفاست» که در این روزنامه منتشر شده است حاکی از عدم رضایت این دسته از مطبوعات از وزرای پیشنهادی است.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(3)

در عین حال فضای دفاع از کلیات کابینه و برخی از وزرایی که درمحافل اصولگرایی مورد انتقاد جدی واقع می شوند را می توان آن روی سکه جریان اصلاح طلبی دانست. روزنامه شرق انتقاد از کابینه را اشتباه دانست و در مطلبی با عنوان سوء ظن به کابینه نوشت: « كابينه دوازدهم، بیش از پیش، همدلیِ اصولگرايان معتدل و محافظه‌كاران سنتي را با روحاني برانگیخت و انتظارات اعتداليون (حواريونِ) رئيس‌جمهور را منطقي كرد. در اين ميان، اصلاح‌طلبان سرد و گرم چشيده روزگار به حمايت بدون چشمداشت از روحاني پايبندند. آنان درصددِ حفظ اتحاد و انسجام بين دولت و مجلس و اصلاح‌طلبانِ بيرون از قدرت‌اند. اين رويكرد، رویکردي استراتژيك است كه بزرگان اصلاح‌طلب به آن باور دارند...». روزنامه آرمان نیز در روز شنبه نوشته بود که کابینه جدید ادامه دهنده رویکرد گذشته است از کلیات کابینه جدید حمایت کرده بود. آقای صادق زیباکلام نیز شنبه در ستون یادداشت روزنامه شرق در مطلبی ضمن حمایت از کابینه دوازدهم سعی کرد به انتقادات وارد شده جهت دهد.
حمایت از وزیر پیشنهادی نفت نیز در مطبوعات این هفته اصلاح طلبان پررنگ بود. این حمایت پس از آن انجام شد که وزیر نفت نسبت به قراردادهای دکل های نفتی مطالب مهمی را عنوان نمود؛ در این جهت روزنامه آفتاب یزد نوشت: « وزیر افشاگر روی لبه تیغ»، روزنامه اعتماد با تیتر «وزیر نفت: ما با مافیا مبارزه کردیم» به شکلی دیگر این موضوع را انعکاس داد. دو روزنامه آرمان و بهار در روز یکشنبه نوشتند: «بیژن زنگنه افشا کرد: ماجرای قرارداد 30 دکل نفتی در یک شب» و سرانجام معاون وزیر نفت در مطلبی عنوان کرد که ما در وزارت نفت در طول سال های اخیر به اندازه یک انقلاب وقت گذاشته ایم.
آخرین نکته در مورد تحولات سیاسی در مطبوعات اصلاح طلبی نیز به حمایت از شهرداری محمدعلی نجفی اختصاص داشت که تقریبا مورد استقبال همه مطبوعات اصلاح طلب شاخص قرار گرفته است. دو نمونه از موضع گیری نشریات اصلاح طلب عبارتند از: «لبخند تهران» و یا «نجفی سکاندار اصلاحات در بهشت» که به ترتیب در روزنامه های آفتاب یزد و ایران منتشر شد. مطبوعات اصلاح طلب سعی کردند که انتخاب نجفی را به منزله پیروزی اصلاح طلبان بر سایر رقبا در شورای شهر تفسیر کنند و این در حالی است که نجفی اگرچه چهره مورد قبول اصلاح طلبان است ولی از اعضای کارگزاران و اعتدال و در مجموع یک چهره مورد قبول کارگزاران و اصلاحات شناخته می شود.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(3)

مطبوعات اصولگرا:
مطبوعات اصولگرا در این هفته انتقاد نسبتا نرمی از کابینه پیشنهادی داشتند. روزنامه سیاست روز در مطلبی با عنوان «اقتصاد دان می خواهیم نه اقتصاد خوان» تیم اقتصادی دولت را مورد ارزیابی و انتقاد قرار داد. اما انتقاد روزنامه جوان به تیم اقتصادی دولت معطوف به عملکرد چند سال گذشته دولت است، این روزنامه نوشت قدرت خرید مردم از 10 سال پیش هم کمتر است. چنین نگاه هایی حاکی از انتقاد مطبوعات اصولگرا نسبت به تیم اقتصادی دولت یازدهم است. در این بین روزنامه کیهان نگاه متفاوتی به این موضوع دارد و نقد خود را متوجه مطبوعات اصلاح طلب می کند. این روزنامه در روز یکشنبه جاری نوشت: «کابینه را مدعیان اصلاحات چیده اند اما نمی خواهند پاسخگو باشند» و انتقاد جریان اصلاح طلبی از کابینه جدید را سیاست ورزی این طیف سیاسی دانست.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(3)

نکته قابل تأمل برخورد انفعالی بیشتر مطبوعات اصولگرا با موضوع کابینه بود. بسیاری از مطبوعات منتسب به اصولگرایی حتی یک تیتر کوچک هم نسبت به کابینه دوازدهم نزدند و یا یک موضع کاملا بی طرف اتخاذ کردند که به نوبه خود بسیار قابل اهمیت است.
روزنامه های این جریان ضمن انعکاس گسترده شهادت مظلومانه شهید محسن حججی، پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران را ضروری دانستند. پرداختن به این موضوع از آن جهت اهمیت داشت که توانست فضای سلفی حقارت را تحت تأثیر خود قرار دهد و یک موج فرهنگی در حمایت از مبارزین مدافع حرم و سیاست های دفاعی ایران ایجاد کند. بیشتر روزنامه های اصولگرا و برخی روزنامه های اصلاح طلب سخنان سردار قاسم سلیمانی در مورد انتقام از این جریان تکفیری تا نابودی کامل آنها اشاره کردند. نشریات اصولگرا ترجیح دادند در شرایطی که تمایل ندارند در مورد کابینه و شورای شهر مطلبی بنویسند این موضوع را برجسته سازی کنند.

جریانات سیاسی در آینه مطبوعات(3)

موضوع دیگری که از نگاه مطبوعات مهم ارزیابی شد بحث رأی قاطع مجلس به طرح مقابله با آمریکا بود. روزنامه جوان با تیتر «مجلس برای مقابله با تحریم های آمریکا یک گام برداشت» و یا روزنامه خراسان در تیتر یک خود با جمله « رأی قاطع مجلس به طرح مقابله با آمریکا» از این اقدام نمایندگان و مجلس حمایت کردند. اما روزنامه کیهان این اقدام را بسیار دیر و ناکارآمد دانست و تلویحا اشاره کرد که این طرح می بایست مدت ها قبل و به صورت شفاف تصویب  و اجرا می شد. این روزنامه نوشت: «اختراع دوباره چرخ در بهارستان، این دفعه پنچر» که گویای مطالب مذکور است. در مجموع می توان گفت روزنامه های اصولگرا این هفته نیز نسبت به نشریات اصلاح طلب در موقعیت انفعالی قرار داشتند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات